Ambitne plany Tramwajów Śląskich - planowane nowe trasy

O planowanych i przyszłych inwestycjach w tabor, sieć, torowiska itd.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

Ambitne plany Tramwajów Śląskich - planowane nowe trasy

#1 Post autor: polaque » 13 sty 2015, 15:40

Tramwaje Śląskie realizują teraz pierwszy od lat duży projekt modernizacyjny, obejmujący infrastrukturę i tabor. W rozpoczynającej się perspektywie spółka planuje dokończyć modernizację głównych ciągów i zapowiada nowe trasy w Sosnowcu, Katowicach i Bytomiu.

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: Zaczyna się nowa perspektywa unijna 2014-2020. Jakie są państwa główne założenia modernizacyjne i infrastrukturalne?

Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich: Mamy ramy projektu, który miałby być realizowany w perspektywie 2014-20. Chcemy kontynuować modernizację infrastruktury. Mamy jeszcze w tej kwestii sporo do zrobienia. Po drugie chcemy, w uzgodnieniu z miastami, żeby pojawiło się kilka nowych odcinków torowisk. Takim sztandarowym przykładem jest inwestycja w Sosnowcu – przedłużenie linii 15 od Zagórza w kierunku Klimontowa, co stanowiłoby połączenie osiedli, które dzisiaj nie mają dobrego skomunikowania, z centrum Sosnowca i tym samym z całą aglomeracją. Druga taka inwestycja – niestety w tej chwili nie jest jeszcze do końca pewna z uwagi na uzgodnienia, które musimy dokonać z marszałkiem województwa – to długi odcinek linii tramwajowej w Bytomiu. W Katowicach też planujemy nowy odcinek – łącznik pomiędzy liniami 7 a 6 przez ulicę Grundmanna. Tramwaj był istotnym elementem kampanii samorządowych w różnych miastach – w tym pozytywnym wydźwięku. Jak ci samorządowcy dojdą do władzy… Jest kilka takich miejsc, gdzie można byłoby nowe linie pociągnąć.

A jak wygląda kwestia taboru?

Oczywiście nie zapominamy o dalszej wymianie taboru. Chcemy sukcesywnie odchodzić od tramwajów serii 105N. Mamy w tej chwili w projekcie zapisany zakup minimum 30 sztuk nowych tramwajów niskopodłogowych. Sądzę jednak, że zamkniemy zakupy wielkością 45 nowych pojazdów. Chcemy również zmodernizować znaczną liczbę tramwajów, które mamy.

Jeżeli chodzi o modernizację tras – które kierunki?

Tym razem głównie byśmy przystąpili do modernizacji tras tramwajowych w Zagłębiu. Mamy tam torowiska – w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Będzinie – które były oddawane w latach 70. Jesteśmy zmuszeni do tego, żeby te torowiska zmodernizować. Chcielibyśmy również dokończyć modernizację torowisk, które są na głównych osiach – połączenie Katowic do Bytomia, albo przez Chorzów, albo przez Świętochłowice. To powinno nam dopiąć modernizację głównych ciągów. Wtedy do zmodernizowania zostaną nam jeszcze linie o nieco mniejszym natężeniu, jednotorowe. Trzeba będzie podjąć decyzję: o ich totalnej modernizacji w kierunku zamiany na dwutorową albo w niektórych przypadkach je zwyczajnie skrócić. Tego też nie wykluczam.

Jaką wartość ma cały projekt?

Nowy projekt dla nowej perspektywy to rząd wielkości między 700 a 770 mln zł. Spora kwota, ale to jest aglomeracja ogromna, porównywalna tylko z warszawską.
Źródło

Co Wy o tym sądzicie? Czy te wszystkie plany są realne?

hombreee
Posty: 59
Rejestracja: 04 wrz 2012, 09:28
Lokalizacja: Chorzów

#2 Post autor: hombreee » 13 sty 2015, 18:56

W Katowicach też planujemy nowy odcinek – łącznik pomiędzy liniami 7 a 6 przez ulicę Grundmanna.
Ciekawi mnie, jak poradzą sobie z pracami przy ulicy Chorzowskiej, gdzie będzie się zaczynało odgałęzienie w stronę ulicy Grundmanna, tramwaj będzie tam musiał pokonać dwie nitki ulicy Chorzowskiej oraz kwestia wybudowania mostu nad DTŚ-ką.

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#3 Post autor: polaque » 13 sty 2015, 19:27

hombreee pisze:
W Katowicach też planujemy nowy odcinek – łącznik pomiędzy liniami 7 a 6 przez ulicę Grundmanna.
Ciekawi mnie, jak poradzą sobie z pracami przy ulicy Chorzowskiej, gdzie będzie się zaczynało odgałęzienie w stronę ulicy Grundmanna, tramwaj będzie tam musiał pokonać dwie nitki ulicy Chorzowskiej oraz kwestia wybudowania mostu nad DTŚ-ką.
Ja jakoś go tam nie widzę to raz, a dwa, jaki rzeczywisty sens takiego rozwiązania?

37
Posty: 319
Rejestracja: 06 sty 2007, 20:50

#4 Post autor: 37 » 13 sty 2015, 19:44

polaque pisze:Ja jakoś go tam nie widzę to raz, a dwa, jaki rzeczywisty sens takiego rozwiązania?
Bardziej elastyczna sieć. Natomiast nie wiem, czy nie lepsza byłaby nitka wzdłuż Brackiej, bo umożliwiłaby połączenia Załęża z Parkiem Ślaskim i os. Tysiąclecia. Póki co, trzeba jechać dookoła. Taka 13tka zamiast do Batorego, mogłaby wówczas jechać do Stadionu.

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#5 Post autor: polaque » 13 sty 2015, 19:51

37 pisze:
polaque pisze:Ja jakoś go tam nie widzę to raz, a dwa, jaki rzeczywisty sens takiego rozwiązania?
Bardziej elastyczna sieć. Natomiast nie wiem, czy nie lepsza byłaby nitka wzdłuż Brackiej, bo umożliwiłaby połączenia Załęża z Parkiem Ślaskim i os. Tysiąclecia. Póki co, trzeba jechać dookoła. Taka 13tka zamiast do Batorego, mogłaby wówczas jechać do Stadionu.
Przecież 13 jakby chciała to spokojnie teraz (bez Rynku i Dworca) by mogła do Stadionu jechać, tylko po co, skoro obecna oferta 13 nie jest taka fatalna. Jednym plusem takiego łącznika byłby przejazd 23/0 (choć tego nie jestem taki pewien).

hombreee
Posty: 59
Rejestracja: 04 wrz 2012, 09:28
Lokalizacja: Chorzów

#6 Post autor: hombreee » 13 sty 2015, 20:02

Bardziej przyda się w sensie 14, z Mysłowic, przez Pl. Wolności, Grundmanna, Sokolską i dalej w stronę Katowic Pl. Alfreda oraz linii 33 od strony Huty Baildon, przez Grundmanna, Pl. Wolności, Rynek, Spodek i dalej do Słonecznej Pętli.

37
Posty: 319
Rejestracja: 06 sty 2007, 20:50

#7 Post autor: 37 » 13 sty 2015, 20:05

polaque pisze:Przecież 13 jakby chciała to spokojnie teraz (bez Rynku i Dworca) by mogła do Stadionu jechać, tylko po co, skoro obecna oferta 13 nie jest taka fatalna.
Omijając całe śródmieście? Nie chodzi przecież o bezpośrednie połączenie Siemianowic ze Stadionem, raczej o relację Siemianowice - Katowice i Załęże - os. Tysiąclecia.

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#8 Post autor: polaque » 13 sty 2015, 20:17

37 pisze:Omijając całe śródmieście? Nie chodzi przecież o bezpośrednie połączenie Siemianowic ze Stadionem, raczej o relację Siemianowice - Katowice i Załęże - os. Tysiąclecia.
Mnie się wydaje, że jakby tory pozwalały, to można by było zamiast kombinować, to przedłużyć 33 do Placu Skargi. A 13 by była nietknięta, tylko pytanie, czy przepustowość dałaby radę?
hombreee pisze:Bardziej przyda się w sensie 14, z Mysłowic, przez Pl. Wolności, Grundmanna, Sokolską i dalej w stronę Katowic Pl. Alfreda oraz linii 33 od strony Huty Baildon, przez Grundmanna, Pl. Wolności, Rynek, Spodek i dalej do Słonecznej Pętli.
Z 14 mógłbym się z takim rozwiązaniem zgodzić, ale co do 33, to wyżej napisałem o moim rozwiązaniu.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#9 Post autor: Penny » 13 sty 2015, 21:30

hombreee pisze:Bardziej przyda się w sensie 14ki, z Mysłowic, przez Pl. Wolności, Grundmanna, Sokolską i dalej w strone Katowic Pl.Alfreda
Moja propozycja linii 14: Mysłowice - Katowice Dworzec - Plac Wolności - Grundmana - Dąb Huta Baildon - Chorzów Stadion Śląski. Uważam, że Tysiąclecie powinno mieć bezpośrednie połączenie z wschodnimi dzielnicami Katowic, jak to było za czasów linii 23. Ewentualnie wydłużyć linię 15 w taki sam sposób. Będzie miała przynajmniej krańcówkę po obu stronach trasy. Tylko, że jak na dwóch liniach co 15 minut będą Pesy, to pchanie linii 19 i 11 dodatkowo byłoby raczej nadmiarem oferty.

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#10 Post autor: Boguś » 13 sty 2015, 22:34

polaque pisze:Co Wy o tym sądzicie? Czy te wszystkie plany są realne?
Obawiałbym się o inwestycje w Sosnowcu.
hombreee pisze:Bardziej przyda się w sensie 14, z Mysłowic, przez Pl. Wolności, Grundmanna, Sokolską i dalej w stronę Katowic Pl. Alfreda
Tylko, czy projekt przewiduje taki łącznik? Bo z tego, co mi wiadomo, miało powstać połączenie Dąb -> Grundmanna -> Plac Wolności. Nawet układ słupów trakcyjnych na Chorzowskiej na to wskazuje.

Natomiast co do torów na Grundmanna. Ja był tam puścił 11 przez Plac Wolności do Zawodzia. Wtedy rozwiązałoby to problem z brakiem postoju w Katowicach.

37
Posty: 319
Rejestracja: 06 sty 2007, 20:50

#11 Post autor: 37 » 14 sty 2015, 10:07

polaque pisze:Mnie się wydaje, że jakby tory pozwalały, to można by było zamiast kombinować, to przedłużyć 33 do Placu Skargi. A 13 by była nietknięta, tylko pytanie, czy przepustowość dała by radę?
Nie bardzo rozumiem tą ideę.

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#12 Post autor: kolejorz. » 14 sty 2015, 10:13

Boguś pisze:Obawiałbym się o inwestycje w Sosnowcu.
Coś się zmieniło? Przez nowe władze? Bo do tej pory Sosnowiec kreślił ambitne plany co do modernizacji i rozbudowy sieci tramwajowej w mieście.

Co do Grundmanna, to widać, że inwestycja zaplanowana była już od dawna, bo widać to po ustawieniu słupów sieci trakcyjnej: https://goo.gl/maps/GpA0m i po tym elemencie w ścianach oporowych DTŚ: https://goo.gl/maps/JuUQQ

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#13 Post autor: polaque » 14 sty 2015, 10:19

37 pisze:
polaque pisze:Mnie się wydaje, że jakby tory pozwalały, to można by było zamiast kombinować, to przedłużyć 33 do Placu Skargi. A 13 by była nietknięta, tylko pytanie, czy przepustowość dała by radę?
Nie bardzo rozumiem tą ideę.
No to miała być alternatywa na dostęp pasażerów z 13 do Stadionu i na Tysiąclecie, choć ja ogólnie sensu dostępu tej części pasażerów do Stadionu i okolic.

37
Posty: 319
Rejestracja: 06 sty 2007, 20:50

#14 Post autor: 37 » 14 sty 2015, 16:46

polaque pisze:
37 pisze:
polaque pisze:Mnie się wydaje, że jakby tory pozwalały, to można by było zamiast kombinować, to przedłużyć 33 do Placu Skargi. A 13 by była nietknięta, tylko pytanie, czy przepustowość dała by radę?
Nie bardzo rozumiem tą ideę.
No to miała być alternatywa na dostęp pasażerów z 13 do Stadionu i na Tysiąclecie, choć ja ogólnie sensu dostępu tej części pasażerów do Stadionu i okolic.
Nie rozumiem sensu tego zdania.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#15 Post autor: Penny » 14 sty 2015, 17:56

kolejorz. pisze:Co do Grundmana, to widać, że inwestycja zaplanowana była już od dawna, bo widać to po ustawieniu słupów sieci trakcyjnej (...)
Zgadza się. Jednak do jej zrealizowania są potrzebne: wiadukt nad DK79, most nad Rawą, demontaż starego mostu kolejowego nad Rawą, uzupełnienie nasypu wdłuż ul. Grundmanna oraz przebudowa skrzyżowania z ul. Gliwicką. Myślę, że dlatego będzie to kosztowna inwestycja.
37 pisze:
polaque pisze:Mnie się wydaje, że jakby tory pozwalały, to można by było zamiast kombinować, to przedłużyć 33 do Placu Skargi. A 13 by była nietknięta, tylko pytanie, czy przepustowość dała by radę?
Nie bardzo rozumiem tą ideę.
Moim zdaniem: tutaj chodziło o to, żeby linie 13 i 33 kursowały do Siemianowic. Jeżeli chodzi o przepustowość, to da radę. Kiedyś też jeździły dwie linie do Siemianowic (drugą była linia 12).
37 pisze:
polaque pisze:No to miała być alternatywa na dostęp pasażerów z 13 do Stadionu i na Tysiąclecie, choć ja ogólnie sensu dostępu tej części pasażerów do Stadionu i okolic.
Nie rozumiem sensu tego zdania.
Chyba po prostu nie dokończył myśli. ;-)

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#16 Post autor: polaque » 14 sty 2015, 18:06

Penny pisze:
37 pisze:
polaque pisze:Mnie się wydaje, że jakby tory pozwalały, to można by było zamiast kombinować, to przedłużyć 33 do Placu Skargi. A 13 by była nietknięta, tylko pytanie, czy przepustowość dała by radę?
Nie bardzo rozumiem tą ideę.
Moim zdaniem: tutaj chodziło o to, żeby linie 13 i 33 kursowały do Siemianowic. Jeżeli chodzi o przepustowość, to da radę. Kiedyś też jeździły dwie linie do Siemianowic (drugą była linia 12).
Nie no, sam odcinek Alfred - Siemianowice może i by dał radę, ale czy kolejne kursy Słoneczna - Alfred nie zakorkowałyby go za bardzo?
Penny pisze:
37 pisze:
polaque pisze:No to miała być alternatywa na dostęp pasażerów z 13 do Stadionu i na Tysiąclecie, choć ja ogólnie sensu dostępu tej części pasażerów do Stadionu i okolic.
Nie rozumiem sensu tego zdania.
Chyba po prostu nie dokończył myśli. ;-)
Poza tym, faktycznie nie zauważyłem, że tam ucięło mi zdanie po prostu.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez polaque, łącznie zmieniany 1 raz.

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#17 Post autor: kolejorz. » 14 sty 2015, 18:44

Penny pisze:Zgadza się. Jednak do jej zrealizowania są potrzebne: wiadukt nad DK79, most nad Rawą, demontaż starego mostu kolejowego nad Rawą, uzupełnienie nasypu wdłuż ul. Grundmanna oraz przebudowa skrzyżowania z ul. Gliwicką. Myślę, że dlatego będzie to kosztowna inwestycja.
W Krakowie budują łącznik o dł 600 m za bagatela 300 mln. Jak ten łącznik będzie kosztować z max kilkanaście milionów to nie są to aż tak wielkie kwoty. W regionie potrafi się wydawać grube miliony na drogi więc nie trzeba mieć skrupułów gdy przychodzi do realizacji kosztowniejszych inwestycji tramwajowych.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#18 Post autor: KZKGaPowicz » 15 sty 2015, 13:46

Jeżeli chodzi o modernizację tras – które kierunki?

Tym razem głównie byśmy przystąpili do modernizacji tras tramwajowych w Zagłębiu. Mamy tam torowiska – w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Będzinie – które były oddawane w latach 70. Jesteśmy zmuszeni do tego, żeby te torowiska zmodernizować. Chcielibyśmy również dokończyć modernizację torowisk, które są na głównych osiach – połączenie Katowic do Bytomia, albo przez Chorzów, albo przez Świętochłowice. To powinno nam dopiąć modernizację głównych ciągów. Wtedy do zmodernizowania zostaną nam jeszcze linie o nieco mniejszym natężeniu, jednotorowe. Trzeba będzie podjąć decyzję: o ich totalnej modernizacji w kierunku zamiany na dwutorową albo w niektórych przypadkach je zwyczajnie skrócić. Tego też nie wykluczam.
Jeżeli TŚ S.A. nie dogadają się z SL, to będziemy mieli 18 na Helmutach lub Moderusach Beta. Mam nadzieję, że zbudują ten trójkąt na Rudzie Południowej, a centrum Zabrza zyska drugie połączenie z Bytomiem. Nie trzeba jeszcze modernizować torowiska wzdłuż ul. Wolności w Rudzie, torowisko jest tam proste; wystarczy tylko w niektórych miejscach wymienić płyty i naprawić kawałki szyn. Należy oczywiście wrócić do częstotliwości 20-minutowej na liniach 1 i 18. 1 co 15 minut to zdecydowanie za dużo, a 18 co 30 minut to za mało.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#19 Post autor: Boguś » 16 sty 2015, 22:30

kolejorz. pisze:
Boguś pisze:Obawiałbym się o inwestycje w Sosnowcu.
Coś się zmieniło? Przez nowe władze? Bo do tej pory Sosnowiec kreślił ambitne plany co do modernizacji i rozbudowy sieci tramwajowej w mieście.
Między innymi, ze szczególnym uwzględnieniem v-ce Prezydenta.
KZKGaPowicz pisze:1 co 15 minut to zdecydowanie za dużo, a 18 co 30 minut to za mało.
Nie możesz ograniczać częstotliwości mieszkańcom Zabrza. Prawdopodobnie, gdyby nie uruchomiono linii 1, to odcinek Chebzie - Ruda Południowa by już nie istniał, jak i cała 18.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#20 Post autor: DW » 16 sty 2015, 22:46

Boguś pisze:
KZKGaPowicz pisze:1 co 15 minut to zdecydowanie za dużo, a 18 co 30 minut to za mało.
Nie możesz ograniczać częstotliwości mieszkańcom Zabrza. Prawdopodobnie, gdyby nie uruchomiono linii 1, to odcinek Chebzie - Ruda Południowa by już nie istniał, jak i cała 18.
Jednak, jak w Zabrzu obowiązywała częstotliwość 20-minutowa, to koordynacja linii, a co za tym idzie, godziny odjazdów w poszczególnych kierunkach były dużo bardziej logiczne niż teraz.
Do Gliwic przez cały dzień kursy były co 10 minut. 5-tka podobnie - na przemian co 12/8 minut.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#21 Post autor: KZKGaPowicz » 17 sty 2015, 09:17

DW pisze:
Boguś pisze:
KZKGaPowicz pisze:1 co 15 minut to zdecydowanie za dużo, a 18 co 30 minut to za mało.
Nie możesz ograniczać częstotliwości mieszkańcom Zabrza. Prawdopodobnie, gdyby nie uruchomiono linii 1, to odcinek Chebzie - Ruda Południowa by już nie istniał, jak i cała 18.
Jednak, jak w Zabrzu obowiązywała częstotliwość 20-minutowa, to koordynacja linii, a co za tym idzie, godziny odjazdów w poszczególnych kierunkach były dużo bardziej logiczne niż teraz.
Do Gliwic przez cały dzień kursy były co 10 minut. 5-tka podobnie - na przemian co 12/8 minut.
Zgadzam się z DW. Tych pasażerów na odcinku Ruda Klary - Chebzie nie ma aż tylu, żeby tramwaj musiał kursować co 15 minut. Ograniczoną częstotliwość w Zabrzu zrekompensują składy na 5 lub zwiększona jej częstotliwość. Nie zapominajmy, że na 4 tabor też jest już większy.

Warunek UE powinien być taki, że w celu uzyskania dofinansowania na rozbudowę sieci tramwajowej, najpierw należy zmodernizować wszystkie istniejące trasy. Wtedy to można nazwać ambitnym planem, a nie jedno zlikwidować, a drugie budować.
Przykład Świętochłowic, te torowisko bezpośrednio za skrzyżowaniem nie było aż w tak złym stanie, mogli najpierw zmodernizować odcinek Piaśniki Skrzyżowanie - Piaśniki Osiedle Skałka.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#22 Post autor: kolejorz. » 17 sty 2015, 16:58

KZKGaPowicz pisze:Przykład Świętochłowic, te torowisko bezpośrednio za skrzyżowaniem nie było aż w tak złym stanie, mogli najpierw zmodernizować odcinek Piaśniki Skrzyżowanie - Piaśniki Osiedle Skałka.
Podobno ten odcinek również ma być modernizowany, jak zapowiadali, TŚ miałoby to robić własnymi siłami.

trajtek
Posty: 1457
Rejestracja: 29 lis 2014, 12:52
Lokalizacja: Hindenburg

#23 Post autor: trajtek » 17 sty 2015, 17:46

KZKGaPowicz pisze:Nie zapominajmy, że na 4 tabor też jest już większy.
Na dwóch pociągach, a na pozostałych trzech solówkach w ciągu tygodnia, gdy akurat się złoży, że 4 przyjedzie jako pierwsza, a za nią 1 i 5, to czwórka jest napakowana po brzegi, podobnie jak trójka, gdy jedzie solówka (nie rozumiem, dlaczego jeden plan dla trójki jest solówką, a reszta na składach).

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#24 Post autor: Penny » 17 sty 2015, 19:14

trajtek pisze:(nie rozumiem, dlaczego jeden plan dla trójki jest solówką, a reszta na składach)
Tak samo idiotyczny jest plan dla linii 5 na ferie. Zresztą pociąg 1911 w dni robocze to też bezsens.
KZKGaPowicz pisze:Warunek UE powinien być taki, że w celu uzyskania dofinansowania na rozbudowę sieci tramwajowej, najpierw należy zmodernizować wszystkie istniejące trasy.
Takie rozwiązanie ogranicza rozwój sieci, więc przed złożeniem wniosku niektóre linie poszłyby do likwidacji.

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#25 Post autor: 105N #338 » 17 sty 2015, 21:37

kolejorz. pisze:
KZKGaPowicz pisze:Przykład Świętochłowic, te torowisko bezpośrednio za skrzyżowaniem nie było aż w tak złym stanie, mogli najpierw zmodernizować odcinek Piaśniki Skrzyżowanie - Piaśniki Osiedle Skałka.
Podobno ten odcinek również ma być modernizowany, jak zapowiadali, TŚ miałoby to robić własnymi siłami.
Nie zmienia to faktu niepotrzebnej wymiany torowiska, to samo, co przy Stadionie Śląskim, marnowanie pieniędzy, za które mogło być wyremontowanych więcej stopiątek, paranoja.
Obrazek

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#26 Post autor: Boguś » 17 sty 2015, 22:05

105N #338 pisze:
kolejorz. pisze:
KZKGaPowicz pisze:Przykład Świętochłowic, te torowisko bezpośrednio za skrzyżowaniem nie było aż w tak złym stanie, mogli najpierw zmodernizować odcinek Piaśniki Skrzyżowanie - Piaśniki Osiedle Skałka.
Podobno ten odcinek również ma być modernizowany, jak zapowiadali, TŚ miałoby to robić własnymi siłami.
Nie zmienia to faktu niepotrzebnej wymiany torowiska, to samo, co przy Stadionie Śląskim, marnowanie pieniędzy, za które mogło być wyremontowanych więcej stopiątek, paranoja.
No oczywiście. Przecież tam szyny były równiutkie jak stół. :shock:

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#27 Post autor: Penny » 17 sty 2015, 22:16

105N #338 pisze:(...) to samo, co przy Stadionie Śląskim (...)
Tutaj akurat wymiana była odpowiednia, ponieważ podkłady były już bardzo spróchniałe i zgniłe, raptem w co trzecim była jakaś śruba mocująca, która faktycznie mocowała szynę to podkładu. Nie raz, jak był upał, to torowisko porządnie było wyboczone lub dźwigało się od podłoża. To, że było w miarę proste i umożliwiało szybszą jazdę, nie jest jedynym kryterium oceny stanu technicznego i bezpiecznego użytkowania.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#28 Post autor: KZKGaPowicz » 17 sty 2015, 22:26

Penny pisze:
trajtek pisze:(nie rozumiem, dlaczego jeden plan dla trójki jest solówką, a reszta na składach)
Tak samo idiotyczny jest plan dla linii 5 na ferie. Zresztą pociąg 1911 w dni robocze to też bezsens.
Pozorne oszczędności.
Penny pisze:
KZKGaPowicz pisze:Warunek UE powinien być taki, że w celu uzyskania dofinansowania na rozbudowę sieci tramwajowej, najpierw należy zmodernizować wszystkie istniejące trasy.
Takie rozwiązanie ogranicza rozwój sieci, więc przed złożeniem wniosku niektóre linie poszłyby do likwidacji.
Byłby warunek, żadnej likwidacji. Zresztą, jak widać, najpierw chcą rozbudować, żeby gdzieś indziej zlikwidować. To jest chore. Jak to ma być ambitny plan, to ja dziękuję. Jak zlikwidują 18, to nie zamierzam już korzystać z usług TŚ S.A.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#29 Post autor: polaque » 17 sty 2015, 23:48

KZKGaPowicz pisze:Byłby warunek, żadnej likwidacji. Zresztą, jak widać, najpierw chcą rozbudować, żeby gdzieś indziej zlikwidować. To jest chore. Jak to ma być ambitny plan, to ja dziękuję. Jak zlikwidują 18, to nie zamierzam już korzystać z usług TŚ S.A.
Ale ty jesteś przywiązany do tej 18.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#30 Post autor: Penny » 18 sty 2015, 00:10

KZKGaPowicz pisze:
Penny pisze:
KZKGaPowicz pisze:Warunek UE powinien być taki, że...
Takie rozwiązanie ogranicza rozwój sieci, więc przed złożeniem wniosku niektóre linie poszłyby do likwidacji.
Byłby warunek, żadnej likwidacji.
Nie zrozumiałeś mnie. Chodzi mi o to, że to, co chcianoby zlikwidować, zlikwidowanoby przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, skoro po złożeniu już by nie było wolno. Więc Twój pomysł byłby martwym przepisem. Dobrze, że takiego przepisu nie ma, bo kto wie, ile linii poszłoby do piachu.

Jeżeli o mnie chodzi, to faktycznie remont linii 18 od mijanki przy stawie do dworca w Rudzie to względem całego projektu, niewielki koszt. Jednak miasto musiałoby znacznie uczestniczyć w kosztach wynikających z remontu kapitalnego ulicy Piastowskiej, który musiałby się odbyć podczas modernizacji torowiska. I być może tu jest pies pogrzebany.

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#31 Post autor: 105N #338 » 18 sty 2015, 09:53

Boguś pisze:
105N #338 pisze:
kolejorz. pisze:
KZKGaPowicz pisze:Przykład Świętochłowic, te torowisko bezpośrednio za skrzyżowaniem nie było aż w tak złym stanie, mogli najpierw zmodernizować odcinek Piaśniki Skrzyżowanie - Piaśniki Osiedle Skałka.
Podobno ten odcinek również ma być modernizowany, jak zapowiadali, TŚ miałoby to robić własnymi siłami.
Nie zmienia to faktu niepotrzebnej wymiany torowiska, to samo, co przy Stadionie Śląskim, marnowanie pieniędzy, za które mogło być wyremontowanych więcej stopiątek, paranoja.
No oczywiście. Przecież tam szyny były równiutkie jak stół. :shock:
Przy Stadionie Śląskim może nie do końca, ale na odcinku od ul. Chorzowskiej do Stawowej w Świętochłowicach mógłbym się kłócić, zarzucało tam tylko na styku dylatacyjnym.
Obrazek

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#32 Post autor: kolejorz. » 18 sty 2015, 10:58

105N #338 pisze:Nie zmienia to faktu niepotrzebnej wymiany torowiska, to samo, co przy Stadionie Śląskim, marnowanie pieniędzy, za które mogło być wyremontowanych więcej stopiątek, paranoja.
Co?! Niepotrzebnej wymiany torowiska? Prawie wszystkie tory (nieremontowane) na sieci TŚ nadają się do wymiany, oczywiście jedne odcinki są na już, inne mogą jeszcze poczekać, ale to nie zmienia faktu, że modernizacjami powinna być objęta praktycznie cała sieć. Jeszcze mówisz o modernizacjach większej ilości 105-ek, proszę Cię. To już nawet sami w TŚ ich nie chcą więcej modernizować. Po za tym, co więcej będzie wydawane na tabor, a potem ma być on niszczony na złych torowiskach. Moim zdaniem, to mogli sobie nawet odpuścić zakup 12 Bet i przeznaczyć to na remont torów, bo sytuacja taborowa mocno się poprawiła, a infra w wielu miejscach przybiera agonalnego stanu. Infrastruktura to podstawa.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#33 Post autor: Penny » 18 sty 2015, 11:05

W sumie to niepotrzebna afera z Naszej strony, bo akurat odcinek, o którym wspomniał 105N #338 jest w dobrym stanie. ;-) Szkoda tylko, że unijny projekt nie objął tego odcinka od Skrzyżowania do Skałki, bo coś mi się nie widzi, żeby miasto szybko to wyremontowało. Tak samo odcinek z AKS do Stadionu Śląskiego, miasto miało remontować i... nie wyremontowało.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#34 Post autor: adam86 » 18 sty 2015, 12:54

Miasto nie będzie niczego remontować, bo przecież nie jest włascicielem torów.
KZKGOP 1779

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#35 Post autor: kolejorz. » 18 sty 2015, 13:12

Podobno TŚ mają to same remontować. Tak przynajmniej zapowiadali. Odcinek na podkładach ~700 metrów. Fortuny to kosztować nie będzie.

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#36 Post autor: 105N #338 » 18 sty 2015, 14:05

Penny pisze:(...)Szkoda tylko, że unijny projekt nie objął tego odcinka od Skrzyżowania do Skałki, bo coś mi się nie widzi, żeby miasto szybko to wyremontowało.(...)
Nie jestem pewien, czy ten kawałek w ogóle trzeba by było remontować. Są tam betonowe podkłady, złączki nie są luźne, torowisko jest ciche. Jedynym minusem jest to, że jest bardzo krzywe; czy tam nie wystarczyłoby tylko podbicie?
Obrazek

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#37 Post autor: KZKGaPowicz » 18 sty 2015, 15:21

Penny pisze:
KZKGaPowicz pisze:
Penny pisze:
KZKGaPowicz pisze:Warunek UE powinien być taki, że...
Takie rozwiązanie ogranicza rozwój sieci, więc przed złożeniem wniosku niektóre linie poszłyby do likwidacji.
Byłby warunek, żadnej likwidacji.
Nie zrozumiałeś mnie. Chodzi mi o to, że to, co chcianoby zlikwidować, zlikwidowanoby przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, skoro po złożeniu już by nie było wolno. Więc Twój pomysł byłby martwym przepisem. Dobrze, że takiego przepisu nie ma, bo kto wie, ile linii poszłoby do piachu.
Miałem na myśli ani przed (min. 10 lat), ani po (min. 20 lat).
Penny pisze:Jeżeli o mnie chodzi, to faktycznie remont linii 18 od mijanki przy stawie do dworca w Rudzie to względem całego projektu, niewielki koszt. Jednak miasto musiałoby znacznie uczestniczyć w kosztach wynikających z remontu kapitalnego ulicy Piastowskiej, który musiałby się odbyć podczas modernizacji torowiska. I być może tu jest pies pogrzebany.
W piśmie, które wysłałem w ostatni piątek poprosiłem o przedstawienie kosztów modernizacji. Wg tego, co kiedyś mi przysłali, ok. 2011 roku -> Link. Wskazałem również, aby najpierw zwiększyć częstotliwość, wtedy będziemy wiedzieć, czy liczba pasażerów wzrosła na tyle, aby była opłacalna modernizacja.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#38 Post autor: Penny » 18 sty 2015, 16:07

KZKGaPowicz pisze:Miałem na myśli ani przed (min. 10 lat)
Wynika z tego, że jeżeli np. zlikwidowano linię 12 z dniem 1.01.2009, to TŚ nie mogłoby się starać o dotację unijną od 2019 roku... Wybacz. Dalej nie widzę sensu takiego rozwiązania. Jeżeli jakieś miasto nie chce tramwaju, to dlaczego miałaby cierpieć cała aglomeracja? Z tym, żeby nie likwidować 20 lat po modernizacji jakiejś tam linii, to rozumiem, pod warunkiem, że dotyczyłoby tylko i wyłącznie zmodernizowanych tras (lub odcinków tras).

auri23
Posty: 188
Rejestracja: 18 kwie 2014, 16:52
Lokalizacja: Chorzów

#39 Post autor: auri23 » 18 sty 2015, 17:26

Tak samo odcinek z AKS do Stadionu Śląskiego, miasto miało remontować i... nie wyremontowało.
Remont tego odcinka jest uzależniony od budowy Obwodnicy Chorzowa i dopóki nie ma decyzji, co z obwodnicą, do remontu raczej nie dojdzie.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#40 Post autor: adam86 » 18 sty 2015, 21:12

105N #338 pisze:
Penny pisze:(...) Szkoda tylko, że unijny projekt nie objął tego odcinka od Skrzyżowania do Skałki, bo coś mi się nie widzi, żeby miasto szybko to wyremontowało. (...)
Nie jestem pewien, czy ten kawałek w ogóle trzeba by było remontować. Są tam betonowe podkłady, złączki nie są luźne, torowisko jest ciche. Jedynym minusem jest to, że jest bardzo krzywe; czy tam nie wystarczyłoby tylko podbicie?
Taak, szyny pamiętają jeszcze wąski tor, więc po co je wymieniać?
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#41 Post autor: Boguś » 18 sty 2015, 21:22

kolejorz. pisze: Moim zdaniem, to mogli sobie nawet odpuścić zakup 12 Bet i przeznaczyć to na remont torów, bo sytuacja taborowa mocno się poprawiła, a infra w wielu miejscach przybiera agonalnego stanu. Infrastruktura to podstawa.
Nie do końca się poprawiła. Po zakupie 30 Pes, miało być skasowanych 60 stopiątek. Jednak do kasacji poszło tylko 20, bo nie ma czym jeździć. ;)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#42 Post autor: 105N #338 » 19 sty 2015, 01:26

adam86 pisze:
105N #338 pisze:
Penny pisze:(...) Szkoda tylko, że unijny projekt nie objął tego odcinka od Skrzyżowania do Skałki, bo coś mi się nie widzi, żeby miasto szybko to wyremontowało. (...)
Nie jestem pewien, czy ten kawałek w ogóle trzeba by było remontować. Są tam betonowe podkłady, złączki nie są luźne, torowisko jest ciche. Jedynym minusem jest to, że jest bardzo krzywe; czy tam nie wystarczyłoby tylko podbicie?
Taak, szyny pamiętają jeszcze wąski tor, więc po co je wymieniać?
Ciekawe, skąd masz takie informacje?
Obrazek

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#43 Post autor: kolejorz. » 19 sty 2015, 10:48

Boguś pisze:
kolejorz. pisze: Moim zdaniem, to mogli sobie nawet odpuścić zakup 12 Bet i przeznaczyć to na remont torów, bo sytuacja taborowa mocno się poprawiła, a infra w wielu miejscach przybiera agonalnego stanu. Infrastruktura to podstawa.
Nie do końca się poprawiła. Po zakupie 30 Pes miało być skasowanych 60 stopiątek. Jednak do kasacji poszło tylko 20, bo nie ma czym jeździć. ;)
Może jest mniejsza ilość kasacji, ale to i tak wskazuje na to, że jest czym jeździć, bo można pozwolić sobie na te kasacje. ;) Poza tym, nie wiem, jak to jest z tym wykorzystaniem taboru, gdy mogłaby jeździć większa ilość Pes i Citadisów, tak samo np. Helmutów w regularnym ruchu zamiast rdzewieć na zajezdni i czekać na okazję, żeby wyjechać tylko przy okazji remontów.

andrzejh69
Posty: 52
Rejestracja: 17 gru 2014, 11:58
Lokalizacja: Katowice

#44 Post autor: andrzejh69 » 20 sty 2015, 09:53

Patrząc na linie 15, 20, 36, gdzie często zamiast niskopopdłogowców trafiają 105-ki, wywnioskować można, że rezerwa jest na styk, na pewno w przypadku Citadisów. Helmutów napewno można by więcej wykorzystywać, ale ilość i rodzaj drzwi na tak długi wagon nie jest efektywna. Już parę lat wcześniej był na forum (chyba WPK Kce) poruszany ten temat, że właśnie przez słabą możłiwość wymiany pasażerów, jak i nienajlepsze przyspieszenie, wagony te będą łapać opóżnienia na dłuższych trasach. Może byłoby mądre przebudowanie ich tak, jak gdańskich Duewagów na niskowejściowe - zyskałyby wtedy drzwi w środkowym członie, co by zmieniło całokształ problemu. Ale nie wiem, czy w przypadku tego modelu, byłoby to możliwe i opłacalne.

kolejorz.
Posty: 148
Rejestracja: 04 wrz 2013, 18:37
Lokalizacja: GOP

#45 Post autor: kolejorz. » 20 sty 2015, 11:00

Chyba to bardziej może wynikać z awarii Citków i Pes, bo jeśli zobaczy się, ile przeznaczanych jest wozów do regularnego ruchu, to rezerwa wydaje się duża.

Kiedyś o tym myślałem, czy nie mogliby właśnie Helmutów przebudować jak gdańskie Dortmundy. Wtedy wmontowałoby się środkowy niskopodłogowy człon i można by było zlikwidować ruchome schodki. Przy okazji też, można by było zmodernizować mechanikę i może nie łapałyby zbyt wielu awarii.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#46 Post autor: adam86 » 21 sty 2015, 22:28

105N #338 pisze:
adam86 pisze:
105N #338 pisze:
Penny pisze:(...) Szkoda tylko, że unijny projekt nie objął tego odcinka od Skrzyżowania do Skałki, bo coś mi się nie widzi, żeby miasto szybko to wyremontowało. (...)
Nie jestem pewien, czy ten kawałek w ogóle trzeba by było remontować. Są tam betonowe podkłady, złączki nie są luźne, torowisko jest ciche. Jedynym minusem jest to, że jest bardzo krzywe; czy tam nie wystarczyłoby tylko podbicie?
Taak, szyny pamiętają jeszcze wąski tor, więc po co je wymieniać?
Ciekawe, skąd masz takie informacje?
Z dobrze poinformowanych źródeł. :P
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#47 Post autor: 105N #338 » 21 sty 2015, 22:46

adam86 pisze:
105N #338 pisze:
adam86 pisze:
105N #338 pisze:
Penny pisze:(...) Szkoda tylko, że unijny projekt nie objął tego odcinka od Skrzyżowania do Skałki, bo coś mi się nie widzi, żeby miasto szybko to wyremontowało. (...)
Nie jestem pewien, czy ten kawałek w ogóle trzeba by było remontować. Są tam betonowe podkłady, złączki nie są luźne, torowisko jest ciche. Jedynym minusem jest to, że jest bardzo krzywe; czy tam nie wystarczyłoby tylko podbicie?
Taak, szyny pamiętają jeszcze wąski tor, więc po co je wymieniać?
Ciekawe, skąd masz takie informacje?
Z dobrze poinformowanych źródeł. :P
Czyli Twoje źródła kłamią, tamto torowisko podczas budowy stadionu na Skałce (lata 70-te), było przeniesione z prawej strony na lewą (patrząc w kierunku Bytomia) i nie ma prawa pamiętać wąskiego toru.
Obrazek

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#48 Post autor: adam86 » 22 sty 2015, 19:11

A skąd wiesz, że wymieniono szyny. ;>
KZKGOP 1779

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości