Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.DW pisze:Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.tramwajarze z19 pisze:Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.DW pisze:Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Skład dostał przetwornice statyczne a nie żadne wirowe. Kolega chyba nie rozróżnia jednej od drugiej na to wychodzi.DW pisze:Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.tramwajarze z19 pisze:Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.DW pisze:Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Pomyliłem nazwy, chodziło mi o statyk a nie wirowa.hanys76 pisze:Skład dostał przetwornice statyczne a nie żadne wirowe. Kolega chyba nie rozróżnia jednej od drugiej na to wychodzi.DW pisze:Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.tramwajarze z19 pisze:Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.DW pisze:Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
Ciekawe tylko czy zostanie w środku styl krakowski, czy też siedzenia będą już w jednym rzędzie.polaraxa pisze:W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
W #268+269 też wymieniono tapicerkę a siedzenia pozostały tak jak były.luki pisze:Ciekawe tylko czy zostanie w środku styl krakowski, czy też siedzenia będą już w jednym rzędzie.polaraxa pisze:W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.
Jak miał #571 z przodu?Peter pisze:Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe.
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
-
- Posty: 410
- Rejestracja: 27 sty 2009, 13:31
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Przetwornice wirowe mogą być w tyrystorach, bo to nie ma nic wspólnego z rodzajem rozruchu. Przetwornice wirowe (z wyciszeniem komory) początkowo miały zmodernizowane w 2000 roku #677, #678, #739 (kasacja 2004 r. -> aparatura przeniesiona do #790) i #740. Przetwornice statyczne otrzymały w 2001 od razu zmodernizowane #347, #374, #614 i #718.DWD pisze:Tyrystor i przetwornica wirowa? No, ciekawe połączenie coś Ci się chyba pomyliło kolego...105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
*SDIP (U.N.O.)
Dawid71552 jednak jest innego zdania, więc trzeba potwierdzić, że taka zmiana nastąpiła. Przetwornice statyczne też mają wentylatory (jest dużo ciszej), bo trzeba układ rozruchu (nie wiem jak jest przy rozruchu impulsowym) i silniki trakcyjne chłodzić. Może jakieś nagranie dźwiękowe?105N #338 pisze:Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?
*SDIP (U.N.O.)
Teoretycznie da się z powrotem zamontować przetwornicę wirową, tylko właściwie, po co to robić. Jedynie gdyby na stanie zakładu nie było żadnej sprawnej statycznej i wagon był natychmiast potrzebny.
Przetwornica wirowa czy też inaczej elektromaszynowa (silnik napędzający prądnicę) głośno i dosyć nierównomiernie pracuje w zależności od obciążenia, zmiany napięcia w sieci trakcyjnej itd. Brzmi tak, jak w nagraniu poniżej (wagon #268, kiedy jeszcze miał "wirówkę").
Przetwornica wirowa czy też inaczej elektromaszynowa (silnik napędzający prądnicę) głośno i dosyć nierównomiernie pracuje w zależności od obciążenia, zmiany napięcia w sieci trakcyjnej itd. Brzmi tak, jak w nagraniu poniżej (wagon #268, kiedy jeszcze miał "wirówkę").
- Załączniki
-
- #268_2009-03-14-001.wav
- (4.77 MiB) Pobrany 167 razy
*SDIP (U.N.O.)
-
- Posty: 410
- Rejestracja: 27 sty 2009, 13:31
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Wczoraj widziałem i był całkowicie cichy, ale tydzień temu faktycznie wydawał dziwny dźwięk. To samo było kiedyś z wagonem #773.Peter pisze:Dawid71552 jednak jest innego zdania, więc trzeba potwierdzić, że taka zmiana nastąpiła. Przetwornice statyczne też mają wentylatory (jest dużo ciszej), bo trzeba układ rozruchu (nie wiem jak jest przy rozruchu impulsowym) i silniki trakcyjne chłodzić. Może jakieś nagranie dźwiękowe?105N #338 pisze:Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- grillmaster
- Posty: 1204
- Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
- Lokalizacja: Katowice
Nie ma czegoś takiego jak "pół na pół", a raczej chodzi o to, o czym napisał grillmaster. Wystarczy, że przykładowo łożyska się zużyją w silniku dmuchawy i już wszystko głośniej pracuje. Przetwornica wirowa wydaje zupełnie inny dźwięk, który już zademonstrowałem powyżej.105N #338 pisze:Dodatkowo #338 brzmi, jakby przetwornica była "pół na pół", trochę wirowa i trochę statyczna (tak samo brzmiał #347 parę miesięcy temu).
*SDIP (U.N.O.)
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Wejdź po prostu do wagonu z przetwornicą wirową i statyczną, to usłyszysz różnicę.105N #338 pisze:Zostańmy przy tym, że brzmi podobnie (przynajmniej mi się tak wydaje, oczywiście mogę się mylić)
Zupełnie inna masa jest w ruchu obrotowym i różne obroty/min elementów wirujących.
Zresztą wentylatory w przetwornicy statycznej są tylko elementem dodatkowym, bo w stopiątkach musi być chłodzenie zewnętrzne rozrusznika i silników trakcyjnych.
Sama przetwornica statyczna składa się jedynie z elementów elektronicznych i co najwyżej wytwarza dźwięki w postaci rożnych pisków w zakresie jakim je jesteśmy w stanie usłyszeć spowodowanych wysoką częstotliwością napięcia wewnątrz układu. Chłodzenie może być równie dobrze pasywne zastosowane.
- Załączniki
-
- #318wirowa.wav
- (736.59 KiB) Pobrany 127 razy
-
- #329statyczna.wav
- (625.09 KiB) Pobrany 124 razy
*SDIP (U.N.O.)
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Skład #558+559 otrzymał przetwornicę statyczną. Tym sposobem zajezdnia Stroszek nie posiada żadnego wagonu z przetwornicą wirową.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
- mi4chal744
- Posty: 8407
- Rejestracja: 16 cze 2014, 22:31
- Lokalizacja: Zabrze / Warszawa
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości