Q&A Czyli Pytania i Odpowiedzi
Mam pytanie. Chodzi mi o dni otwarte danych zajezdni. Jak tramwaje które zazwyczaj nie są przyjmowane na daną zajezdnie (jak np. helmut lub francik dla stroszka a karlik dla gliwic) się tam znajdują? Są przewożone pojazdami czy zajeżdżają tam pod osłoną nocy? I jeszcze np. skoro karlik potrafił być w gliwicach to jeżeli nowe twisty będą zastępowały karliki to może gliwice otrzymało by na T4/T1 kilka karlików a E1 dali na stroszek na np. T5. Pozdrawiam
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Normalnie własnymi siłami przejeżdżają, nikt lewetą ich tam nie przewoziłelot360 pisze:Mam pytanie. Chodzi mi o dni otwarte danych zajezdni. Jak tramwaje które zazwyczaj nie są przyjmowane na daną zajezdnie (jak np. helmut lub francik dla stroszka a karlik dla gliwic) się tam znajdują? Są przewożone pojazdami czy zajeżdżają tam pod osłoną nocy? I jeszcze np. skoro karlik potrafił być w gliwicach to jeżeli nowe twisty będą zastępowały karliki to może gliwice otrzymało by na T4/T1 kilka karlików a E1 dali na stroszek na np. T5. Pozdrawiam
Pozdrawiam
Czyli że jadą pod osłoną nocy czy że one jadą jako pociągi specjalne?
I co z moim pytaniem na temat zajezdni, pestek, karlików i francików?
DOPISANE(18:02)
Czy już jutro będzie podmiana T30 na T18?
I co z moim pytaniem na temat zajezdni, pestek, karlików i francików?
DOPISANE(18:02)
Czy już jutro będzie podmiana T30 na T18?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Zazwyczaj wagony przyjeżdżają jako specjalne, czasami dzień wcześniej różnie bywało.
Jedyny przypadek jazdy na lawecie to chyba ten pokaz PESY w Zabrzu jeśli się nie mylę.
Raczej wątpliwe jest by karliki czy E1 gdzieś przerzucali bo wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami, jak szkolenie motorniczych, dostosowanie zaplecza technicznego oraz infrastruktury itp.
To jest oczywiście moje zdanie.
Jedyny przypadek jazdy na lawecie to chyba ten pokaz PESY w Zabrzu jeśli się nie mylę.
Raczej wątpliwe jest by karliki czy E1 gdzieś przerzucali bo wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami, jak szkolenie motorniczych, dostosowanie zaplecza technicznego oraz infrastruktury itp.
To jest oczywiście moje zdanie.
A to rozkłady jazdy z KZKGOP już wcięło ?elot360 pisze:Czy już jutro będzie podmiana T30 na T18?
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Mam pytanie. Czy skład ZURkow 254+255 jest rozpinany na weekendy czy niedziele? Wracając z Zabrza widziałem ZURka który miał tablice właściwe (te sklejkowe?[te które się wkłada w kasetki]) a numer boczny trochę przypominał właśnie #255 tyle że trochę mi odjechał zanim załapałem co i jak.
Z góry dzięki.
Edycja 19.02.14 - 20:48
Skład #461+460 miał malowanie? I czy wagon #773 był kiedyś częścią któregoś składu z T5?
Trochę czekam i było by mi miło gdyby ktoś mi odpowiedział na wszystkie pytania.
Pozdrawiam
Z góry dzięki.
Edycja 19.02.14 - 20:48
Skład #461+460 miał malowanie? I czy wagon #773 był kiedyś częścią któregoś składu z T5?
Trochę czekam i było by mi miło gdyby ktoś mi odpowiedział na wszystkie pytania.
Pozdrawiam
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Co do ZURkow chyba łapie. Skład z #773, jednak chodziło mi o inny wagon bo pamiętam taki przerażający wieczorem z popsutym światłem w środku na T5, też był chwilówki. A co ze składem #461+460?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Mam pytanie. Wiem że po Katowicach kursują jako liniowe tramwaje 105N. Czy Stroszek czasem też puszcza te stare wagony tak żeby był jakiś klimat czy coś(tak samo jak na T38 są eNki).
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Wagonów tych nie uruchamia się dla klimatu, ale dlatego, że takim się po prostu dysponuje. Na forum pisano już, że z dniem 31 grudnia 2013 zajezdnia Stroszek wycofała z ruchu liniowego wszystkie wagony typu 105N. Przeglądnij sobie temat "Spis wagonów wg zajezdni".elot360 pisze:Mam pytanie. Wiem że po Katowicach kursują jako liniowe tramwaje 105N. Czy Stroszek czasem też puszcza te stare wagony tak żeby był jakiś klimat czy coś(tak samo jak na T38 są eNki).
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Czy na tym linku są prawidłowo oznaczone numery pociągów?
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
Od 17 lutego jest nowy rozkład jazdy, a nie przywrócenie starego, który obowiązywał do 13 lutego. Na stronie http://tramwaje.wpk.katowice.pl/ też jest informacja, że rozkład linii 19 jest nieaktualny.
Mam kolejne pytanie.
Dzisiaj widziałem 3 tramwaje T5 które jechały jak powinny ale w odległości 1/2 minuty. Jakąś godzinę później widziałem poc. 504 #254+255 a za nim poc. 505 #259+267. O co z tym chodzi bo mi się wydaje że opóźnienia na tej linii nie są aż tak kolosalne bo tego na co dzień nie widuje
Dzisiaj widziałem 3 tramwaje T5 które jechały jak powinny ale w odległości 1/2 minuty. Jakąś godzinę później widziałem poc. 504 #254+255 a za nim poc. 505 #259+267. O co z tym chodzi bo mi się wydaje że opóźnienia na tej linii nie są aż tak kolosalne bo tego na co dzień nie widuje
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Mam pytanie. Czy 111N można zrobić z 105Na? Bo jakby nie patrzeć ciągle kupujemy nowe wagony i stare 105Na już idą w zapomnienie a jeżeli można było by je zamienić na 111N, jest może cień szansy żeby zaoszczędzić na zakupie nowych dwukierunkowych wagonów i po prostu wydać je na remont torów albo co innego.
I jeszcze, czy jak nam wagony robi Łódź to czy oni mają halę z torami naszej szerokości czy wysyłają nam budę, a wózki osobno byśmy mogli to poskręcać na miejscu na właściwych torach?
I jeszcze, czy jak nam wagony robi Łódź to czy oni mają halę z torami naszej szerokości czy wysyłają nam budę, a wózki osobno byśmy mogli to poskręcać na miejscu na właściwych torach?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Tak właśnie zostały "zrobione".elot360 pisze:Czy 111N można zrobić z 105Na?
Kupujemy używane. A stare 105 idą w zapomnienie, bo jedynym ratunkiem dla nich jest remont kapitalny, który do tanich nie należy.elot360 pisze:Bo jakby nie patrzeć ciągle kupujemy nowe wagony i stare 105Na już idą w zapomnienie.
Zakup nowych wagonów dwukierunkowych nie został podjęty z uwagi na "dwukierunkowość" tych wagonów. To po prostu dodatkowy atut. Podstawowym celem był zakup nowoczesnego, niskopodłogowego i pojemnego taboru, który dzięki nowym torowiskom nie będzie się rujnował w oczach, jak Karliki.
A czy jest jakiś wysokopodłogowy tabor jak 111N ale długi jak karlik który mógłby kursować po tych mniej zdezelowanych torach?
I czy jest jakiś cień szansy by na T5 pojawiły się moderusy? Tak ciągle patrze na tą linie i patrze, i jedynie co tam jest świeżego tak na codzień to skład ZURków #254+255 (Nie licze już tych ZURków z ledowymi tablicami i żelazek w weekendy, bo to ni ma sensu). Czy, jak już moderusy nigdy się tam nie pokażą (choć przyznaje, była anomalnia, kiedyś widziałem tylko jednego dnia skład), jest szansa by były inne zmodernizowane wozy w tamtych rejonach. Kilka razy widziałem fotki w galerii gdzie zawodzie to "kraina zmodernizowanych wozów", A kiedyś ktoś ogłosił skandal że jakieś moderusy idą na stroszek. Mi się wydaje że nowe wagony, a raczej te zmodernizowane, bo one mogą jeździć po każdych torach, wliczając w to rollercostery, powinny być po równo podzielone. A tak jeden skład, to chyba trochę za mało. I przy okazji dalej jestem za tym by E1 były chociażby częściowo na T5. Są twisty, twisty by poszły na T6, karliki na T4/T1 (chociaż miejscami to karlik mógłby się wykoleić, ale może by przeszło), a to E1 na stroszek. I wiem że to wymaga specjalizacji motorniczych ale może i to dało by się załatwić.
I co do powyżej, jak się robi licencje czy coś takiego na dany typ wagonu. Nigdy nie widziałem niebieskiego karlika/helmuta/francika czy ewentualnie moderusa z eLką, to jak sie na nie trenuje? Na zajezdni?
I czy jest jakiś cień szansy by na T5 pojawiły się moderusy? Tak ciągle patrze na tą linie i patrze, i jedynie co tam jest świeżego tak na codzień to skład ZURków #254+255 (Nie licze już tych ZURków z ledowymi tablicami i żelazek w weekendy, bo to ni ma sensu). Czy, jak już moderusy nigdy się tam nie pokażą (choć przyznaje, była anomalnia, kiedyś widziałem tylko jednego dnia skład), jest szansa by były inne zmodernizowane wozy w tamtych rejonach. Kilka razy widziałem fotki w galerii gdzie zawodzie to "kraina zmodernizowanych wozów", A kiedyś ktoś ogłosił skandal że jakieś moderusy idą na stroszek. Mi się wydaje że nowe wagony, a raczej te zmodernizowane, bo one mogą jeździć po każdych torach, wliczając w to rollercostery, powinny być po równo podzielone. A tak jeden skład, to chyba trochę za mało. I przy okazji dalej jestem za tym by E1 były chociażby częściowo na T5. Są twisty, twisty by poszły na T6, karliki na T4/T1 (chociaż miejscami to karlik mógłby się wykoleić, ale może by przeszło), a to E1 na stroszek. I wiem że to wymaga specjalizacji motorniczych ale może i to dało by się załatwić.
I co do powyżej, jak się robi licencje czy coś takiego na dany typ wagonu. Nigdy nie widziałem niebieskiego karlika/helmuta/francika czy ewentualnie moderusa z eLką, to jak sie na nie trenuje? Na zajezdni?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Helmut.elot360 pisze:A czy jest jakiś wysokopodłogowy tabor jak 111N ale długi jak karlik który mógłby kursować po tych mniej zdezelowanych torach?
Ponieważ tego taboru jest zbyt mało, aby jeden na stałe uziemić jako "Nauka Jazdy". W celach nauki jazdy bierze się tabor liniowy, jeżeli jest taka potrzeba.elot360 pisze:Jak się robi licencje czy coś takiego na dany typ wagonu. Nigdy nie widziałem niebieskiego karlika/helmuta/francika czy ewentualnie moderusa z eLką, to jak sie na nie trenuje? Na zajezdni?
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Na pewno już nie raz widziałeś na wyświetlaczach: PRZEJAZD TECHNICZNY, JAZDA PRÓBNA.Penny pisze:Helmut.elot360 pisze:A czy jest jakiś wysokopodłogowy tabor jak 111N ale długi jak karlik który mógłby kursować po tych mniej zdezelowanych torach?
Ponieważ tego taboru jest zbyt mało, aby jeden na stałe uziemić jako "Nauka Jazdy". W celach nauki jazdy bierze się tabor liniowy, jeżeli jest taka potrzeba.elot360 pisze:Jak się robi licencje czy coś takiego na dany typ wagonu. Nigdy nie widziałem niebieskiego karlika/helmuta/francika czy ewentualnie moderusa z eLką, to jak sie na nie trenuje? Na zajezdni?
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Niestety nie mieszkam ani nie ciągnie mnie do miejsc gdzie miałbym okazje zobaczyć takie rzeczy. U mnie jedynie co mogę zobaczyć to Zjazd do Zajezdni Stroszek/Gliwice albo Zmiania Trasy co zdarza się bardzo rzadko.
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Akurat taką mam naturę. Chodziło mi o to że bardzo się interesuje tym, ale jestem taki że jak nie mam powodu to nie ruszę czterech liter. A wracając do pytań, gdzieś przeczytałem że jak zrobią tory na Łagiewnickiej, to zacznie się przebudowa szyn pod mostem i wzdłuż ul.Jagielońskiej, lecz tam któregoś dnia zauważyłem że tory które są w asfalcie w skrzyżowaniu Zabrzańska x Łagiewnicka są węziej ułożone niż nowe torowisko. W dodatku potrzeba by dobudować rozjazd do tych torów które prowadzą od Łagiewnik do Szombierek, a i ewentualnie tor pozwalający zmienić tor(że z toru pod prąd można wjechać na właściwy i na odwrót). Jeżeli dobrze wszystko zrozumiałem, a jeżeli ta przebudowa to tylko wymysł mojego mózgu, co dalej z torowiskiem bo patrzyłem po ułożeniu szyn tych nowych i lukę miedzy nowymi a starymi zostawili nie wielką. Chyba że będą przebudowywać te szyny w asfalcie.
Pozdrawiam.
PS: Miałem to napisać w Remont Unijny-Bytom i Zabrze, ale jakoś mi się nawineło.
(Edit) Chwilę później
Patrząc na galerie zdjęć kilka razy widziałem że zdjęcia na których były normalne 105Na były podpisane 105Na-2K, a z tego co wiem te 2K to nie tylko Żelazka ale także te nowsze wagony z chyba kwadratowymi światłami i... Po prostu są bardziej świeże. Ktoś mi to wytłumaczy?
Pozdrawiam.
PS: Miałem to napisać w Remont Unijny-Bytom i Zabrze, ale jakoś mi się nawineło.
(Edit) Chwilę później
Patrząc na galerie zdjęć kilka razy widziałem że zdjęcia na których były normalne 105Na były podpisane 105Na-2K, a z tego co wiem te 2K to nie tylko Żelazka ale także te nowsze wagony z chyba kwadratowymi światłami i... Po prostu są bardziej świeże. Ktoś mi to wytłumaczy?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Z tego co pamiętam to 111N zostały zbudowane od podstaw w Konstalu.Penny pisze:Tak właśnie zostały "zrobione".elot360 pisze:Czy 111N można zrobić z 105Na?
Początkowo miały być przebudową 105N, ale ostatecznie wagony do tego przeznaczone skasowano.
Oczywiście powstały w oparciu o 105Na lecz z kluczową modyfikacją.
Zależy jakie wagony. Np. #347, #374, #614, #677, #678, #718, #739, #740 zmodernizowane w latach 2000-2001 przez PKT to też są 105N-2K bo mają nowy rozruch (tyrystorowy).elot360 pisze:Patrząc na galerie zdjęć kilka razy widziałem że zdjęcia na których były normalne 105Na były podpisane 105Na-2K, a z tego co wiem te 2K to nie tylko Żelazka ale także te nowsze wagony z chyba kwadratowymi światłami i... Po prostu są bardziej świeże. Ktoś mi to wytłumaczy?
Konstal dla Warszawy w latach ok. 1998-2001 produkował też 105N-2k w wersji zwykłej (jak stopiąka) oraz w wersji zdaje się 105N-2k/2000 które miały bulwiasty kształt.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Pantograf typu OTK-1 to zwykły, cały pantograf (są one m. in. na 13N, 102N, 102Na, 105Na), takie, zaś OTK-2 to pantografy połówkowe. W GOPie rozróżniamy 3 wersje:elot360 pisze:Mam pytanie, te pantografy OTK-1 i 2 to są te całe i połówka czy połówki w innych wersjach czy co? Czym to się różni?
a.) druk normalny - pantograf m.in. montowany fabrycznie żelazkom
b.) kursywa - pantograf m.in. montowany fabrycznie Moderusom
c.) podkreślenie - połówkowy "kwadratowe ramiona" (tzw. mysłowicki) montowany m. in. wagonom po RK w ZUR.
Więcej szczegółów w tym temacie.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Dokładnie tak. Wg planu miały zostać przebudowane wagony typu 105N tak jak pisze "luki", jednak ze względu na niemożność wykonania przebudowy pudeł (niewykonalne ze względów technicznych), zbudowano je od podstaw.luki pisze:Z tego co pamiętam to 111N zostały zbudowane od podstaw w Konstalu.Penny pisze:Tak właśnie zostały "zrobione".elot360 pisze:Czy 111N można zrobić z 105Na?
Początkowo miały być przebudową 105N, ale ostatecznie wagony do tego przeznaczone skasowano.
Oczywiście powstały w oparciu o 105Na lecz z kluczową modyfikacją.
Pozdrawiam
Nie dało by się załatwić. Karlik nie pojedzie na 1/4 ze względu na słaba podstację. A E1 nie trafi na Stroszek, bo torowisko jest w stanie katastrofalnym.elot360 pisze:Są twisty, twisty by poszły na T6, karliki na T4/T1 (chociaż miejscami to karlik mógłby się wykoleić, ale może by przeszło), a to E1 na stroszek. I wiem że to wymaga specjalizacji motorniczych ale może i to dało by się załatwić.
To trzeba podstacje wymienić. Dlaczego Zabrzanie mają "cierpieć" na wysokopodłogowce jeśli Twisty będą w ruchu?
Ostatnio zmieniony 24 mar 2014, 19:19 przez DTSN, łącznie zmieniany 1 raz.
DTSN
NIE POZWÓLMY LIKWIDOWAĆ LINII TRAMWAJOWYCH !
NIE POZWÓLMY LIKWIDOWAĆ LINII TRAMWAJOWYCH !
No cóż, jest w tym "trochę" prawdy. A tak poza tym Boguś, skoro torowisko na Stroszek jest katastrofalne, to jakim cudem E1 dojechał na dzień otwarty? Tirem podróżował pod osłoną nocy, czy co?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
To może inaczej, jakie wagony mogą tam kursować. Już może nie będę mówił o niskopodłogowcach, bo na odcinku Bytom Olimpijska - Bytom Dąbrowa Miejska n/ż to z torowiska jest fajny szlaczek. Pamiętam jeszcze, że podczas dnia otwartego na linii S kursował 13N którym miałem okazje jechać. Zapierniczał na tych torach strasznie, że aż jakaś kobieta miała pretensje że motorniczy chciał nas pozabijać czy jakoś tak (Ale fajnie się jednak pędziło starą maszyną ). Czy jeżeli np. ten wagon kursował by liniowo na T39 z podobną szybką prędkością rozpadł by się?
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez elot360, łącznie zmieniany 1 raz.
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
13N, 102Na czy 105N/Na mogą po tym torowisku zapierniczać ile wlezie. Owszem, taki stan może powodować i na pewno powoduje uszkodzenia wózków czy też wykolejenia, ale przy codziennej eksploatacji skoro idzie po tym jeździć to się jeździ. Skoro na co dzień 105-tki ucierają te torowiska to wymienione wyżej typy również mogą. Zawsze jest problem z jazdą czegoś nowego (innego), jak E1, 116Nd, Helmut itp, bo są to już inne konstrukcje (np. citadis ma m.in. niską podłogę, środkowy człon z wózkiem tocznym itp) i mogą się inaczej zachować w miejscach gdzie typowe klasyczne wagony mogą śmigać na co dzień bez większych problemów.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Może w tamtych rejonach kiedyś trafi się jakaś modernizacja...
Tak czy siak, dzięki wszystkim za tłumaczenia
Przeniesiono z tematu "Rozbite stopiątki" i scalono (DW):
Jakoś mi się teraz pomyślało, bo mi lampka się zaświeciła i wspomnienia. Czy przypadkiem #143L nie był na dniu otwartym zajezdni Stroszek?
Tak czy siak, dzięki wszystkim za tłumaczenia
Przeniesiono z tematu "Rozbite stopiątki" i scalono (DW):
Jakoś mi się teraz pomyślało, bo mi lampka się zaświeciła i wspomnienia. Czy przypadkiem #143L nie był na dniu otwartym zajezdni Stroszek?
Ostatnio zmieniony 24 mar 2014, 20:37 przez elot360, łącznie zmieniany 1 raz.
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Mi się coś odbiło o uszy na temat modernizacji tegoż odcinka.elot360 pisze:Może w tamtych rejonach kiedyś trafi się jakaś modernizacja...
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
- grillmaster
- Posty: 1204
- Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
- Lokalizacja: Katowice
Zna ktoś w miarę aktualne stawki za wozokilometr, jakie TŚ dostają od KZK GOP?
Najświeższe jakie znalazłem są z 2010 r. ( http://www.wpk.katowice.pl/?itemid=1758 ). Od tego czasu trochę się zmieniło, bo doszły nowe typy, zniknął zapis o 10% więcej za tabor zmodernizowany i same wysokości stawek uległy zmianie.
Najświeższe jakie znalazłem są z 2010 r. ( http://www.wpk.katowice.pl/?itemid=1758 ). Od tego czasu trochę się zmieniło, bo doszły nowe typy, zniknął zapis o 10% więcej za tabor zmodernizowany i same wysokości stawek uległy zmianie.
Odgrzebuję, ponieważ może ktoś zna aktualne stawki. Można by nawet wypisać stawki z kilku lat, żeby mieć do wglądu jak to wszystko się zmieniało.DW pisze:Zna ktoś w miarę aktualne stawki za wozokilometr, jakie TŚ dostają od KZK GOP?
Najświeższe jakie znalazłem są z 2010 r. ( http://www.wpk.katowice.pl/?itemid=1758 ). Od tego czasu trochę się zmieniło, bo doszły nowe typy, zniknął zapis o 10% więcej za tabor zmodernizowany i same wysokości stawek uległy zmianie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości