Jak się okazuje oprócz mnie w sprawie ul. Piastowskiej interweniowały 2 czy 3 inne osoby. Otrzymałem informację z UM Ruda Śląska, że został przekazany do TŚ projekt wykonawczy zakładający wydzielenie torowiska. Zastanawia mnie jak oni to zrobią, bo jeżeli po przeciwnej stronie do torowiska, to zwężą chodnik lub go zlikwidują, a poszerzą drogę. Jak z drugiej, to trzeba wyciąć drzewa, przenieść torowisko; zatem pierwsza opcja byłaby mniej kosztowna. Tylko, co zrobią ze odciągowymi słupami trakcyjnymi, będą musieli postanowić nowe po stronie torowiska. O dalszym rozwoju sprawy będę informował.
Edycja, dnia 17.02.2013:
Tramwajom Śląskim zależy na skręcie Ruda - Zabrze na skrzyżowaniu na Rudzie Płd. Niestety przed modernizacją torowiska wzdłuż ul. Zabrzańskiej raczej nie zdążymy, ale spróbujemy. Wydaje mi się, że koszt budowy takiego łącznika nie będzie aż taki wysoki, ale w razie czego trzeba będzie dogadać się z miastem, aby ująć to w nowym projekcie unijnym TŚ. Złożę interpelację u jednego z radnych, aby ująć ten skręt w budżecie, w którym ujęte zostanie zadanie przebudowy w/w skrzyżowania. Myślę, że KMTM mógłby wysłać zaproszenie na zebranie (do pani Dziedzic lub jej z-cy pana Morka) albo oddelegować kilka osób i kogoś z TŚ na spotkanie w urzędzie. Kto wie, może Ruda Śląska dostanie dofinansowanie unijne na ten cel. Chętnie pomogę
Edycja, dnia 15.03.2013:
Niestety mam przykrą wiadomość. Dziś otrzymałem telefon z UM, w którym poinformowano mnie, iż z-ca prezydenta miasta Ruda Śląska wystąpił do TŚ S.A. z inicjatywą (już kolejną) dotyczącą likwidacji linii tramwajowej nr 18. W połowie tygodnia mam uzyskać informację z TŚ, bo pan rzecznik na razie nic nie wie. Odnośnie pracy przewozowej po rozmowach z TŚ S.A. planowane jest jej zwiększenie na linii 9, a co zrobią z pracą przewozową na Zabrzańskiej - tego nie wiem.
Edycja, dnia 28.03.2013:
Napisałem do Pani Grażyny Dziedzic takiego maila:
KZKGaPowicz pisze:Witam!
Postanowiłem do Pani napisać maila z powodu tego, iż w dniu 15.03.2013 r. dowiedziałem się, że Pan Jacek Morek zwrócił się z kolejną inicjatywą likwidacji linii tramwajowej nr 18 pomimo tego, iż deklarowała Pani na ostatniej sesji Rady Miasta Ruda Śląska w dniu
27.02.2013 r., że Ruda Śląska dołożyłaby się do remontu torowiska, ale linii tramwajowych nr 9 i 18. Dlatego w tym miejscu chciałem Panią zapytać, kto w końcu mówi prawdę? Powiedziano mi, że często dochodzi do wypadków w dzielnicy Ruda z powodu tramwaju, a w gazecie około rok temu napisano, że Policja stwierdza wypadkowość, która nie odbiega statystycznie od innych miejsc w naszym mieście.
To, że przebudowa ul. Piastowskiej jest konieczna wie chyba każdy mieszkaniec Rudy Śląskiej. Pan Otrębski z Wydziału Dróg i Mostów poinformował mnie, że przy ewentualnej modernizacji torowiska w ul. Piastowskiej (poszerzenie ulicy) należałoby wymienić również
infrastrukturę podziemną (kanalizację itp.), co jest zrozumiałe, ale na to nie ma pieniędzy. I tutaj kolejne moje pytanie: gdyby modernizować torowisko, to wtedy nie byłoby środków na wymianę instalacji podziemnych, a po usunięciu torowiska remont byłby i tak konieczny, to wtedy instalację też należałoby wymienić, ponieważ po remoncie przedmiotowej ulicy późniejsza (awaryjna) wymiana wiązałaby się z niegospodarnością. Jednak drogi wcale nie trzeba poszerzać, co udowodnię w dalszej części. Idąc takim tokiem rozumowania należałoby zlikwidować linię nr 9, ponieważ ul. Niedurnego też jest wąska, a samochody jadące w kierunku Chebzia muszą się poruszać po torowisku (na odcinku od skrzyżowania ulic Niedurnego x Czarnoleśnej x Chorzowskiej x Pokoju do huty "Pokój"). Dobudowa drugiego toru, który na pewno się zmieści to koszt rzędu 10 mln zł, lecz nie wiem w jakiej technologii. Modernizacja obecnego toru to najprawdopodobniej podobny koszt, czyli w sumie ok. 20 mln zł, lecz przy dofinansowaniu z UE zapłacimy tylko połowę lub nawet mniej. Dofinansowanie z UE myślę, że będzie pewne, gdyż remont drogi byłby związany z remontem torowiska tramwajowego (ekologicznego środka lokomocyjnego), które UE chętnie dotuje. Zatem zyska Ruda Śląska i Tramwaje Śląskie S.A.
W tym miejscu pragnę nadmienić, iż Tramwaje Śląskie S.A. planują dalszą modernizację infrastruktury tramwajowej w nowej perspektywie finansowania inwestycji z budżetu UE na lata 2014-2020. Wystarczy spotkać się z przedstawicielami Tramwajów Śląskich S.A. i wypracować kompromis dotyczący modernizacji torowiska w tymże miejscu. Torowisko na ul. Piastowskiej, aby spełniało normy bezpieczeństwa należałoby przebudować na dwutorowe i zbudować je na środku ulicy, przez co będzie możliwe prowadzenie ruchu samochodowego po torze tramwajowym, którego kierunek będzie zgodny z kierunkiem jazdy samochodu. Umożliwi to zwiększenie częstotliwości kursowania, co obniży koszty funkcjonowania linii. Takie rozwiązanie już bardzo dobrze funkcjonuje od kilku lat w katowickiej dzielnicy Załęże na ul. Gliwickiej, gdzie torowisko jest wyciszone i zbudowane w nowej technologii. Ponadto likwidacja linii tramwajowej jest sprzeczna z planem transportowym KZK GOP, które wyraźnie postawiło na transport szynowy (tramwajowy) i optymalizację tras linii autobusowych w taki sposób, aby nie dublowały linii tramwajowych, co pozwoli ograniczyć koszty.
Przypominam również, że wkrótce rozpocznie się remont torowiska przy ul. Zabrzańskiej, po zakończeniu którego praca przewozowa nie może się zmniejszyć przez 5 lat od dnia zakończenia inwestycji!
Nie ukrywam, że jestem przeciwnikiem likwidacji linii tramwajowej nr 18 i chciałbym się z Panią spotkać w tejże sprawie. Na spotkanie proponowałbym zaprosić również osobę decyzyjną z Tramwajów Śląskich S.A. i połączyć z posiedzeniem Komisji Infrastruktury i
Rozwoju Miasta.
Dołączam zdjęcia ze strony Tramwajów Śląskich S.A. przedstawiające nowe torowisko w Katowicach-Załężu na ul. Gliwickiej.
Liczę na szybką odpowiedź w tejże sprawie.
Pozdrawiam.
Z poważaniem mieszkaniec i pasażer tramwaju linii nr 18 - inż. Łukasz Klyszcz.
W załączniku treść otrzymanego pisma z UM Ruda Śląska oraz zdjęcia torowiska na ul. Gliwickiej w Katowicach Załężu.