Częstotliwości radiowe
Częstotliwości radiowe
Witam wszystkich. Lubie tramwaje od dziecka, a od paru dni bawię się nasłuch rozmów miedzy motorniczymi, regulatorami i "kowalami". Mam kilka częstotliwości ale nie wiem czy wszystkie. Wiem też że jest to system trunkingowy (EDACS NARROW) i zwykłym skanerem słuchanie jest mało komfortowe ale póki co mi to starczy. Oto moje częstotliwości:
1)429.012.50
2)429.187.50
3)429.425.00
4)429.625.00
5)429.937.50
6)429.787.50
7)429.418.00
8)429.006.25
Czy każdy rejon (np. Bytom, Ruda, Chorzów) ma swoje oddzielne kanały? Jak są przypisywane? Bo czasem słyszę jak kontroler wzywa kogoś żeby przełączył się na inny kanał lub prosi innego motorniczego i przekazanie informacji.
Pozdrawiam wszystkich :mryellow:
1)429.012.50
2)429.187.50
3)429.425.00
4)429.625.00
5)429.937.50
6)429.787.50
7)429.418.00
8)429.006.25
Czy każdy rejon (np. Bytom, Ruda, Chorzów) ma swoje oddzielne kanały? Jak są przypisywane? Bo czasem słyszę jak kontroler wzywa kogoś żeby przełączył się na inny kanał lub prosi innego motorniczego i przekazanie informacji.
Pozdrawiam wszystkich :mryellow:
Re: Częstotliwości radiowe
Skoro...Karkol pisze:Czy każdy rejon (np. Bytom, Ruda, Chorzów) ma swoje oddzielne kanały? Jak są przypisywane? Bo czasem słyszę jak kontroler wzywa kogoś żeby przełączył się na inny kanał lub prosi innego motorniczego i przekazanie informacji.
... to się dziwię, że nie wiesz BTW, w Rudzie nie na rejonu.Karkol pisze:Lubie tramwaje od dziecka
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Penny, łącznie zmieniany 1 raz.
Pisząc "lubię" miałem na myśli podróżowanie nimi i obserwacja motorniczego podczas prowadzenia tramwaju. Nigdy wystarczająco się nie zgłębiałem jak widać chociaż pamiętam jak w starych 102N brzmiał rozrusznik, owinięty szmatą pręt który był nogą sterowany (całkiem po prawej stronie) i radyjko z zielonym napisem LIN_05 czy jakoś tak. A czy w Mysłowicach np. preferują inne kanały komunikacji niż w Chorzowie?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić
Tramwaje podzielone są na 4 rejony:
Będzin (całe zagłębie + Mysłowicki odcinek linii 26)
Katowice (Katowice, Chorzów, Siemianowice + Mysłowicki odcinek 14)
Bytom (Bytom i nie wiem co jeszcze, chyba Świętochłowice, ale nie jestem pewien)
Gliwice (Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska)
Każdy z rejonów nadaje na swoim kanale.
Do tego dochodzą jeszcze kanały kowoli, sieciowców, dyspozytorów, kobuchów.
A więc częstotliwości, które podałeś, na pewno nie są wszystkimi częstotliwościami, na których nadawają TŚ.
Najlepiej być w posiadaniu radiotelefonu, którego używają TŚ. Ale musisz go odpowiednio zaprogramować, aby mieć dostęp do wszystkich kanałów, których używają TŚ.
BTW Jaki to jest model radiotelefonu, którego używają TŚ? I tego przenośnego i stacjonarnego.
Tramwaje podzielone są na 4 rejony:
Będzin (całe zagłębie + Mysłowicki odcinek linii 26)
Katowice (Katowice, Chorzów, Siemianowice + Mysłowicki odcinek 14)
Bytom (Bytom i nie wiem co jeszcze, chyba Świętochłowice, ale nie jestem pewien)
Gliwice (Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska)
Każdy z rejonów nadaje na swoim kanale.
Do tego dochodzą jeszcze kanały kowoli, sieciowców, dyspozytorów, kobuchów.
A więc częstotliwości, które podałeś, na pewno nie są wszystkimi częstotliwościami, na których nadawają TŚ.
Najlepiej być w posiadaniu radiotelefonu, którego używają TŚ. Ale musisz go odpowiednio zaprogramować, aby mieć dostęp do wszystkich kanałów, których używają TŚ.
BTW Jaki to jest model radiotelefonu, którego używają TŚ? I tego przenośnego i stacjonarnego.
Obsady pociągów wieczornych/nocnych najczęściej podaję przed wyjazdem tych pociągów, lecz mam 100% pewność, że dany wagon wyjedzie na danym pociagu...
Zacznijmy od tego, że nie ma żadnych kanałów radiowych itp, są tylko grupy trunkingowe. Jak to działa, to prosze sobie znaleźć w necie informacje nt systemu trunkingowego EDACS. Użytkowane modele radiotelefonów to Ericsson M-RK przenośne i Orion jeśli chodzi bazowe i przewoźne. Uprzedzając kolejne pytania - oba modele sa niedosępne na polskim rynku dla zwykłego zjadacza chleba również na rynku wtórnym. Nikt Wam tutaj tego nie zaprogramuje, a każdą nielegalną próbę pracy w systemie wyłapujemy - to samo tyczy się skradzionych radiotelefonów. Reasumując pozostaje scaner. Odnośnie częstotliwości, podane są nie wszystkie i niektóre błednie. Więcej informacji niestety nie moge przekazać.pycio1400 pisze:A więc częstotliwości, które podałeś, na pewno nie są wszystkimi częstotliwościami, na których nadawają TŚ.
Najlepiej być w posiadaniu radiotelefonu, którego używają TŚ. Ale musisz go odpowiednio zaprogramować, aby mieć dostęp do wszystkich kanałów, których używają TŚ.
BTW Jaki to jest model radiotelefonu, którego używają TŚ? I tego przenośnego i stacjonarnego.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Nikt Wam tutaj tego nie zaprogramuje, a każdą nielegalną próbę pracy w systemie wyłapujemy - to samo tyczy się skradzionych radiotelefonów
To jest zrozumiałe bo wprowadzałoby zamęt i jest (nadawanie) nielegalne. Są jednak na rynku dostępne inne modele odbiorników szerokopasmowych które pracują w tym systemie jednak trzeba wiedzieć jak zaprogramować. Osobiście słucham tylko gdy mam czas wolny, fajnie wiedzieć jak komunikacja wygląda "od kuchni", że zwrotnica nie przerabia, albo ktoś może jechać z Lipin do Pawełka. Pozdrawiam
Odbiorników czyli scanerów. Nie ma żadnych modeli radiotelefonów poza produkowanymi przez dawny Ericsson, a obecnie Haris które umożliwiałyby pracę w systemie poza samym nasłuchem. Oczywiście, że trzeba wiedzieć jak zaprogramować - choćby sam szyk i numery grup.Karkol pisze:To jest zrozumiałe bo wprowadzałoby zamęt i jest (nadawanie) nielegalne. Są jednak na rynku dostępne inne modele odbiorników szerokopasmowych które pracują w tym systemie jednak trzeba wiedzieć jak zaprogramować.
Słuchac możesz, ale nie wolno Ci rozpowszechniać informacji uzyskanych tą drogą. Poza tym za niedługo skończy się podsłuchiwanie systemu.Karkol pisze:Osobiście słucham tylko gdy mam czas wolny, fajnie wiedzieć jak komunikacja wygląda "od kuchni", że zwrotnica nie przerabia, albo ktoś może jechać z Lipin do Pawełka. Pozdrawiam
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Jakby kogoś interesowało jest przetarg na modernizację łączności dyspozytorskiej i tak nawiasem mówiąc są tam podane dostępne częstotliwości TŚ które tak swoją drogą nie są tajemnicą widocznie skoro jak dostali pozwolenia to powinny one widnieć na liście na stronie UKE
Tutaj SIWZ http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... ienia6.pdf
Tutaj SIWZ http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... ienia6.pdf
Częstotliwości są oczywiście jawne, ale do niczego ta wiedza już niedługo nikomu się nie przyda. Podsłuchanie rozmów poza sterczeniem pod kabiną motorniczego lub pod budą regulatora będzie niemożliwe.polaque pisze:Jakby kogoś interesowało jest przetarg na modernizację łączności dyspozytorskiej i tak nawiasem mówiąc są tam podane dostępne częstotliwości TŚ które tak swoją drogą nie są tajemnicą widocznie skoro jak dostali pozwolenia to powinny one widnieć na liście na stronie UKE
Tutaj SIWZ http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... ienia6.pdf
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości