Torowiska

Wszystko o sprawach technicznych dotyczących tramwajów i infrastruktury.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

Torowiska

#1 Post autor: shinkadamo » 04 lut 2008, 22:52

Zakładam ten temat, aby pomówić trochę o torowiskach tramwajowych.
Chciałbym tutaj poruszyć temat dotyczący torowisk bezstykowych na betonowych podkładach eliminujących drgania pojazdu szynowego, a także minimalizując "ryk" pojazdu. Właśnie dzisiaj stosuje się już tylko taką technologię torowisk i między innymi już u nas (wreszcie) kładzie się na modernizowanych torowiskach takie tory. Oczywiście tory to nie wszystko, musi być odpowiednia podsypka, tłuczeń i pojazd do ubijania podtorza, a tory na łukach muszą być odpowiednio ułożone pod kątem (nie to co jeszcze u nas na linii prostej tory mają kształt zygzaka), aby spełniać swoją rolę w miarę ekologiczny i tani sposób. Pewną rolę odgrywa tutaj także sieć trakcyjna (szybkoprzejazdowa) i sposób jej zawieszenia. Nowoczesny pojazd kolejowy z sterowaniem chopperowym lub asynchronicznym poruszający się na torowisku bezstykowym jest już poważną konkurencją dla pojazdów drogowych, a także teraz - również modnych - autobusów hybrydowych, ale mniejsza oto.
Chętnych zaprzaszam do dyskusji :)
Ostatnio zmieniony 17 mar 2008, 23:31 przez shinkadamo, łącznie zmieniany 1 raz.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#2 Post autor: Peter » 04 lut 2008, 23:14

Temat jest obszerny i ciekawy. :-)
Ostatnio bardzo popularny jest system zwany Edilon (ERS). Płyty stosowane do niego są większej wysokości niż dotychczas. Szyna właściwie do niczego nie jest przytwierdzona tylko "siedzi" sobie w zastygniętej masie żywicznej. Ten system jest teraz stosowany właśnie na ul. Gliwickiej. Tutaj są opisy ważniejszych nowoczesnych systemów szynowych nawierzchni tramwajowych.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#3 Post autor: ZYZOR » 04 lut 2008, 23:30

Mam nadzieję, że torowisko w wzdłuż Chorzowskiej do Stadionu Śląskiego zostanie wkrótce wymienione na mniej hałaśliwe, bo gdy tramwaj jedzie, to mimo zamkniętych okien słychać jak dudni,nie mówiąc już o porze letniej, gdy okna są otwarte na oścież. :roll:
No chyba, że zbudują ekrany dźwiękowe!
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#4 Post autor: shinkadamo » 04 lut 2008, 23:32

Inny system jakim jest EBS jest stosowany w torowisku superszybkiego pociągu tajwańskiego wzorowanym na japońskim Shinkansen'ie oraz w Japonii, gdzie był testowany Shinkansen typ 800 :-)
Peter pisze:Ostatnio bardzo popularny jest system zwany Edilon Corkelast ERS.
Ten system jest dobry dla torowisk prowadzonych jezdnią. Systemy EBS i EDF są bardzo ciekawe, gdyż nie trzeba kłaść podkładów, a podsypka jest zbędna. Niemniej jednak system o wiele tańszy i również stabilny i nowoczesny to "konwencjonalny" z podsypką i tłuczniem ;)
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#5 Post autor: Peter » 04 lut 2008, 23:37

Zobaczymy jak się ten Edilon będzie zachowywać, bo ruch tramwajowy na Gliwickiej normalnie jest dość spory. ;)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#6 Post autor: luki » 05 lut 2008, 17:24

ZYZOR pisze:No chyba, że zbudują ekrany dźwiękowe!
Nie tylko nie to :!: Jak nabudują ekranów to jak się będzie focić tramwaje :?: , a pasażerowie będą mieli dużo do oglądania - zielone ścianki. Jestem przeciwnikiem wszystkich ekranów przy tramwajach.
Jeśli ma się walczyć z hałasem to tylko przez wymianę torowiska.
Co do torowiska od Stadionu do Wesołego miasteczka to wszystko do wymiany.
Najgorszy jest chyba odcinek przy Wesołym Miasteczku.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#7 Post autor: ff » 05 lut 2008, 17:32

luki pisze:Co do torowiska od Stadionu do Wesołego miasteczka to wszystko do wymiany.Najgorszy jest chyba odcinek przy Wesołym Miasteczku.
Pewnie nie zdajecie sobie sprawy jaki hałas był jeszcze w latach 80 (mówię o odcinku między pętlami). Pod konec tamtej dekady wymieniali torowisko i była wyraźna poprawa, a póki co obecne hałasy to jeszcze nic w porównaniu z tamtymi. Ale nigdy jakoś specjalnie nie narzekałem. To był (i jest) sygnał, że należy wyjrzeć przez okno ;)

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#8 Post autor: ZYZOR » 05 lut 2008, 18:17

Przyznam, że przy torowisku naprzeciw pętli przy stadionie mieszkam 25 lat i poziom głośności się nie zmienił od lat 80-tych, no ale zauważyłem, że dużo drzew od lat 80-tych ubyło miedzy osiedlem a powiedzmy-torowiskiem, stanowiących naturalne wyciszenie.
Świadczyć może o tym chociażby wycinka drzew na samych pętlach i w okolicach torowiska, no i fakt, że kiedyś tramwaj ciężej było dostrzec zza konarów drzew, a teraz widać go jak na dłoni-nawet latem :)
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#9 Post autor: shinkadamo » 05 lut 2008, 18:23

Peter pisze:Zobaczymy jak się ten Edilon będzie zachowywać, bo ruch tramwajowy na Gliwickiej normalnie jest dość spory.
Dzięki takiemu ułożeniu szyn pojazdy samochodowe nie będą cierpieć przejeżdzając przez nie, a jazda tramwajem będzie stabilniejsza.

W jakimś mieście (nie pamiętam jakim) są przeprowadzane testy pojazdu: "pół tramwaj", "pół autobus". Pojazd ten posiada normalne koła samochodowe plus koła typu kolejowego będące pośrodku pojazdu. Ogólnie rzecz ujmując jest to kolej jednoszynowa typu tramwajowego. Niemniej jednak jest to - według mnie, wadliwy system, gdyż mamy do czynienia z potworkiem zajmującym sporo miejsca oraz z szybszym niszczeniem się kół przez posiadanie opon. Mam nadzieję, że takie torowisko i taki system "pół kolei" nie wejdzie nigdy do masywnego eksploatowania.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
observator
Posty: 405
Rejestracja: 20 wrz 2007, 18:50
Lokalizacja: punkt_observacyjny
Kontakt:

#10 Post autor: observator » 10 lut 2008, 22:53

Co do ekranów dźwiękochłonnych to oburza mnie to że umieszczano je przy okazji budowy średnicówki i innych węzłow drogowych. Było też głośno o stuleciu tramwajów na Śląsku i Zagłębiu - hałas od stu lat a o ekranach nie pomyślano. Głośno jest cały czas i dosłownie. Dzięki temu zazwyczaj wiem bez podchodzenia do okna kiedy przejeżdża solówka, kiedy skład a kiedy karlik. Mimo wszystko w przeciwieństwie do tego co pisze luki, wolałbym ekrany dźwiękochłonne.
tramwaj najlepszym środkiem transportu na zakorkowane miasta

[1] pomiędzy przystankami 'Zawodzie Akademia Ekonomiczna-Zawodzie Ośrodek Sportowy' w kierunku pętli/zajezdni
[2] j.w. w kierunku Rynku

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#11 Post autor: shinkadamo » 11 lut 2008, 18:41

observator pisze:Dzięki temu zazwyczaj wiem bez podchodzenia do okna kiedy przejeżdża solówka, kiedy skład a kiedy karlik. Mimo wszystko w przeciwieństwie do tego co pisze luki, wolałbym ekrany dźwiękochłonne.
Oporówki już takie są - przykład tyskie trajtki, które takżę wydają specyficzny dźwięk jadąc po drodze, a tramwaj jeszcze po torowisku to tym bardziej.
Karlik ma już swoje lata i od tego czasu technologia budowy tramwajów już dawno się zmieniła.
Niemniej jednak jestem przeciwny ekranom dźwiękochłonnym, jako pasażer chcę coś widzieć jak jadę, co innego przy autostradach. Torowisko też robi swoje.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#12 Post autor: ZYZOR » 11 lut 2008, 21:01

shinkadamo pisze:Niemniej jednak jestem przeciwny ekranom dźwiękochłonnym, jako pasażer chcę coś widzieć jak jadę, co innego przy autostradach. Torowisko też robi swoje.
Sądzę, że można zastosować w niektórych przypadkach ekrany z tworzywa przezroczystego, a jeśli chodzi o głośność dobiegająca z torowiska, to ekran mógłby być budowany nie przy samym torowisku, ale w miejscu ogólnie oddzielającym osiedla od trasy drogowej, bowiem torowiska są najczęściej w naszym regionie zbudowane właśnie przy drogach. :eye:
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#13 Post autor: shinkadamo » 16 lut 2008, 00:04

ZYZOR pisze:
shinkadamo pisze:Niemniej jednak jestem przeciwny ekranom dźwiękochłonnym, jako pasażer chcę coś widzieć jak jadę, co innego przy autostradach. Torowisko też robi swoje.
Sądzę, że można zastosować w niektórych przypadkach ekrany z tworzywa przezroczystego, a jeśli chodzi o głośność dobiegająca z torowiska, to ekran mógłby być budowany nie przy samym torowisku, ale w miejscu ogólnie oddzielającym osiedla od trasy drogowej, bowiem torowiska są najczęściej w naszym regionie zbudowane właśnie przy drogach. :eye:
Przy ówczesnej technologii kładzenia torowisk i budowania infrastruktury, ekrany dźwiękochłonne nie są w ogóle potrzebne. Częstotliwość przejeżdżania tramwaju w przeciwieństwie do ruchliwej autostrady, gdzie przejeżdża kilkaset samochodów na minutę, bardzo się różni!
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#14 Post autor: shinkadamo » 12 mar 2008, 21:24

Szykuje się remont placu Sikorskiego w Bytomiu, a co za tym idzie wymiana torów :-) Ciekawe jaką technologię wbudowania torów zastosują? Zdaje mi się, że to będzie ERS.
Mimo tego muszę przyznać, że obecnie tam jest okropnie i nadal mam przed oczami Gliwicką. Ale najbliższe tygodnie wszystko zmienią i sam jestem ciekaw jak się ów plac będzie prezentował :-)
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Ardo
Posty: 128
Rejestracja: 17 lip 2007, 11:38
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#15 Post autor: Ardo » 13 mar 2008, 09:48

shinkadamo pisze:Szykuje się remont placu Sikorskiego w Bytomiu, a co za tym idzie wymiana torów :-) Ciekawe jaką technologię wbudowania torów zastosują? Zdaje mi się, że to będzie ERS.
Tam się chyba innej metody niż wtopienie torów w ziemię nie da zastosować, chyba, że zrobią perony i wtedy mogą umieszczać szyny na podkładach.
Swoją drogą, jeżeli to ma być dworzec, to powinna być zastosowana ta druga metoda ;)
ArdoGallery <- Zapraszam !

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#16 Post autor: R_G » 13 mar 2008, 17:07

Ardo pisze:Tam się chyba innej metody niż wtopienie torów w ziemię nie da zastosować, chyba, że zrobią perony i wtedy mogą umieszczać szyny na podkładach.
Swoją drogą, jeżeli to ma być dworzec, to powinna być zastosowana ta druga metoda
To ma być dworzec-jak na razie pierwszy i jedyny taki z prawdziwego zdarzenia. Ale na owoce jeszcze musimy poczekać :)
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#17 Post autor: shinkadamo » 17 mar 2008, 14:26

Ardo pisze:
shinkadamo pisze:Szykuje się remont placu Sikorskiego w Bytomiu, a co za tym idzie wymiana torów :-) Ciekawe jaką technologię wbudowania torów zastosują? Zdaje mi się, że to będzie ERS.
Tam się chyba innej metody niż wtopienie torów w ziemię nie da zastosować, chyba, że zrobią perony i wtedy mogą umieszczać szyny na podkładach.
Swoją drogą, jeżeli to ma być dworzec, to powinna być zastosowana ta druga metoda ;)
Ta druga metoda byłaby nawet dobra, ale poza ERS byłoby to troche dziwne. W ogóle łatwiej się będzie przechodzić przez tory, kiedy będą "wtopione" w drogę. W gruncie rzeczy ładniej wygląda ERS i takie coś tam chce zobaczyć :mryellow: - Karliki ładnie będą się tam prezentować i w ogóle niski pojazd.

Teraz zerknę trochę na T9 jeśli chodzi o trasę przez Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej - mowa o pewnym odcinku ul. Niedurnego.
Tak na prawdę wyłączyłbym tą drogę z ruchu kołowego i zrobiłbym tam coś na wzór rynku. Jedynie poruszałyby się tam tramwaje po dwutorowym oczywiście odcinku zbudowanym w technologi ERS. Autobusy i inne pojazdy puściłbym ulicą Czarnoleśną i Objazdową, aby przy hucie Pokój ponownie włączyć się na Niedurnego w kierunku Chebzia. Innej możliwości nie widzę jeśli T9 miałaby być cała dwutorowa, przy okazji Ruda miałaby swój rynek, a my moglibyśmy podziwiać tory zbudowane w technologi ERS z prawdziwego zdarzenia :mryellow: To sie oczywiście tyczy jeszcze niektórych podobnych odcinków.
Jeśli o mnie chodzi zastosowałbym w większości naszych torowisk tramwajowych ale również kolejowych technologię EBS. Jednakże jest to trochę drogie i raczej pozostanie to ostatnie w sferze moich marzeń :eye: Ale konwencjonalna technologia też się ładnie prezentuje.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#18 Post autor: Kuba » 28 kwie 2008, 14:05

Przejeżdżając codziennie z Będzina do Czeladzi coraz to częściej myślę, że z tramwaju nie wyjdę bo będę leżał na podłodze ze złamaną nogą w kolanie... Ta trasa jest straszna... Tramwaj wylatuje z torów... Masakra... O dziwo osiąga tam prędkość 50 km/h, co widziałem na prędkościomierzu stojąc przy kabinie motorniczego... Nie rozumiem tego czy TŚ nie widzi jaki jest tam stan torowiska czy jak... Pieniądze na przedłużenie 15-stki do osiedla Mec na Zagórzu mogli by przeznaczyć na remont czeladzkiego torowiska... Szkoda ze pominęli Czeladź, torowisko prosi sie o remont a tu nihuhu z tego... Chociaż mam wielka nadzieję, że TŚ to zauważą i plany na remont zmienią i uwzględnia tam Czeladź.
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

Awatar użytkownika
gta
Posty: 95
Rejestracja: 01 lut 2008, 11:42
Lokalizacja: Śląsk

#19 Post autor: gta » 28 kwie 2008, 15:47

W Czeladzi jeszcze nie jest tak źle (choć wiem, że nie jest najlepiej). Jak się jechało po ŚP.25 to dopiero "odczuwało się dyskomfort".
Enki są fajne!

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#20 Post autor: ff » 28 kwie 2008, 19:26

Kuba pisze:Szkoda ze pominęli Czeladź, torowisko prosi sie o remont a tu nihuhu z tego... Chociaż mam wielka nadzieję, że TŚ to zauważą i plany na remont zmienią i uwzględnia tam Czeladź.
Jak zliwidują linię 18 to trzeba będzie wkrótce potem znaleźć kolejny odcinek do skanibalizowania. Musimy się do tego przyzwyczaić. Najłatwiej likwiduje się ogryzki, co już pokazali dwa lata temu. A 22 od nerki do Czeladzi to właśnie taki ogryzek. Myślą po prostu perspektywicznie.

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#21 Post autor: Kuba » 29 kwie 2008, 10:04

ff pisze:
Kuba pisze: Szkoda ze pominęli Czeladź, torowisko prosi sie o remont a tu nihuhu z tego... Chociaż mam wielka nadzieję, że TŚ to zauważą i plany na remont zmienią i uwzględnia tam Czeladź.
Jak zliwidują linię 18 to trzeba będzie wkrótce potem znaleźć kolejny odcinek do skanibalizowania. Musimy się do tego przyzwyczaić. Najłatwiej likwiduje się ogryzki, co już pokazali dwa lata temu. A 22 od nerki do Czeladzi to właśnie taki ogryzek. Myślą po prostu perspektywicznie.
Veto. Nie będę miał czym do szkoły dojeżdzać. Zresztą, wydaje mi się, że nie zlikwidują tego. Dużo osób jeździ tą linią.
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#22 Post autor: shinkadamo » 29 kwie 2008, 23:10

Przejeżdżając codziennie z Będzina do Czeladzi coraz to częściej myślę, że z tramwaju nie wyjdę bo będę leżał na podłodze ze złamaną nogą w kolanie... Ta trasa jest straszna... Tramwaj wylatuje z torów... Masakra... O dziwo osiąga tam prędkość 50 km/h, co widziałem na prędkościomierzu stojąc przy kabinie motorniczego... Nie rozumiem tego czy TŚ nie widzi jaki jest tam stan torowiska czy jak... Pieniądze na przedłużenie 15-stki do osiedla Mec na Zagórzu mogli by przeznaczyć na remont czeladzkiego torowiska... Szkoda ze pominęli Czeladź, torowisko prosi sie o remont a tu nihuhu z tego... Chociaż mam wielka nadzieję, że TŚ to zauważą i plany na remont zmienią i uwzględnia tam Czeladź.
Nie dziw się. Te tory mają po kilkadziesiąt lat jak nie więcej. Podkłady drewniane w kontakcie z wilgocią mokną a następnie pruchnieją destabilizując torowisko. Poza tym metal tworący szyny u nas jest podatny na zmiany temperatury i jak najszybciej należy je wymienić zanim stanie się tragedia.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#23 Post autor: Peter » 29 kwie 2008, 23:16

Z tego zdjęcia wynika, że chyba jednak kilkadziesiąt lat jeszcze nie mają. Prawdopodobnie wymieniali tory na tym odcinku gdy powstała pętla w Czeladzi w grudniu 1983r. ;)

Co do 22 to myślę, że póki co nie jest ona zagrożona na odcinku do Czeladzi. Sam jestem czasami jej pasażerem i sporo ludzi z wagonów się wysypuje chociażby na przystanku koło M1 a częstotliwość co 10 min. jest dość przyjemna. :)
*SDIP (U.N.O.)

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#24 Post autor: R_G » 30 kwie 2008, 00:39

Tak, tak linia 22 nie będzie zlikwidowana bowiem łączy centrum Czeladzi z Będzinem i D.G. Wysoka częstotliwość powoduje wrażenie niskiego wykorzystywania przez pasażerów z tej linii, ale to tylko pozory. Wydaje mi się że mogą jedynie obniżyć częstotliwość do 20 minut-tylko wtedy przydałyby się składy których trochę brakuje, więc takt 10 min. na razie zostanie. Kuba na twoim miejscu nie narzekałbym na te torowiska bo co jakiś czas są naprawiane-spawane. Przejedź się 26 do Mysłowic, 27 do Kazimierza itd. 22/32 ma całkiem niezłe tory i niektórzy motorniczy umieją pocisnąć przy okazji oczywiście je niszcząc :mryellow:
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#25 Post autor: Kuba » 01 maja 2008, 15:27

Na youtuba sie wciepnąć nie chce.
http://rapidshare.com/files/111741082/W ... j.3gp.html
Filmik w *.3gp nagrany telefonem. Jak by komuś się chciało może wrzucić na wrzute albo youtuba, ja mam za wolnego neta.

Piski i stukot torów pod tramwajem 2210 #539. Piękna trasa. Tylko pozazrościć ;D
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#26 Post autor: Kuba » 07 maja 2008, 04:45

Postu zmienić nie mogę...
A na youtuba udało sie wrzucić.
http://pl.youtube.com/watch?v=ViQFLp5xBvw proszę.
2210 #539
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

116Nd#808
Posty: 208
Rejestracja: 31 mar 2008, 11:03
Lokalizacja: Bytom

#27 Post autor: 116Nd#808 » 09 maja 2008, 19:14

Hałaśliwe torowisko jest też na odcinku Rozbark Kopalnia-Park Mickiewicza i nadaje się do wymiany.

Awatar użytkownika
Ardo
Posty: 128
Rejestracja: 17 lip 2007, 11:38
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#28 Post autor: Ardo » 09 maja 2008, 23:42

Mi tam się podoba to torowisko w Czeladzi, tam praktycznie nie rzuca na boki, tylko w górę i dół. Jest duo gorszych torowisk.
ArdoGallery <- Zapraszam !

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#29 Post autor: R_G » 30 maja 2008, 21:48

Jedno z lepszych nielicznych torowisk RK-1. Fajny filmik, fajna traska no i #539 hmm... :lol:
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#30 Post autor: luki » 10 cze 2008, 15:43

Dziś w dwóch fotkach postanowiłem utrwalić sobie pęknięcia i wygięcia torowiska linii 13 i 14 w kierunku Siemianowic. Torowisko wymieniano bodajże w 2003. Krótko po tym na lewej szynie zrobiło się pęknięcie i z czasem się wyginało do lewej. Po 5 latach mamy już dwa pęknięcia, jakieś kilka miesięcy temu już tam to spawano. Zdaje się jeszcze nic tam nie wyleciało.
Dziś coś mnie tknęło by to sfocić, a kilkanaście minut później przyjechały pogoty i zaczęły to oglądać. Nie spodziewam się znacznej poprawy ale na wszelki wypadek fotki podrzucam ;)
Załączniki
DSCF7938.JPG
DSCF7939.JPG
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#31 Post autor: Kuba » 10 cze 2008, 15:53

W wielu miejscach tak jest.
Np. Między przystankami Cz Targowisko - Cz Kombatantów. Bn Rondo - Bn Stadion. Przy przystanku Bn Czeladzka.
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#32 Post autor: R_G » 10 cze 2008, 16:56

Coś podobnego jest także na linii 14 przy Obrzeźnej Północnej w stronę Zawodzia. Oba takie przełamania znajdują się przy tej samej szynie.
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Marcin
Posty: 1860
Rejestracja: 09 sie 2007, 00:59
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze

#33 Post autor: Marcin » 10 cze 2008, 19:49

Tak samo jest też w tunelu za Zagórzu w kierunku pętli.

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#34 Post autor: Kuba » 10 cze 2008, 19:51

Wszędzie tak jest! :mryellow:
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#35 Post autor: rafalurbino18 » 11 cze 2008, 10:34

Ulica 3 Maja w Zabrzu obfituje w takie wygięcia. Powoduje to, że podczas jazdy (szybkiej!) w drugim wagonie linii T3 nie ma szans stać bez trzymanki. Bardzo wiele razy przytrafiło mi się "polecieć" na okna/ludzi.

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#36 Post autor: R_G » 11 cze 2008, 22:51

rafalurbino18 pisze:nie ma szans stać bez trzymanki
W środkach komunikacji miejskiej nie stoi się bez trzymanki :P
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
observator
Posty: 405
Rejestracja: 20 wrz 2007, 18:50
Lokalizacja: punkt_observacyjny
Kontakt:

#37 Post autor: observator » 15 cze 2008, 23:31

Marcin pisze:Tak samo jest też w tunelu za Zagórzu w kierunku pętli.
W tym tunelu i okolicach chyba celowo pozostawiali popękane styki by przejeżdżające wagony "wiwatowały" błyskając spod kół i grafitu na styku pantograf|drut jezdny.
tramwaj najlepszym środkiem transportu na zakorkowane miasta

[1] pomiędzy przystankami 'Zawodzie Akademia Ekonomiczna-Zawodzie Ośrodek Sportowy' w kierunku pętli/zajezdni
[2] j.w. w kierunku Rynku

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#38 Post autor: rafalurbino18 » 26 cze 2008, 16:00

Szperając po necie napotkałem się na krótki reportaż o akcji "Torowisko" przeprowadzonej dawno, bo dawno - 05.02.2008r. , ale zapewne nic się nie zmieniło po tej kontrloli (Tramwaje Śląskie dostały specjalną informację i punkty w których są nieprawidłowości). Została ona przeprowadzona przez Straż Miejską w Zabrzu w następujących miejscach :
linia nr 5 od Biskupic do Zaborza;
linia nr 3 od pętli tramwajowej w dzielnicy Makoszowy do Centrum;
linia nr 1 od Centrum do Maciejowa.

Więcej Informacji i Stwierdzone Nieprawidłowości

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#39 Post autor: luki » 26 cze 2008, 16:51

Ale nie ma tu nic o spawach i pęknięciach. Widać że straż miejska potrafi tylko rozpoznać liście na torach i uszkodzenia jezdni.
Jedynie te liście można by jakoś usunąć bo wiadomo że powodują poślizg, ale zapewne na jesieni znaleźli by ich więcej...
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#40 Post autor: Penny » 12 sie 2008, 01:41

Czy ktoś z Was orientuje się, jaki typ szyny został zastosowany w torowisku pomiędzy Łagiewniki Fabryczna a Łagiewniki Krzyżowa? To jest szyna kolejowa (bez wargi), dość niska - na pewno niższa od tramwajowej - jednak chciałbym wiedzieć, jakiego dokładnie jest typu.

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#41 Post autor: shinkadamo » 15 sie 2008, 17:43

A jakąś fotke masz, żebym mógł wizualnie się temu przyjrzeć? ;)
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#42 Post autor: luki » 16 sie 2008, 13:46

Ja wrócę do omawianego i przedstawionego na fotce parę postów powyżej pęknięcia przy Słonecznej Pętli. Otóż niedawno, chyba zaraz po urlopie, jak jechałem tamtędy motorniczy dość szybko jechał że az się przeraziłem, ale ku zdziwieniu zauważyłem że tory w tym miejscu są jak należy "zakręcone" a spawy idealnie do siebie. Nawet stuknięcia nie było.
Teraz niedawno już lekko stuka i to czuć, ale jak na razie zakręt jest nadal w porządku (pewno spaw puścił ale jakiś czas temu jak chyba pisałem po bokach szyny zostały wstawione łączni na śrubach)
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#43 Post autor: Boguś » 07 wrz 2008, 21:18

Dzisiaj miałem okazję przyjrzeć się nowo wyremontowanego torowisku od ex.Cynkowni do Alfreda (jednotor). Otóż, na odcinku, który był wymieniany kilka tygodni temu nie pojawił się jeszcze plasser. Natomiast łączenia szyn nie można nazwać spawami. Złączona jest tylko główka szyny z rowkiem. Spoina jest wąziutka i lekko zeszlifowana. Podejrzewam, że w przyszłym roku pojawią się pękniecia, które już są na odcinku wymienianym w zeszłym roku.

I teraz nasuwa się pytanie: Czy w TŚ nie ma dobrego spawacza?

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#44 Post autor: Kuba » 07 wrz 2008, 21:41

I teraz nasuwa się pytanie: Czy w TŚ nie ma dobrego spawacza?
Bo na spawacza to trza mieć kurs i papiury a nie tylko dwie butle kawałek kolorowego węża i druta :P
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

Awatar użytkownika
Wiroos
Posty: 114
Rejestracja: 14 cze 2008, 10:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#45 Post autor: Wiroos » 08 wrz 2008, 17:58

Nie zmienia to faktu, że w tym miejscu motorowi wyciskają ze stopiątek ile Konstal dał :)

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#46 Post autor: adam86 » 09 wrz 2008, 21:37

Kuba pisze:Bo na spawacza to trza mieć kurs i papiury a nie tylko dwie butle kawałek kolorowego węża i druta :P
Wreszcie trzeba zacząć spawać termitem, że o czymś takim jak szlifierka torowa nie wspomnę.
KZKGOP 1779

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#47 Post autor: rafalurbino18 » 12 wrz 2008, 21:05

Po rozkopaniu jednego z pasów na ul. 3 Maja w Zabrzu (koło Skansenu Guido) samochody jadące do centrum muszą wjeżdżać na torowisko. Nie minął chyba jeszcze nawet miesiąc, gdy tak jest, a już widać jak pogorszył się stan torowiska w tym miejscu. Swoją drogą tramwaje zatrzymują się tu nawet na 2minuty, bo często zdarza się tak, że wjadą na torowisko prosto pod tramwaj. Samochody już nie wycofają, bo z tyłu są inne dlatego próbują gdzieś "się schować", a czasami nawet wjeżdżają na przeciwny pas. Teraz już tego nie widać tak bardzo ale w pierwszym tygodniu kiedy rozkopali ten 1 pas tramwaje jeździły naprawdę ze sporymi opóźnieniami, głównie z długim przejazdem przez ten odcinek.

hanys76
Posty: 9047
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#48 Post autor: hanys76 » 30 lis 2008, 11:59

Na stronie skyscrapercity , jeden z użytkowników wrzucił fotki zrobione przez siebie. Na fotkach pokazany jest tor w kierunku ronda, zaraz za rozjazdami na przejściu dla pieszych.
Jak widac wyrwa jest spora, aż dziw że nic tam jeszcze nie wyleciało z torowiska.
http://img220.imageshack.us/img220/2632/dsc00473ua4.jpg
http://img221.imageshack.us/img221/4558/dsc00472wh3.jpg
http://img221.imageshack.us/img221/1052/dsc00474ko4.jpg

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#49 Post autor: luki » 30 lis 2008, 13:00

Ogólnie fragment za zwrotnicami od Ronda jest w fatalnym stanie. Może to wina gruntu. Kiedyś donosiłem w dziale drobne remonty ze było tam spore wykrzywienie toru i to naprawiono. Kilka miesięcy później stan powrócił.
Podobna wyrwa jest przy Dw PKP na torze w kierunku Rynku mniej więcej na wysokości przejścia dla pieszych od ul. Stawowej.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#50 Post autor: Peter » 25 sie 2009, 20:02

Tak dla ciekawostki opis systemu płyt prefabrykowanych jaki obecnie jest stosowany przy remoncie Warszawskiej (technologia rowkowo-zalewowa) :arrow: PREFA

Dla porównania na ulicy ul. Kochanowskiego w Katowicach podczas remontu torowiska zastosowano szyny blokowe (technologia blokowo-gumowa).

Na ul. Gliwickiej skorzystano natomiast z systemu Edilon LC-L.

Ciekawe, który z systemów okaże się najtrwalszy :)
Ostatnio zmieniony 12 cze 2011, 19:34 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości