Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)
Przetwornicę statyczną dostały: #532 (w okresie świątecznym) oraz #761 (wyjechał po przejściu małych prac 4.01).
Parę dni temu usunąłem też znak zapytania przy #511, bo na 100% ma on statyczną.
Parę dni temu usunąłem też znak zapytania przy #511, bo na 100% ma on statyczną.
Pewnie w tym roku będzie jakieś zamówienie, ale i tak jak wsadzą wszystkie statyczne jakie już mają to będzie je miała połowa stopiątekPeter pisze:Jestem ciekawy czy zamówią jeszcze następną partię przetwornic statycznych. Już chyba powoli się kończą egzemplarze z ostatniego zamówienia na 100szt.
Dopisuję oczywiście #685+686. Widzę, że trochę się bałaganu zrobiło przez ten wciąż nie sprawdzony #530, dlatego apeluję żeby lepiej po prostu nie wpisywać danego wagonu jak się nie ma 100% pewności zamiast pisać znaki zapytania i dwie sumy końcowe. Zawsze można napisać, że ma się jakieś podejrzenia i sprawdzi się to przy okazji samemu lub zrobi to inna osoba czytająca forum. Jakie jest Wasze zdanie
*SDIP (U.N.O.)
Akurat #530 wpisałem poniżej bez znaku zapytania ale rzeczywiście, jak są różne sumy ilości wagonów z p.st., to robi się małe zamieszanie i można się pomylić przy zmienianiu. Dlatego zgadzam się Tobą i innym też proponuję wpisywanie wagonów i składów, które na pewno mają przetw. statyczne, a przypuszczenia jako normalne wiadomościPeter pisze:Dopisuję oczywiście #685+686. Widzę, że trochę się bałaganu zrobiło przez ten wciąż nie sprawdzony #530, dlatego apeluję żeby lepiej po prostu nie wpisywać danego wagonu jak się nie ma 100% pewności zamiast pisać znaki zapytania i dwie sumy końcowe. Zawsze można napisać, że ma się jakieś podejrzenia i sprawdzi się to przy okazji samemu lub zrobi to inna osoba czytająca forum. Jakie jest Wasze zdanie
Dobrym kandydatem według mnie jest #651+652, ale to tylko moje dywagacje.
Poza tym historycznie patrząc to jest drugi gliwicki skład z przetwornicami statycznymi, bo pierwszym był już na stałe rozpięty #654+653. :mruga:
Dopisuję też #726+727 wspomniany przez Bogusia. Jechałem nim dzisiaj nawet.
Poza tym historycznie patrząc to jest drugi gliwicki skład z przetwornicami statycznymi, bo pierwszym był już na stałe rozpięty #654+653. :mruga:
Dopisuję też #726+727 wspomniany przez Bogusia. Jechałem nim dzisiaj nawet.
*SDIP (U.N.O.)
Więc tak #401+402 odpada tak samo jak #561+382, dziś nimi jechałem to chodziły głośno.rzelfix pisze:W Gliwicach także pojawił się pierwszy skład z przetwornicami statycznymi. Niestety za nic nie potrafię sobie przypomnieć jego numeru.
Ten też nie.Peter pisze:#651+652
A widziałeś go na jakiejś linii czy masz od kogoś info?rzelfix pisze:Niestety za nic nie potrafię sobie przypomnieć jego numeru
#515 jednak ma p. statyczną.
Dzisiaj odkryłem też, że niedawno dostał ją wagon #625, którego stan techniczny jest raczej marny. Najpierw jadąc nim wahałem się czy ma ją, czy nie, bo wentylatory chodziły dość głośno, ale jednak najpr. ma on przetw. statyczną.
Do listy dopisałem też wagony #737 i #759, które są już w Będzinie.
Niewsadzonych przetwornic statycznych (w Będzinie) prawdop. jest już tylko 2.
Dzisiaj odkryłem też, że niedawno dostał ją wagon #625, którego stan techniczny jest raczej marny. Najpierw jadąc nim wahałem się czy ma ją, czy nie, bo wentylatory chodziły dość głośno, ale jednak najpr. ma on przetw. statyczną.
Do listy dopisałem też wagony #737 i #759, które są już w Będzinie.
Niewsadzonych przetwornic statycznych (w Będzinie) prawdop. jest już tylko 2.
Ostatnio a już właściwie od kilku tygodni strasznie hałasuje przetwornica drugiego wagonu składu #578+577. Nagrałem ją przez przypadek 6 lutego.
Potem podjeżdża #313+314 (linia 11). Wsiadam do pierwszego wagonu. Rusza z poślizgiem, bo deszcz padał tego ranka.
Pliczek Link
Potem podjeżdża #313+314 (linia 11). Wsiadam do pierwszego wagonu. Rusza z poślizgiem, bo deszcz padał tego ranka.
Pliczek Link
*SDIP (U.N.O.)
I na razie ostatni, bo zostały już wsadzone wszystkie p. statyczne, które Będzin otrzymał z dostawy 100 do całej sieci.Marcin pisze:Potwierdzam #757+758 mają statyczne,czyli to już drugi taki skład w RK1.
Dla #601 zabrakło już przetwornicy statycznej i, jak się okazało, od wyjazdu z ZUR cały cza miał wirową (czyli pomyliłem się pisząc najpierw, że ma statyczną).
Podsumowując z tej dostawy przetw. stat. dostało 27 wagonów z zaj. Będzin:
#436, #450, #501, #511, #513, #515, #524, #525, #530, #532, #539, #540, #552, #567, #575, #595, #621, #622, #625, #627, #665, #667, #753, #754, #757, #758, #761
Za niedługo powinni złożyć zamówcie na kolejne nowe przetwornice, aby mieli co wsadzać podczas remontów. Chociaż możliwe, że będą je brać z innych wozów (np. kasowanych).
Do pierwszego postu w zapomnianym ostatnio temacie dopisałem nowe żelazka oraz usunąłem ich poprzedników (czyli wozy, które miały przetw. statyczne, a pojechały do Łodzi).
Dodałem też wozy #620 i #674, które, jeśli się nie mylę, też dostały p. statyczne.
Nie wiem czy było już o tym tutaj, ale przetw. statyczne ma już grubo ponad połowa stopiątek (bo aż 170). Poza tym przybędzie ich jeszcze trochę przy nowych modernizacjach i gdy wsadzą do innych wozów przetwornice wyjęte z tych wysłanych już na modernizację.
Dodałem też wozy #620 i #674, które, jeśli się nie mylę, też dostały p. statyczne.
Nie wiem czy było już o tym tutaj, ale przetw. statyczne ma już grubo ponad połowa stopiątek (bo aż 170). Poza tym przybędzie ich jeszcze trochę przy nowych modernizacjach i gdy wsadzą do innych wozów przetwornice wyjęte z tych wysłanych już na modernizację.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości