Wspomnienia po składach 102N/102Na...

Dyskusje o wagonach Konstal 102N i 102Na.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Wspomnienia po składach 102N/102Na...

#1 Post autor: Peter » 22 lis 2006, 13:46

Czy pamięta ktoś z Was jeszcze jak kursowały wagony 102N ?
Ja pamiętam jeszcze składziki, ale stosunkowo słabo. Zawsze lubiłem jeździć w drugim wagonie i patrzeć przez tylną szybę na tory.
Podobały mi się zresztą te nachylone szyby. Składy łączono różnie, bo również z 102Na, ale mnie podobały się szczególnie połączone Kancioki. Długość składu robiła wrażenie szczególnie na zakrętach gdy widziało się bardzo dobrze czoło składu. :)
Drugie wagony miały ciekawą kabinę, bo właściwie było łatwo do niej wejść. Najbardziej oczywiście pamiętam linię 0, 40 i 37 w poprzednim wcieleniu.
Potem na początku lat 90-tych pamiętam, że już składy tych wagonów zaczęły powoli znikać. Potem 102N często jeździły już pojedynczo... a chyba koło 1994r. zostały całkowicie wycofane z ruchu liniowego. :(
Ostatnio zmieniony 06 maja 2007, 16:59 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.
*SDIP (U.N.O.)

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#2 Post autor: ff » 22 lis 2006, 16:04

Pamiętam, że przez jakiś okres same kancioki jeździły na 23 (pojedyncze). Pamiętam to, bo akurat w tym czasie wybrałem się na przejeżdżkę do Szopienic i mijaliśmy na 23 same 102N. Kiedy to mogło być? 1990, a może później? A z 23 przede wszystkim jednak kojarzą się stopiątki. I właściwie tylko ten widok z tymi wagonami najbardziej mi się wbił w pamięć. Na 37 i 40 też zapewne nieraz widziałem, ale nie pamiętam tych momentów. Ale trochę dziwne, że nie pamiętam nic z 11-tki czy zera. Chyba po prostu zapomniałem.

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#3 Post autor: Boguś » 22 lis 2006, 16:19

Nie pamiętam kancioków na 23, ale skład 102N lub Na na dawnym 37 bardzo dobrze pamiętam

as chorzów
Posty: 274
Rejestracja: 14 lis 2006, 15:22

#4 Post autor: as chorzów » 22 lis 2006, 18:07

37 były szlajałem sie nimi tesz na pczątku lat 1990 do szopienic jezdziły 102na+102n drugi wóz ze szczątkowom kabinom motorowego ni nie zawsze z fotelem takim starym jak na L 7 w zawodziu .na 40 tesz były ale same 102n do chyba 1993r w zawodziu kasowane były od wiaduktu było kilka wraków jak tesz z 12 stało wiekszosc po wypadkach do naprawy na starych torach zaj chorzów batory od 2 bramy na 40 krutko składy 102na+102n na jezdziły na 15 w latach 1975-83 jezdziły składy 102n+102n i 102na+102n a 102 n 102na to lini duzo zaliczyło0-6-7-23-12-13-14-15-16-17- 20-23-26-27-37-40-41 19 noi w gliwicach pewnie 3-4-5!! radzionków 19-9!
noi w 1973r!!! na 21 w bedzinie potwierdzone info 4 102 na lini 21 w tygodniu i podobno 6 szt miał na stanie !!!!! pewnie z pierwszymi 105na znikły z zagłebia i dobrze no kres bliski choc napstepcy czyli 105na to gorsze złomy tyle ze pare lat nowsze i tylko tyle szkoda bo w brnie podobe k2 som stale modernizowane nawet srodkowy człon niskopodłogowy wstawiajom a k2 som rocznikowo podobne a widac przepasc technologicznom z np czechami

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#5 Post autor: Boguś » 22 lis 2006, 18:14

as chorzów pisze:37 były szlajałem sie nimi tesz na pczątku lat 1990 do szopienic jezdziły 102na+102n drugi wóz ze szczątkowom kabinom motorowego ni nie zawsze z fotelem takim starym jak na L 7 w zawodziu .na 40 tesz były ale same 102n do chyba 1993r w zawodziu kasowane były od wiaduktu było kilka wraków jak tesz z 12 stało wiekszosc po wypadkach do naprawy na starych torach zaj chorzów batory od 2 bramy na 40 krutko składy 102na+102n na jezdziły na 15 w latach 1975-83 jezdziły składy 102n+102n i 102na+102n a 102 n 102na to lini duzo zaliczyło0-6-7-23-12-13-14-15-16-17- 20-23-26-27-37-40-41 19 noi w gliwicach pewnie 3-4-5!! radzionków 19-9!
noi w 1973r!!! na 21 w bedzinie potwierdzone info 4 102 na lini 21 w tygodniu i podobno 6 szt miał na stanie !!!!! pewnie z pierwszymi 105na znikły z zagłebia i dobrze no kres bliski choc napstepcy czyli 105na to gorsze złomy tyle ze pare lat nowsze i tylko tyle szkoda bo w brnie podobe k2 som stale modernizowane nawet srodkowy człon niskopodłogowy wstawiajom a k2 som rocznikowo podobne a widac przepasc technologicznom z np czechami
Słyszałem choć nie jest to pewne, że na 24 kursowały stodwójki. Linię obsługiwało wtedy Zawodzie

Awatar użytkownika
dombia
Posty: 326
Rejestracja: 12 lis 2006, 14:22
Kontakt:

#6 Post autor: dombia » 09 gru 2006, 09:56

Boguś pisze:
as chorzów pisze:37 były szlajałem sie nimi tesz na pczątku lat 1990 do szopienic jezdziły 102na+102n drugi wóz ze szczątkowom kabinom motorowego ni nie zawsze z fotelem takim starym jak na L 7 w zawodziu .na 40 tesz były ale same 102n do chyba 1993r w zawodziu kasowane były od wiaduktu było kilka wraków jak tesz z 12 stało wiekszosc po wypadkach do naprawy na starych torach zaj chorzów batory od 2 bramy na 40 krutko składy 102na+102n na jezdziły na 15 w latach 1975-83 jezdziły składy 102n+102n i 102na+102n a 102 n 102na to lini duzo zaliczyło0-6-7-23-12-13-14-15-16-17- 20-23-26-27-37-40-41 19 noi w gliwicach pewnie 3-4-5!! radzionków 19-9!
noi w 1973r!!! na 21 w bedzinie potwierdzone info 4 102 na lini 21 w tygodniu i podobno 6 szt miał na stanie !!!!! pewnie z pierwszymi 105na znikły z zagłebia i dobrze no kres bliski choc napstepcy czyli 105na to gorsze złomy tyle ze pare lat nowsze i tylko tyle szkoda bo w brnie podobe k2 som stale modernizowane nawet srodkowy człon niskopodłogowy wstawiajom a k2 som rocznikowo podobne a widac przepasc technologicznom z np czechami
Słyszałem choć nie jest to pewne, że na 24 kursowały stodwójki. Linię obsługiwało wtedy Zawodzie
W jakich to bylo latach?

Karol
Posty: 305
Rejestracja: 29 lis 2006, 00:03

#7 Post autor: Karol » 09 gru 2006, 14:01

dombia pisze:
Boguś pisze: Słyszałem choć nie jest to pewne, że na 24 kursowały stodwójki. Linię obsługiwało wtedy Zawodzie
W jakich to bylo latach?
Na 24, 26 i 27 Bogucice jeździły od lat 70-tych do przełomu lat 80- i 90-tych, chociaż pod koniec wysyłano tam oczywiście stopiątki.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#8 Post autor: Peter » 10 sty 2007, 15:02

Jest nawet uwieczniona jedna stodwójka na linii 26 :P :arrow: Link
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
dombia
Posty: 326
Rejestracja: 12 lis 2006, 14:22
Kontakt:

#9 Post autor: dombia » 10 sty 2007, 15:27

o bosh!! Super

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#10 Post autor: Peter » 07 kwie 2007, 18:27

Mało jest zdjęć stodwójkowych składów niestety. Przywołują moje wspomnienia z dzieciństwa. Wspaniałe czasy dla MKMów, ale kto miał wtedy aparat, nie mówiąc o konsekwencjach jakie za robienie fotek groziły powiedzmy do 04.06.1989...

:arrow: #xxx+148
:arrow: #xxx+xxx
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#11 Post autor: Peter » 06 maja 2007, 16:52

Kiedyś zapisałem sobie na dysk informacje o składach 102N/102Na jakie jeździły u nas od 1984r. praktycznie do końca ich eksploatacji. Mam nadzieję, że Pan Tomasz Igielski nie będzie miał nic przeciwko temu a jest to bardzo ciekawe. :wink:
Witam!
Zgodnie z obietnicą podaję składy podwójnych 102N/Na w GOPie. Część moich notatek objemuje tylko składy, którymi jechałem, część jest bardziej kompletna bo obejmuje wszystkie pociągi widziane danego dnia. Zanim zacząłem spisywać składami (a nie tylko wagonami) na szczęście notowałem, jakie pociągi jeżdżą na jakich liniach. Dlatego w paru miejscach podaję linie obsługiwane podwójnymi przegubami.

01.05.1984
156+174 "37"

18.06.1984
203+170 "0"
190+176 "40"
177+173 "40"
178+204 "0"
156+174 "37"
143+147 "0"
149+148 "15"
180+179 "40"
172+205 "40"

06.08.1985
177+205 "37"
na marginesie: tego dnia - 954 "30" i 1193 "1" (na Trynek i Z. Starego)

07.08.1985
177+205 "37"
150+179 "0"

31.07.1986
190+154 "0"

02.08.1986
139+136 "37"
190+154 "41"

W okresie 31.07.-02.08.1986 widziałem także:
161+183
166+181
159+176 (176 tu będzie jeszcze w innym składzie)
160+168
148+147
151+204
155+163
178+170
173+176 (tutaj 176 po raz drugi)
ww. pociągi jeździły wtedy na "0", "23", "37" i "41"

04.02.1987
?+163 "37"
152+150 "37"
156+172 "40"
178+182 "40"

28.07.1987
178+172 "37"

30.07.1987
204+169 "40"
139+176 "40"

18.08.1987
153+179 "40"

19.08.1987
203+165 "37"
177+181 "40"

W okresie 18.-21.08.1987 podwójne 102tki jeździły na "0", "15", "37" i "40"

30.08.1988
170+148 "37"

31.08.1988
178+179 "40"
196+195 "0"
180+147 "37"

01.09.1988
177+154 "40"

W okresie 31.08.-01.09.1988 podwójne 102tki jeździły na "0", "37" i "40"

16.08.1989
203+179 "7"

17.08.1989
160+139 "40"
152+165 "40"

18.08.1989
152+165 "40"

W okresie 16.-18.08.1989 podwójne 102tki jeździły na "7", "37" i "40"

02.01.1990
166+159 "37"
181+174 "37"
151+179? "40"
163+? "40"

12.07.1990
152+139 "37"
174+175 "37"
151+204 "40"
154+137 "40"
156+153 "40"
157+183 "40"
160+166 "40"
168+136 "40"
190+199 "40"

22.08.1990
154+182 "40"
180+170 "40"
174+176 "40"

23.08.1990
156+153 "37"
163+159 "37"
165+179 "37"
203+175 "37"
151+205 "40"
152+139 "40"
155+148 "40"
157+183 "40"
168+136 "40"
174+176 "40"
180+170 "40"
181+178 "40"
190+199 "40"
196+169 "40"

24.08.1990
165+179 "37"
174+176 "37"
190+199 "37"
203+175 "37"
151+205 "40"
152+139 "40"
154+182 "40"
155+148 "40"
157+183 "40"
160+137 "40"
181+178 "40"

10.01.1991
196+181 "0"
155+153 "37"
165+183 "37"
172+205 "37"
203+175 "37"
151+137 "40"
152+136 "40"
154+148 "40"
156+170 "40"
160+163 "40"
161+139 "40"
168+150 "40"
174+199 "40"
190+176 "40"

04.07.1991 (po likwidacji "37" składy przeszły na "7")
160+152 "0"
151+199 "7"
154+150 "7"
172+175 "7"
203+170 "7"
161+148 "40"
165+136 "40"
168+183 "40"
169+182 "40"
174+147 "40"
190+137 "40"
196+153 "40"
204+181 "40"

20.08.1991
183+168 "7"
169+136 "40"
155+159 "40" (jego zdjęcie opublikowałem w "Parokiepściku" - artykuł o 102jkach
w Polsce)
157+176 "40"
161+148 "40"
190+137 "40"
204+181 "40"
156+173 "40"

21.08.1991
183+168 "7"
172+147 "7"
196+153 "40"
203+170 "40"
156+136 "40"
165+182 "40"
178+139 "40"
190+137 "40"
166+150 "40"
155+159 "40"
161+148 "40"
157+176 "40"

22.08.1991
183+168 "7"
174+199 "7"
160+152 "7"
154+173 "40"
178+139 "40"
157+176 "40"
161+148 "40"
156+136 "40"
196+153 "40"
155+159 "40"
172+147 "40"
166+150 "40"
204+181 "40"

14.01.1992
177+173 "7"
155+154 "40"
156+183 "40"
165+?(102N) "40"
?(102Na)+148 "40"
166+199 "40"
179+150 "40"
196+139 "40"
204+181 "40"

03.08.1992
169+150 "7"
178+147 "7"
183+182 "7"
190+176 "7"
204+175 "7"
156+153 "40"
165+196 "40"
174+199 "40"
203+136 "40"

27.01.1993
156+147 "40"
157+182 "40"
161+176 "40"
180+199 "40"
183+175 "40"

W lipcu 1993 r. nie było już podwójnych przegubów w GOPie.

Ostrzegałem, że długie... ;-)
Pozdrawiam
Tomek Igielski
*SDIP (U.N.O.)

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#12 Post autor: ff » 06 maja 2007, 16:55

Kiedyś w latach 80. moja mama jechała tramwajem do centrum i miała wypadek, tzn. tramwaj się wykoleił, przechylił na bok i nieliczni w tym wagonie pasażerowie pospadali z krzeseł i się potłukli. Motorniczy jechał bardzo szybko. Byłem wtedy dosyć mały (kilka latek), ale wszystko dokładnie pamiętam jak opowiadała - gdzie siedziała, gdzie siedzieli inni, jak się tramwaj wykoleił, kto i jak był poszkodowany. Ale jedna rzecz mi się nie zgadza, mówiła, że tramwaj miał trzy wagony w naszym języku "z jednym światłem", czyli fachowo trzy stodwójki. Sama była zdziwiona, że był tak długi, ja też nigdy takiego nie widziałem, a patrzę przez okno na tramwaje od bajtla. Wsiadła akurat do tego ostatniego, bo był prawie pusty no i miała pecha. Ale do dziś nie mogę uwierzyć w ten 3x102Na. Może w szoku dodała jeden wagon, ale sam pamiętam, że mówiła, że zdziwiła się, że był taki długi, a przecież dwuwagonowe to była normalka w tych czasach, więc musiała je znać. O ile dobrze pamiętam to wypadek miał miejsce na wysokości dzisiejszych, wtedy jeszcze budowanych, kukurydz, w kierunku ZOO. A linia chyba właśnie 0, gdzie jeździły na codzień 2x102N/Na.

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#13 Post autor: DW » 06 maja 2007, 17:43

ff pisze:... Ale jedna rzecz mi się nie zgadza, mówiła, że tramwaj miał trzy wagony w naszym języku "z jednym światłem", czyli fachowo trzy stodwójki. Sama była zdziwiona, że był tak długi, ja też nigdy takiego nie widziałem, a patrzę przez okno na tramwaje od bajtla. Wsiadła akurat do tego ostatniego, bo był prawie pusty no i miała pecha. Ale do dziś nie mogę uwierzyć w ten 3x102Na. Może w szoku dodała jeden wagon, ale sam pamiętam, że mówiła, że zdziwiła się, że był taki długi, a przecież dwuwagonowe to była normalka w tych czasach, więc musiała je znać...
Może skład stodwójek spychał zepsutą stodwójkę??

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#14 Post autor: ff » 06 maja 2007, 17:50

DW pisze: Może skład stodwójek spychał zepsutą stodwójkę??
Myślę, że jest to wykluczone. Nie powinien jechać wtedy z ludźmi, a nawet jeśli, to nie jechałby tak szybko, że ludzie pospadali z krzeseł, a wagon się wykoleił.

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#15 Post autor: DW » 06 maja 2007, 18:34

ff pisze:
DW pisze: Może skład stodwójek spychał zepsutą stodwójkę??
Myślę, że jest to wykluczone. Nie powinien jechać wtedy z ludźmi, a nawet jeśli, to nie jechałby tak szybko, że ludzie pospadali z krzeseł, a wagon się wykoleił.
No, faktycznie, ale np. spychanie składu #763+764 chyba nie odbywało się przy małejprędkości sądząc po uszkodzeniach wagonów.

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#16 Post autor: Boguś » 06 maja 2007, 23:34

Peter pisze:Kiedyś zapisałem sobie na dysk informacje o składach 102N/102Na jakie jeździły u nas od 1984r. praktycznie do końca ich eksploatacji. Mam nadzieję, że Pan Tomasz Igielski nie będzie miał nic przeciwko temu a jest to bardzo ciekawe. :wink:
Witam!
Zgodnie z obietnicą podaję składy podwójnych 102N/Na w GOPie. Część moich notatek objemuje tylko składy, którymi jechałem, część jest bardziej kompletna bo obejmuje wszystkie pociągi widziane danego dnia. Zanim zacząłem spisywać składami (a nie tylko wagonami) na szczęście notowałem, jakie pociągi jeżdżą na jakich liniach. Dlatego w paru miejscach podaję linie obsługiwane podwójnymi przegubami.

01.05.1984
156+174 "37"

18.06.1984
203+170 "0"
190+176 "40"
177+173 "40"
178+204 "0"
156+174 "37"
143+147 "0"
149+148 "15"
180+179 "40"
172+205 "40"

06.08.1985
177+205 "37"
na marginesie: tego dnia - 954 "30" i 1193 "1" (na Trynek i Z. Starego)

07.08.1985
177+205 "37"
150+179 "0"

31.07.1986
190+154 "0"

02.08.1986
139+136 "37"
190+154 "41"

W okresie 31.07.-02.08.1986 widziałem także:
161+183
166+181
159+176 (176 tu będzie jeszcze w innym składzie)
160+168
148+147
151+204
155+163
178+170
173+176 (tutaj 176 po raz drugi)
ww. pociągi jeździły wtedy na "0", "23", "37" i "41"

04.02.1987
?+163 "37"
152+150 "37"
156+172 "40"
178+182 "40"

28.07.1987
178+172 "37"

30.07.1987
204+169 "40"
139+176 "40"

18.08.1987
153+179 "40"

19.08.1987
203+165 "37"
177+181 "40"

W okresie 18.-21.08.1987 podwójne 102tki jeździły na "0", "15", "37" i "40"

30.08.1988
170+148 "37"

31.08.1988
178+179 "40"
196+195 "0"
180+147 "37"

01.09.1988
177+154 "40"

W okresie 31.08.-01.09.1988 podwójne 102tki jeździły na "0", "37" i "40"

16.08.1989
203+179 "7"

17.08.1989
160+139 "40"
152+165 "40"

18.08.1989
152+165 "40"

W okresie 16.-18.08.1989 podwójne 102tki jeździły na "7", "37" i "40"

02.01.1990
166+159 "37"
181+174 "37"
151+179? "40"
163+? "40"

12.07.1990
152+139 "37"
174+175 "37"
151+204 "40"
154+137 "40"
156+153 "40"
157+183 "40"
160+166 "40"
168+136 "40"
190+199 "40"

22.08.1990
154+182 "40"
180+170 "40"
174+176 "40"

23.08.1990
156+153 "37"
163+159 "37"
165+179 "37"
203+175 "37"
151+205 "40"
152+139 "40"
155+148 "40"
157+183 "40"
168+136 "40"
174+176 "40"
180+170 "40"
181+178 "40"
190+199 "40"
196+169 "40"

24.08.1990
165+179 "37"
174+176 "37"
190+199 "37"
203+175 "37"
151+205 "40"
152+139 "40"
154+182 "40"
155+148 "40"
157+183 "40"
160+137 "40"
181+178 "40"

10.01.1991
196+181 "0"
155+153 "37"
165+183 "37"
172+205 "37"
203+175 "37"
151+137 "40"
152+136 "40"
154+148 "40"
156+170 "40"
160+163 "40"
161+139 "40"
168+150 "40"
174+199 "40"
190+176 "40"

04.07.1991 (po likwidacji "37" składy przeszły na "7")
160+152 "0"
151+199 "7"
154+150 "7"
172+175 "7"
203+170 "7"
161+148 "40"
165+136 "40"
168+183 "40"
169+182 "40"
174+147 "40"
190+137 "40"
196+153 "40"
204+181 "40"

20.08.1991
183+168 "7"
169+136 "40"
155+159 "40" (jego zdjęcie opublikowałem w "Parokiepściku" - artykuł o 102jkach
w Polsce)
157+176 "40"
161+148 "40"
190+137 "40"
204+181 "40"
156+173 "40"

21.08.1991
183+168 "7"
172+147 "7"
196+153 "40"
203+170 "40"
156+136 "40"
165+182 "40"
178+139 "40"
190+137 "40"
166+150 "40"
155+159 "40"
161+148 "40"
157+176 "40"

22.08.1991
183+168 "7"
174+199 "7"
160+152 "7"
154+173 "40"
178+139 "40"
157+176 "40"
161+148 "40"
156+136 "40"
196+153 "40"
155+159 "40"
172+147 "40"
166+150 "40"
204+181 "40"

14.01.1992
177+173 "7"
155+154 "40"
156+183 "40"
165+?(102N) "40"
?(102Na)+148 "40"
166+199 "40"
179+150 "40"
196+139 "40"
204+181 "40"

03.08.1992
169+150 "7"
178+147 "7"
183+182 "7"
190+176 "7"
204+175 "7"
156+153 "40"
165+196 "40"
174+199 "40"
203+136 "40"

27.01.1993
156+147 "40"
157+182 "40"
161+176 "40"
180+199 "40"
183+175 "40"

W lipcu 1993 r. nie było już podwójnych przegubów w GOPie.

Ostrzegałem, że długie... ;-)
Pozdrawiam
Tomek Igielski
Wow :) , widze, że wtedy łączyli wszystko co się dało :wink:
ff pisze:Kiedyś w latach 80. moja mama jechała tramwajem do centrum i miała wypadek, tzn. tramwaj się wykoleił, przechylił na bok i nieliczni w tym wagonie pasażerowie pospadali z krzeseł i się potłukli. Motorniczy jechał bardzo szybko. Byłem wtedy dosyć mały (kilka latek), ale wszystko dokładnie pamiętam jak opowiadała - gdzie siedziała, gdzie siedzieli inni, jak się tramwaj wykoleił, kto i jak był poszkodowany. Ale jedna rzecz mi się nie zgadza, mówiła, że tramwaj miał trzy wagony w naszym języku "z jednym światłem", czyli fachowo trzy stodwójki. Sama była zdziwiona, że był tak długi, ja też nigdy takiego nie widziałem, a patrzę przez okno na tramwaje od bajtla. Wsiadła akurat do tego ostatniego, bo był prawie pusty no i miała pecha. Ale do dziś nie mogę uwierzyć w ten 3x102Na.
Ciekawe jak składzik 3x102Na zmieścił się na przystankach i czy jechały na trzech biglach :shock:

Karol
Posty: 305
Rejestracja: 29 lis 2006, 00:03

#17 Post autor: Karol » 07 maja 2007, 02:20

Boguś pisze:Ciekawe jak składzik 3x102Na zmieścił się na przystankach i czy jechały na trzech biglach :shock:
Nic takiego nie kursowało, mimo powyższych wspomnień ff. A w przypadku składów 2*102N na przystankach nie mieściły się pierwsze drzwi I wagonu i czwarte drzwi drugiego. Toteż tych pierwszych się stosunkowo rzadko używało, natomiast ostatnie były zwykle wyłączone i skręcone płaskownikiem (zablokowane).

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#18 Post autor: ff » 07 maja 2007, 03:51

Mam jeszcze jedno dość dramatyczne wspomnienie jeśli chodzi o składy 2x102Na. Tym razem nie z opowieści, ale naoczne. Opowiadałem w innym wątku jak to często były jakieś roboty, i tramwaje zawracały na Stadionie Śląskim na pętli wschodniej, na którą mam widok, i jak to było specyficznie zorganizowane. 11 wycofywały, 6/41 zawracały normalnie i dojeżdzały do zachodniej.

Nie pamiętam już kiedy to dokładnie było, ale myślę, że jeszcze mój wiek był na pewno jednocyfrowy, czyli gdzieś koniec lat 80. Trwały właśnie jakieś roboty w Katowicach i tramwaje zawracały na Śląskim w tym tradycyjnym systemie. Cały dzień przesiedziałem rzecz jasna na oknie, więc wiedziałem jakie wagony i tabor są po kolei na jakiej linii (a to po odcieniu, reklamie, typie). Wagony na petlę wschodnią z reguły dojeżdzały już bardzo powoli i puste, bo ludzie już przesiedli się już do autobusów. W pewnym momencie już późnym popołudniem widzę (i słyszę, bo wyjeżdzały zza bloku przy dużej prędkości z charakterystycznym hukiem) od Stadionu jadący w kierunku pętli wschodniej skład stodwójek, którego na pewno wcześniej na trasie nie było. Skład był cały załadowany ludźmi, jechał bardzo szybko, tak jak zwykle przy normalnej sytuacji, gdy się jechało prosto do Katowic. Ponieważ składu tego wcześniej na linii nie było, więc musiało to być jakieś zabłąkane lub celowo tu skierowane 7, 37 lub 40. Zaniepokoiła mnie jego prędkość, przecież remont się nie zakończył, a zwrotnica była ustawiona na stałe na skręt na pętlę. Intuicja mi podpowiadała, że za chwilę stanie się coś złego, motorowy nie hamował. I stało się. Motorowy do końca nie zahamował przed zwrotnicą, pewnie na nią w ogóle nie spojrzał i nie był świadomy, że zaraz skręci. Przy tej ogromnej prędkości jak to strasznie szarpnęło tym składem przy gwałtownym skręcie w lewo to sobie nawet nie wyobrazicie. Z impetem wjechał na pętlę, ryk skręcających wózków (czy tego co tam "płacze" przy skrętach), momentalnie odpadł pantograf z pierwszego wagonu i skład zatrzymał się dopiero przed zwrotnicą łącznika wyjazdowego. Nie wiem jakim cudem nie wyleciało to z szyn w łąkę na środku pętli, przecież to właściwie skręt o 180 stopni. Potem na pewno było zbiorowisko jakaś awantura (może lincz na motorowym) poobijanych ludzi, ale jak już się wyludniło, to później przyjechała ciężarówka sieciowców i zabezpieczali kilka godzin resztki kikuta na dachu. Całe dalsze zawracanie 6/11/41 odbywało się już tylko na pętli zachodniej, której nie widzę.

Takie były skutki braku radiotelefonów. Motorowy w ogóle nic nie wiedział o robotach w Katowicach, nie domyślił się, że wagony po jakiegoś grzyba na pętli zachodniej stoją, regulator ze Stadionu, który na pewno był też na nic nie zwrócił uwagi, że tramwaj z ludźmi jedzie tam gdzie nie powinien. Ale przede wszystkim co najgorsze, motoeniczy w ogóle nie spojrzał na iglice czy są dobrze ustawione, bo hamowania z jego strony nie było żadnego. Był przekonany, że wszyscy dziś jadą prosto, a o całodziennych robotach i braku przejzdu nie miał pojęcia.

To jedyny wypadek tramwajowy (no bo to ewidentnie w pewnym sensie wypadek), jaki widziałem na żywo. Traumatyczne przeżycie, zwłaszcza, że wiedziałem, że do tego wypadku za chwilę dojdzie, ale jako obserwator nie mogłem nic zrobić.

Awatar użytkownika
gta
Posty: 95
Rejestracja: 01 lut 2008, 11:42
Lokalizacja: Śląsk

#19 Post autor: gta » 11 lut 2008, 18:26

Pojedyncze składy szkoleniowe jeździły po trasie linii 25. Jeden z takich przejazdów sfotografowałem i można go obejrzeć w mojej prywatnej galerii. Niestety nie przewoziły one ludzi.
Enki są fajne!

Awatar użytkownika
observator
Posty: 405
Rejestracja: 20 wrz 2007, 18:50
Lokalizacja: punkt_observacyjny
Kontakt:

#20 Post autor: observator » 12 lut 2008, 00:42

Karol pisze:A w przypadku składów 2*102N na przystankach nie mieściły się pierwsze drzwi I wagonu i czwarte drzwi drugiego. Toteż tych pierwszych się stosunkowo rzadko używało, natomiast ostatnie były zwykle wyłączone i skręcone płaskownikiem (zablokowane).
Pamiętam że zdarzało się że ludzie dobiegający walili w te zamknięte na sztywno ostatnie drzwi i w konsekwencji czasem nie zdążali wsiąść. Ale najlepsze było kiedyś to gdy tymi drzwiami próbował wysiąść chyba zawiany facet mocujac się z nimi przez jakiś czas. Ludzie w srodku mieli niezły ubaw :lol:
ff pisze:Mam jeszcze jedno dość dramatyczne wspomnienie jeśli chodzi o składy 2x102Na. Tym razem nie z opowieści, ale naoczne. Opowiadałem w innym wątku jak to często były jakieś roboty, i tramwaje zawracały na Stadionie Śląskim na pętli wschodniej, na którą mam widok, i jak to było specyficznie zorganizowane. 11 wycofywały, 6/41 zawracały normalnie i dojeżdzały do zachodniej.

Nie pamiętam już kiedy to dokładnie było, ale myślę, że jeszcze mój wiek był na pewno jednocyfrowy, czyli gdzieś koniec lat 80. Trwały właśnie jakieś roboty w Katowicach i tramwaje zawracały na Śląskim w tym tradycyjnym systemie. Cały dzień przesiedziałem rzecz jasna na oknie, więc wiedziałem jakie wagony i tabor są po kolei na jakiej linii (a to po odcieniu, reklamie, typie). Wagony na petlę wschodnią z reguły dojeżdzały już bardzo powoli i puste, bo ludzie już przesiedli się już do autobusów. W pewnym momencie już późnym popołudniem widzę (i słyszę, bo wyjeżdzały zza bloku przy dużej prędkości z charakterystycznym hukiem) od Stadionu jadący w kierunku pętli wschodniej skład stodwójek, którego na pewno wcześniej na trasie nie było. Skład był cały załadowany ludźmi, jechał bardzo szybko, tak jak zwykle przy normalnej sytuacji, gdy się jechało prosto do Katowic. Ponieważ składu tego wcześniej na linii nie było, więc musiało to być jakieś zabłąkane lub celowo tu skierowane 7, 37 lub 40. Zaniepokoiła mnie jego prędkość, przecież remont się nie zakończył, a zwrotnica była ustawiona na stałe na skręt na pętlę. Intuicja mi podpowiadała, że za chwilę stanie się coś złego, motorowy nie hamował. I stało się. Motorowy do końca nie zahamował przed zwrotnicą, pewnie na nią w ogóle nie spojrzał i nie był świadomy, że zaraz skręci. Przy tej ogromnej prędkości jak to strasznie szarpnęło tym składem przy gwałtownym skręcie w lewo to sobie nawet nie wyobrazicie. Z impetem wjechał na pętlę, ryk skręcających wózków (czy tego co tam "płacze" przy skrętach), momentalnie odpadł pantograf z pierwszego wagonu i skład zatrzymał się dopiero przed zwrotnicą łącznika wyjazdowego. Nie wiem jakim cudem nie wyleciało to z szyn w łąkę na środku pętli, przecież to właściwie skręt o 180 stopni. Potem na pewno było zbiorowisko jakaś awantura (może lincz na motorowym) poobijanych ludzi, ale jak już się wyludniło, to później przyjechała ciężarówka sieciowców i zabezpieczali kilka godzin resztki kikuta na dachu. Całe dalsze zawracanie 6/11/41 odbywało się już tylko na pętli zachodniej, której nie widzę.

Takie były skutki braku radiotelefonów. Motorowy w ogóle nic nie wiedział o robotach w Katowicach, nie domyślił się, że wagony po jakiegoś grzyba na pętli zachodniej stoją, regulator ze Stadionu, który na pewno był też na nic nie zwrócił uwagi, że tramwaj z ludźmi jedzie tam gdzie nie powinien. Ale przede wszystkim co najgorsze, motoeniczy w ogóle nie spojrzał na iglice czy są dobrze ustawione, bo hamowania z jego strony nie było żadnego. Był przekonany, że wszyscy dziś jadą prosto, a o całodziennych robotach i braku przejzdu nie miał pojęcia.

To jedyny wypadek tramwajowy (no bo to ewidentnie w pewnym sensie wypadek), jaki widziałem na żywo. Traumatyczne przeżycie, zwłaszcza, że wiedziałem, że do tego wypadku za chwilę dojdzie, ale jako obserwator nie mogłem nic zrobić.
Na chłopski rozum rzecz biorąc wagon, i cały sklad, nie wyleciał bo był załadowany ludźmi, jak piszesz. Na youtube jest filmik poklatkowy (pewnie z monitoringu), być może z Rosji, Ukrainy, Bułgarii, ... na którym skład przegubowców skręca 90*. Za zakrętem jest przystanek, przynajmniej dla kierunku przeciwnego. I tył drugiego wagonu wypada siłą odśrodkową "zmiatając" wiatę i ludzi z tego przystanku. O ile szyny i wózki wytrzymały to wagon wypadł gdyż był właściwie pusty czyli zbyt lekki z tyłu. Kiedyś podobnie wypadła '14' w okolicach aresztu w Mysłowicach, tyle że wjeżdżając na odcinek dwutorowy na zwrotnicy, przodem mocno szarpnęło a tył pojechał prosto na ulicę.
W połowie lat dziewięćdziesiątych na zakręcie Hajduckiej i tej pod którą przebiega DTŚ (tam wcześniej tramwaje jeżdziły dołem) podczas jazdy od wagonu oderwał się pantograf wraz z podstawą zostawiając dziurę w dachu.

> dopisano później
>>LINK<<
No pomyłka - nie przegubowy, nie na wschodzie tylko na południu, i chyba nawet wiaty nie ma...
tramwaj najlepszym środkiem transportu na zakorkowane miasta

[1] pomiędzy przystankami 'Zawodzie Akademia Ekonomiczna-Zawodzie Ośrodek Sportowy' w kierunku pętli/zajezdni
[2] j.w. w kierunku Rynku

Awatar użytkownika
gta
Posty: 95
Rejestracja: 01 lut 2008, 11:42
Lokalizacja: Śląsk

#21 Post autor: gta » 15 lut 2008, 17:27

Czy wiadomo gdzie jeżdżą 102Na? Chodzi mi o dokładność (dzień, godzina, linia).
Enki są fajne!

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#22 Post autor: ff » 15 lut 2008, 17:33

gta pisze:Czy wiadomo gdzie jeżdżą 102Na? Chodzi mi o dokładność (dzień, godzina, linia).
Trzeba szukać na poc. 1408, 234, 1501 lub 1505 (w weekend tylko na tych dwóch ostatnich), ale może się zdarzyć jak w ostatnim tygodniu, że będa na 13 lub 16. Na poc. 371 raczej nie będzie. Godzina i gdzie to orientacyjnie na rozkładach. Data - tego nikt nie powie.

Awatar użytkownika
gta
Posty: 95
Rejestracja: 01 lut 2008, 11:42
Lokalizacja: Śląsk

#23 Post autor: gta » 15 lut 2008, 17:47

Dzięki. Wydaje mi się jednak, że Tramwaje Śląskie powinny pisać, który skład gdzie jeździ.
Enki są fajne!

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#24 Post autor: DW » 15 lut 2008, 19:48

gta pisze:Dzięki. Wydaje mi się jednak, że Tramwaje Śląskie powinny pisać, który skład gdzie jeździ.
Piszą to codziennie w zajezdniach, żeby było wiadomo jakie pociągi są gotowe do wyjazdu, ale publikowanie tych zestawień przez nich było by trochę dziwne (choć pomocne) ;)

Awatar użytkownika
gta
Posty: 95
Rejestracja: 01 lut 2008, 11:42
Lokalizacja: Śląsk

#25 Post autor: gta » 15 lut 2008, 20:11

Było by czasochłonne, bo codziennie musieliby aktualizować je. Strona Tramwajów Śląskich jest czasami długo nie aktualizowana. Jednak uważam, że powinno to być wprowadzone.
PS. W zajezdni można się tego dowiedzieć?
Enki są fajne!

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#26 Post autor: DW » 15 lut 2008, 21:09

gta pisze:Było by czasochłonne, bo codziennie musieliby aktualizować je. Strona Tramwajów Śląskich jest czasami długo nie aktualizowana. Jednak uważam, że powinno to być wprowadzone.
PS. W zajezdni można się tego dowiedzieć?
Raczej w każdej rano (lub wcześniej) wywieszają to w budynku dyrekcji, ale pewnie jak się zapytasz chociażby w portierni, to może podadzą Ci informację, którą chcesz zdobyć.

Rafał z Helenki
Posty: 267
Rejestracja: 27 lut 2008, 18:21
Lokalizacja: Zabrze

Składy 2x102Na

#27 Post autor: Rafał z Helenki » 16 mar 2008, 11:18

Gdzie oprócz YouTube i TWB można znaleźć zdjęcia śląskich stodwójek, spiętych w składy? Kiedy zaprzestano eksploatacji tych wagonów, w sposób ukrotniony?
:)

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#28 Post autor: Peter » 16 mar 2008, 12:42

Scaliłem tematy, bo już o tym dyskutowaliśmy. Składy stodwójek przestały kursować w 1993r.
*SDIP (U.N.O.)

Rafał z Helenki
Posty: 267
Rejestracja: 27 lut 2008, 18:21
Lokalizacja: Zabrze

#29 Post autor: Rafał z Helenki » 11 mar 2009, 08:45

Peter pisze:Scaliłem tematy, bo już o tym dyskutowaliśmy. Składy stodwójek przestały kursować w 1993r.
Dokładnie 30.06.1993:)
:)

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#30 Post autor: Peter » 03 sie 2011, 21:37

Fota 2x102Na z 1991 roku :) :arrow: Foto
*SDIP (U.N.O.)

PawelD
Posty: 2
Rejestracja: 11 lip 2013, 11:48
Lokalizacja: Düsseldorf

#31 Post autor: PawelD » 11 lip 2013, 12:01

Boguś pisze:Słyszałem choć nie jest to pewne, że na 24 kursowały stodwójki. Linię obsługiwało wtedy Zawodzie
Ja nie tylko slyszalem, ale jezdzilem nimi. W II polowie lat 1980. byla to jedyna linia w Sosnowcu ze stodwojkami, Bardzo bardzo rzadko zdarzal sie kanciok.
Okolo 1989 r. T24 przejal zaklad bedzinski.

T26 obslugiwalo tez Zawodzie, ale byly to tylko sklady 2x105N /Na (II polowa lat 80.)

Na T15 stodwojki bardzo rzadko sie zdarzaly, czasem jakis jeden wagon, chyba jak w zaj. zabraklo skladow. Planowo tylko sklady stopiatek jezdzily (jeden mial niebieska reklame ''totka''). A raz sklad dwie parowki jechaly, chyba bylo to sklad 14N. (polowa lat 80.)
Karol pisze:
dombia pisze:
Boguś pisze:Słyszałem choć nie jest to pewne, że na 24 kursowały stodwójki. Linię obsługiwało wtedy Zawodzie
W jakich to bylo latach?
Na 24, 26 i 27 Bogucice jeździły od lat 70-tych do przełomu lat 80- i 90-tych, chociaż pod koniec wysyłano tam oczywiście stopiątki.
Na 27 nie pamietam Zawodzia, a widzialem te sklady codziennie z okna - w polowie lat 80. Mimo, ze bylem dzieckiem, to jednak nie uszedl mojej uwadze inny kroj cyfr na numerach 21 i 27 (z Bedzina) - inny niz na 14, 15, 24 i 26 (wtedy Zawodzie).
Tak wiec 27 z Zawodzia nie pamietam. 24 przejete zostalo przez Bedzin ok. 1989 r. (solowe stopiatki), a dopiero w latach 90. Bedzin przejal linie 26 (i weszly solowe stopiatki co 10 minut zamiast katowickich skladow co 20 minut)

Scaliłem posty.
// Boguś
Ostatnio zmieniony 13 lip 2013, 20:30 przez PawelD, łącznie zmieniany 3 razy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość