źródłoRynek Kolejowy, 2012-08-29 pisze:KZK GOP optymalizuje rozkład. Koniec z dublowaniem linii
Likwidacja linii, skrócenie kursów, wprowadzenie przesiadek. KZK GOP rozpoczął optymalizację siatki połączeń w komunikacji miejskiej.
Od wielu lat istotnym problemem KZK GOP było uruchamianie linii autobusowych, które w rezultacie dublowały się z kursami tramwajów. Anna Koteras z wydziału prasowego KZK GOP tłumaczy, że optymalizacja siatki połączeń ma na celu ograniczenie tego typu sytuacji. – Niektóre linie charakteryzowały się mała efektywnością, stąd podjęliśmy decyzję o ich redukcji. Należy pamiętać, że w sytuacji np. linii 805 nie jest tak, że pozbawiamy możliwości komunikacji. Niekiedy trzeba będzie liczyć się z przesiadkami ale połączenia są i pozostaną – tłumaczy Anna Koteras.
Oto wykaz ograniczeń w komunikacji miejskiej wprowadzonych 20 sierpnia i 1 września 2012 roku:
• 653 - skrócenie z Mikołowa do Brynowa (przesiadka na tramwaj) – likwidacja dublowania się z tramwajem,
• 662 - skrócenie z Siemianowic Śląskich do Silesii (linia kursowała już wcześniej na skróconej w ten sposób trasie) – likwidacja dublowania się z tramwajem,
• 830 - likwidacja kursów w niedziele i święta, likwidacja porannych i wieczornych kursów dojazdowych na trasie Chorzów Plac Hutników – Katowice Stawowa – likwidacja dublowania się z tramwajem.
No cóż. KZK GOP widzę stara się jak może, chociaż likwidowanych jest raptem kilka kursów. Jeżeli chodzi o odcinek Bytom - Katowice, to dawno powinno przestać jeździć 830 w całości! Tylko że jak na razie, przy obecnym stanie trasy linii 6 czas przejazdu pozostawia wiele do życzenia. Chociaż i tak nie jest źle patrząc choćby na porównanie liczby przystanków i przy braku priorytetu dla tramwaju.
Innym przykładem jest dublowanie trasy tramwaju linii 9 autobusem linii 215. Na pierwszy rzut 215 powinien wylecieć. Wiadomo jednak, że trasa linii 9 ma stosunkowo niski odsetek planowo wykonanych kursów, co przemawia na korzyść autobusu.