Dziwny problem z przyciskami na drzwiach

Dyskusje o wagonach Twist 2012N oraz 2012N-10
Wiadomość
Autor
froff
Posty: 3
Rejestracja: 08 sty 2015, 11:25
Lokalizacja: Katowice

Dziwny problem z przyciskami na drzwiach

#1 Post autor: froff » 08 sty 2015, 11:39

Hej!
Moje dziwne przypadki z drzwiami w nowych Pesach skłoniły mnie do wygooglania tego forum i zapisania się na niego. Dzień dobry wszystkim. A oto, co mnie dręczy:

Nowymi Pesami ulicą Chorzowską i Korfantego w Katowicach jeżdżę od pewnego czasu. I wielokrotnie powtórzył mi się przypadek, że przycisk w drzwiach nie reaguje na moją rękę. Przypadków takich było zbyt wiele - np. dzisiaj jedne drzwi jednym tramwaju, a za kilka minut dwoje drzwi obok siebie w innym.
(uprzedzająć: TAK, wiem, że przycisk jest aktywny dopiero, jak się zapali na zielono)

Czy ktoś wie, jaka jest zasada działania tych badziewnych przycisków? Czy niedziałanie może być spowodowane np. tym, że mam suche ręce? Nie przyglądałem się tym przyciskom jakoś bardzo dokładanie, ale widzę 4 możliwe zasady działania:
1) Elektryczna - ręka łączy elektrody (zamyka obwód).
2) Optyczna - czujnik widzi, że coś go zasłania
3) Zwykły przycisk z małym skokiem - ale to chyba nie to
4) Przycisk nieruchomy, czuły na nacisk (jak w wadze elekrotnicznej).
Gdybym wiedział, jak działają te przycisk0,i to być może łatwiej bym ustalił, dlaczego są wobec mnie tak knąbrne i następnie zastosował odpowiednie środki zaradcze. :/

Pozdrawiam wszystkich.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez froff, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Warturtles
Posty: 260
Rejestracja: 27 lip 2012, 16:14
Lokalizacja: Katowice Zawodzie

#2 Post autor: Warturtles » 08 sty 2015, 15:18

Jak dla mnie, w zwykłych zmodernizowanych wagonach 105N z dotykowym przyciskiem bywa ciężej. :)
linia 23
Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia - Katowice Szopienice Pętla

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#3 Post autor: Penny » 08 sty 2015, 16:21

froff pisze:3) Zwykły przycisk z małym skokiem - ale to chyba nie to
Moim zdaniem ta opcja. Trzeba dobrze trafić, żeby udało się wcisnąć.
Warturtles pisze:Jak dla mnie, w zwykłych zmodernizowanych wagonach 105N z dotykowym przyciskiem bywa ciężej. :)
Jak dla mnie, szczytem braku ergonomii jest wynajdywanie trudniejszych w użytku guzików, niż dawniej. Wielu pasażerów naprawdę się stresuje, czy da radę wsiąść do / wysiąść z tramwaju.

Awatar użytkownika
Sebastian22
Posty: 202
Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#4 Post autor: Sebastian22 » 08 sty 2015, 18:21

A te przyciski to nie są "z pamięcią", nawet jak są wygaszone podczas jazdy?

auri23
Posty: 188
Rejestracja: 18 kwie 2014, 16:52
Lokalizacja: Chorzów

#5 Post autor: auri23 » 08 sty 2015, 19:02

Przyciski mają pamięć i jak naciśniesz podczas jazdy, to drzwi na przystanku się otworzą. Jeżeli chodzi o ich działanie, to trzeba trafić w sam środek. Jest wgłębienie i jego trzeba mocno dotknąć. Jak się nie trafi, to nie zadziała.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#6 Post autor: DW » 08 sty 2015, 20:12

Też spotkałem się z przypadkami niereagowania przycisków na dotyk przez pasażerów. Zresztą te wozy kryją w sobie sporo tajemniczych spraw, ale o tym postaram się niebawem napisać w innym temacie. ;)
auri23 pisze:Przyciski mają pamięć i jak naciśniesz podczas jazdy to drzwi na przystanku się otworzą
Sygnalizuje to zaświecenie się przycisku po jego naciśnięciu w czasie jazdy. Zresztą tak samo jest np. w Moderusach czy Karlikach.

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#7 Post autor: 105N #338 » 08 sty 2015, 22:07

Jeżeli jesteśmy już w temacie przycisków przy drzwiach, to dla mnie najlepsze są te w poznańskich Moderusach i takowe powinny być we wszystkich wagonach (mówię o wewnętrznych), jeśli chodzi zaś o zewnętrzne, to bardziej podoba mi się propozycja ZURu (oczywiście znowu mowa tu o Moderusach).
Pasażer musi czuć, że przycisk naciska, samo podświetlenie tu nie wystarczy.
Ostatnio zmieniony 09 sty 2015, 19:09 przez 105N #338, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

froff
Posty: 3
Rejestracja: 08 sty 2015, 11:25
Lokalizacja: Katowice

#8 Post autor: froff » 11 sty 2015, 21:13

Dzięki wszystkim za wypowiedzi!
W najbliższym czasie, w miarę możliwości, dokonam wnikliwych testów i pewnie coś skrobnę.

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#9 Post autor: R_G » 15 sty 2015, 05:17

Jak dla mnie, gdy wysiadam, to najbardziej podobają mi się wagony (z rodziny 105N), w których na szafce drzwiowej jest pomarańczowa lampka. Jak naciśniesz na przycisk i pomarańcza się zaświeci, to wiesz, że na najbliższym przystanku drzwi się otworzą. W innych zmodernizowanych wagonach (oraz nie wszystkich wiedeńczykach) fajna opcja, że przycisk po naciśnięciu zostaje oświetlony na zielono.

Sporym problemem jest np. nieotwieranie drzwi przez motorniczych w drugich wagonach na przystanku Porąbka Wiejska (kier. Będzin).
Jest tam łuk i utrudniona widoczność, więc lepiej, żeby wsiadający wszedł do pierwszego wagonu, ale wysiadający nie ma możliwości normalnie wysiąść, bo nawet nie jest uruchomione indywidualne otwieranie drzwi, przez co już kilka razy byłem świadkiem, że pasażer w promocji jechał przystanek dalej.
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
skoti
Posty: 10450
Rejestracja: 04 maja 2010, 20:14
Lokalizacja: Sosnowiec

#10 Post autor: skoti » 15 sty 2015, 10:43

R_G pisze:Sporym problemem jest np. nieotwieranie drzwi przez motorniczych w drugich wagonach na przystanku Porąbka Wiejska (kier. Będzin).
Jest tam łuk i utrudniona widoczność, więc lepiej, żeby wsiadający wszedł do pierwszego wagonu, ale wysiadający nie ma możliwości normalnie wysiąść, bo nawet nie jest uruchomione indywidualne otwieranie drzwi, przez co już kilka razy byłem świadkiem, że pasażer w promocji jechał przystanek dalej.
Z tego, co wiem i pamiętam, był zakaz otwierania drzwi w drugim wagonie.

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#11 Post autor: Iwo » 15 sty 2015, 15:05

skoti pisze:
R_G pisze:Sporym problemem jest np. nieotwieranie drzwi przez motorniczych w drugich wagonach na przystanku Porąbka Wiejska (kier. Będzin).
Jest tam łuk i utrudniona widoczność, więc lepiej, żeby wsiadający wszedł do pierwszego wagonu, ale wysiadający nie ma możliwości normalnie wysiąść, bo nawet nie jest uruchomione indywidualne otwieranie drzwi, przez co już kilka razy byłem świadkiem, że pasażer w promocji jechał przystanek dalej.
Z tego, co wiem i pamiętam, był zakaz otwierania drzwi w drugim wagonie.
Osoby, które jadą 27 od Kazimierza doskonale wiedzą, że na tym przystanku nie będą miały możliwości wyjścia/wejścia do wagonu. Podyktowane to jest względami bezpieczeństwa z uwagi na brak widoczności drugiego wagonu. Ustawienie lustra na tym przystanku byłoby wyrzuceniem pieniędzy w błoto, bo nie wiem, czy ostało by się one do rana...
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#12 Post autor: DW » 15 sty 2015, 19:20

Iwo pisze:Osoby, które jadą 27 od Kazimierza doskonale wiedzą, że na tym przystanku nie będą miały możliwości wyjścia/wejścia do wagonu. Podyktowane to jest względami bezpieczeństwa z uwagi na brak widoczności drugiego wagonu. Ustawienie lustra na tym przystanku byłoby wyrzuceniem pieniędzy w błoto, bo nie wiem, czy ostało by się one do rana...
A skąd mają to wiedzieć? Nigdzie w tramwaju, na przystankach, ani w internecie nie znajdzie się takiej informacji.
Najwidoczniej nie zawsze jest to przestrzegane, gdyż raz sam widziałem wsiadającego tam do doczepy pasażera.

Awatar użytkownika
skoti
Posty: 10450
Rejestracja: 04 maja 2010, 20:14
Lokalizacja: Sosnowiec

#13 Post autor: skoti » 15 sty 2015, 20:15

DW pisze:
Iwo pisze:Osoby, które jadą 27 od Kazimierza doskonale wiedzą, że na tym przystanku nie będą miały możliwości wyjścia/wejścia do wagonu. Podyktowane to jest względami bezpieczeństwa z uwagi na brak widoczności drugiego wagonu. Ustawienie lustra na tym przystanku byłoby wyrzuceniem pieniędzy w błoto, bo nie wiem, czy ostało by się one do rana...
A skąd mają to wiedzieć? Nigdzie w tramwaju, na przystankach, ani w internecie nie znajdzie się takiej informacji.
Najwidoczniej nie zawsze jest to przestrzegane, gdyż raz sam widziałem wsiadającego tam do doczepy pasażera.
Parę lat temu w każdym składzie na linii 27, na każdych drzwiach była informacja. No, a teraz cisza.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#14 Post autor: DW » 15 sty 2015, 20:58

skoti pisze:
DW pisze:
Iwo pisze:Osoby, które jadą 27 od Kazimierza doskonale wiedzą, że na tym przystanku nie będą miały możliwości wyjścia/wejścia do wagonu. Podyktowane to jest względami bezpieczeństwa z uwagi na brak widoczności drugiego wagonu. Ustawienie lustra na tym przystanku byłoby wyrzuceniem pieniędzy w błoto, bo nie wiem, czy ostało by się one do rana...
A skąd mają to wiedzieć? Nigdzie w tramwaju, na przystankach, ani w internecie nie znajdzie się takiej informacji.
Najwidoczniej nie zawsze jest to przestrzegane, gdyż raz sam widziałem wsiadającego tam do doczepy pasażera.
Parę lat temu w każdym składzie na linii 27, na każdych drzwiach była informacja. No, a teraz cisza.
Informacja powinna być przynajmniej na tabliczkach dla przystanków Kazimierz Górniczy Pętla i Porąbka Wiejska (zarówno w terenie jak i w Internecie), bo tylko dla nich jest to istotna informacja o tak dziwnym rozwiązaniu, że tylko "połowa" tramwaju obsługuje przystanek.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#15 Post autor: KZKGaPowicz » 16 sty 2015, 11:27

DW pisze:
skoti pisze:
DW pisze:
Iwo pisze:Osoby, które jadą 27 od Kazimierza doskonale wiedzą, że na tym przystanku nie będą miały możliwości wyjścia/wejścia do wagonu. Podyktowane to jest względami bezpieczeństwa z uwagi na brak widoczności drugiego wagonu. Ustawienie lustra na tym przystanku byłoby wyrzuceniem pieniędzy w błoto, bo nie wiem, czy ostało by się one do rana...
A skąd mają to wiedzieć? Nigdzie w tramwaju, na przystankach, ani w internecie nie znajdzie się takiej informacji.
Najwidoczniej nie zawsze jest to przestrzegane, gdyż raz sam widziałem wsiadającego tam do doczepy pasażera.
Parę lat temu w każdym składzie na linii 27, na każdych drzwiach była informacja. No, a teraz cisza.
Informacja powinna być przynajmniej na tabliczkach dla przystanków Kazimierz Górniczy Pętla i Porąbka Wiejska (zarówno w terenie jak i w Internecie), bo tylko dla nich jest to istotna informacja o tak dziwnym rozwiązaniu, że tylko "połowa" tramwaju obsługuje przystanek.
A nie łatwiej byłoby z przesunięciem przystanku?
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#16 Post autor: Iwo » 16 sty 2015, 14:45

KZKGaPowicz pisze:A nie łatwiej byłoby z przesunięciem przystanku?
Tam nie ma gdzie przenieść przystanku.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#17 Post autor: R_G » 17 sty 2015, 11:17

Iwo pisze:
KZKGaPowicz pisze:A nie łatwiej byłoby z przesunięciem przystanku?
Tam nie ma gdzie przenieść przystanku.
Kilkadziesiąt metrów dalej (w stronę Będzina) zaczyna się krótki, ale w miarę prosty odcinek toru. Tuż przed wjazdem na jednotor. No nie ważne. Nie o to w tym chodzi.

Iwo, jak już Ci DW napisał, jednak nie wszyscy o tym wiedzą, bo nie mają skąd pobrać takiej informacji. Problem w tym, że raz pewna pasażerka chciała wysiąść tam. Użyłem dzwonka alarmowego, ale to też nic nie dało. Te dzwonki w ogóle działają?
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Slim
Posty: 191
Rejestracja: 22 paź 2010, 13:42
Lokalizacja: Sosnowiec

#18 Post autor: Slim » 17 sty 2015, 11:43

Wystarczy nie wpuszczać ludzi do 2 wagonu na pętli i problemu nie ma.

Awatar użytkownika
skoti
Posty: 10450
Rejestracja: 04 maja 2010, 20:14
Lokalizacja: Sosnowiec

#19 Post autor: skoti » 17 sty 2015, 12:17

Slim pisze:Wystarczy nie wpuszczać ludzi do 2 wagonu na pętli i problemu nie ma.
Wpuszczać można, ale żeby podjechać jeden przystanek, pewnie gapowicze, ;) proponuję spacerek. :)

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#20 Post autor: DW » 17 sty 2015, 12:59

Slim pisze:Wystarczy nie wpuszczać ludzi do 2 wagonu na pętli i problemu nie ma.
Jest. Trzeba by też tam ludzi nie wypuszczać albo przed każdym odjazdem sprawdzać, czy nikogo nie ma w doczepie. Jak tak dalej pójdzie, to wyjdzie na to, że najlepiej, żeby kursowały tam same solówki. Wtedy na pewno nie będzie problemu. ;)
skoti pisze:Wpuszczać można, ale żeby podjechać jeden przystanek, pewnie gapowicze, ;) proponuję spacerek. :)
Niekoniecznie. Sporo starszych osób podjeżdża jeden przystanek i kasuje normalnie bilet.

Awatar użytkownika
skoti
Posty: 10450
Rejestracja: 04 maja 2010, 20:14
Lokalizacja: Sosnowiec

#21 Post autor: skoti » 17 sty 2015, 16:31

Mój ojciec jeździł na linii 27 19 lat, nigdy nie otwierał drugiego wagonu do wsiadania na pętli. Gdy pasażerowie wysiedli, zamykał drugi wóz, bo zawsze były burdy, pijaństwo, mazanie szyb pumeksem, itd.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2015, 21:05 przez skoti, łącznie zmieniany 1 raz.

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#22 Post autor: R_G » 17 sty 2015, 22:25

DW pisze:
Slim pisze:Wystarczy nie wpuszczać ludzi do 2 wagonu na pętli i problemu nie ma.
Jest. Trzeba by też tam ludzi nie wypuszczać albo przed każdym odjazdem sprawdzać, czy nikogo nie ma w doczepie. Jak tak dalej pójdzie, to wyjdzie na to, że najlepiej, żeby kursowały tam same solówki. Wtedy na pewno nie będzie problemu. ;)
Problem i tak już jest. Większość mieszkańców Kazimierza, chcąc dojechać do Centrum, wybiera autobus kursujący rzadziej i z nie stałym taktem.

A gapowicze, tak czy inaczej pojadą. Jak im wypiszesz 20 kwitków, to je potargają, czy wpuścisz do pierwszego wagonu i tak zajadą.
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

froff
Posty: 3
Rejestracja: 08 sty 2015, 11:25
Lokalizacja: Katowice

#23 Post autor: froff » 19 sty 2015, 12:24

To ja może jeszcze w temacie przycisków w nowych Pesach.
Przeprowadziłem inżynierskie testy, po których już wiem, jak niezawodnie ten przycisk wcisnąć.

One muszą działać jak waga elektroniczna - z tensometramii. Są nieruchome, ale czułe na nacisk na środku.
Lekkie naciśnięcie nic nie daje. Klepnięcie całą dłonią często też nie - nacisk się rozkłada z dala od środka, a jak jest miękka rękawiczka, to już całkiem kanał.

Tak jak ktoś już napisał - trzeba wcisnąć paluch w sam środek między takie dwa wystające "< >" i wtedy działa jak trzeba. Faktycznie jest też pamięć wciśnięcia. Można go zapalić w czasie jazdy, jak ledwie ruszy z poprzedniego przystanku.

Trampesar6
Posty: 5875
Rejestracja: 23 cze 2015, 00:05
Lokalizacja: Siem-ce Śl.

#24 Post autor: Trampesar6 » 01 sie 2015, 00:55

Wczoraj jak jechałem #835 to podczas jazdy przycisk w drugich drzwiach od prawej strony nie chciał się zaświecić na zielono wewnątrz tramwaju jak i na zewnątrz. Dopiero, gdy tramwaj stanął na przystanku, to przycisk był już zaświecony na zielono i na końcowym przystanku musiałem jeszcze raz go kliknąć, bo motorniczy nie otworzył wszystkich drzwi. :)
Linia nr 13: Siemianowice Plac Skargi - Katowice Plac Wolności
Linia nr 16: Wełnowiec - Brynów

#530+540
Posty: 1558
Rejestracja: 10 kwie 2019, 12:57
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Dziwny problem z przyciskami na drzwiach

#25 Post autor: #530+540 » 27 sie 2019, 12:02

W #838 przy ostatnich drzwiach dioda w przycisku jest Fioletowa :!:

W #824 trzecich dzrwi od strony wewnętrznej nie da się otworzyć drzwi przyciskiem.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG

Trampesar6
Posty: 5875
Rejestracja: 23 cze 2015, 00:05
Lokalizacja: Siem-ce Śl.

Re: Dziwny problem z przyciskami na drzwiach

#26 Post autor: Trampesar6 » 28 sie 2019, 02:18

Czy #832 ma wszystkie nowe przyciski od strony zewnętrznej? Wczoraj jechałem tym tramwajem i widok takiego przycisku u pięcioletniego Twista trochę mnie zszokował :D
Linia nr 13: Siemianowice Plac Skargi - Katowice Plac Wolności
Linia nr 16: Wełnowiec - Brynów

#530+540
Posty: 1558
Rejestracja: 10 kwie 2019, 12:57
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Dziwny problem z przyciskami na drzwiach

#27 Post autor: #530+540 » 28 sie 2019, 07:07

Trampesar6 pisze:
28 sie 2019, 02:18
Czy #832 ma wszystkie nowe przyciski od strony zewnętrznej? Wczoraj jechałem tym tramwajem i widok takiego przycisku u pięcioletniego Twista trochę mnie zszokował :D
Potwierdzam, przyciski w #832 są nowe.
Ostatnio zmieniony 28 sie 2019, 07:07 przez #530+540, łącznie zmieniany 1 raz.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości