Zlikwidują tramwaje w Dąbrowie Górniczej?

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach i informacjach prasowych itp. - dział newsmana...
Wiadomość
Autor
DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

Zlikwidują tramwaje w Dąbrowie Górniczej?

#1 Post autor: DW » 27 maja 2011, 21:38

sosnowiec.info.pl pisze:Zlikwidują tramwaje w Dąbrowie Górniczej?
Agnieszka Stefaniak - Zubko / sosnowiec.info.pl

Podczas wczorajszej sesji Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej, radny Zbigniew Łukasik złożył interpelację, po odczytaniu której na sali obrad zapadło kilka sekund ciszy. Radni oraz przedstawiciele władz miasta nie bardzo wiedzieli jak ustosunkować się do słów przedstawiciela Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej.

– Chciałbym, aby moja propozycja została rozpatrzona poważnie i gruntownie przeanalizowana. Moja interpelacja ma związek z wcześniejszymi pismami, w których prosiłem pana prezydenta o interwencję i rozmowy z Tramwajami Śląskimi w sprawie prac remontowych, dostosowania przystanków i tramwajów do potrzeb osób niepełnosprawnych czy wyciszenia torowisk. Za każdym razem okazywało się, że Tramwaje Śląskie nie posiadają na to wystarczających funduszy.

Przejrzałem więc mnóstwo dokumentów, przekalkulowałem koszty i teraz zwracam się z prośbą o likwidację tramwajów w Dąbrowie Górniczej – powiedział radny Zbigniew Łukasik.

Jego zdaniem za tym posunięciem przemawiają czynniki ekonomiczne i społeczne. – Tramwaje było dobrym środkiem transportu we wcześniejszych latach. Teraz z komunikacji publicznej korzysta coraz mniej osób, a tramwaje nie są aż tak chętnie wybierane przez mieszkańców naszego miasta jakby się to mogło wydawać. Odpada także argument, że tramwajem podróżuje się szybciej niż autobusem czy autem, ponieważ sygnalizacja świetlna także je obowiązuje. Cena wozokilometra autobusu i tramwaju wypada na korzyść tego pierwszego. Jednak co najważniejsze, w Dąbrowie Górniczej autobusy poruszają się wzdłuż torów tramwajowych. Wyjątek stanowią tylko dwa przystanki. Nie byłoby więc raczej problemu z zapewnieniem transportu osobom z nich korzystających – argumentuje dąbrowski radny.

Jako pierwsza zareagowała radna Krystyna Szaniawska. – Gdyby prezydent zdecydował się na likwidację torowiska w centrum miasta, to zapraszamy do Strzemieszyc i na inne tereny zielone, chętnie widzielibyśmy tam tramwaje – stwierdziła przedstawicielka SLD.

Także niezbyt poważnie do propozycji likwidacji tramwajów podszedł radny Artur Borowicz, który chwilę wcześniej zwrócił się do prezydenta o ustawienie na przystankach tzw. wandaloodpornych koszy na śmieci. – Niezależnie od tego, czy przystanki będą zlikwidowane czy nie, podtrzymuję swoją prośbę o wyposażenie je w kosze – zażartował radny.

Wkrótce pewnie okaże się czy propozycja Zbigniewa Łukasika przejdzie zupełnie bez echa, czy też stanie się początkiem społecznej dyskusji na temat obecnej formy transportu publicznego w mieście.
Źródło: http://www.sosnowiec.info.pl/informacje ... ,1,4,19523


Jak widać, w sąsiednim mieście stolicy Zagłębia pojawił się drugi Haładus...
W Dąbrowie Górn. rzeczywiście tramwaje, niemal na całej trasie, są dublowane przez autobusy (których jeździ tam naprawdę sporo). Jednak powinno to działać w odwrotną stronę - ograniczyć liczbę autobusów na rzecz tramwajów.
W Dąbrowie Górn. 100% torowisk jest wydzielone, a pomiędzy przystankami są dość znaczne odległości. W szczególności na ulicy Piłsudskiego. Tam nawet spora część torowiska jest w całkiem dobrym stanie, dopiero w Gołonogu stan drastycznie się pogarsza (i tak jest już aż do samej Huty K-ce). Gdyby przeprowadzono choć drobne prace przy torowisku (wyrównanie styków i najgorszych odcinków) oraz wprowadzono prawdziwy priorytet na światłach, to D.G. mogłaby mieć szybki tramwaj z prawdziwego zdarzenia.
Jednak w naszych realiach nikomu nie chciałoby się włożyć w to "aż tyle" pracy. O wiele łatwiej jest likwidować...

Awatar użytkownika
Big0s93
Posty: 573
Rejestracja: 22 lut 2009, 19:37
Lokalizacja: Sosnowiec

#2 Post autor: Big0s93 » 28 maja 2011, 00:11

Jeżeli sprawa się rozkręci tak jak w Będzinie to będzie kolejna pikieta pod UM.
Kilka miesięcy później pojawił się nowy prezydent, który jest "ZA" tramwajami.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2011, 17:07 przez Big0s93, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jestem niczym zbłąkany pasażer.
Uciekam, wysiadam. Nie jadę dalej."
~Ja

Awatar użytkownika
Kamil105Na
Posty: 189
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:36
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#3 Post autor: Kamil105Na » 28 maja 2011, 04:38

To jest skandal...
Pozdrawiam !!!
Tramwaje Elektryczne w Zagłębiu Dąbrowskiem Sp. Akc.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#4 Post autor: KZKGaPowicz » 28 maja 2011, 10:24

Tym naszym niektórym samorządowcom w głowach się poprzewracało. Tym ich działaniem stajemy się największym pośmiewiskiem w Polsce.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Marcin
Posty: 1860
Rejestracja: 09 sie 2007, 00:59
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze

#5 Post autor: Marcin » 28 maja 2011, 12:24

Tak, tyle że w tym wypadku to jakiś radny rzuca się w sprawie tramwajów więc działanie raczej nieszkodliwe. W przypadku Gliwic czy Będzina to prezydent zadecydował o likwidacji.

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#6 Post autor: memphis » 28 maja 2011, 16:53

Problem tylko w tym, że tramwaje w Dąbrowie Górniczej bez modernizacji infry i taboru oraz bez optymalizacji sieci komunikacyjnej nie mają większego sensu i w ciągu najbliższych lat szlag je trafi. Podobnie zresztą jak wszędzie indziej.

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#7 Post autor: Boguś » 28 maja 2011, 17:10

Big0s93 pisze:Kilka miesięcy później pojawił się nowy prezydent, który jest "ZA" tramwajami.
Tramwaje w Będzinie jakoś tego nie odczuły. Pocięty rozkład nadal obowiązuje.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#8 Post autor: Penny » 28 maja 2011, 18:17

memphis pisze:Problem tylko w tym, że tramwaje w Dąbrowie Górniczej bez modernizacji infry i taboru oraz bez optymalizacji sieci komunikacyjnej nie mają większego sensu i w ciągu najbliższych lat szlag je trafi. Podobnie zresztą jak wszędzie indziej.
Pewnie w najbliższej przyszłości szlag trafi linie 9, 14, 18 i 22 - to moim zdaniem najbliższe likwidacje linii, jakie nas czekają. A co do Dąbrowy Górniczej, to moim zdaniem dawno powinna była powstać linia ul. Braci Mieroszewskich, która stosunkowo szybko łączyłaby D.G. z Sosnowcem (po modernizacji trasy linii 15).

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#9 Post autor: KZKGaPowicz » 28 maja 2011, 18:58

Penny pisze:
memphis pisze:Problem tylko w tym, że tramwaje w Dąbrowie Górniczej bez modernizacji infry i taboru oraz bez optymalizacji sieci komunikacyjnej nie mają większego sensu i w ciągu najbliższych lat szlag je trafi. Podobnie zresztą jak wszędzie indziej.
Pewnie w najbliższej przyszłości szlag trafi linie 9, 14, 18 i 22 - to moim zdaniem najbliższe likwidacje linii, jakie nas czekają.
Na likwidację "9" raczej Bytom się nie zgodzi, ponieważ jest to jedyna linia obsługująca okolice Frycza-Modrzewskiego w Szombierkach. Co do "18", to jeśli częstotliwość tej linii się nie zmieni lub nie dojdzie do jej przetrasowania od Rudy Płd. do centrum Zabrza, to stanie się historią.
Ponadto nie wiem dokładnie, jaki stosunek do tramwajów ma pani G. Dziedzic. Ciekawe czy byłaby za likwidacją, skoro w Rudzie Śląskiej tak oszczędzają? Chociaż po wyborach czytałem coś, że Ruda Śląska weźmie udział w modernizacji linii nr 1 i 18 na ul. Zabrzańskiej i co za tym idzie okolice ul. Asfaltowej na Chebziu chyba też.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

kbamm
Posty: 27
Rejestracja: 18 paź 2010, 21:49
Lokalizacja: Katowice

#10 Post autor: kbamm » 30 maja 2011, 22:22

Nie dajmy się zwariować i wpadać w panikę z powodu wypowiedzi jakiegoś tam Łukasika.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#11 Post autor: Penny » 30 maja 2011, 22:38

kbamm pisze:Nie dajmy się zwariować i wpadać w panikę z powodu wypowiedzi jakiegoś tam Łukasika.
Nie wpadamy w panikę, tylko analizujemy ogólne kilkuletnie trendy, które wypowiedź tego Pana zdaje się potwierdzać. Nic poza tym. Tak samo mówiono, że jak tam można 12 zlikwidować, a jednak się dało i to podejrzanie szybko...
Rynek Kolejowy, 2011-07-14 pisze:Niepewny los tramwajów w Dąbrowie Górniczej

Na początku czerwca „Rynek Kolejowy” informował za „Dziennikiem Zachodnim” o pomyśle Zbigniewa Łukasika, radnego Dąbrowy Górniczej, odnośnie likwidacji tramwajów w mieście. Gdy wydawało się już, że sprawa ostatecznie przycichła, alarmujący artykuł dotyczący tej kontrowersyjnej kwestii został opublikowany przez „Wiadomości Zagłębia”.


Dlaczego radny Łukasik chce likwidacji tramwajów w Dąbrowie Górniczej? Jego zdaniem są one bowiem nierentowne, przestarzałe i tak naprawdę nikomu niepotrzebne. Zdaniem Łukasika z roku na rok spada zainteresowanie mieszkańców komunikacją tramwajową. Jak argumentuje, autobus jest o wiele wygodniejszy, tańszy w finansowaniu i przede wszystkim szybszy. Radny Łukasik podkreśla również, że tramwaje w Dąbrowie Górniczej dublują tak naprawdę połączenia autobusowe. Zaznacza, że wystarczą trzy, góra cztery dodatkowe autobusy i będzie można w ten sposób przewieźć wszystkich pasażerów ze zlikwidowanych linii tramwajowych.

Pomysł Łukasika wśród innych radnych wywołuje raczej konsternację. Jak podają „Wiadomości Zagłębia”, choć większość z nich dystansuje się od konkretnej wypowiedzi, to niektórzy wskazują jednak z obawą, że taka decyzja zapadła już w aglomeracji śląskiej – w Gliwicach prezydent Zygmunt Frankiewicz doprowadził do likwidacji komunikacji tramwajowej.

Bartosz Motylewicz z biura prasowego dąbrowskiego magistratu mówi na łamach regionalnego tygodnika, że z całą odpowiedzialnością nikt w Urzędzie Miejskim nie ma zamiaru likwidować tramwajów. Uspokaja mieszkańców i dodaje, że pomysł Łukasika wywołał duże zaskoczenie na sesji Rady Miasta.
źródło
Załączniki
2ea4f2f96bf9d115335a5142250d5ac0_d[1].jpg

Karix26
Posty: 56
Rejestracja: 24 kwie 2012, 19:07
Lokalizacja: Mysłowice

#12 Post autor: Karix26 » 14 maja 2012, 21:39

Ten radny opowiada za przeproszeniem głupoty bo:
1-Linie takie jak 21,22 jadą pełne już od gołonogu i często trudno do nich wejść (solówki) i nie zauważyłem by pasażerów ubywało(chyba że w wakacje :) )
2-W godzinach szczytu popołudniowego szybciej dostać się z Gołonogu do centrum tramwajem, gdyż autobus stoi w korku czasem nawet od P. Aleja róż i zanim dojedzie do P. D.G. Centrum to Tramwaj już jest w Będzinie :mryellow:
3- ironia> Oczywiście, Ikarus jest Bardziej Ekologiczny i przyjazny dla pasażerów(szczególnie w lato kiedy wysoka temperatura potęguje smród spalin) i bezpieczny. <ironia off

Podsumowanie: autobus nie może równać się z tramwajem!
tramwaj 26 Mysłowice-Milowice

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#13 Post autor: Iwo » 09 cze 2012, 00:26

Karix26 pisze:Ten radny opowiada za przeproszeniem głupoty bo:
1-Linie takie jak 21,22 jadą pełne już od gołonogu i często trudno do nich wejść (solówki) i nie zauważyłem by pasażerów ubywało(chyba że w wakacje :) )
Jak już konkretnie to od Kasprzaka. Kursowanie tramwajów na odcinku Podstacja - Huta poza godzinami szczytu nie ma najmniejszego sensu ekonomicznego. Tramwaj powinien wjeżdzać w osiedle to raz, dwa na podstacji mamy piękne miejsce na stworzenie centrum przesiadkowego - czyli zostawiamy tramwaj w centrum, wywalamy autobusy poza miasto.
Karix26 pisze:2-W godzinach szczytu popołudniowego szybciej dostać się z Gołonogu do centrum tramwajem, gdyż autobus stoi w korku czasem nawet od P. Aleja róż i zanim dojedzie do P. D.G. Centrum to Tramwaj już jest w Będzinie
Owszem, czasami tak jest.

Problemem wymagającym NATYCHMIASTOWEJ reakcji to jest stan infrastruktury technicznej w Dąbrowie - wymiana zdewastowanego torowiska ( oczywiście poza tymi kawałkami co są po remoncie ) - sięgnięcie po ostatnie rozdanie funduszy z EU na ten cel - remont, zakup tabor i może puszczenie tramwaju w osiedla? Warto by tym zainteresować władze Dąbrowy i Będzina - może to być ostatnioa szansa na wykorzystanie unijnej kasy...
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#14 Post autor: rafalurbino18 » 09 cze 2012, 06:59

Akurat w Dąbrowie Górniczej mogłyby jeździć składy nawet co 5min i w szczycie byłyby one pełne, gdyby tylko zrobiło się porządek z autobusami. Bo co z tego, że jedzie tramwaj jak obok jedzie pełno linii autobusowych, których takt, jak na GOP jest bardzo dobry.
Kursowanie tramwajów na odcinku Podstacja - Huta poza godzinami szczytu nie ma najmniejszego sensu ekonomicznego. Tramwaj powinien wjeżdzać w osiedle to raz, dwa na podstacji mamy piękne miejsce na stworzenie centrum przesiadkowego - czyli zostawiamy tramwaj w centrum, wywalamy autobusy poza miasto.
A nie lepiej przy Hucie Katowice? Można byłoby się w końcu wziąć za linie z Łośnia. Tyle tylko, że solówka co 10min to akurat nie jest dobry na pomysł na tworzenie jakiegokolwiek centrum przesiadkowego, więc jeśli się nie zmieni myślenia niektórych ludzi, nie warto nic zmieniać. Tak jak piszesz, infrastruktura to kolejny problem, ale akurat w Dąbrowie tramwaje mogłyby być naprawdę szybkie (duże odległości między przystankami, wydzielone torowiska).

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#15 Post autor: adam86 » 09 cze 2012, 10:56

Centrum przesiadkowe przy podstacji nie ma sensu. Za to sens ma poprowadzenie linii do dworca w Gołonogu i tam wybudowanie P+R i petli autobusowej. Następny niezbędny odcinek to dojazd do dworca w Dąbrowie, tam pod sam peron by można praktycznie podjechać.
KZKGOP 1779

JoRG112
Posty: 9
Rejestracja: 24 kwie 2012, 10:51
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#16 Post autor: JoRG112 » 10 cze 2012, 23:36

Gdzie ty chcesz się z tramwajem pchać ?
Do dworca PKP w DG ?
Zbyt niebezpiecznie by było, chyba, że przez środek Defumu a poza tym to się nie opłaca w żaden sposób, bo dworzec w Centrum to totalna lipa. :lol:
KPM- Kwiat Polskiej Młodzieży :lol:

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#17 Post autor: adam86 » 11 cze 2012, 17:28

Z tak wyrafinowanymi argumentami nie sposób się nie zgodzić.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez adam86, łącznie zmieniany 1 raz.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#18 Post autor: Penny » 12 cze 2012, 16:42

JoRG112 pisze:(...) poza tym to się nie opłaca w żaden sposób, bo dworzec w Centrum to totalna lipa. :lol:
No widzę, że prezentujesz sposób myślenia lokalnych władz (Będzin, D.G.), a właśnie trzeba zrobić coś, żeby ani tramwaj, ani dworzec lipą nie był. Bez problemu można zintegrować dworzec z linią tramwajową.

Awatar użytkownika
TŚ25
Posty: 295
Rejestracja: 12 gru 2009, 19:37
Lokalizacja: Katowice-Szopienice

#19 Post autor: TŚ25 » 12 cze 2012, 16:50

Wszystko można, tylko trzeba mieć do tego chęci ...
Tramwaje Śląskie
232 Zawodzie Pętla-Chorzów Stadion Śląski-Zawodzie Pętla ;D

POZDRAWIAM !

JoRG112
Posty: 9
Rejestracja: 24 kwie 2012, 10:51
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#20 Post autor: JoRG112 » 13 cze 2012, 18:08

Problem jest jeden.
PKP nie chce sprzedać dworca miastu, więc nie można go wyremontować i to jest powód lipy jeśli chodzi o dworzec.
Jeśli chodzi o tory tramwajowe do dworca, to zwrotnica na rondzie, gdzie jest taki ruch nie jest raczej dobrym pomysłem.
KPM- Kwiat Polskiej Młodzieży :lol:

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#21 Post autor: adam86 » 13 cze 2012, 20:04

A słyszałeś kiedyś o czymś takim jak rondo w Katowicach? Mniejszy ruch tam jest czy jak, że się tam dało rozjazdy zabudować? A na dworcu, żaden z obecnych budynków nikomu nie jest do niczego potrzebny.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#22 Post autor: Penny » 14 cze 2012, 23:19

JoRG112 pisze:PKP nie chce sprzedać dworca miastu, więc nie można go wyremontować i to jest powód lipy jeśli chodzi o dworzec.
To jest lipa w sensie estetyki, itp., jednak sądzę, że dużo ludzi korzysta z niego, bo determinuje to głównie lokalizacja i w miarę sensowna oferta przewozowa. Trochę populistycznie z mojej strony :) , ale zintegrowanie dworca z tramwajem miałoby sens, co niosłoby korzyść tak mieszkańcom, jak i przewoźnikom.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości