Będzie modernizacja

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach i informacjach prasowych itp. - dział newsmana...
Wiadomość
Autor
hanys76
Posty: 9060
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

Będzie modernizacja

#1 Post autor: hanys76 » 29 maja 2009, 21:01

Kupno 35 nowoczesnych tramwajów, gruntowny remont 85 już używanych wagonów, a przede wszystkim remont prawie 50 km torowisk w sześciu miastach województwa śląskiego. To główne założenia największego w historii spółki Tramwaje Śląskie planu modernizacji infrastruktury. W piątek podpisano umowę w tej sprawie.

http://www.tvs.pl/informacje/11474/

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#2 Post autor: Peter » 29 maja 2009, 21:05

No nareszcie może skończą się zatramwaje na linii 7 w Łagiewnikach...
Poza tym to trudno się dziwić, że to największy plan modernizacji w historii spółki, skoro od powstania Tramwajów Śląskich nie działo się nic dotychczas oprócz recesji.
Cieszę się, że będą remonty w Bytomiu, bo tamtejszy kawałek naszej sieci ma dla mnie osobiście szczególnie sentymentalne (i nie tylko) znaczenie. :)

Co do liczby nowych tramwajów są pewne rozbieżności - poczekamy zobaczymy.
Piotr Uszok: tramwaje lepsze od autobusów

Tomasz Głogowski
2009-05-29, ostatnia aktualizacja 2009-05-29 22:57

Obrazek

Podczas gdy Gliwice likwidują tramwaje, pozostałe miasta chcą w nie inwestować. W ciągu najbliższych czterech lat w aglomeracji pojawi się 30 całkiem nowych tramwajów i ponad 48 kilometrów wyremontowanych torów. Całość ma kosztować aż 580 mln zł.

Prezydenci Katowic, Chorzowa, Rudy Śląskiej, Zabrza, Bytomia oraz Sosnowca podpisali wczoraj zobowiązanie, że ich gminy wyłożą połowę potrzebnych pieniędzy na modernizację infrastruktury tramwajowej w naszym regionie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską zakłada, że do 2012 roku w aglomeracji pojawi się 30 całkiem nowych, niskopodłogowych tramwajów i wyremontowanych zostanie ponad 48 kilometrów torów. Tramwajami ma się jeździć nie tylko wygodniej i ciszej, ale też szybciej. - Po remontach znacznie skróci się czas przejazdu pomiędzy miastami - obiecywali wczoraj przedstawiciele Tramwajów Śląskich, które mają nadzorować całe przedsięwzięcie.

Choć żadnemu z samorządowców podpisujących porozumienie nie zadrżała ręką, przez większość spotkania nie mówiło się o niczym innym, jak o prezydencie Gliwic Zygmuncie Frankiewiczu. Okazało się, że początkowo Gliwice razem z innymi miastami zgłosiły się do projektu rozbudowy infrastruktury tramwajowej w aglomeracji, by ostatecznie się z niego wycofać i zlikwidować w mieście tramwaje, zastępując je autobusami (z projektu wycofały się też Mysłowice, tłumacząc, że nie stać ich na remonty torów).

- Mieszkańcom Katowic taki los nie grozi. Będziemy inwestować w tramwaje, bo pod względem szybkości poruszania się po zatłoczonych ulicach jeszcze żaden autobus z nimi nie wygrał - obiecał wczoraj prezydent Piotr Uszok i zdradził, że remont linii tramwajowych w samych Katowicach pochłonie ponad 136 mln zł, najwięcej ze wszystkich miast.

Za te pieniądze odnowiona zostanie m.in. linia od wesołego miasteczka do pętli przy Stadionie Śląskim, odcinek od Pętli Słonecznej do Ronda oraz dwukilometrowe połączenie tramwajowe z Katowic z Mysłowicami i Sosnowcem. Nowe szyny oraz sieci trakcyjne pojawią się też przy ulicach Obrońców Westerplatte, Kościuszki i Górnośląskiej. W sumie odnowionych zostanie ponad 20 km tras.

Pozostali prezydenci również zadeklarowali, że nie chcą likwidować linii tramwajowych w swoich miastach, a cięcia, które przeprowadzono do tej pory (jak na przykład linia nr 12 w Chorzowie), były niezbędne. - Większość połączeń powstała ponad 30 lat temu i musieliśmy dokonać pewnej racjonalizacji, ale nie po to teraz wyłożymy z własnego budżetu 25 mln zł, żeby później likwidować tramwaje - zapewnił Marek Kopel, prezydent Chorzowa, gdzie wyremontowanych zostanie ponad 6 km torów, m.in. torowisko od ulicy Gałeczki do ulicy Dąbrowskiego oraz odcinek od skrzyżowania z ulicą Dąbrowskiego do granic Świętochłowic.

Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na dostawę 30 nowych tramwajów - następców Karlików. Pierwsze maszyny mają dotrzeć do nas w połowie 2011 roku, ostatnie rok później. Andrzej Bywalce, nadzorujący projekt z ramienia Tramwajów Śląskich, mówi, że nie da się kupić wcześniej tramwajów. Zostaną wykonane na specjalne zamówienie. - Producent będzie musiał dostosować maszyny do specyfiki naszych torów. Linie w każdym regionie są inne. Jeżeli tramwaj dobrze jeździ w Krakowie czy Wrocławiu, wcale nie oznacza, że tak samo będzie sprawował się u nas - mówi Bywalec i zapewnia, że firma kupi najnowocześniejszy, dostępny na rynku sprzęt.

Projekt oprócz kupna 30 nowych tramwajów zakłada też remont 85 starszych egzemplarzy typu 105N. Nowy i wyremontowany tabor ma w sumie kosztować 228 mln zł.
Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
*SDIP (U.N.O.)

hanys76
Posty: 9060
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#3 Post autor: hanys76 » 30 maja 2009, 08:16

Dodam tylko że dająca pieniądze Unia zażądała gwarancji, że w obrębie modernizowanych linii gminy nie będą ograniczać tramwajarzom zleceń przewozowych. Słuszna decyzja, kzk nie będzie mogło ograniczac na tych odcinkach kursów.

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#4 Post autor: luki » 30 maja 2009, 11:46

z projektu wycofały się też Mysłowice, tłumacząc, że nie stać ich na remonty torów
Noooo naprawdę mają bardzo dużooo torów do remontowania.
Pozostali prezydenci również zadeklarowali, że nie chcą likwidować linii tramwajowych w swoich miastach, a cięcia, które przeprowadzono do tej pory (jak na przykład linia nr 12 w Chorzowie), były niezbędne.
Ble ble ble
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#5 Post autor: Peter » 30 maja 2009, 16:48

Bardziej szczegółowy tekst dotyczący wczorajszego porozumienia:
Porozumienie ws. inwestycji tramwajowych za 550 mln zł w aglomeracji katowickiej
Obrazek
PAP Puls Biznesu, pb.pl,29.05.2009 15:46


Remonty 48 kilometrów torowisk w 6 miastach, zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów i modernizację 85 starych wozów zakłada wart ponad 550 mln zł projekt, który do 2012 r. zrealizuje obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej samorządowa spółka Tramwaje Śląskie (TŚ).


W piątek przedstawiciele TŚ podpisali w Chorzowie porozumienie ws. zasad realizacji projektu z władzami gmin, w których realizowane będą inwestycje infrastrukturalne. Gminy sfinansują połowę ich kosztów, resztę pokryją środki z ogólnopolskiej puli unijnych 600 mln euro na transport publiczny dla ośrodków, które przygotowywały się do Euro 2012.

Mimo że mecze w ramach Euro 2012 w aglomeracji katowickiej ostatecznie nie odbędą się, do regionu trafi 100 mln euro obiecanych przed dwoma laty przez resort rozwoju regionalnego. Całe przedsięwzięcie zakłada prócz modernizacji komunikacji tramwajowej również inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach.

By sfinansować remonty infrastruktury tramwajowej (łącznie za ok. 328 mln zł), TŚ otrzymają od gmin połowę tej kwoty w formie aportów finansowych podwyższających kapitał spółki. Koszty modernizacji torowisk w Katowicach oszacowano na ok. 137 mln zł, Sosnowiec ok. 74 mln zł. Chorzów 36 mln zł, Bytom i Zabrze po ok. 32 mln zł i Ruda Śląska ok. 17 mln zł

Przygotowania do inwestycji w poszczególnych miastach są w różnych stadiach. W Bytomiu, Chorzowie i Katowicach gminy przygotowały już część projektów infrastrukturalnych ich wkład w przebudowę torowisk będzie więc finansowo-rzeczowy. Ruda Śląska, Sosnowiec i Zabrze będą partycypowały w tej części przedsięwzięcia wyłącznie finansowo.

Pierwsze prace w terenie w ramach projektu ruszą prawdopodobnie w Bytomiu, na najbliższą środę zaplanowano tam bowiem podpisanie umowy z wybranym już w przetargu wykonawcą. Chodzi o przebudowę ok. 3 km torów linii nr 7 w kierunku Świętochłowic, obecnie zamkniętych ze względu na fatalny stan techniczny.

Do 2012 r. przebudowane zostaną też fragmenty torowisk m.in. w centrum Bytomia, w Katowicach - przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Gliwickiej, 3 Maja i Korfantego, w Zabrzu - wzdłuż ul. 3 Maja, w Chorzowie - wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej, w Rudzie Śląskiej - wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz w Sosnowcu - wzdłuż ul. Małachowskiego.

Prócz torowisk projekt zakłada też m.in. finansowanie prac przy sieci trakcyjnej. Ze środków unijnych nie będzie na razie rozbudowywana sieć połączeń w regionie. Między Katowicami a Sosnowcem, w ciągu linii nr 15, na obecnym jednotorowym odcinku zostanie dobudowany drugi tor co zwiększy przepustowość połączenia między tymi miastami.

Według TŚ, kryteriami wyboru odcinków linii do modernizacji były stopień ich zniszczenia i możliwość zwiększenia - dzięki remontom - szybkości tramwajów na logicznych, obłożonych ciągach komunikacyjnych. Problemem jest fakt, że tramwaje w regionie jeżdżą po 12 miastach, jednak nie wszystkie są zainteresowane inwestowaniem w ten środek komunikacji.

Z pierwotnych planów uczestnictwa w projekcie wycofały się władze Mysłowic i Gliwic. W Gliwicach w ostatnich dniach zdecydowano nawet o całkowitej likwidacji jedynej istniejącej tam trasy tramwajowej do Zabrza. Modernizować tory chciały też władze Dąbrowy Górniczej, jednak - jako że połączenie tego miasta z resztą sieci wiedzie przez Będzin, który ogranicza finansowanie tramwajów - okazało się to w ramach unijnego projektu niemożliwe.

Zakupy i remonty taboru mają pochłonąć łącznie ok. 228 mln zł. Planowaną modernizację 85 wozów typu 105N (za ok. 104 mln zł) TŚ sfinansują w całości ze środków własnych. Spółka zapewni też połowę środków własnych na zakup dofinansowanych przez UE nowych wozów. Drugą połowę dołożą gminy, podwyższając jej kapitał.

TŚ przygotują środki własne na inwestycje w tabor, przygotowując montaż finansowy uwzględniający zaciągnięcie kredytu inwestycyjnego spłacanego z zysków z gwarantowanej przez gminy pracy przewozowej. Przetarg na nowy tabor ma zostać ogłoszony w najbliższych miesiącach, ostatnie wozy powinny zostać dostarczone w maju 2012 r.

Jak podkreślają przedstawiciele spółki, każdy nowy tramwaj niskopodłogowy musi zostać dostosowany do konkretnego zamawiającego. Różne sieci tramwajowe mają bowiem różne parametry np. torowisk czy platform peronowych na przystankach. Nie wiadomo na razie, czy nowe tramwaje dla TŚ będą całkowicie czy częściowo niskopodłogowe.
Źródło: Puls Biznesu
*SDIP (U.N.O.)

Marcin
Posty: 1860
Rejestracja: 09 sie 2007, 00:59
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze

#6 Post autor: Marcin » 30 maja 2009, 17:44

Peter pisze:Modernizować tory chciały też władze Dąbrowy Górniczej, jednak - jako że połączenie tego miasta z resztą sieci wiedzie przez Będzin, który ogranicza finansowanie tramwajów - okazało się to w ramach unijnego projektu niemożliwe.
Super, przez Będzin DG nie będzie miała remontów torowisk, rzadko tamtędy jeżdżę ale chyba źle tam nie jest.

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#7 Post autor: ff » 30 maja 2009, 17:58

Marcin pisze:Super, przez Będzin DG nie będzie miała remontów torowisk, rzadko tamtędy jeżdżę ale chyba źle tam nie jest.
Nie wiem za bardzo co ma z tym wspólnego Będzin, przecież w samej Dąbrowie praca przewozowa nie maleje. Każdy remont by się przydał. No chyba, że brano pod uwagę całkowitą likwidację sieci w Będzinie w najbliższych latach i remontowanie wtedy byłoby wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#8 Post autor: Kuba » 30 maja 2009, 18:06

Odcinek Koszelew - Sienkiewicza, Centrum - al. Róż i od Damelu do Huty wymagałby remontu :)
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#9 Post autor: DW » 30 maja 2009, 18:25

Marcin pisze:
Peter pisze:Modernizować tory chciały też władze Dąbrowy Górniczej, jednak - jako że połączenie tego miasta z resztą sieci wiedzie przez Będzin, który ogranicza finansowanie tramwajów - okazało się to w ramach unijnego projektu niemożliwe.
Super, przez Będzin DG nie będzie miała remontów torowisk, rzadko tamtędy jeżdżę ale chyba źle tam nie jest.
Według raprtu firmy Ernst & Young, który sporządzono rok czy dwa temu cały odcinek od Huty Katowice do Ronda w Będzinie oznaczony został jako "wymagający nagłego remontu". Zatem stan torowiska w DG (poza krótkim odcinkiem w Centrum wymienionym rok temu) nie jest za ciekawy...

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#10 Post autor: luki » 30 maja 2009, 21:21

ff pisze:przecież w samej Dąbrowie praca przewozowa nie maleje.
Nie maleje, tak samo jak w Sosnowcu. Ale co z tego jak połowa kursów które wcześniej wiodły do Będzina, jest teraz skrócona do "granicznych pętli".
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#11 Post autor: ff » 06 cze 2009, 16:47

Podobny artykuł ukazał się także w lokalnej gazetce osiedlowej (u mnie to się nazywa "Moje 1000lecie", w innych dzielnicach zapewne odpowiednio inaczej). Artykuł zilustrowano zdjęciem wagonu 328 na linii 6, sfoconym od tyłu prawdopodobnie na pętli w Brynowie. Wagon ma kremowe końcówki zderzaków i świeże malowanie, zatem zdjęcie będzie prawdopodobie z 2006 roku tuż po przekazaniu wagonu z Chorzowa do Katowic :)

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#12 Post autor: Peter » 06 cze 2009, 22:07

Akurat też mam taką gazetkę, więc zeskanowałem. Rewolucyjnych informacji tam raczej nie ma :-)
Załączniki
02.jpg
01.jpg
*SDIP (U.N.O.)

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#13 Post autor: ff » 11 lip 2009, 19:28

Wg powyższego planu modernizacji będzie remontowany odcinek Armi Krajowej w Chorzowie. Tymczasem na razie postawiono tam znak "inne niebezpieczeństwo" z tabliczką wyjaśniającą, że (mniej więcej) "za stan i utrzymanie torowiska odpowiedzialny jest podmiot Tramwaje Śląskie S.A."

Nie wiem od jak dawna jest tam ten znak, ale ja zauważyłem go dzisiaj.

Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 743
Rejestracja: 22 kwie 2008, 10:52
Lokalizacja: Będzin/Mierzęcice

#14 Post autor: Kuba » 12 lip 2009, 00:21

Wykonawcy na projekt wybrani ;)
Info na BIPie TŚ
"Idę do roboty na zajezdnię, będę zmieniał opony w tramwajach!"
http://mierzecice.myminicity.com/

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#15 Post autor: rafalurbino18 » 12 lip 2009, 07:37

ff pisze:Wg powyższego planu modernizacji będzie remontowany odcinek Armi Krajowej w Chorzowie. Tymczasem na razie postawiono tam znak "inne niebezpieczeństwo" z tabliczką wyjaśniającą, że (mniej więcej) "za stan i utrzymanie torowiska odpowiedzialny jest podmiot Tramwaje Śląskie S.A."

Nie wiem od jak dawna jest tam ten znak, ale ja zauważyłem go dzisiaj.
Ten znak jest od dosyć dawna. Przynajmniej ten przy przystanku Chorzów Batory Dworzec PKP (w kier. Świętochłowic), gdyz też niedawno zauważyłem, że po drugiej stronie ulicy przy skrzyżowaniu z ul. Dąbrowskiego jest drugi, o takiej samej treści.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#16 Post autor: adam86 » 12 lip 2009, 15:28

rafalurbino18 pisze:Ten znak jest od dosyć dawna. Przynajmniej ten przy przystanku Chorzów Batory Dworzec PKP (w kier. Świętochłowic), gdyz też niedawno zauważyłem, że po drugiej stronie ulicy przy skrzyżowaniu z ul. Dąbrowskiego jest drugi, o takiej samej treści.
Od ponad 2 lat.
KZKGOP 1779

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 71 gości