Projekty wagonów tramwajowych

Tutaj piszemy o organizacji ruchu i taborze.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Projekty wagonów tramwajowych

#1 Post autor: Peter » 27 sty 2008, 22:34

Info trochę już przestarzałe, ale zobaczymy co z tego wyrośnie. ;)
Gekon kontra Puma czyli tramwaje dla Poznania
Jacek Łuczak2007-11-08, ostatnia aktualizacja 2007-11-08 10:31

Obrazek

Jest jeszcze na desce kreślarskiej - tramwaj o sylwetce jaszczurki, Solaris Gecko to najnowsze "dziecko" fabryki z podpoznańskiego Bolechowa. Być może zobaczymy go na ulicach Poznania. Prezentujemy go jako pierwsi.


Obrazek

Gecko to na razie robocza nazwa, bo wcale nie wiadomo, czy tramwaj Solarisa zostanie tak nazwany. Gecko ma przywoływać na myśl gekony, wyjątkowe gady spokrewnione z jaszczurkami, które za pomocą mikroskopijnych przylg na palcach potrafią chodzić nawet po płaskich pionowych powierzchniach. Jednak Solaris Gecko nie będzie wspinał się po ścianach, tylko jeździł po torach. Być może już za dwa lata.

Przedział tylko dla kobiet

Do tej pory było tak, że firma Solaris Bus & Coach, która ulokowała swoją fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem, produkowała przede wszystkim autobusy, ponad tysiąc rocznie. Solarisy Urbino jeżdżą nie tylko w polskich miastach, ale też w większości pozostałych europejskich krajów. Niebawem 200 takich pojazdów z osobnymi przedziałami dla kobiet trafi też do Dubaju - stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Gecko w dwóch wersjach

Teraz hitem Solarisa ma być tramwaj Gecko. Będzie produkowany - prawdopodobnie także w podpoznańskim Bolechowie - w dwóch wersjach. Pierwszy, o długości 30 m, tylko w części będzie miał tzw. niską podłogę. Natomiast drugi, o 2 m dłuższy, będzie całkowicie niskopodłogowy. Oba mają osiągać prędkość 70 km na godz. - Moc silników pozwala na więcej, ale szybsza jazda w warunkach miejskich nie jest realna. Choćby ze względu na niewielkie odległości między przystankami - mówi Hans Peter Engel, dyrektor sprzedaży w Solaris Bus & Coach. Tramwaj będzie przegubowy, złożony z trzech członów. Skręcając może przypominać gekona zamiatającego ogonem.

Ze swoim nowym produktem Solaris deklaruje start w przetargach. Jeśli firma otrzyma zamówienie np. w połowie przyszłego roku, to pierwszy tramwaj mógłby wyjechać z fabryki w Bolechowie z końcem następnego. Na początek powinna produkować 50-70 sztuk rocznie.

Konkurencja jest dobra

Solaris to niejedyne polskie przedsiębiorstwo, które w ostatnich trzech latach zdecydowało się na wejście na rynek tramwajów. Uczyniła to także bydgoska PESA i poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych, spółka córka zakładów HCP Cegielski ze swoją Pumą, która otrzymała wyróżnienie za innowacyjny produkt na zakończonych dwa tygodnie temu targach kolejowych Trako 2007 w Gdańsku. Mimo tego, Gecko będzie z pewnością poważną konkurencją dla Pumy. - Każda konkurencja jest dobra dla rynku. Zapotrzebowanie w kraju i za granicą będzie tak duże, że powinno znaleźć się miejsce dla wszystkich - przewiduje Bogdan Pohl, wicedyrektor poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych, która chce wygrać przetarg na dostawę tramwajów niskopodłogowych do Warszawy i rozpoczęła rozmowy o sprzedaży Pumy do jednego z krajów Europy Wschodniej. - Konkurencja to normalna rzecz i należy ją szanować. Jednak niespecjalnie nas to przeraża - ocenia Tomasz Zaboklicki, prezes bydgoskiej PESY, która myśli raczej o podbiciu rynków zagranicznych.

W kraju bowiem od dwóch lat mówi się o kilku przetargach na dostawę tramwajów (dla Warszawy, Gdańska, Poznania i Górnego Śląska), ale żaden z nich nie został jeszcze ogłoszony. Głównie dlatego, że duże miasta wciąż starają się o dopłaty unijne, bez których trudno by im było udźwignąć koszty zakupu tramwajów. A te są zwykle 8-10 razy droższe od autobusów. Jedna sztuka może kosztować nawet 7-10 mln zł.

Brakuje nowoczesnych

Po 14 polskich miastach jeździ obecnie blisko 4 tys. tramwajów. Prawie połowa z nich to 20-latki, połowie tysiąca z nich stuknęła "trzydziestka". Tylko 300 pojazdów ma mniej niż 10 lat. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat polskie miasta zainwestują w wymianę taboru około 10 mld zł.
Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Moderus Gamma

#2 Post autor: Peter » 02 lut 2008, 08:25

I następny pojazd, ale czy na przysłowiowej desce kreślarskiej ? ;)
Moderus Gamma - tramwaj dla Poznania?
Lech Bojarski2008-02-01, ostatnia aktualizacja 2008-01-31 21:12

Obrazek

Moderus Gamma - tak nazywa się nowy niskopodłogowy tramwaj, który swoją premierę będzie miał w 2009 r. Taki pojazd będzie prawdopodobnie woził poznaniaków, bo wyprodukuje go spółka córka MPK

Obrazek

W ciągu najbliższych kilku lat Poznań planuje zakup aż 50 niskopodłogowych tramwajów. Do walki o część tego tortu włącza się teraz także spółka córka MPK - firma Modertrans Poznań, która dotąd zajmowała się głównie remontami i serwisem pojazdów używanych przez naszego przewoźnika. Ostatnio firma coraz odważniej zabiera się również za produkcję tramwajów. Za kilka tygodni na ulice Poznania wyjedzie wysokopodłogowy tramwaj Moderus Alfa (głęboko zmodernizowany wagon 105N, w którym zmieniono m.in.: czoło, ściany boczne, okna i napęd). Kolejnym krokiem będzie Moderus Gamma - zupełnie nowa niskopodłogowa konstrukcja, której produkcja ruszy na przełomie 2008 i 2009 r. - W 2009 r. planujemy premierę na poznańskich torach - zapowiada Jarosław Bakinowski, dyrektor ds. pojazdów szynowych w Modertrans Poznań.

Przestarzały tabor chcą wymieniać również inne miasta. Nie dziwi więc, że na krajowym rynku tramwajowym panuje w tej chwili spore ożywienie. Obok firm takich jak bydgoska PESA, które sprzedają już swoje modele niskopodłogowych tramwajów, kolejni producenci proponują swoje pojazdy tego typu. A Poznań staje się powoli istnym tramwajowym zagłębiem. Fabryka Pojazdów Szynowych przy Zakładach Cegielskiego walczy już o zamówienia ze swoją Pumą, a Solaris z podpoznańskiego Bolechowa projektuje niskopodłogowego Gekona.

MPK może zamawiać produkcję tramwajów w swojej spółce bez przetargu. Czy to oznacza, że konkurencyjne Puma, czy Gekon stoją w Poznaniu na straconej pozycji? Niekoniecznie. Po pierwsze w przypadku zakupów finansowanych z budżetu miasta lub funduszy unijnych przetarg i tak musi się odbyć. Po drugie sam szef MPK Wojciech Tulibacki zastrzega: - Na pewno nie będziemy kupować niczego w ciemno, a póki co Moderus Gamma istnieje tylko na papierze. Mimo to przynajmniej jeden Moderus Gamma - prototypowy - na pewno pozostanie w barwach MPK i będzie woził poznaniaków.

Czego możemy oczekiwać od nowego tramwaju? W całości niskopodłogowa Gamma będzie się składała z pięciu członów o łącznej długości 29,5 m. - Jeśli jednak kupiec sobie zażyczy, tramwaj może być krótszy - 20-metrowy lub dłuższy - do 32,5 m. Pojazd nie musi być także w pełni niskopodłogowy - zastrzega Bakinowski. Tramwaj o długości 29,5 m pomieści ponad 200 pasażerów. Na dachu nad mocno pochylonym czołem pojazdu zamontowana będzie charakterystyczna dla Poznania okrągła elektroniczna tablica świetlna z numerem.

Na prezentowanej przez nas ilustracji Moderus Gamma pomalowany jest już w barwy poznańskiego MPK. Jest to jednak na razie tylko propozycja producenta. - Dynamiczne kształty na bocznych ścianach mają uatrakcyjnić pojazd. Malowaniem można wiele zdziałać, nie zapominajmy, że tramwaje są dziś wizytówką miasta - tłumaczy dyrektor Bakinowski.
Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#3 Post autor: shinkadamo » 02 lut 2008, 12:32

"Geckon" mi się podoba! To było pewne, że Solaris wkroczy na rynek kolejnictwa. Miejmy nadzieję, że wszytko pójdzie zgodnie z ich planami.
Ostatnio zmieniony 02 lut 2008, 21:32 przez shinkadamo, łącznie zmieniany 1 raz.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 688
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:28
Lokalizacja: Knurów

#4 Post autor: Przemo » 02 lut 2008, 19:36

Gamma jest podobny do Combino. Wolałbym produkt Solarisa- sprawdzona firma w produkcji autobusów. Myślę, że SB&C nie zawiedzie nowoczesnym tramwajem.

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#5 Post autor: shinkadamo » 02 lut 2008, 23:57

Przemo pisze:Wolałbym produkt Solarisa- sprawdzona firma w produkcji autobusów. Myślę, że SB&C nie zawiedzie nowoczesnym tramwajem.
Ja też, ale najbardziej mnie ciekawi czy Solarisowi uda się tak podbić rynek, jak autobusowy? Mam nadzieję, że jeśli produkt Solarisa wejdzie do produkcji, zamówień będzie sporo. Może do tego czas TŚ będzie sobie mogło pozwolić na zakup takiego cacka.

Podoba mi się wizualizacja tego tramwaju, przypomina mi skład z "Traffic Giant" :mruga:
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

tramfaj90
Posty: 37
Rejestracja: 17 gru 2007, 14:18

#6 Post autor: tramfaj90 » 03 lut 2008, 16:57

Fajnie by było gdyby te 25 nowoczesnych wagonów, które wg. planów mają zakupić TŚ (2013 rok hehe) wyjadą właśnie z fabryki Solarisa. Gecko ma bardzo ciekawy wygląd zaś Moderus faktycznie wygląda jak Combino z przeczepioną gembą :lol:
Solaris ma już ugruntowaną pozycję na rynku (nie w kwestii tramwajów ale to i tak dużo daje). Sądzę, że jedyna polska firma mogąca stanowić sporą konkurencję dla SB&C to PESA.
Inne tj. Protram(205Wras), FPS(tandetna "PUMA") to moim zdaniem BUBEL. :-P
Moderusy, Bulwy i Krakusy. Powstań TŚ !!!!

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#7 Post autor: rafalurbino18 » 09 paź 2008, 19:28

Model Solarisa Tramino (Gecko) na targach Transexpo w Kielcach:
http://www.phototrans.eu/14,270656,0.html
http://www.phototrans.eu/14,270651,0.html

Awatar użytkownika
Patryk105
Posty: 1690
Rejestracja: 01 paź 2007, 19:42
Lokalizacja: Chorzów

#8 Post autor: Patryk105 » 09 paź 2008, 20:01

Ladny ale dla mnie zbyt nowoczesny wole poczciwe 105N. :) :mryellow:
Pozdrawiam ;)

Marcin
Posty: 1860
Rejestracja: 09 sie 2007, 00:59
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze

#9 Post autor: Marcin » 09 paź 2008, 21:37

Mnie się podoba tylko ten przód przypomina mi przód Warszwaskiego EZT mianowicie EN95 ;).

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#10 Post autor: shinkadamo » 11 paź 2008, 13:23

Wygląd świetny! Uważam, że sukces ma gwarantowany. Promuję Solarisa i wolę jego produkty, tak samo będzie w kwesti tramwajów. Przód owego modelu jest bardzo ładny. Świetnie słyszeć, że będzie możliwość oczywiście zakupu pociągów różnej długości. Może do tego czasu TŚ będą mogły zakupić pare takich składów i puścić je na bardzo obleganych trasach (fajne marzenie) :-P
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#11 Post autor: rafalurbino18 » 11 paź 2008, 18:24

shinkadamo pisze:Wygląd świetny! Uważam, że sukces ma gwarantowany. Promuję Solarisa i wolę jego produkty, tak samo będzie w kwesti tramwajów. Przód owego modelu jest bardzo ładny. Świetnie słyszeć, że będzie możliwość oczywiście zakupu pociągów różnej długości. Może do tego czasu TŚ będą mogły zakupić pare takich składów i puścić je na bardzo obleganych trasach (fajne marzenie) :-P
Mi również bardzo podoba się ten produkt Solarisa. Nie mogę się doczekać kiedy zacznie się produkcja tego tramwaju, choć na to trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Jak napisał autor pod zdjęciem : "Wg słów prezesa Olszewskiego firma przewiduje, że w lipcu bądź sierpniu 2009 roku prototyp tego pojazdu pojawi się na szynach. " trochę jeszcze to potrwa.
Zauważyłem jeszcze jedno zdjęcie - tym razem Widok z Góry.

------------------------ EDYCJA 10.10: -------------------------------

http://phototrans.eu/14,361863,0,Solaris_Tramino_.html
http://phototrans.eu/14,361856,0,Solaris_Tramino_.html
http://phototrans.eu/14,361697,0,_.html

------------------------ EDYCJA 14.10: -------------------------------

Więcej zdjęć, tym razem również z wnętrza:
http://ndtfoto.republika.pl/trako.htm

Źródło strony z opisu tego zdjęcia z TWB.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#12 Post autor: Peter » 14 paź 2009, 18:43

rafalurbino18 pisze:Więcej zdjęć, tym razem również z wnętrza:
http://ndtfoto.republika.pl/trako.htm
Ciekawe jest to górne oświetlenie, no i tak trochę typowo "autobusowo solarisowo" wygląda wewnątrz :P
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości