Czy w TŚ mogłyby jeździć 26-metrowe wagony NGT6 lub dłuższe?

Tutaj piszemy o organizacji ruchu i taborze.
Wiadomość
Autor
JoHoNuS
Posty: 121
Rejestracja: 11 gru 2006, 10:26

Czy w TŚ mogłyby jeździć 26-metrowe wagony NGT6 lub dłuższe?

#1 Post autor: JoHoNuS » 04 cze 2007, 20:17

Zastanawiam się nad tym jaką maksymalną długość może mieć najdłuższy ukrotniony lub pojedynczy tramwaj w sieci GOP?

Z tego co się orientuję to badajże w Polsce maksymalna długość składu nie może przekraczać 65 metrów. Ale w GOPie w najlepszym razie jeździły 2x102Na czyli 39,3-metrowe +0.5 metra na sprzęg = <40 metrów. Zastanawiam się też nad tym, czy nie lepszym rozwiązaniem w przyszłości byłoby kupić wagony 26-metrowe lub 30-metrowe zamiast 24-metrowych karlików.

Według mnie nasze Karliki mają bardzo niefortunne rozmieszczenie
siedzeń, rurek, i skrzynek wewnątrz pojazdu zmniejszających przestrzeń pasażerską. W wagonie 26-metrowym w przegubie jest możliwość umieszczenia 16 miejsc siedzących a w naszych Citkach jest tylko 8.
Także zastosowanie półtoraków, to także moim zdaniem bubel. Spokojnie mogły się znaleźć podwójne kanapy lub dwa pojedyncze siedzonka bez utrudniania przejścia między nimi.

Chciałbym poruszyć także sprawę drzwi. W Karliku pasażerowie mogą korzystać z drzwi w systemie 1-2-2-2 oraz 1-2-2-1 na przystankach zlokalizowanych na łukach.

Krakowskie NGT6 mimo że mają tylko 2 metry więcej, posiadają aż 82 miejsca siedzące na 182 ogółem. Karliki natomiast 40 miejsc siedzących i w teorii 205 miejsc ogółem (szczerze mówiąc wydaje mi się że te dane są trochę zawyżone - chyba że przy jeździe na glonojada, w takim razie się zgodzę że wejdzie do niego 205 osób).

Oprócz tego za NGT6 przemawia większa ilość drzwi (mówię o drugiej serii) 2-2-2-2-1 choć w pierwszej także lepiej wypadają bo system drzwi 2-2-2-2 sprzyja szybszej wymianie pasażerów. Na korzyść Karlika przemawia za to sposób ich usytuowania, gdyż z każdego miejsca pojazdu łatwo jest dotrzeć do drzwi.

Nie mniej jednak Może kiedyś TŚ zdecyduje się na dłuższe wagony niż te które mamy obecnie. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Czy w TŚ mogłyby jeździć 26-metrowe wagony NGT6 lub dłuż

#2 Post autor: luki » 05 cze 2007, 14:07

JoHoNuS pisze:Chciałbym poruszyć także sprawę drzwi. W Karliku pasażerowie mogą korzystać z drzwi w systemie 1-2-2-2 oraz 1-2-2-1 na przystankach zlokalizowanych na łukach.

Na korzyść Karlika przemawia za to sposób ich usytuowania, gdyż z każdego miejsca pojazdu łatwo jest dotrzeć do drzwi.
Dochodzi do tego jeszcze kombinacja 0-2-2-2. Otóż najlepiej można to zauwazyć było np. za czasu remontu w Chorzowie kiedy na Chopina motorniczy wychodząc blokował pierwsze drzwi, lub np. na Rynku w Katowicach.
Gdy tzw. "wąskie gardło" jest obstawione przez ludzi to współczucia dla tych którzy chcą wysiąść i muszą iść do drugich drzwi :|

Co do NGT6 to bardzo dobrze zrobili umieszczając jedną parę na tylnej skrajni. Ułatwiło to życie tym co lubią podróżować jak to mówię "na d***" :D

A mimo braku drzwi na przodzie przy motorniczym to wymiana do pierwszej pary wydaje mi się że jest łatwa...
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

JoHoNuS
Posty: 121
Rejestracja: 11 gru 2006, 10:26

#3 Post autor: JoHoNuS » 05 cze 2007, 14:25

Co do NGT6 to bardzo dobrze zrobili umieszczając jedną parę na tylnej skrajni. Ułatwiło to życie tym co lubią podróżować jak to mówię "na d***" Very Happy

A mimo braku drzwi na przodzie przy motorniczym to wymiana do pierwszej pary wydaje mi się że jest łatwa...
Zgadzam się z tobą luki. Będąc w Krakowie średnio 1 dzień w tygodniu prawie zawsze mam okazję jeździć Bombkami i jeszcze nie spotkałem się z tym że ktoś z siedzący na przednim pomoście miał jakieś problemy z dotarciem do pierwszych drzwi, podobnie z resztą jeżeli chodzi o wychodzenie z tyłu wagonu do ostatnich drzwi w I serii).

Byłbym zapomniał o jeszcze jednej kwestii - okna. W karlikach są w nich lufciki podobnie jak w NGT6/1 jednak w NGT6/2 zamontowane zostały okna przesuwane (30% wysokości okna) a w NGT6/3 50% wysokości okna. (tak w ramach ciekawostek :lol: )

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#4 Post autor: luki » 05 cze 2007, 15:28

JoHoNuS pisze: Byłbym zapomniał o jeszcze jednej kwestii - okna. W karlikach są w nich lufciki podobnie jak w NGT6/1 jednak w NGT6/2 zamontowane zostały okna przesuwane (30% wysokości okna) a w NGT6/3 50% wysokości okna. (tak w ramach ciekawostek :lol: )
W pierwszej serii te małe "klitki" okazały się za małe i przez tą uchylność też nie było odpowiedniej wentylacji wnętrza. A w karlikach to zmora nie dość że są te uchylne okienka to jeszcze się psują i nie idzie otworzyć, a wszyscy motorowi już chyba zapomnieli że jest włącznik klimy :x
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Sadorg
Posty: 75
Rejestracja: 22 maja 2007, 20:10
Lokalizacja: Brynów

#5 Post autor: Sadorg » 05 cze 2007, 18:37

luki pisze:, a wszyscy motorowi już chyba zapomnieli że jest włącznik klimy :x
nawiewu chyba :>
przecież w 116Nd klima jest tylko w przedziale motorniczego.
>> Galeria || [ 662+617 ]

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#6 Post autor: Peter » 05 cze 2007, 21:01

Sadorg pisze:przecież w 116Nd klima jest tylko w przedziale motorniczego.
Z tego co wiem, to wentylatory nawiewne są na dachu w pierwszym i ostatnim członie 116Nd przedziału pasażerskiego. Dodatkowo zauważyłem, że nawiewane jest też powietrze specjalnymi kanałami (takie białe kratki w kolumnach przy podłodze) i w szczelinach między oświetleniem a sufitem (z przodu i z tyłu). W zimie działa to na okrągło jako ogrzewanie nawiewowe (często przez to piszczy w drzwiach z nieszczelnymi uszczelkami :x), więc to raczej można nazwać klimatyzacją. :wink:

Jeśli chodzi o nowe wagony to oczywiście dłuższe od Karlików, ale będę patriotą lokalnym i wolałbym żeby były to wagony Alstom - Konstal. To też w pewnym sensie pozwoliłoby Konstalowi na zdobycie większego doświadczenia. 8)
*SDIP (U.N.O.)

JoHoNuS
Posty: 121
Rejestracja: 11 gru 2006, 10:26

#7 Post autor: JoHoNuS » 05 cze 2007, 21:12

Jakiej długości wagony posiada Alstom-Konstal w swojej ofercie,
jeżeli jesteśmy już przy sprawie tramów z Chorzowa.

Co do tematu wentylacji: w Bombkach przez całą długość wagonu (nie wiem czy w 2. członie też) biegną dwa rzędy otworów nawiewowych, które jednak dmuchają, może nie jest to klima ale zawsze jakiś podmuch. Muszę się przyjrzeć bliżej sufitowi w Karlikach bo szczerze powiedziawszy ie zauważyłem jeszcze tych szczelin. :roll:

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#8 Post autor: Peter » 05 cze 2007, 21:19

JoHoNuS pisze:Muszę się przyjrzeć bliżej sufitowi w Karlikach bo szczerze powiedziawszy ie zauważyłem jeszcze tych szczelin. :roll:
Zaczną się znowu upały to będziesz miał okazję sprawdzić. :P
Samych szczelin nie widać, ale czuć jak nawiewa. To jest nad wózkami napędnymi (tam przynajmniej można sprawdzić :wink:).

Jeśli chodzi o oferty Alstomu to gdyby losy naszych TŚ by się toczyły pomyślniej całkiem możliwe, że jeździłyby już Citadisy 300. :]
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Sadorg
Posty: 75
Rejestracja: 22 maja 2007, 20:10
Lokalizacja: Brynów

#9 Post autor: Sadorg » 05 cze 2007, 22:14

Peter pisze:, więc to raczej można nazwać klimatyzacją. :wink:
po mojemu nawiew (wentylacja) =/= klimatyzacja.
Zreszta proponuję wizytę w jakich upalny dzień (np. powyżej 30C) w kabinie motorniczego, a potem w przedziale pasazeskim przy wlaczonym nawiewie. Różnica jest kolosalna.
>> Galeria || [ 662+617 ]

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#10 Post autor: luki » 05 cze 2007, 23:13

Sadorg pisze:
Peter pisze:, więc to raczej można nazwać klimatyzacją. :wink:
po mojemu nawiew (wentylacja) =/= klimatyzacja.
Zreszta proponuję wizytę w jakich upalny dzień (np. powyżej 30C) w kabinie motorniczego, a potem w przedziale pasazeskim przy wlaczonym nawiewie. Różnica jest kolosalna.
Jak to fachowo zawsze słychać to:
116Nd ma klimatyzowaną kabinę motorniczego, nad nią znajduje się jeden agregat, natomiast dwa pozostałe urządzenia wentylacyjno-grzewcze podlegają pod przedział pasażerski.
A zgodzę się oczywiście że w kabinie motorniczego jest zawsze chłodno ;)
JoHoNuS pisze:Muszę się przyjrzeć bliżej sufitowi w Karlikach bo szczerze powiedziawszy ie zauważyłem jeszcze tych szczelin.
Obawiam się że z tych szczelin już raczej nic nie poczujesz...
Kiedyś słyszałem że to podobno zostało wyłączone i nawiew jest tylko tymi znanymi kanałami i kratkami u dołu.

A jak już chcesz szukać tych szczelin, to idź w miejsce gdzie są wózki napędowe, czyli najwyższa podłoga w citadisie, w rejonie siedzeń podwójnych chwyć ręką z boku oświetlenia, i wtedy można wyczuć te szczeliny. A jak mija się drugi citadis z Tobą, to można je też zobaczyć właśnie w sąsiednim wagonie ;)
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

JoHoNuS
Posty: 121
Rejestracja: 11 gru 2006, 10:26

#11 Post autor: JoHoNuS » 06 cze 2007, 08:31

ok. sprawdzę to. Ale skoro już je powyłączali to będzie darmowa sauna!! :evil:

Awatar użytkownika
Sadorg
Posty: 75
Rejestracja: 22 maja 2007, 20:10
Lokalizacja: Brynów

#12 Post autor: Sadorg » 06 cze 2007, 09:47

luki pisze: Jak to fachowo zawsze słychać to:
116Nd ma klimatyzowaną kabinę motorniczego, nad nią znajduje się jeden agregat, natomiast dwa pozostałe urządzenia wentylacyjno-grzewcze podlegają pod przedział pasażerski.
A zgodzę się oczywiście że w kabinie motorniczego jest zawsze chłodno ;)
prawda. Ale urządzenie wentylacyjno-grzewcze nie jest klimatyzacją.
>> Galeria || [ 662+617 ]

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#13 Post autor: luki » 06 cze 2007, 14:05

Sadorg pisze:
luki pisze: Jak to fachowo zawsze słychać to:
116Nd ma klimatyzowaną kabinę motorniczego, nad nią znajduje się jeden agregat, natomiast dwa pozostałe urządzenia wentylacyjno-grzewcze podlegają pod przedział pasażerski.
A zgodzę się oczywiście że w kabinie motorniczego jest zawsze chłodno ;)
prawda. Ale urządzenie wentylacyjno-grzewcze nie jest klimatyzacją.
No i z mojego tekstu właśnie też to wynika: motorowy ma agregat, a pasażerowie maj wentylację :twisted:
JoHoNuS pisze:ok. sprawdzę to. Ale skoro już je powyłączali to będzie darmowa sauna!!
I tak jak to działało, to mijało się z celem, bowiem ludzie otwierali uparcie te uchylne okienka co ani powietrza nie wpuszczają, ani nic, to ten wiaterek co wydobywał się z tych szczelin prostą drogą trafiał za okno. A nawet jak już sobie siadłem sam i okno zamknąłem, to ledwo co było to czuć...
A te kanaliki i kratki przy podłodze też nie są też niczym wyjątkowym, właściwie chyba wszystko jedno czy to włączone czy nie...
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości