Poznański Szybki Tramwaj

Tutaj piszemy o organizacji ruchu i taborze.
Wiadomość
Autor
R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

Poznański Szybki Tramwaj

#1 Post autor: R_G » 08 lip 2008, 02:49

Tramwaj na dworzec
Za trzy lata Poznański Szybki Tramwaj ominie zatłoczoną Kaponierę i wjedzie na siódmy peron dworca PKP.

Trasa PST to z pewnością jeden z najlepszych przykładów, że inwestowanie w komunikację miejską jest opłacalne. Każdego roku tramwaje przewożą na trasie z Piątkowa do centrum miasta 30 mln pasażerów. Popularność Pestki wynika przede wszystkim z szybkiego czasu przejazdu. Z obrzeży miasta do centrum można się dostać w 10 min.
O przedłużeniu trasy do Dworca Głównego mówiło się już podczas planowania PST, ale dopiero dzięki unijnej dotacji - 12,75 mln euro - projekt może być zrealizowany. Tramwaj pojedzie równolegle do ul. Roosevelta - dołem, w tzw. dziurze toruńskiej, gdzie obecnie znajdują się tory odstawcze kolei. Po dojechaniu na peron siódmy dworca tramwaj będzie mógł skręcić do ul. Głogowskiej, a stamtąd ruszyć w kierunku Górczyna (np. linia 14) bądź z powrotem do mostu Dworcowego (np. linia 12). Za peronem siódmym powstanie także pętla, dzięki czemu jedna z linii mogłaby obsługiwać wyłącznie trasę PST. Dzięki temu że przystanki Pestki są dłuższe niż pozostałe w mieście, na odcinku Piątkowo - dworzec mogłyby kursować dłuższe, nawet 45-metrowe tramwaje.
Wielką zaletą nowej trasy, obok szybkiego połączenia z Piątkowa do dworca PKP, będzie odciążenie zakorkowanych węzłów tramwajowych - Kaponiery i mostu Teatralnego. Dziś tramwaje zjeżdżają z Pestki na torowisko w ul. Roosevelta i w ślimaczym tempie pokonują kolejne węzły: most Teatralny, rondo Kaponiera, most Dworcowy. Jadąc dołem wzdłuż torów kolejowych, będą poruszały się znacznie szybciej.
Nowe połączenie usprawni też komunikację w obrębie aglomeracji. Zapewni bezpośrednie połączenie do dworca z węzłów na os. Jana III Sobieskiego i Górczynie.
Przedłużenie PST to budowa ok. 2 km torów i dwóch nowych przystanków - przy węźle przesiadkowym na Kaponierze oraz na peronie siódmym. Ten pierwszy będzie się znajdował na poziomie niższym niż obecne przejścia podziemne. Spod Kaponiery będzie się zjeżdżało na nowy przystanek PST ruchomymi schodami.

Budowa torowiska zbiegnie się z przebudową ronda Kaponiera. Węzeł, który powstał w latach 70., wymaga remontu. Drogowcy będą musieli de facto rozebrać całą spoczywającą na podniszczonych podporach wschodnią nitkę ul. Roosevelta. W zależności od tego, w jakiej dokładnie odległości równolegle pobiegnie dołem trasa Pestki, będzie można np. poszerzyć fragment Roosevelta od mostu Dworcowego do ul. Bukowskiej i dobudować dodatkowe lewoskręty w Bukowską, gdzie dziś tworzą się korki.
Powstanie też wreszcie oczekiwane od lat podziemne przejście z dworca PKP na tereny Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Remont ronda Kaponiera i budowę trasy PST zaplanowano na lata 2010-2011. Obie inwestycje będą kosztowały dobrze ponad 200 mln zł.
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
observator
Posty: 405
Rejestracja: 20 wrz 2007, 18:50
Lokalizacja: punkt_observacyjny
Kontakt:

#2 Post autor: observator » 13 lip 2008, 23:23

A źródło to pewnie gazeta wybiórcza Gazeta.pl Poznań a w Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji jeszcze więcej tekstu i mapek.
tramwaj najlepszym środkiem transportu na zakorkowane miasta

[1] pomiędzy przystankami 'Zawodzie Akademia Ekonomiczna-Zawodzie Ośrodek Sportowy' w kierunku pętli/zajezdni
[2] j.w. w kierunku Rynku

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#3 Post autor: R_G » 13 lip 2008, 23:46

Nie wybiórcza :P
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości