Strona 1 z 5

Numery taborowe i loga po lewej stronie wagonów

: 25 mar 2009, 18:06
autor: #530+540
Numery taborowe i loga po lewej stronie wagonów
Od marca 2009 roku na lewych burtach wagonów 105N i 105Na naklejano numery taborowe.
Numery naklejane są nad żaluzjami, po lewej stronie małego "jajka" (logo TŚ)

R-1 Będzin
Odstępstwa:
- brak jajka: -
- brak numeru: -
- duże jajo:
- dwa numery:#521 (tył) #663 (tył), #701(bok)
- numer pod jajem: #602, #625, #635, #694, #700 #726+727, #761, #768, #790+740
- numer po prawej stronie jaja: #257L+258L, #508+534, #509, #523, #575, #636, #663, #664, #752

Zawodzie
Odstępstwa:
- brak jajka: -
- brak numeru: -
- duże jajo: #264+265, #734+735, #782
- numer pod jajem: #550, #670, #699
- numer nad jajem: #782, #784
- numer po prawej stronie jaja: #268+269, #551, #607, #786

Bytom
Odstępstwa:
- brak jajka: -
- brak numeru: -
- duże jajo: #456+457, #766, #776
- numer pod jajem: #647+648, #684, #705+706, #715, #755, #766, #779
- numer po prawej stronie jaja: #321, #354, #355, #451, #456+457, #492+493, #495+496, #556+557, #587, #620, #693, #716, #722, #743, #760, #765, #776, #777, #778,

Gliwice
Odstępstwa:
- brak jajka: -
- brak numeru: -
- duże jajo: -
- numer pod jajem: #341+342, #360+406, #373+613, #417, #564, #614, #617, #651, #658, #677, #678, #681+682, #685+686, #733, #742
- numer po prawej stronie jaja: 143R, #255, #503, #639R

Legenda:
#257L+258L - Wagon nauki jazdy
#639R - Wagon roboczy

Oprócz tego w czasach PKT były jeszcze numery taborowe pod wroną po lewej stronie pod kabiną motorniczego, a w Będzinie numer taborowy nad kratką. Te pierwsze jeszcze przetrwały na kilku wagonach, drugie zastąpiło małe logo TŚ.

Ostatnimi wagonami posiadającymi numery po lewej stronie pod kabiną motorniczego były:
:arrow: 515, 740
(era starych numerów z czasów PKT skończyła się w październiku wraz z kasacją wagonu #515 i nałożeniem reklamy na #740)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
POST ORYGINALNY:

Nie wiem gdzie to za bardzo napisać, ale wagon #284 ma naklejony numer taborowy nad żaluzją przetwornicy. Dzisiaj to widziałem, chociaż na zdjęciu lukiego go jeszcze nie miał.

: 25 mar 2009, 18:13
autor: luki
Peter pisze:Nie wiem gdzie to za bardzo napisać, ale wagon #284 ma naklejony numer taborowy nad żaluzją przetwornicy. Dzisiaj to widziałem, chociaż na zdjęciu lukiego go jeszcze nie miał.
Mają je też przynajmniej #281 i #598 :!: Chyba od dziś naklejają....

: 25 mar 2009, 19:05
autor: DW
luki pisze:
Peter pisze:Nie wiem gdzie to za bardzo napisać, ale wagon #284 ma naklejony numer taborowy nad żaluzją przetwornicy. Dzisiaj to widziałem, chociaż na zdjęciu lukiego go jeszcze nie miał.
Mają je też przynajmniej #281 i #598 :!: Chyba od dziś naklejają....
Najwyższy czas, bo mają już niecały tydzień...
A gdzie dokładnie są te numerki? Dawniej były mniej, więcej pośrodku żaluzji, ale obecnie jest tam jajo TŚ, więc pozostaje po lewej lub prawej od loga...
Ciekawe gdzie będzie naklejał je Będzin (jeśli będzie ;) ), bo w paru wozach numery już są tyle, że pod oknami od kabiny motorniczego (jak za czasów PKT) i chyba nie ma za bardzo potrzeby przenosić je w inne miejsce.

: 25 mar 2009, 19:25
autor: Peter
DW pisze:A gdzie dokładnie są te numerki? Dawniej były mniej, więcej pośrodku żaluzji, ale obecnie jest tam jajo TŚ, więc pozostaje po lewej lub prawej od loga...
O ile pamiętam to przypadku #284 nakleili dokładnie w miejscu małego jaja mniej więcej pośrodku nad żaluzją.
Nawet jest to dobry pomysł a na pewno ułatwi identyfikację poszczególnych wagonów ;-)

: 25 mar 2009, 19:50
autor: memphis
DW pisze:Najwyższy czas, bo mają już niecały tydzień...
Dlaczego niecały tydzień? Od zawsze powinien być numer po lewej stronie wagonu, a był nawet okres kiedy go po prawej brakowało ;)
A gdzie dokładnie są te numerki? Dawniej były mniej, więcej pośrodku żaluzji,
To tylko sporadycznie w Bądziniu bywały. Klasyczne oznaczenie PKT składało się z wrony i numeru na skosie pudła pod oknem motorniczego.
ale obecnie jest tam jajo TŚ, więc pozostaje po lewej lub prawej od loga...
I tak też było od lat proponowane ;)
Ciekawe gdzie będzie naklejał je Będzin (jeśli będzie ;) ), bo w paru wozach numery już są tyle, że pod oknami od kabiny motorniczego (jak za czasów PKT) i chyba nie ma za bardzo potrzeby przenosić je w inne miejsce.
Poza tym, że wygląda to wieśniacko, to rzeczywiście nie ma potrzeby :P

: 25 mar 2009, 20:35
autor: KZKGaPowicz
Dzisiaj widziałem skład #659+660 z numerami taborowymi z lewej strony obu wagonów. Są one naklejone po lewej stronie loga Tramwajów Śląskich S.A.

: 25 mar 2009, 20:38
autor: ff
KZKGaPowicz pisze:Dzisiaj widziałem skład #659+660 z numerami taborowymi z lewej strony obu wagonów. Są one naklejone po lewej stronie loga Tramwajów Śląskich S.A.
Jechałem tym składem, przesiadałem się do niego z jedynki, zatem idąc na stanowisko widziałem go jak na dłoni od lewej strony i nic nie zauważyłem :(

: 25 mar 2009, 20:46
autor: KZKGaPowicz
A ja widziałem je naklejone na 100%. Skład ten był na poc. 117 i widziałem go ok. godz. 16:30 na Chebziu.

: 25 mar 2009, 20:51
autor: luki
Peter pisze:
DW pisze:A gdzie dokładnie są te numerki? Dawniej były mniej, więcej pośrodku żaluzji, ale obecnie jest tam jajo TŚ, więc pozostaje po lewej lub prawej od loga...
O ile pamiętam to przypadku #284 nakleili dokładnie w miejscu małego jaja mniej więcej pośrodku nad żaluzją.
Co do #281 i #598 (nie wiem jak to u #284 jest ale opisałeś tak jakby numer był zamiast jajka) to wyjaśniam, że pierwszy od lewej jest numerek, a zaraz za nim jedzie jajko. Dla mnie to trochę śmieszne tak obok siebie.
Niech dadzą tam sam numer albo samo jajko, natomiast numer jednak lepszy był by w starym stylu, czyli na burcie pod oknem motorniczego, a nad nim np. duże jajo, a nad żaluzjami dać sobie spokój...

: 25 mar 2009, 20:56
autor: Peter
Co do #284 to widziałem go przez ułamek sekundy jadąc w drugim wagonie składu #772+771 i wydawało mi się, że jajka nie ma. Poza tym rzucał się w oczy przede wszystkim ten żółty numerek, więc mogłem nie zauważyć ;)
Dla mnie też powinien być albo numerek, albo logo a jeśli to ma występować razem to lepszy byłby numer pod logo w innym miejscu może nie tylko pod oknem motorniczego, ale np. nad pierwszym wózkiem.

: 25 mar 2009, 21:04
autor: ff
KZKGaPowicz pisze:A ja widziałem je naklejone na 100%. Skład ten był na poc. 117 i widziałem go ok. godz. 16:30 na Chebziu.
No i razem ze mną na pokładzie odjechał do Katowic o 16:44. A prowadził go motorowy, który w ostatnim dniu kursowania jeździł na 12, wypowiadał sie na temat likwidacji w TV Silesia i miał zdjęcie w Dzienniku Zachodnim :) Oczywiście wierzę, że te numerki były, ale nie mogę uwierzyć, że ja tego nie zauważyłem ;)

: 25 mar 2009, 22:37
autor: memphis
luki pisze:w starym stylu, czyli na burcie pod oknem motorniczego, a nad nim np. duże jajo, a nad żaluzjami dać sobie spokój...
Nie da rady, bo reklamy. To miejsce nad kratką wentylacyjną jest najlepsze, bo rzadko kiedy tam występuje element reklamy. Poza tym jest to de facto analogiczne miejsce do słupka między drzwiami po drugiej stronie wagonu.

: 25 mar 2009, 22:43
autor: ff
No wreszcie widziałem pierwszy taki wagon. Numerek z lewej strony ma 687 i tak jak luki opisał jest przed małym jajem. Nie wygląda źle.

Ciekawe jak będzie w przypadku żelazek 777 i 779, które w obecnej chwili mają duże loga na środku, mniej więcej jak karliki na środkowych członach. Fajnie gdyby numerki dali pod jajami ;)

: 25 mar 2009, 22:57
autor: luki
memphis pisze:Nie da rady, bo reklamy. To miejsce nad kratką wentylacyjną jest najlepsze, bo rzadko kiedy tam występuje element reklamy.
Brałem pod uwagę tylko malowanie zakładowe ;) ale przy reklamach to już mogą kombinować, tak jak przy citadisach numerki latają po górnym panelu w środkowym członie.

: 26 mar 2009, 08:16
autor: Peter
Oczywiście od rana coraz więcej tych numerków widziałem m.in. #270+271, #328 #495+496, #590, #607. Jak na razie opornie to idzie w Bytomiu. :mruga:

: 26 mar 2009, 08:23
autor: ff
A ja widziałem 268+269, 329, 370+371. Wygląda na to, że przez noc dolepili wszystkie pozostałe, a wczoraj dostały tylko zdefektowane i będące na rezerwie, które wyjechały na linię po południu.

: 26 mar 2009, 13:01
autor: luki
Ja widziałem dziś na #277 i #680+679.

: 26 mar 2009, 14:33
autor: memphis
Dajcie jakieś foty :)

: 26 mar 2009, 14:54
autor: DW
A na będzińskich wozach jeszcze nie widziałem żadnego numerka...

Na TWB jest zdjęcie #284 z numerkiem (jest on w miejscu jaja):
http://www.phototrans.eu/14,312268,0.html

: 26 mar 2009, 14:56
autor: memphis
DW pisze:Na TWB jest zdjęcie #284 z numerkiem (jest on w miejscu jaja):
http://www.phototrans.eu/14,312268,0.html
Widziałem to zdjęcie, ale przyznasz, że niewiele tu widać ;)

: 26 mar 2009, 15:56
autor: luki
memphis pisze:
DW pisze:Na TWB jest zdjęcie #284 z numerkiem (jest on w miejscu jaja):
http://www.phototrans.eu/14,312268,0.html
Widziałem to zdjęcie, ale przyznasz, że niewiele tu widać ;)
Tak dokładnie jakąś kreseczkę :P Ale faktycznie Peter miał rację, #284 ma numer w miejscu jaja.

Ja fotek niestety nie mam bo nie dysponowałem dziś czasem by biegać za tramwajami (widziałem tylko przy okazji). Może jutro sobie pobiegam :P

: 26 mar 2009, 16:47
autor: Peter
Widziałem jeszcze #688, #691+689, #746+745, #767 tak więc większość wagonów na Zawodziu już chyba zdążyli obkleić. Nawet nie jest tak źle, przynajmniej od lewej strony wagony już nie są takie anonimowe ;-)
Na bytomskich wagonach jak na razie nic nadal nie spotkałem z numerkami nad żaluzjami przetwornic.
A co słychać w Gliwicach? :-)

: 26 mar 2009, 17:20
autor: ff
Peter pisze:Widziałem jeszcze #688, #691+689, #746+745, #767 tak więc większość wagonów na Zawodziu już chyba zdążyli obkleić. Nawet nie jest tak źle, przynajmniej od lewej strony wagony już nie są takie anonimowe ;-)
Ja ujmę to inaczej. Nie widziałem dziś jeszcze katowickiego wagonu bez nr. z lewej strony, więc już wszystkie musieli obkleić dziś w nocy.
Peter pisze:A co słychać w Gliwicach? :-)
Nie ma jeszcze nic.

: 26 mar 2009, 17:44
autor: Marcin
Numer ma też wagon #700 przyklejony zaraz obok małego jaja.

: 26 mar 2009, 18:38
autor: DW
ff pisze:
Peter pisze:Widziałem jeszcze #688, #691+689, #746+745, #767 tak więc większość wagonów na Zawodziu już chyba zdążyli obkleić. Nawet nie jest tak źle, przynajmniej od lewej strony wagony już nie są takie anonimowe ;-)
Ja ujmę to inaczej. Nie widziałem dziś jeszcze katowickiego wagonu bez nr. z lewej strony, więc już wszystkie musieli obkleić dziś w nocy.
Na katowickim poc. 1506 rano widziałem solówkę (mal. zakł., patyk OTK-2) bez numeru na lewej ścianie :P (według patrykasobieszka był tam #781) .
memphis pisze:
DW pisze:Na TWB jest zdjęcie #284 z numerkiem (jest on w miejscu jaja):
http://www.phototrans.eu/14,312268,0.html
Widziałem to zdjęcie, ale przyznasz, że niewiele tu widać ;)
Lepszego, jak dotąd nie znalazłem ;)

: 26 mar 2009, 18:44
autor: Patryk180
DW pisze:Na katowickim poc. 1506 rano widziałem solówkę (mal. zakł., patyk OTK-2) bez numeru na lewej ścianie (według patrykasobieszka był tam #781)
Rano nie wiem co tam było... ale w południe na 100% był tam #781

: 26 mar 2009, 21:15
autor: Boguś
Numerki z lewej strony mają również: #467+489, #583+584, #637+638, #675+676, #685+686, #702+701, #726+727 oraz #749. Wszystkie wagony mają przyklejone numerki po lewej stronie jaja. Wyjątkiem jest #749, który z boku nie ma loga TŚ. Nie jestem do końca pewny czy jajo jest #702+701.

: 26 mar 2009, 21:23
autor: ff
Proponuję już nie pisać jakie wagony z Zawodzia mają numer z boku, bo ma je zapewne 99% wagonów, a ja też musiałbym tu dopisać kilkanaście jeszcze niewymienionych. Proszę może pisać w przypadku wozów z Zawodzia tylko jakieś odstępstwa od normy typu brak numerka, brak jaja, nietypowe miejsce, itp.

: 27 mar 2009, 08:42
autor: Peter
Marcin pisze:Numer ma też wagon #700 przyklejony zaraz obok małego jaja.
Numerki na żółtym tle naklejono na lewo od logo na wagonach składu #693+694. Wcześniej były czarne duże cyfry prawdopodobnie naklejone jeszcze w Łodzi.

: 27 mar 2009, 14:32
autor: luki
Wagon #338 ma numer taborowy po lewej stronie nad żaluzjami :bredzisz: :!: :!: Aż dziw bierze, że nie ma jajka :bredzisz:

: 27 mar 2009, 15:31
autor: adam86
Bosz, co to jest za banda. Jak tak dalej pójdzie to #338 będzie miało te szybki z przodu zamalowane.

: 27 mar 2009, 18:09
autor: luki
Wagon #340 nie ma jajka. Jest sam numerek, ale naklejony jakby obok jajka którego nie ma ;)

: 27 mar 2009, 21:42
autor: DW
luki pisze:Wagon #338 ma numer taborowy po lewej stronie nad żaluzjami :bredzisz: :!: :!: Aż dziw bierze, że nie ma jajka :bredzisz:
A po co mu dwa numery obok siebie? :o: Oni już naprawdę powariowali, za niedługo całego go obkleją numerkami wozu...

A co do składu żelazek to numerki o wiele ładniej wyglądałyby gdyby były naklejone pod jajem.

W Będzinie nadal nie pojawiły się żadne numery (na podst. obserwacji jakiś 30 wozów). Jedyne co zauważyłem to w #515 pomiędzy autokomputerem a drzwiami motorowego na mocowaniu pulpitu do ściany znajduje się tak jakby plastikowe mocowanie na legitymacje motorniczego (jednak nie było w nim nic włożone).

: 28 mar 2009, 09:56
autor: ff
Boguś pisze:Nie jestem do końca pewny czy jajo jest #702+701.
Na 702 jajo jest, na 701 nie ma.

: 28 mar 2009, 19:37
autor: DW
Pojawił się pierwszy nowy numerek na lewym boku w Będzinie :!: Otrzymał go #552.
Naklejony jest podobnie jak w wozach z Zawodzia, czyli po lewej stronie jaja nad żaluzją nawiewową.
Pozostałe wozy nadal jeżdżą bez numerów.

Jak kolejne wozy będą się pojawiać z numerkami to dopiszę je do tego postu (+krótkie info w DPD).

: 28 mar 2009, 21:40
autor: ff
Wagon 284 ma już logo TŚ z lewej strony.

: 29 mar 2009, 13:15
autor: ff
DW pisze:Na katowickim poc. 1506 rano widziałem solówkę (mal. zakł., patyk OTK-2) bez numeru na lewej ścianie :P (według patrykasobieszka był tam #781)
W chwili obecnej numerek z boku wagon 781 w każdym razie posiada.

: 29 mar 2009, 14:43
autor: luki
Wydzieliłem posty na trzy tematy:
-> 105N -> Numery taborowe po lewej stronie wagonów - czyli ten nowy watek
-> 105N -> Numery taborowe po prawej stronie wagonów - czyli stary watek (strona prawa)
-> Wydarzenia -> Podpisanie 15-sto letniej umowy pomiędzy KZK GOP a TŚ - wątek o identyfikatorach

W pierwszym poście tego tematu, wstępna prowizoryczna tabelka, zrobiona w poście Petera,

: 29 mar 2009, 14:51
autor: DW
luki pisze:Wydzieliłem posty na trzy tematy:
-> 105N -> Numery taborowe po lewej stronie wagonów - czyli ten nowy watek
-> 105N -> Numery taborowe po prawej stronie wagonów - czyli stary watek (strona prawa)
(...)
W pierwszym poście tego tematu, wstępna prowizoryczna tabelka, zrobiona w poście Petera,
W takim razie przydałoby się też do tego tematu przenieść informacje o starych numerkach znajdujących się na lewym boku w paru będzińskich wozach (tych pod oknem od kabiny motorniczego) ;)

: 29 mar 2009, 17:30
autor: ff
Jak już pisałem ciekaw jestem jak to będzie w Bytomiu rozwiązane w przypadku żelazek 777 i 779 (duże logo na środku wagonu). Zwracam także uwagę, że z boku wagonów 471+ i 276 także jest duże logo z lewej strony. Może je teraz wymienią na małe.

: 29 mar 2009, 18:49
autor: DW
ff pisze:Jak już pisałem ciekaw jestem jak to będzie w Bytomiu rozwiązane w przypadku żelazek 777 i 779 (duże logo na środku wagonu).
Na boku mają tyle miejsca, że spokojnie można by go umieścić pod jajem, ale pewnie, niestety, zostaną umieszczone tak jak w przypadku katowickich żelazek, co nie wygląda zbyt ładnie...
ff pisze:Zwracam także uwagę, że z boku wagonów 471+ i 276 także jest duże logo z lewej strony. Może je teraz wymienią na małe.
Duże jaja mają też będzińskie #517, +540 oraz 664+, ale jest jeszcze obok trochę miejsca na wklejenie numerka.

: 30 mar 2009, 16:51
autor: Marcin
Numer z boku wagonu dostał wagon #534.

: 01 kwie 2009, 08:35
autor: ff
Wagon 695 ze składu 695+593 nie ma jajka z boku.

: 02 kwie 2009, 12:02
autor: Kuba
Wagon #740 ma dwa numery taborowe po lewej stronie: stary pod kabiną motorniczego oraz nowy przy jaju TŚ.

: 02 kwie 2009, 18:07
autor: DW
Kuba pisze:Wagon #740 ma dwa numery taborowe po lewej stronie: stary pod kabiną motorniczego oraz nowy przy jaju TŚ.
Inteligentnie ;)
Pewnie podobnie będzie w przypadku pozostałych wagonów mających numerki tam gdzie #740.

Dzisiaj w nocy numery przyklejono w większości (lub nawet we wszystkich) wozach zajezdni Będzin. W wozach, które nie miały jaja nad żaluzją naklejono tylko same numery po lewej stronie zostawiając miejsce na jajo.
Wypiszę jeszcze jakie wozy widziałem dzisiaj z numerkami (kolejne wozy będę dopisywał do swojej listy, a za parę dni przedstawię jej wyniki :P ):
#274+275, #279+280, #440+446, #508, #511, #527, #530+540, #532, #535, #552, #567, #595, #627, #666, #670+669, #740, #753, #755+756, #757+758, #762.

EDYCJA (19:20):
Dopisałem jeszcze parę zaobserwowanych numerków (m.in #508, który ma teraz na lewym boku 2 numery), a w pierwszym poście wagony bez jaj i z dużymi jajami (ciekawie to brzmi :P )

: 02 kwie 2009, 18:29
autor: ff
Dopisałem aktualny zerowy stan na Stroszku i Gliwicach oraz kilka jajcarskich informacji zwiazanych z tymi zajezdniami. Temat będzie zatem zarówno o numerach jak i o logach z lewej strony.

EDIT 20:45

Wagon 340 dostał już małe logo po lewej stronie. Wykreślam.

: 03 kwie 2009, 18:33
autor: Marcin
Peter pisze:Będzin: prawdop. 100% kursujących wagonów
Wydaje mi się ze na 100% wszystkie wozy, dziś widziałem ich sporo i każdy z nich miał już nr z boku wagonu.

: 05 kwie 2009, 17:06
autor: ff
Wagon 749 dostał już małe jajko z lewej strony numeru taborowego. Zatem wykreślam.

A wcześniej dopisywałem skład 725+736, który jak się okazuje ma duże jaja :D

EDIT 06.04

Dzisiejsze obserwacje bytomskich i gliwickich wagonów rano i po południu w drodze do i z pracy (w kontekście numerów z boku wagonów) były bezowocne. Teraz widzę jednak, że takie numery już jednak zaczęły w RK-3 pojawiać :!: Na razie widziałem je tylko na składzie 254+255, ale może będzie jeszcze coś.

EDIT 18:50

Również wagon 612 szczyci się numerkiem po lewej stronie. Dodam, że na 99% jestem przekonany, że rano po 6:00 jeszcze tego numerka tam nie miał, gdyż widziałem go wtedy właśnie od tej strony. To są na razie jedyne trzy wagony z takimi nalepkami. Znaczna większość bytomskich wagonów jeszcze ich nie ma. Możliwe, że jeszcze coś przyuważę. Jeżeli nie na dziennych pociągach 19-tki, to może na podmianach.

Dopisałem też kilka wagonów z dużymi jajami z RK-3.

EDIT 20:07

Na linii 19 nic już nowego z numerkiem po lewej stronie nie ma. Jedyna nowa dla mnie informacja, to to że wagon 710 nie ma nawet jaja z boku. Może to jakieś przygotowanie pod nalepienie (np. czyścili tam)? Dopisuję.

EDIT 22:03

Skład 272+273 również należy do tych nielicznych bytomiaków, które już dzisiaj mają numerki z lewej strony.

: 06 kwie 2009, 23:53
autor: rzelfix
A ja dopisałem #709, które szczyciło się numerkiem po lewej stronie na 31.

: 07 kwie 2009, 00:01
autor: ff
Kolejne wagony ze Stroszka, które wyjechały na wieczorne podmiany, mają numery z boku. Mowa o 492+493 i 471+478. Podejrzewam, że dziś w nocy będą oklejać wszystkie pozostałe, a jutro będziemy już szukać, który wagon jeszcze numerków nie dostał :)

EDIT 07.04

Dziś od lewej strony widziałem trzy bytomskie wagony i wszystkie trzy miały numerki. Dotyczy to składu 456+457 i solówki 491. Podejrzewam, że większość takie numerki już ma, bo nalepiano je przez całą noc.

Numerki pojawiły się także w Gliwicach. Wagonów tych jednak na razie nie ma za wiele. Widziałem żelazko 732, solówki 374 i 503 oraz skład 556+557, który jako jedyny ma numerki po prawej stronie dużych jaj. Wszystkie pozostałe wypisane gliwickie wagony w moim dzisiejszym porannym wątku w DPD jeszcze tych numerków nie miały, a więc większość wagonów ich jeszcze nie posiada.