Wąskotorówka Gliwice - Rudy - Rybnik

Dyskusje na tematy odbiegające mniej lub bardziej od tematyki forum.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

Wąskotorówka Gliwice - Rudy - Rybnik

#1 Post autor: Penny » 16 mar 2011, 22:37

Rynek Kolejowy: 2011-03-16 pisze:Koleją wąskotorową z Rybnika nad Zalew i do Gliwic?

Nad Zalewem Rybnickim miałby powstać nie tylko nowy wąski tor, ale także niewielki dworzec. Michał Śmigielski, zastępca prezydenta Rybnika podkreśla, że zostało to już nawet zapisane w nowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Jak dodaje, wspólnie z Gliwicami i pozostałymi partnerami zostanie wykonane studium, które określi koszty inwestycji.

Pomysł podoba się Jarosławowi Łuszczakowi, kierownikowi Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.. - Wszystko idzie w dobrym kierunku. Gminy, przez które biegnie stary tor wąskotorówki, występują do PKP o przejęcie terenów, na których zostanie ona odtworzona. Liczę na to, że już w 2013 roku wbijemy pierwszą łopatę pod budowę toru do Gliwic, który będzie liczył ponad 20 kilometrów – mówi „Dziennikowi Zachodniemu” Łuszczak. - Trasa do Rybnika jest o wiele krótsza. Z Paproci, gdzie jeździmy do Stodół, jest może z 1,5 km. Ale tu nigdy nie było toru i trzeba będzie go budować od zera – ocenia.
źródło

Szykuje się fajny szpas ;) Jest on w dużej mierze związany z tramwajami w Naszym regionie... Jeżeli ktoś nie zna dokładnie ich histoii, to polecam poniższą treść :P

Historia GKW (fragmenty) pisze:Na przełomie XIX i XX wieku towarzystwo eksploatujące tramwaje górnośląskie zbudowało linię wąskotorową Gliwice-Rudy-Racibórz o rozstawie szyn 785mm, co pozwoliło na połączenie jej zarówno z siecią tramwajową Gliwic, jak i siecią publicznych kolei. (...)

W odróżnieniu od typowo przemysłowych linii wąskotorowych na terenie dużych miast górnośląskich linia Gliwice - Racibórz miała charakter typowej kolei dojazdowej, z dość intensywnym ruchem pasażerskim i towarowym. W 1899 roku oddano do eksploatacji odcinek Gliwice Trynek - Rudy. Połączony był on bezpośrednio z siecią górnośląskich tramwajów miejskich (do końca lat 40-tych tramwaje górnośląskie były wąskotorowe) i zarządzany przez tramwajowe przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe. Linia była przedłużana i w 1903 dotarła do Raciborza, a w 1906 roku uzyskała połączenie z siecią państwowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i gliwickimi tramwajami miejskimi. Początkowo używano lokomotyw parowych typu tramwajowego (wycofanych z linii tramwajowych po ich elektryfikacji) niedostosowanych do specyfiki linii.

(...) Ponadto na linii od lat 20-tych pracował też elektrowóz i spalinowe wagony motorowe docierające torami tramwajowymi aż do głównego dworca w Gliwicach.
źródło

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#2 Post autor: Peter » 28 mar 2011, 19:26

Mam nadzieję, że odbudują tą linię wąskotorową, która bardzo jest związana z początkami istnienia tramwajów na Górnym Śląsku. Nic tylko kibicować. :jupi:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
elot360
Posty: 2792
Rejestracja: 21 lip 2013, 21:12
Lokalizacja: Bytom - Szombierki
Kontakt:

#3 Post autor: elot360 » 23 lip 2014, 20:18

Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#4 Post autor: KZKGaPowicz » 24 lip 2014, 15:45

Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
elot360
Posty: 2792
Rejestracja: 21 lip 2013, 21:12
Lokalizacja: Bytom - Szombierki
Kontakt:

#5 Post autor: elot360 » 24 lip 2014, 20:06

KZKGaPowicz pisze:Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
Z tego, co pamiętam z programu TVS, to chodziło o to, że droga rowerowa wyjdzie taniej, a kolejka dalej jest w planie, ale jego realizacja została "przesunięta". Pożyjemy, zobaczymy. Pewnie nic nie jest jeszcze przesądzone.
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#6 Post autor: Boguś » 24 lip 2014, 22:25

elot360 pisze:
KZKGaPowicz pisze:Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
Z tego, co pamiętam z programu TVS, to chodziło o to, że droga rowerowa wyjdzie taniej, a kolejka dalej jest w planie, ale jego realizacja została "przesunięta". Pożyjemy, zobaczymy. Pewnie nic nie jest jeszcze przesądzone.
Tak samo mówili o tramwaju w Gliwicach.

Fisz
Posty: 7
Rejestracja: 02 lip 2014, 20:28
Lokalizacja: Chorzów

#7 Post autor: Fisz » 15 sie 2014, 20:27

Weźcie pod uwagę, że obecny operator własnymi siłami odtwarza linię za pomocą prywatnych funduszy - idzie opornie, ale tak to bywa przy wolontariacie. Inna sprawa, że spora część odcinka jest w miarę kompletna i jeszcze nie do końca spisana na straty w sensie technicznym. W końcu mało która kolejka jest w stanie pochwalić się tym, że nawet pomimo likwidacji, posiada odcięte, aczkolwiek dalej kompletne stacje... ;)

Witam! Tak poza tym, członek ekipy SGKW i motorowy z R-2 melduje się na służbie. ;)
SGKW - WMD BKw, TŚ - R2, T11.

http://sokolbudzi.blogspot.com/

Awatar użytkownika
elot360
Posty: 2792
Rejestracja: 21 lip 2013, 21:12
Lokalizacja: Bytom - Szombierki
Kontakt:

#8 Post autor: elot360 » 15 sie 2014, 21:23

Stara stacja w Nieborowicach należy do tej trasy wąskotorowej?

Przy okazji witam. :)
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/

Fisz
Posty: 7
Rejestracja: 02 lip 2014, 20:28
Lokalizacja: Chorzów

#9 Post autor: Fisz » 17 sie 2014, 23:19

Tak. Nieborowice to jedna ze stacji dawnej rudzkiej kolejki. Układ torowy w zadowalającym stanie technicznym (bez wymian się nie obejdzie, wiadomo), problem taki, że leży na zdaje się prywatnej już działce. Jadąc obok można dojrzeć zarośnięty, ale wciąż stojący semafor wyjazdowy... ;) Co ciekawe, większość stacyjek na linii miała niemal identyczny układ torowy.

Dla rudzkiej kolejki wyprodukowano m.in. unikatowe wręcz maszyny, w tym dwa parowoziki będące moim oczkiem w głowie - maszyny Tw9 produkcji AEG, potężne pięcioosiowe tendrzaki o niewiarygodnie niskim zużyciu paliwa. Obydwa niestety już dawno pokrojone, materiału zdjęciowego jak na lekarstwo, w sumie znane mi są tylko trzy ich zdjęcia i rysunek techniczny z książki Soidy... tutaj do poczytania, lokomotywka, o której wspominam - szóste zdjęcie od dołu:

http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/kole ... torowa.htm
SGKW - WMD BKw, TŚ - R2, T11.

http://sokolbudzi.blogspot.com/

Awatar użytkownika
elot360
Posty: 2792
Rejestracja: 21 lip 2013, 21:12
Lokalizacja: Bytom - Szombierki
Kontakt:

#10 Post autor: elot360 » 06 paź 2014, 21:06

Może nie ma to za bardzo związku z odbudową, ale w Gliwicach coś ruszyło. :D
:arrow: Link
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości