Strona 2 z 5

: 13 sty 2011, 19:01
autor: rafalurbino18
Po Katowicach będą jeździły tramwaje z Wiednia
2011-01-13, Alicja Waliszewska

Jeździły po Wiedniu, będą jeździć w Katowicach. Tabor tramwajów śląskich wzbogaci się o kolejne zabytki transportu szynowego. Austriackie wagony mają dopiero kilkadziesiąt lat i jak zapewniają przedstawiciele spółki jeszcze jeżdżą. Co więcej jeżdżą w obie strony i to będzie ich główny atut gdy w przebudowywanym centrum będzie ruch wahadłowy. Opozycja grzmi. Wydawać pieniądze trzeba na nowe wagony, bo robienie ze stolicy aglomeracji tramwajowego złomowiska do niczego nie prowadzi.

To obecnie jedna z najpilniej strzeżonych tajemnic na Śląsku. Wiadomo, że już jest. Wiadomo, że już jeździł. Ale na torach można go zobaczyć tylko po zmroku. Austriacki tramwaj pieszczotliwie nazywany ''Winerką'' za kilka miesięcy dołączy do polskiego Karlika i Helmuta z Frankfurtu. Tę niemiecką precyzję wyjątkowo szanują sobie i doceniają pasażerowie: - Super! Nie trzęsie tak i wchodzi się elegancko. Ja się zachwycam.

- To jest najnowszy model z tego co mamy. Na pewno najnowszy.

Nowiuteńki można by powiedzieć. W końcu stuknęła mu raptem trzydziestka, więc na tle całego taboru to prawie tramwajowe dziecko. - Wagon w miarę dobrym stanie, który jest w miarę wygodny dla pasażerów. Przez ileś lat będzie jeździł. Nie będzie rewelacją, ale też nie będzie taki zły - uważa Jakub Jackiewicz, Wojewódzki Portal Komunikacyjny.

Podobno prowadzi się rewelacyjnie. Tym bardziej, że stery Helmutów przejmowane są głównie przez kobiety. - Zostałam przeszkolona i to jest pierwsza moja służba. Pierwsze kółeczko zaczęłam - mówi Monika Urny, motorniczy. Nie o kółku a kole - błędnym można by powiedzieć, bo niemiecka precyzja jak wszystko - ma swoją datę ważności. Ledwie tramwaje wyjechały na tory, a już zaczęły się psuć. Na dziesięć kupionych padły trzy. I to podobno wcale nie wina sprzętu. - Pasażerowie podróżujący tramwajami nie mogą stawać na platformie schodowej, ponieważ następuje rozłączanie. Wówczas pasażerowie denerwują się - zaczyna się skakanie po stopniach, zrywanie zawieszenia - wyjaśnia Marek Kiljański, Tramwaje Śląskie.

Używane tramwaje, kosztowały ponad 400 tysięcy zł, ale podobno obie inwestycje - więc również zakup wiedeńskiego składu - się opłacają. - Taki tabor musiał być kupiony, ponieważ w pewnym okresie czasu będzie wprowadzony ruch wahadłowy. Decyzja została podjęta po to, żeby spółka Tramwaje Śląskie nie traciła przychodów z pracy przewozowej - stwierdza Piotr Uszok, prezydent miasta Katowice. Radni opozycji za tą logiką nie potrafią nadążyć. Bo wszystko wskazuje na to, że transport zamiast się rozwijać - utknął na pętli błędnych decyzji. - Tej sytuacji trzeba powiedzieć dość i mam nadzieję, że rada miasta Katowice i pozostałe rady miast powiedzą dosyć. W interesie mieszkańców, ich czasu, oszczędności a także środowiska musimy zacząć inwestować w transport publiczny - podkreśla Arkadiusz Godlewski, przew. Rady Miejskiej w Katowicach.

I będą. Podobno za dwa lata. Wtedy - razem z wymianą torów wymieniona zostanie większość taboru. Również te. Niby nowe.
Źródło

: 13 sty 2011, 19:44
autor: KZKGaPowicz
rafalurbino18 pisze:Austriackie wagony mają dopiero kilkadziesiąt lat i jak zapewniają przedstawiciele spółki jeszcze jeżdżą. Co więcej jeżdżą w obie strony i to będzie ich główny atut gdy w przebudowywanym centrum będzie ruch wahadłowy.
Chyba chodziło im o Pt, gdyż E1+C3 to skład jednokierunkowy.

: 14 sty 2011, 06:28
autor: rafalurbino18
KZKGaPowicz pisze:Chyba chodziło im o Pt, gdyż E1+C3 to skład jednokierunkowy.
Na pewno widać, że dziennikarka nie włożyła wiele wysiłku w ten reportaż i pomieszała dwa wagony z sobą. Skoro napisała, że wagon "za kilka miesięcy dołączy do polskiego Karlika i Helmuta z Frankfurtu", to raczej nie chodziło wyłącznie o Pt.

: 14 sty 2011, 13:38
autor: KZKGaPowicz
rafalurbino18 pisze:
KZKGaPowicz pisze:Chyba chodziło im o Pt, gdyż E1+C3 to skład jednokierunkowy.
Na pewno widać, że dziennikarka nie włożyła wiele wysiłku w ten reportaż i pomieszała dwa wagony z sobą. Skoro napisała, że wagon "za kilka miesięcy dołączy do polskiego Karlika i Helmuta z Frankfurtu", to raczej nie chodziło wyłącznie o Pt.
Przecież domyśliłem się, że opisuje Pt i E1+C3, tylko, że napisała to tak, jakby skład z Wiednia był dwukierunkowy.

: 15 sty 2011, 14:17
autor: kbamm
dioniz pisze:Witam, od trzech lat mam przyjemność prowadzić wagony E1 solo jak i E1+c3. Wagony przyjemnie się prowadzi, awarie jakieś tam zawsze muszą wystąpić ale rzadko się zdarza aby wagon trzeba było spychać. Wbrew wszystkiemu są one łatwe w obsłudze, w miarę ciche, wygodne patrząc z punktu widzenia prowadzącego jak i pasażera (w zimie ciepło a w okresie letnim duże otwierane okna robią przewiew) no i to co najważniejsze są bezpieczne (piasecznice oraz hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii).
Podsumowując nie nastawiajcie się negatywnie do tych wagonów, moim skromnym zdaniem lepszy "szrot wiedeński" niż nasza rodzima konstrukcja.
Pozdrawiam motorniczy z Krakowa. :)
To jest chyba najlepsza rekomendacja tego typu tramwaju. Jako pasażer też uważam, że to fajny i wygodny tramwaj. Dziwią mnie tylko te bardzo krytyczne opinie, ale z drugiej strony, kiedy patrzę na średnią wieku niektórych kolegów forumowiczów, to aż prosi się wykrzyczeć: Drodzy rodzice, zabierzcie swoje pociechy na wycieczkę do Krakowa i zafundujcie im przejazd tramwajem, bo oni te pojazdy znają tylko z internetowych zdjęć !!!

: 15 sty 2011, 17:48
autor: Peter
Tak sobie ostatnio przeglądałem filmiki i akurat #4503 z przyczepką został stosunkowo niedawno nakręcony. :-)
kbamm pisze:Dziwią mnie tylko te bardzo krytyczne opinie, ale z drugiej strony, kiedy patrzę na średnią wieku niektórych kolegów forumowiczów, to aż prosi się wykrzyczeć: Drodzy rodzice, zabierzcie swoje pociechy na wycieczkę do Krakowa i zafundujcie im przejazd tramwajem, bo oni te pojazdy znają tylko z internetowych zdjęć !!!
W sumie już niedługo nie będzie to takie potrzebne, no chyba że ktoś zechce sobie pojeździć po lepszych torowiskach i zwiedzić inne sieci tramwajowe. ;)
Fala krytyki jest, bo oprócz zakupu jednak dość wiekowych używanych tramwajów od lat nie dzieje się praktycznie nic a duże inwestycje stoją nadal pod znakiem zapytania. To chyba za mało jak na taki region.
Przejechać się już teraz można wirtualnie sądząc po gadaczce na Węgrzech. :) Link

: 15 sty 2011, 20:12
autor: adam86
kbamm pisze:
To jest chyba najlepsza rekomendacja tego typu tramwaju. Jako pasażer też uważam, że to fajny i wygodny tramwaj. Dziwią mnie tylko te bardzo krytyczne opinie, ale z drugiej strony, kiedy patrzę na średnią wieku niektórych kolegów forumowiczów, to aż prosi się wykrzyczeć: Drodzy rodzice, zabierzcie swoje pociechy na wycieczkę do Krakowa i zafundujcie im przejazd tramwajem, bo oni te pojazdy znają tylko z internetowych zdjęć !!!
Mimo młodego wieku, to jednak użytkownicy tego forum wiedzą co nieco na temat budowy tramwajów. Zamiast krzyczeć poczytaj sobie co nieco na stronce transportszynowy.prv.pl

: 15 sty 2011, 21:31
autor: puschel
Bodajże w nocy z 13-go na 14- ty stycznia tramwaj ten odwiedził Zabrze.

: 16 sty 2011, 15:34
autor: treeboor90
Ile tego typu pojazdów ma być sprowadzonych na Śląsk?

: 16 sty 2011, 16:26
autor: adam86
7.

: 23 sty 2011, 09:44
autor: DW
Mikulek pisze:Witam, wiadomo już mniej więcej na jakich liniach będą jeździć wagony E1 i od kiedy ?
Niestety, jeszcze nie. Na razie skład E1+c3 przechodzi dopiero wstępne testy. Później ma przejść mały remont, po którym kolejne testy już z pasażerami. Do ruchu linowego wejdą pewnie najwcześniej wiosną/latem.

: 23 sty 2011, 10:54
autor: Mikulek
Bardzo dziękuję za odpowiedź, myślę że będą jeździć na linii nr.9 ponieważ w godzinach szczytu jest tłok tym bardziej że wagony jeżdżą tam solo.

: 23 sty 2011, 11:41
autor: DW
Mikulek pisze:Bardzo dziękuję za odpowiedź, myślę że będą jeździć na linii nr.9 ponieważ w godzinach szczytu jest tłok tym bardziej że wagony jeżdżą tam solo.
Właśnie pierwotnie mówiło się o tym, że mają iść na Stroszek do obsługi linii 9, ale głównie ze względu na większą moc silników i obecność piasecznic (<dopisane :-P ), co w okresie jesienno-zimowym byłoby niewątpliwym ułatwieniem. Jednak ostatnio krążyły już różne wersje odnośnie zajezdni, do której mają trafić.
A co do tłoku w szczycie to jest on niemal na wszystkich liniach, więc E1 mogłyby się równie dobrze przydać na zagłębiowskich 21, 22, 24, 26, czy bardziej "śląskich" 7, 14, 15. Nie wiem jak wygląda sytuacja w solówkach na 1 i 4, ale też jest pewnie nie ciekawie...

: 23 sty 2011, 13:07
autor: Mikulek
Zastanawia mnie dlaczego nie jeżdżą na linii 9 składy, które przydały by się też na 7, 17, na 11 jeżdżą składy i nie jest tak źle ( w godzinach szczytu jest tłok ale nie tak jak na linii 9 ).

: 23 sty 2011, 13:29
autor: adam86
DW pisze:Właśnie pierwotnie mówiło się o tym, że mają iść na Stroszek do obsługi linii 9, ale głównie ze względu na większą moc silników, co w okresie jesienno-zimowym byłoby niewątpliwym ułatwieniem.
Przecież to o piasczenice idzie.

: 23 sty 2011, 18:09
autor: rafalurbino18
DW pisze:Nie wiem jak wygląda sytuacja w solówkach na 1 i 4, ale też jest pewnie nie ciekawie...
Zależy czy jedynka jest opóźniona czy nie. Bo jak tak, to wszystko wsiada w jadącą najpierw czwórkę i tam jest dość tłoczno. Ale najczęściej w szczycie jest tak, że jedynka jedzie pierwsza, zbiera wszystkich, a za nią pusta czwórka, która dość często zdąży tą pierwszą dogonić (4 jedzie rozkładowo 4/5min po 1, więc to trochę mała różnica).

: 08 mar 2011, 21:47
autor: KZKGaPowicz
Jak donosi InfoTram testy składu E1+C3 wypadły negatywnie, więc TŚ będą prawdopodobnie kupować używane tramwaje typu 105N z Warszawy i Krakowa.

Tutaj artykuł

: 09 mar 2011, 12:24
autor: kbamm
Trochę szkoda, bo w Krakowie radzą sobie całkiem nieźle, a torowisko nie zawsze tam jest w dobrym stanie (np. odcinek z Salwatoru w stronę centrum). Tamtejsi motorniczy też specjalnie na nie nie narzekają. Skoro w naszych warunkach nie sprawdzają się i zakładam, że taką ocenę wydały osoby kompetentne. to TRUDNO :-(.

: 09 mar 2011, 14:07
autor: adam86
Pan Piech opowiada brednie i bzdury, co juz mu z resztą wytknąłem pod poprzednim artykułem. Dalej w planie remontów ZURu jest kilka wiedeńców, a 105Na z Warszawy nie mają nic do tego. Szkoda, że poważny portal pozwala sobie na pisanie takich rzeczy.

: 09 mar 2011, 15:26
autor: R_G
Szkoda, że poważny portal pozwala sobie na pisanie takich rzeczy.
Szczerze mówiąc to nigdy nie uważałem tego portalu za poważny.
Dalej w planie remontów ZURu jest kilka wiedeńców
Są konkretne liczby czy po prostu 'kilka' ?

: 09 mar 2011, 15:39
autor: adam86
R_G pisze: Są konkretne liczby czy po prostu 'kilka' ?
Ten jeden co stoi jest już w ogóle własnością TŚ. A wg ostatnich informacji to miało być ich 11. Aczkolwiek to się ciągle zmienia.

: 24 mar 2011, 19:45
autor: DW
Obecnie znów mówi się o 15 sztukach ;)

Tymczasem rozpoczęły się prace przy znajdującym się już u nas składzie E1+c3. Zmieniony ma zostać głównie jego wygląd zewnętrzny i wnętrze. E1 ma otrzymać nowe przody z dwoma światłami, krzesła, wykładzinę, tablice elektroniczne (tym razem również na bok wozu) oraz... klimę :-P

: 24 mar 2011, 20:17
autor: mark40
DW pisze:E1 ma otrzymać... klimę :-P
Co ma dostać? :mryellow:

: 24 mar 2011, 20:33
autor: adam86
Klimatyzajcę kabiny motorniczego.

: 25 mar 2011, 09:48
autor: 105Na
adam86 pisze:Klimatyzajcę kabiny motorniczego.
nie całego wagonu...

: 25 mar 2011, 18:17
autor: adam86
No oczywiście, że nie całego.

: 29 mar 2011, 09:50
autor: 105Na
Chyba, że kabiny nie zabudują to będzie wiało na cały wóz :mryellow:

: 10 kwie 2011, 21:32
autor: Mikulek
No i co wiadomo już coś odnośnie tych wagonów ? Od kiedy zaczynają pracę ?

: 10 kwie 2011, 21:53
autor: DW
Mikulek pisze:No i co wiadomo już coś odnośnie tych wagonów ? Od kiedy zaczynają pracę ?
Patrz 6 postów wyżej:
DW pisze:Tymczasem rozpoczęły się prace przy znajdującym się już u nas składzie E1+c3. Zmieniony ma zostać głównie jego wygląd zewnętrzny i wnętrze. E1 ma otrzymać nowe przody z dwoma światłami, krzesła, wykładzinę, tablice elektroniczne (tym razem również na bok wozu) oraz... klimę :-P

: 21 kwie 2011, 21:08
autor: Peter
Pojawiło się na stronie TŚ zamówienie usługi transportu 18 sztuk
używanych wagonów tramwajowych typu E1 z opcją zmniejszenia do 15 sztuk :arrow: Link

: 14 maja 2011, 22:23
autor: KZKGaPowicz
Niestety dzisiaj wagon E1 był niedostępny, gdyż był na lakierni. Ponadto będzie kursować solo, bez doczepki c3.

: 14 maja 2011, 22:36
autor: TŚ25
A gdzie jest ta lakiernia, gdzie był wiedeńczk?? A na jakiej linii będzie kursować i pociągu??

: 15 maja 2011, 11:21
autor: Marcin

: 15 maja 2011, 13:15
autor: Mikulek
Że co??? Że jak??? co??? nie... :o: Znowu wymyślili jakieś gó...no, nie mogą zostawić ich takie jak są ? W Krakowie też jeżdżą nie zmienione... :-x

: 15 maja 2011, 17:06
autor: Peter
Ta modernizacja jest pewnie po to żeby nie było widać od razu, że te wagony mają 40 lub trochę mniej lat. :mruga:
Moim zdaniem akurat E1 obecnie rzeczywiście wyglądają już archaicznie, więc może o tyle dobrze się stanie. Będzie też w porządku jak zakryją te opory na dachu, co widać na wizualizacji.
A co będzie z tyłkami E1? Zostaną takie jak są?

: 15 maja 2011, 21:09
autor: Boguś
TŚ25 pisze:A na jakiej linii będzie kursować i pociągu??
Nawet nie wiadomo gdzie te wagony trafią.

: 26 maja 2011, 08:43
autor: treeboor90
Mogliby kilka wozów przekazać do zajezdni Stroszek i Gliwice, na obsługę tras przykładowo: 1, 3, 5, 9, 17 lub 18 :eye: byłaby jakaś odskocznia od codzienności.

: 26 maja 2011, 09:15
autor: Marcin
A ja mam z kolei inne pytanie, jak będą liczone wzkm za ten typ wagonów, stworzą osobną stawkę czy podczepią je pod którąś z obecnych ?

: 26 maja 2011, 14:12
autor: luki
treeboor90 pisze:Mogliby kilka wozów przekazać do zajezdni Stroszek i Gliwice, na obsługę tras przykładowo: 1, 3, 5, 9, 17 lub 18 :eye: byłaby jakaś odskocznia od codzienności.
Początkowo E1 miały być na linię 9 ze względu na spora ilość spadów i potrzebę na tabor z piasecznicami. Linie 3 i 9 byłyby dobrym pomysłem, choć na 3 mogłyby być trochę za małe.
Pojemnościowo E1 chyba wychodzi podobnie jak 102Na ??
Marcin pisze:A ja mam z kolei inne pytanie, jak będą liczone wzkm za ten typ wagonów, stworzą osobną stawkę czy podczepią je pod którąś z obecnych ?
Pewnie jak za solówkę ;)

: 26 maja 2011, 18:23
autor: memphis
Ile E1 ma miejsc? Jak poniżej 150 to stawka jak za stopiątkę, jak powyżej to jak za citka/helmuta.

: 26 maja 2011, 20:24
autor: mark40
Wg strony http://www.mlyniec.gda.pl/~mach/E1.htm
miejsc siedzących/sitting places: 40 (36 po przeróbce-after renovation)
miejsc stojacych/standing places: 105

wiec poniżej 150. I dobrze ;-) Choć w naszych moze byc inaczej bo siedzeń ma być tylko 34 http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... R-TT_1.pdf

: 07 cze 2011, 10:40
autor: treeboor90
Co obecnie się dzieje z wagonem E1 i kiedy ma planowany debiutancki wyjazd na trasy Gopu??

: 18 cze 2011, 11:02
autor: Peter
Jak wyczytałem na forum WPK w Chorzowie są już dwa kolejne wiedeńce ex #4531 (rocznik 1973) i ex #4796 (rocznik 1972).

Jak widać na serii filmików trochę problemów było z uruchomieniem #4503. :arrow: Link

Moc silników trakcyjnych to 2x150 kW, czyli sporo jak na docelowo wozy bez doczepek.

EDIT 22.06.2011

I kolejny E1 #4790 (rocznik 1972) już w drodze :arrow: Foto

: 23 cze 2011, 12:02
autor: Mikulek
Oni te wagony tylko chcą zepsuć...

: 23 cze 2011, 20:01
autor: Kamil105Na
Ciekawe ile będzie z tymi " nowoczesnymi" tramwajami problemów, szczególnie zimą...

: 23 cze 2011, 21:41
autor: Boguś
Mikulek pisze:Oni te wagony tylko chcą zepsuć...
Skąd taki wniosek?

: 24 cze 2011, 10:28
autor: Mikulek
Nie tyle zepsuć co oszpecić, nie mogą ich zostawić takie jakie są ?

: 24 cze 2011, 19:47
autor: Peter
Kolejny egzemplarz po #4503, #4531, #4790 i #4796, to #4533 (rocznik 1973).
mark40 pisze:Choć w naszych moze byc inaczej bo siedzeń ma być tylko 34 http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... R-TT_1.pdf
Jak widać zlikwidowali podwójne siedzenia w pierwszym członie i rzeczywiście dobrze, bo te wagony są wąskie (szerokość 2200 mm przy szerokości 2400 mm 105Na).

EDIT 30.06.2011

Wg informacji użytkownika dalski z forum WPK dotarły ostatnio wagony #4746 (rocznik 1971) , #4757 (rocznik 1971) i #4802 (rocznik 1973), czyli 8 sztuk już jest.

Dokładne statystyki tutaj.

: 30 cze 2011, 21:11
autor: memphis
Peter pisze:Wg informacji użytkownika dalski z forum WPK dotarły ostatnio wagony #4746 (rocznik 1971) , #4757 (rocznik 1971) i #4802 (rocznik 1973), czyli 8 sztuk już jest.
4802 jeszcze nie dotarł w Chorzowa, pewnie jest w trasie.

: 01 lip 2011, 19:37
autor: Peter
memphis pisze:
Peter pisze:Wg informacji użytkownika dalski z forum WPK dotarły ostatnio wagony #4746 (rocznik 1971) , #4757 (rocznik 1971) i #4802 (rocznik 1973), czyli 8 sztuk już jest.
4802 jeszcze nie dotarł w Chorzowa, pewnie jest w trasie.
Jak napisałeś w artykule już dzisiaj pojawił się w Chorzowie. :)

Mam nadzieję, że zrobią pulpity bardziej ergonomiczne od tego co jest, żeby nie trzeba było sobie radzić w ten sposób. Mogliby też coś pokombinować z przednią podzieloną szybą. Ciekawe jak będą wyglądać elementy z tworzyw sztucznych z przodu i światła, bo chyba nieco inaczej niż na przedstawianej wcześniej wizualizacji. Może być interesująco. :twisted: