Testy i zakup wagonów E1 i c3
Testy i zakup wagonów E1 i c3
Jeszcze nie zakończono dostaw używanych Duewagów Pt z Frankfurtu nad Menem, a już niebawem Tramwaje Śląskie mają rozpocząć testy kolejnego wagonu produkcji niemieckiej. Jeszcze w grudniu ma zostać sprowadzony wagon typu E1 Wagony tego typu już od kilkudziesięciu lat kursują po Wiedniu, a od sześciu lat również po Krakowie.
Wozy typu E1 można łączyć z doczepkami typu c3. Możliwe, że na testy trafi do nas cały skład.
Na razie nie wiadomo czy wóz/skład dotrze do nas z Wiednia, czy może z Krakowa. Ewentualny zakup miałby nastąpić z Wiednia, gdyż tam mają je na zbyciu.
Niemieckie tramwaje typu E1 parametrami technicznymi przypominają polskie wagony typu 102Na (w GOPie wycofane z eksploatacji dwa lata temu). Bardzo podobne są gabaryty pojazdu, pojemność (wg Wikipedii jest o 35 osób mniejsza, ale zapewne wg norm niemieckich). Spośród stodwójek wyróżniają się mocą silników, która łącznie jest dwa razy większa.
E1 produkowane były w latach 1969 - 1976, c3 w latach 1959 - 1962.
Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą. Duewagi Pt były warte uwagi głównie ze względu na dwukierunkowość. Wiedeńskie wozy są jednokierunkowe wysokopodłogowe, więc nie wyróżniają się niczym specjalnym. Jedyne co może je różnić, to lepsze utrzymanie, bo jednak nasi zachodni sąsiedzi dbają o tabor nieco bardziej niż my
Link do informacji o wozach tego typu w Wikipedii i Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/E1_(tramwaj)
http://www.komunikacja.krakow.pl/tramwaje/e1/
Wozy typu E1 można łączyć z doczepkami typu c3. Możliwe, że na testy trafi do nas cały skład.
Na razie nie wiadomo czy wóz/skład dotrze do nas z Wiednia, czy może z Krakowa. Ewentualny zakup miałby nastąpić z Wiednia, gdyż tam mają je na zbyciu.
Niemieckie tramwaje typu E1 parametrami technicznymi przypominają polskie wagony typu 102Na (w GOPie wycofane z eksploatacji dwa lata temu). Bardzo podobne są gabaryty pojazdu, pojemność (wg Wikipedii jest o 35 osób mniejsza, ale zapewne wg norm niemieckich). Spośród stodwójek wyróżniają się mocą silników, która łącznie jest dwa razy większa.
E1 produkowane były w latach 1969 - 1976, c3 w latach 1959 - 1962.
Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą. Duewagi Pt były warte uwagi głównie ze względu na dwukierunkowość. Wiedeńskie wozy są jednokierunkowe wysokopodłogowe, więc nie wyróżniają się niczym specjalnym. Jedyne co może je różnić, to lepsze utrzymanie, bo jednak nasi zachodni sąsiedzi dbają o tabor nieco bardziej niż my
Link do informacji o wozach tego typu w Wikipedii i Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/E1_(tramwaj)
http://www.komunikacja.krakow.pl/tramwaje/e1/
Ostatnio zmieniony 30 cze 2012, 09:49 przez DW, łącznie zmieniany 4 razy.
Re: Testy wagonu typu E1
Plus jeszcze taki, ze są pojemniejsze od stopiątek. Ale ogólnie sprowadzenie tych wagonów to maskara. Miejmy nadzieję, ze nie dużo ich sprowadzą.DW pisze:Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą. Duewagi Pt były warte uwagi głównie ze względu na dwukierunkowość. Wiedeńskie wozy są jednokierunkowe wysokopodłogowe, więc nie wyróżniają się niczym specjalnym. Jedyne co może je różnić, to lepsze utrzymanie, bo jednak nasi zachodni sąsiedzi dbają o tabor nieco bardziej niż my
Myślałem że zainteresowanie Wiedniem dotyczy tych wagonów http://www.phototrans.eu/1014,1814,1380.html
Z doczepkami może być ciężko. Na niejednym przystanku taki skład się nie zmieści.
Re: Testy wagonu typu E1
Raczej austriackiej.DW pisze:Jeszcze nie zakończono dostaw używanych Duewagów Pt z Frankfurtu nad Menem, a już niebawem Tramwaje Śląskie mają rozpocząć testy kolejnego wagonu produkcji niemieckiej.
Podobne to one są jesli o pojemność idzie, natomiast parametry techniczne mają zupełnie inne. Nie dość, że mają 300kW mocy, to konstrukcja wózków, ilość silników, a także ich budowa są zupełnie inne.Niemieckie tramwaje typu E1 parametrami technicznymi przypominają polskie wagony typu 102Na (w GOPie wycofane z eksploatacji dwa lata temu). Bardzo podobne są gabaryty pojazdu, pojemność (wg Wikipedii jest o 35 osób mniejsza, ale zapewne wg norm niemieckich). Spośród stodwójek wyróżniają się mocą silników, która łącznie jest dwa razy większa.
KZKGOP 1779
-
- Posty: 6216
- Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
- Lokalizacja: Zabrze
Oby na testach się zakończyło.. Nie widzę żadnego sensu kupować tych wagonów, które mogą tylko przysporzyć nam problemów. Na pewno znajdą się inne, bardziej potrzebne wydatki niż zakup kolejnych używek. Gdyby miały niskopodłogową wstawkę to jeszcze na coś by się przydały, a tak to zwykły złom, którym nie warto się interesować.
To nie tak do końca, e wagony ale solo mogłyby się przydac na 9, gdzie stopiątki sobie nie radzą.rafalurbino18 pisze:Oby na testach się zakończyło.. Nie widzę żadnego sensu kupować tych wagonów, które mogą tylko przysporzyć nam problemów. Na pewno znajdą się inne, bardziej potrzebne wydatki niż zakup kolejnych używek. Gdyby miały niskopodłogową wstawkę to jeszcze na coś by się przydały, a tak to zwykły złom, którym nie warto się interesować.
KZKGOP 1779
Jeżeli chodzi o konstrukcje wozów i ich parametry techniczne to jestem laikiem i być może stąd wyniknie następująca myśl: "lepiej było zostawić prymitywne "stodwójki" z równie prymitywnymi udogodnieniami dla linii 9, tj. piasecznicami. Kupno tych wiedeńczyków to dla mnie jak powrót do stodwójek, więc po co je kasowano? Żeby za parę lat sprowadzać heble z "lepszego" świata? Absurd.adam86 pisze:To nie tak do końca, e wagony ale solo mogłyby się przydac na 9, gdzie stopiątki sobie nie radzą.rafalurbino18 pisze:Oby na testach się zakończyło.. Nie widzę żadnego sensu kupować tych wagonów, które mogą tylko przysporzyć nam problemów. Na pewno znajdą się inne, bardziej potrzebne wydatki niż zakup kolejnych używek. Gdyby miały niskopodłogową wstawkę to jeszcze na coś by się przydały, a tak to zwykły złom, którym nie warto się interesować.
Jeśli zastąpią solówki to wyjdzie na plus. Gorzej jak zastąpią składymark40 pisze:Plus jeszcze taki, ze są pojemniejsze od stopiątek.
Jak na razie to tylko testy. Zobaczymy co z nich wyniknie...mark40 pisze:Miejmy nadzieję, ze nie dużo ich sprowadzą.
I na wielu innych liniach. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym.adam86 pisze:To nie tak do końca, e wagony ale solo mogłyby się przydac na 9, gdzie stopiątki sobie nie radzą.
Rozwiązaniami technicznymi bliżej im do eNki.Penny pisze:Jeżeli chodzi o konstrukcje wozów i ich parametry techniczne to jestem laikiem i być może stąd wyniknie następująca myśl: "lepiej było zostawić prymitywne "stodwójki" z równie prymitywnymi udogodnieniami dla linii 9, tj. piasecznicami. Kupno tych wiedeńczyków to dla mnie jak powrót do stodwójek, więc po co je kasowano? Żeby za parę lat sprowadzać heble z "lepszego" świata? Absurd.
Jeśli zdecydują się na zakup E1, to raczej bez doczepek.mark40 pisze:Z doczepkami może być ciężko. Na niejednym przystanku taki skład się nie zmieści.
Po prostu jest to uzupełnienie braków taborowych.DW pisze:Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą.
Teraz "odbija" się polityka taborowa realizowana przez ostatnie lata.
No właśnie... było ciąć stodwójki ? Zamiast zostawić je na lepsze czasy albo jako tako utrzymywać dziś mogły by przejść lepsze remonty i nie trzeba by było używek szukać.Boguś pisze:Teraz "odbija" się polityka taborowa realizowana przez ostatnie lata.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
- Kamil105Na
- Posty: 189
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:36
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Kamil105Na
- Posty: 189
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:36
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
A zamiast wiedeńców nie lepiej Konstal 105 sprowadzać Mamy do nich mnóstwo części i wszyscy z wozowni wiedzą jak te wozy naprawiać, na dodatek nie trzeba "marnować" godzin na szkolenie motorowych na nowy typ wozu.adam86 pisze:Zastanów się ile kosztuje nowy tramwaj, a ile wiedeniec.Kamil105Na pisze:Lepiej jakby kupili 1 nowoczesny tramwaj zamiast 10 starych...
105Na może się uda z Warszawy sprowadzić w zamian za nasze 105N, które pójdą do kasacji. Ale mamy takie linie, jak wspomniana 9, gdzie wiedeniec byłby lepszym rozwiązaniem, niź 105Na solo.Penny pisze:A zamiast wiedeńców nie lepiej Konstal 105 sprowadzać Mamy do nich mnóstwo części i wszyscy z wozowni wiedzą jak te wozy naprawiać, na dodatek nie trzeba "marnować" godzin na szkolenie motorowych na nowy typ wozu.
KZKGOP 1779
- Kamil105Na
- Posty: 189
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:36
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
W przypadku 102N, to byłoby to możliwe tylko na 38 i to po przerobieniu wozu na dwukierunkowy, bo mamy tylko 1 taki wózMaciek pisze:Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady. 8)
Natomiast zachowało się parę stodwójek - 3 ostawione na historyczne i 2 robocze.
Łącznie 6 wozów serii 102N, więc rzeczywiście to na pewno rozwiązałoby problemy taborowe
-
- Posty: 6216
- Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
- Lokalizacja: Zabrze
A skąd niby chciałbyś te stodwójki ściągnąć?Maciek pisze:Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady.
Skoro już coś trzeba kupić to chyba lepiej z zachodu. Nie wiem w jakim stanie są warszawskie wagony, bo ich ściągnięcie też mogłoby być jakimś rozwiązaniem.
- Kamil105Na
- Posty: 189
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:36
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Najlepiej nie kasować stopiątek tylko je remontować (byle by się trzymały).
Na 21 by się przydały W ogóle to ja nie rozumiem dlaczego tam jeżdżą solówki. Po południo nie da się wejść do środka. A uszczęśliwione TŚ dało sobie skład na 28...(w drugim wagonie ostatnio się drzwi nie otwierały...).Maciek pisze:Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady. 8)
Ostatnio zmieniony 14 gru 2010, 21:01 przez Kamil105Na, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam !!!
Tramwaje Elektryczne w Zagłębiu Dąbrowskiem Sp. Akc.
Tramwaje Elektryczne w Zagłębiu Dąbrowskiem Sp. Akc.
Jak widać rocznik 1971 #4503Przemek pisze:Laweta z wiedeńczykiem przyjechała dziś do Chorzowa Batorego.
Numer boczny 4503.
*SDIP (U.N.O.)
Witam, od trzech lat mam przyjemność prowadzić wagony E1 solo jak i E1+c3. Wagony przyjemnie się prowadzi, awarie jakieś tam zawsze muszą wystąpić ale rzadko się zdarza aby wagon trzeba było spychać. Wbrew wszystkiemu są one łatwe w obsłudze, w miarę ciche, wygodne patrząc z punktu widzenia prowadzącego jak i pasażera (w zimie ciepło a w okresie letnim duże otwierane okna robią przewiew) no i to co najważniejsze są bezpieczne (piasecznice oraz hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii).
Podsumowując nie nastawiajcie się negatywnie do tych wagonów, moim skromnym zdaniem lepszy "szrot wiedeński" niż nasza rodzima konstrukcja.
Pozdrawiam motorniczy z Krakowa.
Podsumowując nie nastawiajcie się negatywnie do tych wagonów, moim skromnym zdaniem lepszy "szrot wiedeński" niż nasza rodzima konstrukcja.
Pozdrawiam motorniczy z Krakowa.
Osobiście wolałbym żeby TŚ kupiły (pewnie znacznie taniej) wycofywane 105Na z Warszawy które obecnie razem z 13N przechodzą prawdziwą rzeź, przynajmniej nie trzeba będzie szkolić motorniczych i mechaników do obsługi nowego typu taboru. Poza tym warszawskie wagony przewyższają nasze pod każdym względem, a ich przystosowanie do naszej sieci to kwestia raptem kilku dni.
Przecież to jest niezgodne z przepisami, no i ze zdrowym rozsądkiem również. Jak wtedy wagon hamuje awaryjnie w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej? W naszych helmutach zasilanie hamulców szynowych z akumulatorów to jest jedna z głównych przeróbek.dioniz pisze:hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii
Dlaczego niezgodne? Automatycznie przechodzi na zasilanie z baterii.memphis pisze:Przecież to jest niezgodne z przepisami, no i ze zdrowym rozsądkiem również. Jak wtedy wagon hamuje awaryjnie w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej? W naszych helmutach zasilanie hamulców szynowych z akumulatorów to jest jedna z głównych przeróbek.dioniz pisze:hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii
Więc powinieneś był inaczej sformułować pierwszą wypowiedź, bo wynika z niej, że "wiedeńczyk" w ogóle nie korzysta z akumulatorówdioniz pisze:Dlaczego niezgodne? Automatycznie przechodzi na zasilanie z baterii.memphis pisze:Przecież to jest niezgodne z przepisami, no i ze zdrowym rozsądkiem również. Jak wtedy wagon hamuje awaryjnie w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej? W naszych helmutach zasilanie hamulców szynowych z akumulatorów to jest jedna z głównych przeróbek.dioniz pisze:hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii
Po co nam 13N albo 105NKamil105Na pisze:Można też sprowadzić 13N Stare są ale wytrzymałe.
Lepiej kupić dwukierunkowce
Jeszcze, tak na marginesie, dostałem wiadomość od kolegi z krakowa że TŚ ma w lutym testować wagon "MAN N8S-NF" http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0504103749 .
Nie wiem, czy to prawda.
Tramwaje Śląskie
232 Zawodzie Pętla-Chorzów Stadion Śląski-Zawodzie Pętla ;D
POZDRAWIAM !
232 Zawodzie Pętla-Chorzów Stadion Śląski-Zawodzie Pętla ;D
POZDRAWIAM !
Bo Warszawa robi rzeź całkiem dobrych wozów, a u nas są braki. 13N uzupełniłyby tabor techniczny a 105N liniowy. Nie możemy sobie pozwalać na kasacje hebli, więc chyba warto byłoby skorzystać ?TŚ25 pisze:Po co nam 13N albo 105N
Po co ? Obecnie po za 111N mamy Pt więc po co nam więcej takiego czegoś, same linie wahadłowe byś chciał ?TŚ25 pisze:Lepiej kupić dwukierunkowce
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Tylko, że u nas 13N jeździłaby jako solówka, co przy ich układzie drzwi wydłuży wymianę pasażerów.Kamil105Na pisze:Można też sprowadzić 13N Stare są ale wytrzymałe.
Warszawskie 13N i 105Na są zdecydowanie lepiej utrzymane niż nasze wagony.Maciek pisze:Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Ostatnio zmieniony 23 gru 2010, 23:36 przez Boguś, łącznie zmieniany 1 raz.
Na Batory przybyła również doczepka C3. Jaka, postaram się niebawem dowiedzieć.
Co do E1, to najprawdopodobniej, niezależnie od wyników testów, zostanie sprowadzonych co najmniej kilka wozów...
TŚ chcą się niebawem pozbyć wszystkich 105N (nie, nie chodzi o 105Na ), które zużywają więcej energii niż zwykłe stopiątki.
Co do E1, to najprawdopodobniej, niezależnie od wyników testów, zostanie sprowadzonych co najmniej kilka wozów...
I całkiem możliwe, że tak też się stanieSlim pisze:Osobiście wolałbym żeby TŚ kupiły (pewnie znacznie taniej) wycofywane 105Na z Warszawy które obecnie razem z 13N przechodzą prawdziwą rzeź, przynajmniej nie trzeba będzie szkolić motorniczych i mechaników do obsługi nowego typu taboru. Poza tym warszawskie wagony przewyższają nasze pod każdym względem, a ich przystosowanie do naszej sieci to kwestia raptem kilku dni.
TŚ chcą się niebawem pozbyć wszystkich 105N (nie, nie chodzi o 105Na ), które zużywają więcej energii niż zwykłe stopiątki.
#1224DW pisze:Na Batory przybyła również doczepka C3. Jaka, postaram się niebawem dowiedzieć.
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=5940
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez mark40, łącznie zmieniany 1 raz.
Mam poważne obawy co do eksploatacji tego modelu u nas. Pierwsze co się urwie/poleci to będą te osłony na wózkach. Potem się rozsypią przeguby, bo jak widać na filmie jest tam ciaśniej niż w 102-jkowych. Parę kółek na 9-ce i się podocierają;p Szczególnie na odcinku Stroszek - Sikorskiego i Chebzie - Wirek.
Z 1961 rokumark40 pisze:#1224DW pisze:Na Batory przybyła również doczepka C3. Jaka, postaram się niebawem dowiedzieć.
Oba wozy nie wyglądają za ciekawie. Jednak zanim wyjadą po raz pierwszy z zajezdni mają przejść mały remont. Na pewno ma zostać odświeżone dość zaniedbane wnętrze pojazdów. Poza tym poprawione mają zostać większe lub mniejsze szczegóły, tak aby wagon nadawał się do eksploatacji w naszych warunkach (polskie oraz "gopowskie" wymogi).
Wymiana siedzeń, wewnętrznych laminatów, wymiana oświetlenia na tzw listwe świetlną wpuszczoną w sufit wagonu.DW pisze:Oba wozy nie wyglądają za ciekawie. Jednak zanim wyjadą po raz pierwszy z zajezdni mają przejść mały remont.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Już w tym tygodniu wiedeniec ma przechodzić nocne jazdy próbne. Możliwe, że na pierwsze wyjedzie już w nadchodzącą noc.
Na razie ma kursować tylko w nocy, więc z fotek raczej nici (chyba, że ktoś wybierze się na nocne "polowanie" ).
A dziś w ciągu dnia skład E1+c3 manewrował ponoć po zajezdni:
Na razie ma kursować tylko w nocy, więc z fotek raczej nici (chyba, że ktoś wybierze się na nocne "polowanie" ).
A dziś w ciągu dnia skład E1+c3 manewrował ponoć po zajezdni:
domin45670 na forum skyscrapercity pisze:Dziś widziałem jakieś wstępne przejażdżki po zajezdni składu E1+c3, głównie przód/tył, bez osłon na wózkach. Nie wygląda na żywo źle.
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 sty 2011, 10:39
- Lokalizacja: Chorzów
Dosłownie przed chwilą wjechał do Sosnowca od strony Szopienic wraz z doczepą c3 w obu wagonach było włączone wewnętrzne oświetlenie. Pomimo że było ciemno to na żywo prezentuje się nawet dobrze, nie jest głośny i jechał z dość dużą prędkością, postaram się napisać o której ewentualnie będzie wracał (oczywiście o ile będzie wracał tą samą trasą).treeboor90 pisze:I co wyjechał ten tramwaj, na te testy?
EDYCJA godz. 2:05
Pociąg 1511 wagon #621 kurs o 1:34 z Dworca do Zawodzia jechał opóźniony o 30 minut być może spowodowane to było nocnymi testami E1+c3, który jeszcze nie wracał (chyba że przez Mysłowice).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości