Strona 1 z 5

Testy i zakup wagonów E1 i c3

: 12 gru 2010, 13:37
autor: DW
Jeszcze nie zakończono dostaw używanych Duewagów Pt z Frankfurtu nad Menem, a już niebawem Tramwaje Śląskie mają rozpocząć testy kolejnego wagonu produkcji niemieckiej. Jeszcze w grudniu ma zostać sprowadzony wagon typu E1 :!: Wagony tego typu już od kilkudziesięciu lat kursują po Wiedniu, a od sześciu lat również po Krakowie.
Wozy typu E1 można łączyć z doczepkami typu c3. Możliwe, że na testy trafi do nas cały skład.
Na razie nie wiadomo czy wóz/skład dotrze do nas z Wiednia, czy może z Krakowa. Ewentualny zakup miałby nastąpić z Wiednia, gdyż tam mają je na zbyciu.

Niemieckie tramwaje typu E1 parametrami technicznymi przypominają polskie wagony typu 102Na (w GOPie wycofane z eksploatacji dwa lata temu). Bardzo podobne są gabaryty pojazdu, pojemność (wg Wikipedii jest o 35 osób mniejsza, ale zapewne wg norm niemieckich). Spośród stodwójek wyróżniają się mocą silników, która łącznie jest dwa razy większa.
E1 produkowane były w latach 1969 - 1976, c3 w latach 1959 - 1962.

Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą. Duewagi Pt były warte uwagi głównie ze względu na dwukierunkowość. Wiedeńskie wozy są jednokierunkowe wysokopodłogowe, więc nie wyróżniają się niczym specjalnym. Jedyne co może je różnić, to lepsze utrzymanie, bo jednak nasi zachodni sąsiedzi dbają o tabor nieco bardziej niż my ;)

Link do informacji o wozach tego typu w Wikipedii i Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/E1_(tramwaj)
http://www.komunikacja.krakow.pl/tramwaje/e1/

: 12 gru 2010, 13:59
autor: Peter
Koniec świata chciałoby się rzec. Zobaczymy co z tego wyniknie.

Re: Testy wagonu typu E1

: 12 gru 2010, 14:01
autor: mark40
DW pisze:Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą. Duewagi Pt były warte uwagi głównie ze względu na dwukierunkowość. Wiedeńskie wozy są jednokierunkowe wysokopodłogowe, więc nie wyróżniają się niczym specjalnym. Jedyne co może je różnić, to lepsze utrzymanie, bo jednak nasi zachodni sąsiedzi dbają o tabor nieco bardziej niż my ;)
Plus jeszcze taki, ze są pojemniejsze od stopiątek. Ale ogólnie sprowadzenie tych wagonów to maskara. Miejmy nadzieję, ze nie dużo ich sprowadzą.

Myślałem że zainteresowanie Wiedniem dotyczy tych wagonów http://www.phototrans.eu/1014,1814,1380.html

Z doczepkami może być ciężko. Na niejednym przystanku taki skład się nie zmieści.

Re: Testy wagonu typu E1

: 12 gru 2010, 15:34
autor: adam86
DW pisze:Jeszcze nie zakończono dostaw używanych Duewagów Pt z Frankfurtu nad Menem, a już niebawem Tramwaje Śląskie mają rozpocząć testy kolejnego wagonu produkcji niemieckiej.
Raczej austriackiej.
Niemieckie tramwaje typu E1 parametrami technicznymi przypominają polskie wagony typu 102Na (w GOPie wycofane z eksploatacji dwa lata temu). Bardzo podobne są gabaryty pojazdu, pojemność (wg Wikipedii jest o 35 osób mniejsza, ale zapewne wg norm niemieckich). Spośród stodwójek wyróżniają się mocą silników, która łącznie jest dwa razy większa.
Podobne to one są jesli o pojemność idzie, natomiast parametry techniczne mają zupełnie inne. Nie dość, że mają 300kW mocy, to konstrukcja wózków, ilość silników, a także ich budowa są zupełnie inne.

: 12 gru 2010, 16:06
autor: rafalurbino18
Oby na testach się zakończyło.. Nie widzę żadnego sensu kupować tych wagonów, które mogą tylko przysporzyć nam problemów. Na pewno znajdą się inne, bardziej potrzebne wydatki niż zakup kolejnych używek. Gdyby miały niskopodłogową wstawkę to jeszcze na coś by się przydały, a tak to zwykły złom, którym nie warto się interesować.

: 12 gru 2010, 16:35
autor: adam86
rafalurbino18 pisze:Oby na testach się zakończyło.. Nie widzę żadnego sensu kupować tych wagonów, które mogą tylko przysporzyć nam problemów. Na pewno znajdą się inne, bardziej potrzebne wydatki niż zakup kolejnych używek. Gdyby miały niskopodłogową wstawkę to jeszcze na coś by się przydały, a tak to zwykły złom, którym nie warto się interesować.
To nie tak do końca, e wagony ale solo mogłyby się przydac na 9, gdzie stopiątki sobie nie radzą.

: 12 gru 2010, 18:31
autor: Penny
adam86 pisze:
rafalurbino18 pisze:Oby na testach się zakończyło.. Nie widzę żadnego sensu kupować tych wagonów, które mogą tylko przysporzyć nam problemów. Na pewno znajdą się inne, bardziej potrzebne wydatki niż zakup kolejnych używek. Gdyby miały niskopodłogową wstawkę to jeszcze na coś by się przydały, a tak to zwykły złom, którym nie warto się interesować.
To nie tak do końca, e wagony ale solo mogłyby się przydac na 9, gdzie stopiątki sobie nie radzą.
Jeżeli chodzi o konstrukcje wozów i ich parametry techniczne to jestem laikiem i być może stąd wyniknie następująca myśl: "lepiej było zostawić prymitywne "stodwójki" z równie prymitywnymi udogodnieniami dla linii 9, tj. piasecznicami. Kupno tych wiedeńczyków to dla mnie jak powrót do stodwójek, więc po co je kasowano? Żeby za parę lat sprowadzać heble z "lepszego" świata? Absurd.

: 12 gru 2010, 20:31
autor: mark40
Ponadto nie trzeba będzie ich przemalowywać :-P

: 12 gru 2010, 21:44
autor: DW
mark40 pisze:Plus jeszcze taki, ze są pojemniejsze od stopiątek.
Jeśli zastąpią solówki to wyjdzie na plus. Gorzej jak zastąpią składy ;)
mark40 pisze:Miejmy nadzieję, ze nie dużo ich sprowadzą.
Jak na razie to tylko testy. Zobaczymy co z nich wyniknie...
adam86 pisze:To nie tak do końca, e wagony ale solo mogłyby się przydac na 9, gdzie stopiątki sobie nie radzą.
I na wielu innych liniach. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

: 12 gru 2010, 21:48
autor: Boguś
Penny pisze:Jeżeli chodzi o konstrukcje wozów i ich parametry techniczne to jestem laikiem i być może stąd wyniknie następująca myśl: "lepiej było zostawić prymitywne "stodwójki" z równie prymitywnymi udogodnieniami dla linii 9, tj. piasecznicami. Kupno tych wiedeńczyków to dla mnie jak powrót do stodwójek, więc po co je kasowano? Żeby za parę lat sprowadzać heble z "lepszego" świata? Absurd.
Rozwiązaniami technicznymi bliżej im do eNki.
mark40 pisze:Z doczepkami może być ciężko. Na niejednym przystanku taki skład się nie zmieści.
Jeśli zdecydują się na zakup E1, to raczej bez doczepek.
DW pisze:Pytanie tylko, czy takie wozy się u nas rzeczywiście przydadzą.
Po prostu jest to uzupełnienie braków taborowych.

Teraz "odbija" się polityka taborowa realizowana przez ostatnie lata.

: 13 gru 2010, 02:31
autor: luki
Boguś pisze:Teraz "odbija" się polityka taborowa realizowana przez ostatnie lata.
No właśnie... było ciąć stodwójki ? Zamiast zostawić je na lepsze czasy albo jako tako utrzymywać dziś mogły by przejść lepsze remonty i nie trzeba by było używek szukać.

: 13 gru 2010, 13:49
autor: adam86
Penny pisze: więc po co je kasowano? Żeby za parę lat sprowadzać heble z "lepszego" świata? Absurd.
Żeby pozostawic 102Na trzeba było im robić kolejne RK, a nie było na to pieniędzy.

: 13 gru 2010, 21:17
autor: Kamil105Na
Lepiej jakby kupili 1 nowoczesny tramwaj zamiast 10 starych...

: 13 gru 2010, 21:30
autor: Marcin
Kamil105Na pisze:Lepiej jakby kupili 1 nowoczesny tramwaj zamiast 10 starych...
Który rozwaliłby się na naszym torowisku...

: 13 gru 2010, 21:44
autor: Kamil105Na
Marcin pisze:
Kamil105Na pisze:Lepiej jakby kupili 1 nowoczesny tramwaj zamiast 10 starych...
Który rozwaliłby się na naszym torowisku...
No właśnie, więc najpierw trzeba naprawić torowiska.

: 13 gru 2010, 21:47
autor: adam86
Kamil105Na pisze:Lepiej jakby kupili 1 nowoczesny tramwaj zamiast 10 starych...
Zastanów się ile kosztuje nowy tramwaj, a ile wiedeniec.

: 13 gru 2010, 23:37
autor: Penny
adam86 pisze:
Kamil105Na pisze:Lepiej jakby kupili 1 nowoczesny tramwaj zamiast 10 starych...
Zastanów się ile kosztuje nowy tramwaj, a ile wiedeniec.
A zamiast wiedeńców nie lepiej Konstal 105 sprowadzać :?: Mamy do nich mnóstwo części i wszyscy z wozowni wiedzą jak te wozy naprawiać, na dodatek nie trzeba "marnować" godzin na szkolenie motorowych na nowy typ wozu.

: 14 gru 2010, 12:47
autor: adam86
Penny pisze:A zamiast wiedeńców nie lepiej Konstal 105 sprowadzać :?: Mamy do nich mnóstwo części i wszyscy z wozowni wiedzą jak te wozy naprawiać, na dodatek nie trzeba "marnować" godzin na szkolenie motorowych na nowy typ wozu.
105Na może się uda z Warszawy sprowadzić w zamian za nasze 105N, które pójdą do kasacji. Ale mamy takie linie, jak wspomniana 9, gdzie wiedeniec byłby lepszym rozwiązaniem, niź 105Na solo.

: 14 gru 2010, 15:33
autor: Kamil105Na
Można też sprowadzić 13N :) Stare są ale wytrzymałe.

: 14 gru 2010, 16:13
autor: Maciek
Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady. 8)

: 14 gru 2010, 16:56
autor: DW
Maciek pisze:Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady. 8)
W przypadku 102N, to byłoby to możliwe tylko na 38 i to po przerobieniu wozu na dwukierunkowy, bo mamy tylko 1 taki wóz :-P
Natomiast zachowało się parę stodwójek - 3 ostawione na historyczne i 2 robocze.
Łącznie 6 wozów serii 102N, więc rzeczywiście to na pewno rozwiązałoby problemy taborowe ;)

: 14 gru 2010, 17:24
autor: Maciek
Chodziło mi o ściągnięcie jakiś wozów z Polski a nie tych co są w GOP. pisałem w nawiązaniu do tych 105 Warszawskich.

: 14 gru 2010, 18:14
autor: rafalurbino18
Maciek pisze:Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady.
A skąd niby chciałbyś te stodwójki ściągnąć?
Skoro już coś trzeba kupić to chyba lepiej z zachodu. Nie wiem w jakim stanie są warszawskie wagony, bo ich ściągnięcie też mogłoby być jakimś rozwiązaniem.

: 14 gru 2010, 20:48
autor: Kamil105Na
Najlepiej nie kasować stopiątek tylko je remontować (byle by się trzymały).
Maciek pisze:Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Lepiej włożyć trochę kasy i stare 102N doprowadzić do stanu jakiegoś porządniejszego i na jakąś linie puścić 100% obsady. 8)
Na 21 by się przydały :) W ogóle to ja nie rozumiem dlaczego tam jeżdżą solówki. Po południo nie da się wejść do środka. A uszczęśliwione TŚ dało sobie skład na 28...(w drugim wagonie ostatnio się drzwi nie otwierały...).

: 14 gru 2010, 20:54
autor: mark40
Podobno jutro ma przyjechać, ale podaje to jako info z drugiej ręki więc prosze przyjąć, że nie jest pewne.

: 16 gru 2010, 11:30
autor: Przemek
Laweta z wiedeńczykiem przyjechała dziś do Chorzowa Batorego.
Numer boczny 4503.

: 16 gru 2010, 18:15
autor: Peter
Przemek pisze:Laweta z wiedeńczykiem przyjechała dziś do Chorzowa Batorego.
Numer boczny 4503.
Jak widać rocznik 1971 :arrow: #4503

: 17 gru 2010, 10:02
autor: dioniz
Witam, od trzech lat mam przyjemność prowadzić wagony E1 solo jak i E1+c3. Wagony przyjemnie się prowadzi, awarie jakieś tam zawsze muszą wystąpić ale rzadko się zdarza aby wagon trzeba było spychać. Wbrew wszystkiemu są one łatwe w obsłudze, w miarę ciche, wygodne patrząc z punktu widzenia prowadzącego jak i pasażera (w zimie ciepło a w okresie letnim duże otwierane okna robią przewiew) no i to co najważniejsze są bezpieczne (piasecznice oraz hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii).
Podsumowując nie nastawiajcie się negatywnie do tych wagonów, moim skromnym zdaniem lepszy "szrot wiedeński" niż nasza rodzima konstrukcja.
Pozdrawiam motorniczy z Krakowa. :)

: 17 gru 2010, 13:28
autor: Slim
Osobiście wolałbym żeby TŚ kupiły (pewnie znacznie taniej) wycofywane 105Na z Warszawy które obecnie razem z 13N przechodzą prawdziwą rzeź, przynajmniej nie trzeba będzie szkolić motorniczych i mechaników do obsługi nowego typu taboru. Poza tym warszawskie wagony przewyższają nasze pod każdym względem, a ich przystosowanie do naszej sieci to kwestia raptem kilku dni.

: 17 gru 2010, 14:50
autor: memphis
dioniz pisze:hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii
Przecież to jest niezgodne z przepisami, no i ze zdrowym rozsądkiem również. Jak wtedy wagon hamuje awaryjnie w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej? W naszych helmutach zasilanie hamulców szynowych z akumulatorów to jest jedna z głównych przeróbek.

: 17 gru 2010, 15:41
autor: dioniz
memphis pisze:
dioniz pisze:hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii
Przecież to jest niezgodne z przepisami, no i ze zdrowym rozsądkiem również. Jak wtedy wagon hamuje awaryjnie w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej? W naszych helmutach zasilanie hamulców szynowych z akumulatorów to jest jedna z głównych przeróbek.
Dlaczego niezgodne? Automatycznie przechodzi na zasilanie z baterii.

: 17 gru 2010, 16:08
autor: Penny
dioniz pisze:
memphis pisze:
dioniz pisze:hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii
Przecież to jest niezgodne z przepisami, no i ze zdrowym rozsądkiem również. Jak wtedy wagon hamuje awaryjnie w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej? W naszych helmutach zasilanie hamulców szynowych z akumulatorów to jest jedna z głównych przeróbek.
Dlaczego niezgodne? Automatycznie przechodzi na zasilanie z baterii.
Więc powinieneś był inaczej sformułować pierwszą wypowiedź, bo wynika z niej, że "wiedeńczyk" w ogóle nie korzysta z akumulatorów ;)

: 17 gru 2010, 16:34
autor: memphis
Penny pisze:
dioniz pisze:Dlaczego niezgodne? Automatycznie przechodzi na zasilanie z baterii.
Więc powinieneś był inaczej sformułować pierwszą wypowiedź, bo wynika z niej, że "wiedeńczyk" w ogóle nie korzysta z akumulatorów ;)
Otóż to. Jeśli jest tak jak piszesz to chyba w porządku.

: 17 gru 2010, 21:08
autor: TŚ25
Kamil105Na pisze:Można też sprowadzić 13N :) Stare są ale wytrzymałe.
Po co nam 13N albo 105N :?:
Lepiej kupić dwukierunkowce :-P

Jeszcze, tak na marginesie, dostałem wiadomość od kolegi z krakowa że TŚ ma w lutym testować wagon "MAN N8S-NF" http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0504103749 .
Nie wiem, czy to prawda.

: 18 gru 2010, 12:35
autor: luki
TŚ25 pisze:Po co nam 13N albo 105N :?:
Bo Warszawa robi rzeź całkiem dobrych wozów, a u nas są braki. 13N uzupełniłyby tabor techniczny a 105N liniowy. Nie możemy sobie pozwalać na kasacje hebli, więc chyba warto byłoby skorzystać ?
TŚ25 pisze:Lepiej kupić dwukierunkowce :-P
Po co ? Obecnie po za 111N mamy Pt więc po co nam więcej takiego czegoś, same linie wahadłowe byś chciał ?

: 20 gru 2010, 22:11
autor: Boguś
Kamil105Na pisze:Można też sprowadzić 13N Stare są ale wytrzymałe.
Tylko, że u nas 13N jeździłaby jako solówka, co przy ich układzie drzwi wydłuży wymianę pasażerów.
Maciek pisze:Można sprowadzać ale to będzie zdezelowane już.
Warszawskie 13N i 105Na są zdecydowanie lepiej utrzymane niż nasze wagony.

: 22 gru 2010, 21:58
autor: DW
Na Batory przybyła również doczepka C3. Jaka, postaram się niebawem dowiedzieć.

Co do E1, to najprawdopodobniej, niezależnie od wyników testów, zostanie sprowadzonych co najmniej kilka wozów...
Slim pisze:Osobiście wolałbym żeby TŚ kupiły (pewnie znacznie taniej) wycofywane 105Na z Warszawy które obecnie razem z 13N przechodzą prawdziwą rzeź, przynajmniej nie trzeba będzie szkolić motorniczych i mechaników do obsługi nowego typu taboru. Poza tym warszawskie wagony przewyższają nasze pod każdym względem, a ich przystosowanie do naszej sieci to kwestia raptem kilku dni.
I całkiem możliwe, że tak też się stanie ;)
TŚ chcą się niebawem pozbyć wszystkich 105N (nie, nie chodzi o 105Na ;) ), które zużywają więcej energii niż zwykłe stopiątki.

: 22 gru 2010, 22:15
autor: adam86
DW pisze:I całkiem możliwe, że tak też się stanie ;)
TŚ chcą się niebawem pozbyć wszystkich 105N (nie, nie chodzi o 105Na ;) ), które zużywają więcej energii niż zwykłe stopiątki.
A to akurat nikogo nie obchodzi. problemem jest to, że owe padliny do niczego już się nie nadają.

: 23 gru 2010, 10:40
autor: mark40
DW pisze:Na Batory przybyła również doczepka C3. Jaka, postaram się niebawem dowiedzieć.
#1224

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=5940

: 24 gru 2010, 03:33
autor: puschel

: 24 gru 2010, 21:10
autor: 102n@
Mam poważne obawy co do eksploatacji tego modelu u nas. Pierwsze co się urwie/poleci to będą te osłony na wózkach. Potem się rozsypią przeguby, bo jak widać na filmie jest tam ciaśniej niż w 102-jkowych. Parę kółek na 9-ce i się podocierają;p Szczególnie na odcinku Stroszek - Sikorskiego i Chebzie - Wirek.

: 27 gru 2010, 11:30
autor: puschel
Te tramwaje nie mają lusterek z przodu. Jak ten motorniczy obserwuje drzwi? Tylko wewnętrznym?

: 27 gru 2010, 16:48
autor: Boguś
puschel pisze:Te tramwaje nie mają lusterek z przodu. Jak ten motorniczy obserwuje drzwi? Tylko wewnętrznym?
Krakowskie E1 mają prawe lusterko. Montaż zewnętrznych lusterek nie powinien być żadnym problemem.

: 27 gru 2010, 19:48
autor: DW
mark40 pisze:
DW pisze:Na Batory przybyła również doczepka C3. Jaka, postaram się niebawem dowiedzieć.
#1224
Z 1961 roku :-P

Oba wozy nie wyglądają za ciekawie. Jednak zanim wyjadą po raz pierwszy z zajezdni mają przejść mały remont. Na pewno ma zostać odświeżone dość zaniedbane wnętrze pojazdów. Poza tym poprawione mają zostać większe lub mniejsze szczegóły, tak aby wagon nadawał się do eksploatacji w naszych warunkach (polskie oraz "gopowskie" wymogi).

: 28 gru 2010, 09:26
autor: Iwo
DW pisze:Oba wozy nie wyglądają za ciekawie. Jednak zanim wyjadą po raz pierwszy z zajezdni mają przejść mały remont.
Wymiana siedzeń, wewnętrznych laminatów, wymiana oświetlenia na tzw listwe świetlną wpuszczoną w sufit wagonu.

: 28 gru 2010, 20:57
autor: adam86
A także podłogi.

: 10 sty 2011, 19:46
autor: DW
Już w tym tygodniu wiedeniec ma przechodzić nocne jazdy próbne. Możliwe, że na pierwsze wyjedzie już w nadchodzącą noc.
Na razie ma kursować tylko w nocy, więc z fotek raczej nici (chyba, że ktoś wybierze się na nocne "polowanie" ;) ).

A dziś w ciągu dnia skład E1+c3 manewrował ponoć po zajezdni:
domin45670 na forum skyscrapercity pisze:Dziś widziałem jakieś wstępne przejażdżki po zajezdni składu E1+c3, głównie przód/tył, bez osłon na wózkach. Nie wygląda na żywo źle.

: 10 sty 2011, 21:33
autor: Przemek
DW pisze:Już w tym tygodniu wiedeniec ma przechodzić nocne jazdy próbne. Możliwe, że na pierwsze wyjedzie już w nadchodzącą noc.
Potwierdzam, wyjedzie dziś w nocy, ale bez przyczepki.

: 11 sty 2011, 10:41
autor: treeboor90
I co wyjechał ten tramwaj, na te testy?

: 11 sty 2011, 23:30
autor: Slim
treeboor90 pisze:I co wyjechał ten tramwaj, na te testy?
Dosłownie przed chwilą wjechał do Sosnowca od strony Szopienic wraz z doczepą c3 w obu wagonach było włączone wewnętrzne oświetlenie. Pomimo że było ciemno to na żywo prezentuje się nawet dobrze, nie jest głośny i jechał z dość dużą prędkością, postaram się napisać o której ewentualnie będzie wracał (oczywiście o ile będzie wracał tą samą trasą).

EDYCJA godz. 2:05

Pociąg 1511 wagon #621 kurs o 1:34 z Dworca do Zawodzia jechał opóźniony o 30 minut być może spowodowane to było nocnymi testami E1+c3, który jeszcze nie wracał (chyba że przez Mysłowice).