Nowe wagony niskopodłogowe
: 24 lut 2011, 21:11
http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnow ... mwaje.html
Znalazłem taki trochę ciekawy artykuł.
Znalazłem taki trochę ciekawy artykuł.
Dyskusje o tramwajach na Śląsku i w Zagłębiu
http://fts.tramwaje.slask.pl/
Będzin na pewno nic nie dostanie. No chyba, że wyłożono by dodatkową kasę na przystosowanie zajezdni i... remont kilku kilometrów torów do niej prowadzących.Big0s93 pisze:I w końcu coś Będzin dostanie
Z niektórymi wagonami nie powinno być żalu się pożegnać Teoretycznie nowe tramwaje powinny zastąpić 60 szt 105Na. Raczej nie będą to wszystkie wagony z Zawodzia bo te są stosunkowo w najlepszym stanie. Pewnie nastąpią przesunięcia do innych zajezdni, gdzie również nastąpią kasacje "swoich" wagonów. Wydaje mi się też, że Zawodzie dostanie mniej zmodernizowanych stopiątek. Jeśli wyśle swoje do modernizacji to po powrocie mogą się one pojawić w innych zajezdniach. Przynajmniej tak powinien wyglądać w miarę sprawiedliwy podział nowego i zmodernizowanego taboru między zajezdnie.DW pisze:Wszystkie nowe wozy mają trafić na Zawodzie. Jak rzeczywiście dotrą to możemy się spodziewać prawdziwej rzezi stopiątek
A jak wygląda z awaryjnością tego ustrojstwa? I czy dalej jeździ cała jedna sztuka w Poznaniu?memphis pisze:Puma jest tańsza i nadaje się na nasze torowiska, więc ma duże szanse, szczególnie, że nie ma być wymaganej 100% niskiej podłogi.
Zgadza się, też myślałem o Pumie. 2-3 lata temu pisano, że kosztuje 5,5-6,0 mln. Pomimo tego, że wielu uważało z początku pume za niewypał, to teraz w Poznaniu podobno śmiga bez problemów. Nawet wolałbym Pumę od Pesy, chociażby względu na lepszą ergonomię wnętrza, dużą liczbę miejsc siedzących.memphis pisze:Puma jest tańsza i nadaje się na nasze torowiska, więc ma duże szanse, szczególnie, że nie ma być wymaganej 100% niskiej podłogi.
Przecież to ile będzie miejsc siedzących to zależy od zamawiającego. A tak poza tym to kupowanie pesy na nasze tory nie ma kompletnie sensu. I tak tylko trasa 20 i 15 będzie się nadawała na takie wagony, więc część i tak będzie jeździła po rozwalonych torach, tak jak dziś citki.mark40 pisze: Zgadza się, też myślałem o Pumie. 2-3 lata temu pisano, że kosztuje 5,5-6,0 mln. Pomimo tego, że wielu uważało z początku pume za niewypał, to teraz w Poznaniu podobno śmiga bez problemów. Nawet wolałbym Pumę od Pesy, chociażby względu na lepszą ergonomię wnętrza, dużą liczbę miejsc siedzących.
To się nazywa defetyzm :mryellow:Peter pisze:Przepraszam za mój realizm, ale nie chciałbym żeby ktoś czytając forum pomyślał, że te wyczekiwane nowe niskopodłogowce są już tak w zasięgu ręki.
Nie tylko od zamawiającego, ale tez od konstrukcji tramwaju dzięki czemu można ładnie poupychać więcej siedzeń. A jeśli siedzeń będzie mniej to przestrzeni więcej.adam86 pisze:Przecież to ile będzie miejsc siedzących to zależy od zamawiającego. A tak poza tym to kupowanie pesy na nasze tory nie ma kompletnie sensu. I tak tylko trasa 20 i 15 będzie się nadawała na takie wagony, więc część i tak będzie jeździła po rozwalonych torach, tak jak dziś citki.
W rezerwie to mają stać stare wagony, a nie nowe niskie podłogi.mark40 pisze: Zapomniałeś o linii 16? 15, 16 i 20 w sumie obsługuje 27 pociągów dziennie. W sam raz i rezerwa będzie.
bardzo wszystkim potrzebna do wożenia kolejnych ton powietrza na Brynów. Z resztą to by się i tak odbyło kosztem 16.Po za tym może będzie tez jakaś linia relacji Zawodzie-Brynów.
No właśnie, że nie. Cały odcinek od przystanku Wrocławska aż do ulicy Łużyckiej nadaje się tylko do wymiany, cała Katowicka w Bytomiu, rozjazdy przy zajezdni w Łagiewnikach, kwadratowy łuk przy Stabika, nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia. Nawet helmuty tam nie pojadą.A trasa 6 tez będzie w tych najgorszych miejscach zmodernizowana wiec powinno być ok dla samych citadisów i ewentualnie nowych.
Rezerwa w sensie że te 3 wagony mogą pojawić sie jeszcze na innych liniach, a nie stać w zajezdni.adam86 pisze:W rezerwie to mają stać stare wagony, a nie nowe niskie podłogi.
Bez przesady. Helmuty odjeżdżają już z Brynowa z prawie kompletem zajętych miejsc siedzących. Zwiększenie częstotliwości na trasie 16 przyciągnęło chyba pasażerów.bardzo wszystkim potrzebna do wożenia kolejnych ton powietrza na Brynów.
Racja, ze trochę zostanie, choć najgorsze odcinki w centrum Bytomia, w Chorzowie od AKSu do Chopina i przy wesołym miasteczku zostaną zmodernizowane.No właśnie, że nie. Cały odcinek od przystanku Wrocławska aż do ulicy Łużyckiej nadaje się tylko do wymiany, cała Katowicka w Bytomiu, rozjazdy przy zajezdni w Łagiewnikach, kwadratowy łuk przy Stabika, nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia. Nawet helmuty tam nie pojadą.
Czyli proponujesz aby kursowało wszystkie 30 wagonów, a gdy jakiś byłby zdefektowany, przechodził przegląd itp., to zamiast niego kursowałby zwykły wysokopodłogowy wagon a TŚ płaciłoby karę?adam86 pisze:W rezerwie to mają stać stare wagony, a nie nowe niskie podłogi.mark40 pisze:Zapomniałeś o linii 16? 15, 16 i 20 w sumie obsługuje 27 pociągów dziennie. W sam raz i rezerwa będzie.
Tak, dokładnie to proponuje. Tak jest na całym świecie. Nie wsyztskie przecież LF muszą być oznaczone w rozkładzie. A co do kar, to tramwajarze je dostaja za zupełnie inne rzeczy, a nie za to że citek nie jedzie. To akurat najmniej wszystkich obchodzi.DW pisze:]Czyli proponujesz aby kursowało wszystkie 30 wagonów, a gdy jakiś byłby zdefektowany, przechodził przegląd itp., to zamiast niego kursowałby zwykły wysokopodłogowy wagon a TŚ płaciłoby karę?
No chyba nie trudno wpaść na to, że to co się dzieje teraz jest jakąś totalną patologią. Przecież to jest zupełnie niepowazne, żeby z 18 wagonów, które są na stanie nie potrfić wystawić 13 sprawnych. Przestańcie myśleć chorymi kategoriami nieudolnych TŚ, bo to nie prowadzi do niczego. Wagony kupuje się po to, żeby jeździły, a starsze trzyma się w rezerwie.Przecież już teraz, mimo rezerwy 4 wagonowej (choć 3 są odstawiono), na trasie niemal zawsze brakuje kilka Citadisów...
Karlików mamy tylko 17.adam86 pisze:Przecież to jest zupełnie niepowazne, żeby z 18 wagonów, które są na stanie nie potrfić wystawić 13 sprawnych.
Fakt, co nie zmienia postaci rzeczy.KZKGaPowicz pisze:Karlików mamy tylko 17.adam86 pisze:Przecież to jest zupełnie niepowazne, żeby z 18 wagonów, które są na stanie nie potrfić wystawić 13 sprawnych.
Tylko zauważ, że te wagony są eksploatowane po remoncie dopiero kilka lat, więc ich nam nie odsprzedadzą. A kupowanie starych Tatr i ich modernizacja to konieczność zapłaty kupy kasy. Sama niska podłoga nic tu nie da, bo wagon taki jest tylko o prawie 2m dłuższy od stopiątki. Nie wszystko używane co byłoby dobre do kupienia jest wystawione na sprzedaż. Trzeba szukać
W artykule nie ma słowa o Będzinie.Big0s93 pisze:I w końcu coś Będzin dostanie
Jest nowy Prezydent, więc może po realizacji programu unijnego Będzin coś zacznie robić w sprawie tramwajów.DW pisze:Będzin na pewno nic nie dostanie. No chyba, że wyłożono by dodatkową kasę na przystosowanie zajezdni i... remont kilku kilometrów torów do niej prowadzących.
Bo przy obecnym stanie torowiska po kilku wyjazdach i zjazdach wozy nadawałyby się do odstawki...
Niezły "łokieć" zrobił się też za parkiem Mickiewicza w Bytomiu. Co do katowickiej to za kilka lat w końcu odsłoni się samoistnie drugi przykryty tor i bedzie prawie jak nowy. A te łokcie na Stabika to już legenda.Cały odcinek od przystanku Wrocławska aż do ulicy Łużyckiej nadaje się tylko do wymiany, cała Katowicka w Bytomiu, rozjazdy przy zajezdni w Łagiewnikach, kwadratowy łuk przy Stabika, nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia
Na 15 do Zagórza jakoś jeżdżą.adam86 pisze:nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia. Nawet helmuty tam nie pojadą.
No właśnie. Rozwalone styki to jeszcze nic wielkiego. Gorzej jak szyny są np. zapadnięte.mark40 pisze:Na 15 do Zagórza jakoś jeżdżą.adam86 pisze:nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia. Nawet helmuty tam nie pojadą.
Do czasu aż się gdzieś wykoleją. Helmuty mają zakaz wjazdu na 6, co prawda nie ze wzgledu na styki, tylko na rozjazdy.mark40 pisze:Na 15 do Zagórza jakoś jeżdżą.adam86 pisze:nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia. Nawet helmuty tam nie pojadą.
A co z tymi rozjazdami jest nie tak?adam86 pisze:Do czasu aż się gdzieś wykoleją. Helmuty mają zakaz wjazdu na 6, co prawda nie ze wzgledu na styki, tylko na rozjazdy.mark40 pisze:Na 15 do Zagórza jakoś jeżdżą.adam86 pisze:nie wspominając o kilkunastu rozwalonych stykach od Chorzowa do Bytomia. Nawet helmuty tam nie pojadą.
No przegieli, sto lat za murzynami, zreszta jak zwykle! Pocieli 102ki zamiast je remontowac a kupuja zardzewiale gruchoty z Austrii. 102ki wymagaly remontow, to niezaprzeczalne ale jezdzily Niby w czym maja byc te E1 lepsze od naszych starych konstalowskich wagonow? Owszem sa cichsze ale dla mnie to akurat na minus, bo wlasnie charakterystyczny dzwiek 102 byl taki fajny. Pozatym ani niskiej podlogi ani bezawaryjne i kosztuje jak to wszystko policzyc majatek, no i w dodatku poprostu brzydkie. Te 10 Helmutow, owszem ze wzgledu na dwukierunkowosc mozna jeszcze zrozumiec. Nikt niestety nie mysli o pasazerach z ta klimatyzacja a chyba wlasnie dla nich to sa tramwaje:-)Boguś pisze:Przegieli z tym brakiem klimatyzacji.
Bo o klimę, to jeszcze trzeba dbać. A z tym to różnie bywa.DW pisze:Bo klima nawet jakby była to pewnie nie byłaby używana zgodnie z jej przeznaczeniem (albo za bardzo, albo wcale).
Łukasz pisze:Prawdopodobny przetarg
Dosyć krótki czas na składanie ofert, bo do 29 czerwca. Oczywiście o wyborze decydować będzie głównie cena (80%) ale także termin dostarczenia pierwszego wagonu i specyfikacja techniczna (każde po 10%). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to po 24 miesiącach od podpisania umowy mają się pojawić pierwsze tramwaje, czyli latem 2014r.Iwo pisze:Przetarg został ogłoszony
Dziwi mnie troche brak oferty Alstomu. No coz pozostaje nam miec nadzieje, ze te pieniadze, ktore zostana przeznaczone na zakup tych wagonow mimo, ze pochodza po czesci ze srodkow unijnych pozostana skoro juz nie na Slasku to przynajmniej w kraju, bo niby dlaczego wydawac peniadze u Czechow, Hiszpanow czy tym bardziej Szwajcarow ( Stadler ) skoro Polacy sami potrafia budowac calkiem fajne tramwaje.Peter pisze:Swoje oferty zgłosiło 6 firm a są to Pesa, Solaris, Newag, Stadler, Skoda i hiszpański CAF. gazeta.pl
Mimo, ze osobiscie nie faworyzuje PESY z tego co wiem warszawskie Swingi po drobnych problemach z oprogramowaniem i oslonami na wozki sprawuja sie swietnie. Uwazam natomiast, ze wywozenie 240 mln zl za granice to nie fair tak jak to zrobil Wroclaw z oddaniem zlecenia na 31 wagonow Skodzie.adam86 pisze:Taaa, szczególnie PESA potrafi budować tramwaje.
Osobiscie jezeli chodzi o designy zyczylbym sobie na GOP-owskich torowiskach Tramino, w Poznaniu sa z tych wagonow bardzo zadowoleni deklarujac nawet 99% dyspozycyjnosci technicznej. Obawiam sie jednak, ze wyloniony z przetargu wykonawca skonstruuje faktycznie pojazd, ktory nie bedzie w 100% niskopodlogowy i nie bedzie klimatyzowany w czesci pasazerskiej zeby obnizyc koszty. Obydwa te kryteria nie sa niestety wymagane przez TS.Karix26 pisze:Z wyglądu ładnie się prezentują (przynajmniej w Łodzi).
No bardzo świetnie, tylko ciekawe czemu 1/3 średnio dziennie stoi:Pmartin2601 pisze: Mimo, ze osobiscie nie faworyzuje PESY z tego co wiem warszawskie Swingi po drobnych problemach z oprogramowaniem i oslonami na wozki sprawuja sie swietnie.
Wywożenie? Do torby załadowli pieniądze i wywieźli? Oddali zlecenia? Ehh, ręce opadają...Uwazam natomiast, ze wywozenie 240 mln zl za granice to nie fair tak jak to zrobil Wroclaw z oddaniem zlecenia na 31 wagonow Skodzie.
Wagon 100% niskopodłogowy ni będzie przecież zgodny z SIWZ.Obawiam sie jednak, ze wyloniony z przetargu wykonawca skonstruuje faktycznie pojazd, ktory nie bedzie w 100% niskopodlogowy i nie bedzie klimatyzowany w czesci pasazerskiej zeby obnizyc koszty. Obydwa te kryteria nie sa niestety wymagane przez TS.
A ja myślałem, że jesteśmy w UEmartin2601 pisze:Uwazam natomiast, ze wywozenie 240 mln zl za granice to nie fair (...)
Moim zdaniem będzie zgodny, ponieważ wartość 100% spełnia kryterium "nie mniej niż 60% w części pasażerskiej", czyli ≥ 60%. Część "niepasażerska" nie jest określona wymogami, więc również może być niska.adam86 pisze:Wagon 100% niskopodłogowy nie będzie przecież zgodny z SIWZ.martin2601 pisze:Obawiam się jednak, ze wyłoniony z przetargu wykonawca skonstruuje faktycznie pojazd, który nie będzie w 100% niskopodlogowy (...)
Tramwaj ma jeździć, nie wypadać poza skrajnię i nie dewastować torowiska, w ostatniej kolejności ewentualnie może także ładnie wyglądać.Karix26 pisze:Z wyglądu ładnie się prezentują (przynajmniej w Łodzi).
Zadeklarować sobie można nawet 199% gotowości, papier wszystko przyjmie. Tylko co z tego?martin2601 pisze:w Poznaniu sa z tych wagonow bardzo zadowoleni deklarujac nawet 99% dyspozycyjnosci technicznej.
Owszem jestesmy, za wyjatkiem Szwajcarii wszyscy wykonawcy, ktorzy zlozyli oferte sa w UE. Kazdy ma prawo do swojego zdania i moim zdaniem wydawanie pieniedzy za granica to bzdura jesli istnieje mozliwosc tworzenia miejsc pracy i inwestowania w kraju.Penny pisze:A ja myślałem, że jesteśmy w UEmartin2601 pisze:Uwazam natomiast, ze wywozenie 240 mln zl za granice to nie fair (...)
Szanuję to, co piszesz, bo bezrobocie to przykra sytuacja - ale patrząc na temat z drugiej strony: to bzdurą jest wydawanie większej kwoty w kraju, jeżeli taniej zrobi zagranica. Np. Alstom-Konstal robi tramwaje dla zagranicy -- zagranica może zrobić dla Nasmartin2601 pisze:(...) moim zdaniem wydawanie pieniedzy za granica to bzdura jesli istnieje mozliwosc tworzenia miejsc pracy i inwestowania w kraju.
SIWZ nie jest znany. Ale wg tego co zapowiadano, to tam będzie napisane, że wagon ma posiadać wózki skrętne.Penny pisze:Moim zdaniem będzie zgodny, ponieważ wartość 100% spełnia kryterium "nie mniej niż 60% w części pasażerskiej", czyli ≥ 60%. Część "niepasażerska" nie jest określona wymogami, więc również może być niska.
Ale to nie jest żadne inwestowanie. Ten tramwaj ma byc dobry jakościowo i niezawodny, a nie przede wszystkim polski. Idąc Twoim XIX wiecznym tokiem rozumowania Solaris powinien dawno zdechnąć, bo większość produkcji eksportuje.martin2601 pisze:Owszem jestesmy, za wyjatkiem Szwajcarii wszyscy wykonawcy, ktorzy zlozyli oferte sa w UE. Kazdy ma prawo do swojego zdania i moim zdaniem wydawanie pieniedzy za granica to bzdura jesli istnieje mozliwosc tworzenia miejsc pracy i inwestowania w kraju.Penny pisze:A ja myślałem, że jesteśmy w UEmartin2601 pisze:Uwazam natomiast, ze wywozenie 240 mln zl za granice to nie fair (...)
Przyznam szczerze, ze nad tym sie nie zastanawialem i napewno jest to jakis sensowny argument.butthead pisze:Jak zatem przeprowadzić skutecznie przetarg wykluczając producentów z całej reszty UE? Polskim producentom powoli udaje się wygrywać także przetargi na dostawy taboru zagranicą - dokładnie na tej samej zasadzie, jak we Wrocławiu udało się to Czechom.
Owszem Alstom-Konstal sprzedaje za granice, podobnie jak i Solarisowi udalo sie sprzedac swoje Tramino w Niemczech, a Pesa wysyla Swingi na Wegry. Chyba mnie poprostu drazni sam fakt, ze te wagony mialyby niebyc polskie. Zawsze albo jakies niemieckie graty albo austriackie albo jeszcze inne. No nic pozyjemy zobaczymyPenny pisze:Szanuję to, co piszesz, bo bezrobocie to przykra sytuacja - ale patrząc na temat z drugiej strony: to bzdurą jest wydawanie większej kwoty w kraju, jeżeli taniej zrobi zagranica. Np. Alstom-Konstal robi tramwaje dla zagranicy -- zagranica może zrobić dla Nasmartin2601 pisze:(...) moim zdaniem wydawanie pieniedzy za granica to bzdura jesli istnieje mozliwosc tworzenia miejsc pracy i inwestowania w kraju.