Strona 1 z 1

Konstal 105Nm2K #790 - historia pewnego remontu

: 30 gru 2006, 09:06
autor: rzelfix
Wreszcie jest! Odstawiony był od 2003 roku. :shock:
Wagon przechodzi ostatnie prace w zajezdni Będzin i myślę, że w ciągu dwóch tygodni wyjedzie.
Od #739 nie różni się praktycznie niczym, bowiem wszystko z niego zostało przeniesione. W #739 nie było bodajże rzeźni po środku wagonu oraz paskudnie zaślepionych gniazd.
Co jeszcze? Pulpit również ex. #739, światła rodem z Żuka, podobno fioletowe wózki :shock: , czerwony kubraczek z kremową listewką, srebrzysty pantograf OTK-1, i nawet kontrolki oznajmiające indywidualne otwarcie drzwi przez pasażera na szafach nad drzwiami (popularne w będzińskich modernizacjach). Układ tyrystorowy nie trudno domyśleć się, że również odziedziczył w spadku po #739, a jak jest z przetwornicą tego niestety nie wiem.

Zdjęcia:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-18901.html -> Wagon przed modernizacją...
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-77245.html -> ...podczas...
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-128818.html -> ... i po.
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-128825.html -> Tutaj nowy pulpit...
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-128821.html -> ... a tu nowe wnętrze.

: 30 gru 2006, 09:46
autor: Peter
rzelfix pisze:Wreszcie jest! Odstawiony był od 2003 roku. :shock:
Ten wagon moim zdaniem był odstawiony o wiele dłużej, po to by służyć jako składnica części zamiennych do 105NT #789. Ja go na torowiskach nie widziałem wiele lat przed 2003r. Już wtedy stał mocno zakurzony. :wink:
Ciekawe dostał to oznaczenie 105Nm2K. Średnia ta modernizacja, bo ze starych części, ale przynajmniej wagon nie będzie stał latami bezużytecznie.

Przeniosłem to do remontów. :)

: 30 gru 2006, 12:38
autor: luki
No super, nie zmarnowało się ani pudło #790, ani części z #739.
Czekać aż tylko wyjedzie.
Owszem Peter, już w 2003 jak do niego zaglądałem był strasznie skurzony, że w środku zostawiłem widoczne ślady :mruga:
Miał on jeszcze mocowanie na stare kwadraty.
Juz chyba od końca lat 90-tych służył jako składnica.
W tym czasie odstawiony czasowo też był #789, bo stał jak pamiętam zaraz za nim jakoś.

Znalazłem więcej fot http://www.tram-silesia.pl/pub/790/

: 30 gru 2006, 14:29
autor: Boguś
Przy okazji mogli mu usunąć ślady po gniazdach z przodu i z tyłu. No i te światła z Żuka, a tak poza tym piękny. Czekam z niecierpliwością aż wyjedzie

: 30 gru 2006, 14:31
autor: luki
Te głupie zaślepki w miejscach gniazd uważam za kompletną głupotę, skoro już usuwają gniazda niech zrobią jak trzeba przednią blachę, ale się nie chciało i dali dwie okrągłe łatki, beee brzydkie to :|

: 30 gru 2006, 14:37
autor: Boguś
luki pisze:Te głupie zaślepki w miejscach gniazd uważam za kompletną głupotę, skoro już usuwają gniazda niech zrobią jak trzeba przednią blachę, ale się nie chciało i dali dwie okrągłe łatki, beee brzydkie to :|

Też według mnie jest to dziwne, bo w #525 te ślady usunęli :D a tu zostawili :|

: 30 gru 2006, 14:40
autor: luki
Boguś pisze:
luki pisze:Te głupie zaślepki w miejscach gniazd uważam za kompletną głupotę, skoro już usuwają gniazda niech zrobią jak trzeba przednią blachę, ale się nie chciało i dali dwie okrągłe łatki, beee brzydkie to :|

Też według mnie jest to dziwne, bo w #525 te ślady usunęli :D a tu zostawili :|
Musieli blache wymienić przednią, to dali całą i nie robili już wycięć na gniazda których nie było. Przypomną że #525 przed wypadkiem miał właśnie takie kółeczka ...

Kod: Zaznacz cały

www.tramwaje1.za.pl/2006/05/0901.jpg

Re: Konstal 105Nm2K #790

: 30 gru 2006, 23:58
autor: ff
rzelfix pisze: W #739 nie było bodajże rzeźni po środku wagonu oraz paskudnie zaślepionych gniazd.
Obrzydliwość. Faktycznie lepsza cała blacha, ale ja jestem przeciwnikiem likwidowania gniazd jakichkolwiek i gdziekolwiek.
rzelfix pisze: czerwony kubraczek z kremową listewką,
Oni go robili w Chorzowie, wiec dziwne, że jeszcze końcówek zderzaka nie machnęli na kremowo.
rzelfix pisze: srebrzysty pantograf OTK-1
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-128818.html -> ... i po.
No przepiękny ten pantograf. Z reguły jednak nówki bywały trochę jaśniejsze, bardziej metaliczne. Ten wygląda jakby był plastikowy, ale wygląda super :)
luki pisze:Te głupie zaślepki w miejscach gniazd uważam za kompletną głupotę, skoro już usuwają gniazda niech zrobią jak trzeba przednią blachę, ale się nie chciało i dali dwie okrągłe łatki, beee brzydkie to :|
Jak się chce to i można tak załatać, żeby wygladało jakby miał jednolitą blachę. Czyli załatać równo, pospawać i potem wyszlifować. Takim przykładem jest wagon 505, który jak ma jasny podkład reklamowy (biała Netia, żółta echinacea) to widać delikatnie spawy - kontury otworów po gniazdach. Nie przypominam sobie, żeby wagon w ostatnich latach gdzieś przodem rąbnął, więc ta blacha chyba jeszcze jest.

: 31 gru 2006, 13:55
autor: Boguś
Najczęściej Będzin usuwał gniazda. Robił to najczęsciej byle jak, właśnie wstawiając te zaślepki po gniazdach. Jakoś w wagonach innych zajezdni zaślepek nie widuję. Jedynie do głowy mi przychodzą #747 i #673 z Zawodzia

: 02 sty 2007, 11:17
autor: Sebastian22
Wow! Widze ze podpatrzyli z krakusow i zrobili miejsce stojące/na wózek... to juz drugi mod. po #740 w Bedzinie. Ciekawe na jaka linie go przydziela...

/Będzinie

Faktycznie pomyłka....

: 02 sty 2007, 11:30
autor: Peter
Sebastian22 pisze:Widze ze podpatrzyli z krakusow i zrobili miejsce stojące/na wózek.....to juz drugi mod po #740 w Bendzinie.
Takie miejsca mają zrobione chorzowskie modernizacje #374, #614, #677 i #678.

: 02 sty 2007, 14:58
autor: DW
Sebastian22 pisze:Wow! Widze ze podpatrzyli z krakusow i zrobili miejsce stojące/na wózek... to juz drugi mod. po #740 w Będzinie. Ciekawe na jaka linie go przydziela...
Mam nadzieję, że na żadną, bo jak kolejną modernizację dadzą na 22, to chyba im coś zrobię... :x

: 02 sty 2007, 16:09
autor: luki
Ja bym chciał go na 15 ;)
Ale stawiam że dostanie mu się 26 :D

: 02 sty 2007, 16:14
autor: Panewniczanin
I tak nawet jak go gdzieś "dadzą" to od czasu do czasu będzie się pojawiał na innych liniach. ;)

: 06 sty 2007, 14:26
autor: DW
Wagon #790 już jeździ. :D
Dzisiaj na poc. 2406. Mam nadzieję, że nie objął stałego przydziału po #789.
Wagon otrzymał wyświetlacze (z któregoś ze skasowanych wagonów z Będzina #431/#444/#668 lub nowe[?]) oraz przetwornicę statyczną. Listwy ma takie jak #525 - kremowe.
Ogólnie z zewnątrz wygląda ładnie, a do środka nie wchodziłem, bo drzwi były zamknięte. Być może jakbym nacisnął przycisk to by się otworzyły, ale mogą też chronić wagon przez wandalizmem i mogły być zamkniete.
Zdjęcia wagonu podczas postoju na trójkącie na Okrzei zamieściłem tutaj:
http://trams.tr.funpic.de/details.php?image_id=211
http://trams.tr.funpic.de/details.php?image_id=213
http://trams.tr.funpic.de/details.php?image_id=214

: 06 sty 2007, 14:33
autor: luki
SUPER, jak się ciesze :lol:
DW pisze: Ogólnie z zewnątrz wygląda ładnie, a do środka nie wchodziłem, bo drzwi były zamknięte. Być może jakbym nacisnął przycisk to by się otworzyły, ale mogą też chronić wagon przez wandalizmem i mogły być zamkniete.
Z tego co widze to na żółto świeciły w środku lampki, to są zapewne te przy naklejce "drzwi zostaną otwarte", więc zapewne było włączone IOD.

: 06 sty 2007, 14:36
autor: DW
luki pisze:...
DW pisze: Ogólnie z zewnątrz wygląda ładnie, a do środka nie wchodziłem, bo drzwi były zamknięte. Być może jakbym nacisnął przycisk to by się otworzyły, ale mogą też chronić wagon przez wandalizmem i mogły być zamkniete.
Z tego co widze to na żółto świeciły w środku lampki, to są zapewne te przy naklejce "drzwi zostaną otwarte", więc zapewne było włączone IOD.
Po zobaczeniu tych lampek na zdjęciu właśnie o tym pomyślałem :)

(Do galerii wrzuciłem dopiero część moich zdjęć (chodzi o wszytskie wagony). Resztę będę stopniowo dodawał, a niektóre słabe usuwał.
Oczywiście wszyscy mogą się rejestrować :))

: 06 sty 2007, 16:17
autor: Peter
Wrzuć jakbyś mógł coś do naszego albumu jeśli się zgadzasz oczywiście jako autor (dodałem kategorię). :wink:
Dzięki za fotki. Czekam na fotki wnętrza. 8)
A przetwornicę ma statyczną ?

: 06 sty 2007, 17:25
autor: DW
Peter pisze:Wrzuć jakbyś mógł coś do naszego albumu jeśli się zgadzasz oczywiście jako autor (dodałem kategorię). :wink:
Dzięki za fotki. Czekam na fotki wnętrza. 8)
A przetwornicę ma statyczną ?
Zaraz wrzucę (ten wagon chyba też powinien należeć do kategorii 105N-2K tak jak wagony typu 105N-MB i 105N-MH, bo 105Nm2K to chyba typ dokładniejszy, a należy pod 105N-2K).
Wnętrza jeszcze nie mam, ale postaram się zrobić w tym lub w przyszłym tygodniu. Chyba, że ktoś inny zrobi :)
Widziałem go tylko jak stał na trójkącie, ale skoro prawdopodobnie było włączone IOD to chyba musiał mieć włączoną przetwornicę, a dźwięku wirującej nie słyszałem.

: 07 sty 2007, 00:09
autor: Sebastian22
Dzis hulał na 24ce...

/Dziś

No co ty? Naprawdę? Ja nie mogę... No popatrz! A kol. DW już napisał o tym pięć postów wcześniej. mod. rzlfx

: 07 sty 2007, 15:52
autor: luki
DW pisze:Zaraz wrzucę (ten wagon chyba też powinien należeć do kategorii 105N-2K tak jak wagony typu 105N-MB i 105N-MH, bo 105Nm2K to chyba typ dokładniejszy, a należy pod 105N-2K).
Można by tu trochę nad tym dyskutować, bo niby 105N2K to wagony zmodernizowane, z opartym rozruchem na tyrystorach GTO, czyli jak w przypadku wszystkich naszych modernizacji. Zatem wszystko to jest 105N2K, inaczej mówiąc też 105N zmodernizowane.
Głównie przez miłośników stosowane jest oznaczenie 105N/MB i MH co oznacza "Modernizacja Chorzów", "Modernizacja Będzin".
Natomiast w papierach podobno wszystkie mają 105N2K, a #790 wg. papierów ma 105Nm2K, więc wg. tego jednak powinny być oddzielnie, bo mają różne oznaczenia.

: 07 sty 2007, 16:30
autor: JoHoNuS
Już nie mogę się go doczekać na 15. Czas Odkurzyc aparat bo przydałoby się go uwiecznić póki ktoś go nie zapaprze. A jak nie przyjedzie do Katowic to i tak trzeba się wybrać do Zagłębia bo taki wagon to nie lada gratka i to nie tylko dla pasjonatów!

: 07 sty 2007, 16:59
autor: rzelfix
luki pisze:Można by tu trochę nad tym dyskutować, bo niby 105N2K to wagony zmodernizowane, z opartym rozruchem na tyrystorach GTO, czyli jak w przypadku wszystkich naszych modernizacji. Zatem wszystko to jest 105N2K, inaczej mówiąc też 105N zmodernizowane.
Głównie przez miłośników stosowane jest oznaczenie 105N/MB i MH co oznacza "Modernizacja Chorzów", "Modernizacja Będzin".
Natomiast w papierach podobno wszystkie mają 105N2K, a #790 wg. papierów ma 105Nm2K, więc wg. tego jednak powinny być oddzielnie, bo mają różne oznaczenia.
Dodam jeszcze, że na tabliczkach znaminowych (chyba obecnie są już wyrwane) w #347 i #718 było oznaczenie 105N2k-Mk i to zdaje się jest najbardziej dokładnym oznaczeniem naszych modernizacji, a 105N2k to skrótowe oznaczenie.
A poza tym odnoszę wrażenie, że w oznaczeniu 105Nm2k literka "m" oznacza tylko odpowidnią odmianę w stosunku do pozostałych modernizacji. Pytanie tylko: na czym ona polegała?

: 07 sty 2007, 18:35
autor: Karol
luki pisze:oznacza "Modernizacja Chorzów", "Modernizacja Będzin".
Ekhm. To "H" to raczej chyba od "Hajduki".

: 07 sty 2007, 19:04
autor: ff
rzelfix pisze:Natomiast w papierach podobno wszystkie mają 105N2K, a #790 wg. papierów ma 105Nm2K, więc wg. tego jednak powinny być oddzielnie, bo mają różne oznaczenia.
W papierach 678 to ma 105Na. :) Ale to na pewno pomyłka, może stała, może tylko chwilowa. Mówię o tych świstkach, które ma każdy tramwaj na pulpicie (kiedy był ostatni przegląd, kto go zrobił, do kiedy rejestracja (?) itd.) Podczas dnia otwartego każdy wagon coś takiego miał, można było zajrzeć, poczytać. Zdziwiłem się, że takie mają zaufanie, bo praktycznie każdy mógłby to sobie zabrać, gdyby zechciał. A 678 akurat wtedy też był na zajezdni, więc wiem, że miał tam 105Na.
rzelfix pisze: Dodam jeszcze, że na tabliczkach znamionowych (chyba obecnie są już wyrwane) w #347 i #718 było oznaczenie 105N2k-Mk i to zdaje się jest najbardziej dokładnym oznaczeniem naszych modernizacji, a 105N2k to skrótowe oznaczenie.
Dokładnie to na tabliczkach było wygrawerowane 105N-2K/MK. Chorzowskie tych tabliczek nie miały, nie wiadomo czy oznaczenie to samo, ale TŚ oficjalnie stosują do wszystkich 105-2K. 105N/MB i MH wymyślił memphis, wprawdzie nie sam autorytarnie, ale w drodze dyskusji na grupie pmtm, bo te oficjalne im się nie podobały. Tylko on miał wtedy stronę internetową i dlatego się to jego oznaczenie wpisało w określenia miłośników, choć nie jest prawdziwe.

: 08 sty 2007, 12:07
autor: luki
rzelfix pisze:Dodam jeszcze, że na tabliczkach znaminowych (chyba obecnie są już wyrwane) w #347 i #718 było oznaczenie 105N2k-Mk i to zdaje się jest najbardziej dokładnym oznaczeniem naszych modernizacji, a 105N2k to skrótowe oznaczenie.
A poza tym odnoszę wrażenie, że w oznaczeniu 105Nm2k literka "m" oznacza tylko odpowidnią odmianę w stosunku do pozostałych modernizacji. Pytanie tylko: na czym ona polegała?
Niby #790 dostał chyba wszystko to co miał #739. Może chodzi tu o to że tamte powstały w wyniku modernizacji wagonów 105Na, a tego zrobili z 105NT, to jedyna różnica jaką widzę, no i oczywiście rok modernizacji.

: 08 sty 2007, 13:17
autor: Peter
DW a jest jakaś tabliczka znamionowa między drugimi i trzecimi drzwiami ? :faja:

: 08 sty 2007, 15:32
autor: DW
Dzisiaj po raz pierwszy jechałem tym wagonem :)
Pierwsze co rzuciło mi się w oczy (przy wsiadaniu) to kwadratowe przyciski do otwierania drzwi na zewnątrz, które wystarczy lekko wcisnąć i drzwi się otwierają. Wewnatrz przyciski są takie jak w innych modernizacjach.
W środku wszystko tak jak na zdjęciach 'piotrkaw', tylko po drobnych pracach w zajezdni (nie było porozrzucanych kabli ;) ).
Najważniejsze co zauważyłem to to, że pozostawiono aparaturę tyrystorową i przy rozruchu słychać charakterystyczny dźwięk (chyba taki sam jak w #789), zaś przy hamowaniu odgłos heblowania (czy jak to się tam nazywa) desek :D. Z tego wynika, że wagon przy hamowaniu prawdopodobnie oddaje prąd do sieci trakcyjnej.
Wagon otrzymał oczywiście przetwornicę statyczną.
Tak jak napisałem wagon ma wyświetlacze, ale wewnętrzny wygląda jak nowy (chociaż nie wiem po co go zakładali skoro i tak nie jest używany).
Ciekawe jest jeszcze to, że pomiędzy trzecimi a czwartymi drzwiami (w tym miejscu gdzie na wagonie #112 jest szary kwadrat na tablicę L -
Obrazek) umieszczono podstawę (taką jak z przodu - w kszałcie litery T) na tablicę z numerem linii.
Peter pisze:DW a jest jakaś tabliczka znamionowa między drugimi i trzecimi drzwiami ? :faja:
Niestety, miejsce na tabliczkę nadal wygląda tak:
http://www.tram-silesia.pl/pub/790/photo6.html
Czyli nie umieszczono żadnej tabliczki, a szkoda, bo potem ludzie myślą, że tramwaje nie mają żadnych remontów :wink:

Dopisek (15:45): Wagon najprawdopodobniej objął stał przydział po #789 na poc. 2406 :(
Czyli na innych liniach będzie tylko sporadycznie :cry:

: 08 sty 2007, 15:36
autor: luki
DW pisze:Ciekawe jest jeszcze to, że pomiędzy trzecimi a czwartymi drzwiami (w tym miejscu gdzie na wagonie #112 jest szary kwadrat na tablicę L - ) umieszczono podstawę (taką jak z przodu - w kszałcie litery T) na tablicę z numerem linii.
To w stylu bytomskim, hmm, czyżby planowano tam wieszać tablice liniowe 8)

: 10 sty 2007, 15:57
autor: ff
luki pisze: To w stylu bytomskim, hmm, czyżby planowano tam wieszać tablice liniowe 8)
A na dniach otwartych tego nie miał? Bo skoro miał stary kwadrat, to może też miał i takie bolce (choć nie wiem w ogóle czy Będzin kiedyś to stosował), a w Chorzowie to zostawili.

: 11 sty 2007, 12:24
autor: luki
ff pisze: A na dniach otwartych tego nie miał? Bo skoro miał stary kwadrat, to może też miał i takie bolce (choć nie wiem w ogóle czy Będzin kiedyś to stosował), a w Chorzowie to zostawili.
No właśnie, nie przypominam sobie by Będzin miał takie rzeczy, a jak już to prawdopodobnie miały to tylko 105NT.
Tutaj jest fotka #789, można dostrzec mocowanie.
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-42486.html
(nie wiem czy dobra bo mi TWB nie działa, jak co to sory;) )

: 22 sty 2007, 15:15
autor: ff
Boguś pisze:Jakoś w wagonach innych zajezdni zaślepek nie widuję. Jedynie do głowy mi przychodzą #747 i #673 z Zawodzia
329 ma identyczne. :)

: 22 sty 2007, 17:03
autor: Sebastian22
Na WOŚPie widze mój wujek prowadzil :D