Strona 1 z 3

Nowe trasy tramwajowe

: 25 lis 2006, 21:05
autor: Boguś
Postanowiłem otworzyć nowy temat o nowych trasach tramwajowych w GOPie. Według mnie jest to ciekawy temat. Piście swoje propozycje.

: 25 lis 2006, 21:25
autor: Filip_777
Kiedyś były plany wybudowania trasy tramwajowej do Miechowic (wybudowanie torów i trakcji miało nastąpić od pętli Wrocławskiej w Bytomiu). Może kiedyś tak się stanie, że do Miechowic będziemy mogli jechać tramwajem...

: 25 lis 2006, 21:32
autor: Boguś
Filip777 pisze:Kiedyś były plany wybudowania trasy tramwajowej do Miechowic (wybudowanie torów i trakcji miało nastąpić od pętli Wrocławskiej w Bytomiu). Może kiedyś tak się stanie, że do Miechowic będziemy mogli jechać tramwajem...
Z tego co się orientuje to te plany istnieją. Tramwaj małby podobno jechać Wrocławską, Mechowicka, potem na terenach ogródków działkowych (trochę dziwny wariant). Dalszej przyszłej trasy nie znam.

: 25 lis 2006, 21:38
autor: Filip_777
Jak tylko TŚ odbije sie od dołka to napewno pomyślą o tej linii tramwajowej do Miechowic :) Jak na razie nie pozostaje nam nic jak 167, 183 i 623 i chyba jeszcze coś :D

: 25 lis 2006, 21:48
autor: Boguś
Filip777 pisze:Jak tylko TŚ odbije sie od dołka to napewno pomyślą o tej linii tramwajowej do Miechowic :) Jak na razie nie pozostaje nam nic jak 167, 183 i 623 i chyba jeszcze coś :D
Miechowice mają (?) być budowane ze środków miasta Bytom i funduszy unijnych. Słyszałem, że w przypadku budowy nowych linii tramwajowych UE pokrywa nawet 85% kosztów. To jest naprawdę okazja, więc nie powinno jej się zmarnować.

: 25 lis 2006, 22:01
autor: Filip_777
Boguś pisze:
Filip777 pisze:Jak tylko TŚ odbije sie od dołka to napewno pomyślą o tej linii tramwajowej do Miechowic :) Jak na razie nie pozostaje nam nic jak 167, 183 i 623 i chyba jeszcze coś :D
Miechowice mają (?) być budowane ze środków miasta Bytom i fundusze unijne. Słyszałem, że w przypadku budowy nowych linii tramwajowych UE pokrywa nawet 85% o kosztów. To jest naprawdę okazja, więc nie powinno jej się zmarnować
Eee, to dobrych wiadomości się dowiaduje :)

: 25 lis 2006, 22:06
autor: Boguś
Tutaj daje ci linka. Przykład tramwajów z Częstochowy.
http://www.tramwajbleszno.prv.pl/

: 25 lis 2006, 22:08
autor: Filip_777
Ok. Dzięki za tego linka :) Jak widać CKMKM robi coś w rozwoju sieci tramwajowej :)

: 26 lis 2006, 08:59
autor: Panewniczanin
Ja kiedyś bawiłem się w planowanie przyszłości sieci tramwajowej. Gdzieś mam na kompie schemat sieci TŚ na rok 2030. :D Z tego co pamiętam były tam takie linie jak:

Bytom - Miechowice (Pl. Szpitalny) - Rokitnica z odnogą w stronę Bławatkowej/Felińskiego

Bytom - Piekary Śląskie (Os. Wieczorka)

lekko przebudowany układ torowy w Bytomiu (19 pod dworzec kolejowy :P)

Wirek - Halemba

Brynów - Ligota

Brynów - Ochojec - Os. Odrodzenia - Kostuchna

Batory Armii Krajowej - Batory Stare Osiedle (tam gdzie pętla 22, 74/974, 201, 663).

Było tego wiele więcej, ale nie pamiętam tego. :P Jak znajdę (o ile w ogóle po formacie) to wrzucę.
Kiedyś były plany wybudowania trasy tramwajowej do Miechowic (wybudowanie torów i trakcji miało nastąpić od pętli Wrocławskiej w Bytomiu).
Ano, ano... Z tego co wiem to budowa miała się zacząć w 2004 bądź 2005 roku. :( Wiadukt w Karbiu stoi i marnuje się. :x Ponoć w ramach tej samej inwestycji (6/41) ma być budowany tramwaj do Ligoty.

: 26 lis 2006, 16:22
autor: Panewniczanin
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... b307f.html

Znalazłem.

Taki tam śmieszny schemat... :P Mam parę wątpliwości:

6 wyszła troszkę zbyt długa... Ale nie wiem jak ją skrócić.
muszę się jeszcze zastanowić nad torowiskami w Gliwicach i układem linii
no i coś ta 19 mi - nie wiem czemu - nie pasuje.

Po za tym:
- kropki niebieskie to granica Śląska z Altreichem
- takie przerywane paski to propozycja przedłużenia linii

Po zrobieniu tego schematu do głowy wpadło mi też kilka innych pomysłów, np. przedłużenie tramwaju z Ligoty do stacji SKM w Piotrowicach (na perony, tramwaj dwusystemowy) :P czy też inny tramwaj dwusystemowy z dworca w Katowicach przez Os. Witosa, Chorzów Batory, Kochłowice, Wirek do Halemby.

: 26 lis 2006, 16:28
autor: luki
Przyznam że ciekawe projekty, ale zastanawia mnie kilka rzeczy, ja np. kiedyś rozmyślałem o połączeniu Siemnianowic z Milowicami, a ta trasa z Koszutki do Milowic którędy by szła, mniej więcej przez Dąbrówkę Małą ?

: 26 lis 2006, 16:37
autor: Panewniczanin
luki pisze:Przyznam że ciekawe projekty, ale zastanawia mnie kilka rzeczy, ja np. kiedyś rozmyślałem o połączeniu Siemnianowic z Milowicami, a ta trasa z Koszutki do Milowic którędy by szła, mniej więcej przez Dąbrówkę Wielką ?
1. Ja też kiedyś myślałem nad połączeniem z Siemianowic w tamtym kierunku, ale nie do Milowic, tylko do Szopienic.
2. Tak, przez Dąbrówkę Małą. Źle narysowałem na schemacie, nie od Koszutki, a od Ronda, bo na Katowickiej ciężko zmieścić tramwja. Od Ronda w prawo, dalej przez tereny KWK Katowice łukiem do Os. Kukuczki i przez Dąbrówkę do Milowic. :) W Dąbrówce byłby tylko problem z "przeskoczeniem" przez przejazd. Muszę się tam kiedyś wybrać i zobaczyć jak to wygląda w terenie, bo ciężko tam wstawić tramwaj...

: 26 lis 2006, 16:39
autor: luki
Sory, chodziło mi o Dąbrówkę Małą, na Wielką to w Piekarach 8 kursowało :lol:

: 26 lis 2006, 22:30
autor: Boguś
Panewniczanin pisze:Ja kiedyś bawiłem się w planowanie przyszłości sieci tramwajowej. Gdzieś mam na kompie schemat sieci TŚ na rok 2030. :D Z tego co pamiętam były tam takie linie jak:

Bytom - Miechowice (Pl. Szpitalny) - Rokitnica z odnogą w stronę Bławatkowej/Felińskiego

Bytom - Piekary Śląskie (Os. Wieczorka)

lekko przebudowany układ torowy w Bytomiu (19 pod dworzec kolejowy :P)

Wirek - Halemba

Brynów - Ligota

Brynów - Ochojec - Os. Odrodzenia - Kostuchna

Batory Armii Krajowej - Batory Stare Osiedle (tam gdzie pętla 22, 74/974, 201, 663).

Było tego wiele więcej, ale nie pamiętam tego. :P Jak znajdę (o ile w ogóle po formacie) to wrzucę.
Kiedyś były plany wybudowania trasy tramwajowej do Miechowic (wybudowanie torów i trakcji miało nastąpić od pętli Wrocławskiej w Bytomiu).
Ano, ano... Z tego co wiem to budowa miała się zacząć w 2004 bądź 2005 roku. :( Wiadukt w Karbiu stoi i marnuje się. :x Ponoć w ramach tej samej inwestycji (6/41) ma być budowany tramwaj do Ligoty.
Powiem tak
Bytom - Miechowice (Pl. Szpitalny) - Rokitnica z odnogą w stronę Bławatkowej/Felińskiego - zbudują ale bez Rokitnicy.

Bytom - Piekary Śląskie (Os. Wieczorka)
Linia naprawdę potrzebna ale nie realna. Już widzę jak Piekary inwestują w tramwaj

lekko przebudowany układ torowy w Bytomiu (19 pod dworzec kolejowy :P)
Też o tym słyszałem. Tam mogłoby powstać centrum przesiadkowe, pętle tam by miały wszystkie linie, które obecnie kończą na pl.Sikorskiego

Wirek - Halemba
bardzo odległa przyszłość

Brynów - Ligota
pierwotnie tam miały kończyć 6/16. Obecnie mało prawdopodobne

Brynów - Ochojec - Os. Odrodzenia - Kostuchna
bardzo realne, ale tylko do Odrodzenia, ew. do os.Bażantów

Batory Armii Krajowej - Batory Stare Osiedle (tam gdzie pętla 22, 74/974, 201, 663).
nigdy o czymś takim nie słyszałem

Można dodać o dawna poruszany temat przedłużenia 15 w głab Zagórza oraz 24 na Środulę

: 27 lis 2006, 13:53
autor: Filip_777
Panewniczanin pisze: Bytom - Piekary Śląskie (Os. Wieczorka)
A po jakiego wała tam tramwaj? :D W pieruna autobusów jedzie w tamtym kierunku z Bytomia no i można się przesiąść na Szarleju np. z 24 do 168.

: 27 lis 2006, 15:57
autor: Sebastian22
w DG planowano kiedys linie na Mydlice, Leknice, Ząbkowice....

: 27 lis 2006, 16:37
autor: Panewniczanin
Filip_777 pisze:
Panewniczanin pisze: Bytom - Piekary Śląskie (Os. Wieczorka)
A po jakiego wała tam tramwaj? :D W pieruna autobusów jedzie w tamtym kierunku z Bytomia no i można się przesiąść na Szarleju np. z 24 do 168.
Równie można napisać po co tramwaj z Katowic do Chorzowa, skoro tam od cholery niepotrzebnych autobusów. Chodzi o to, żeby właśnie zlikwidować te wszystkie autobusy.

: 27 lis 2006, 17:34
autor: Filip_777
Nie sądze aby Piekary inwestowały w linię tramwajową... Przecież oni nic robili w sprawie "ósemki". Tylko jakieś durnowate konferencje robili...

: 27 lis 2006, 17:42
autor: Panewniczanin
Ale to nie jest plan na najbliższe 5 lat, tylko ~25, więc w tym czasie na pewno się wiele zmieni!

: 27 lis 2006, 17:47
autor: Filip_777
No miejmy nadzieje :D

: 27 lis 2006, 21:04
autor: rzelfix
Prezydent (jeszcze) Wójcik zarzeka się, że po wyborze na prezydenta w II turze wyborów w Bytomiu (10 grudnia!) dalej będzie inwestował infrastrukturę m. in. właśnie uwzględniona została linia tramwajowa do Miechowic. Ciekawe jak potoczy się sprawa za (miejmy nadzieję) kadencji p. Piotra Koja.

Poza tym w planach na daleką przyszłość była też linia tramwajowa do Tarnowskich Gór, ale z drugiej strony byłby to po części dubel z wąskotorówką, której mnie osobiście szkoda. Jest to pewna alternatywa na okres letni.

W każdym razie na pierwszym stawiam remonty infrastruktury tramwajowej obecnych tras. Nie wspominając na marginesie o taborze.

: 27 lis 2006, 21:10
autor: Filip_777
Jak tak Wójcik jest chętny do inwestycji w infrastrukturę to niech na początek da jakąś kasę na remont taboru z ZKT-3 albo na nowe tramwaje :D I niech da kasę na remont torowiska "siódemki" bo torowisko "7" to tragedia...

: 27 lis 2006, 21:10
autor: Boguś
rzelfix pisze:Prezydent (jeszcze) Wójcik zarzeka się, że po wyborze na prezydenta w II turze wyborów w Bytomiu (10 grudnia!) dalej będzie inwestował infrastrukturę m. in. właśnie uwzględniona została linia tramwajowa do Miechowic. Ciekawe jak potoczy się sprawa za (miejmy nadzieję) kadencji p. Piotra Koja.

Poza tym w planach na daleką przyszłość była też linia tramwajowa do Tarnowskich Gór, ale z drugiej strony byłby to po części dubel z wąskotorówką, której mnie osobiście szkoda. Jest to pewna alternatywa na okres letni.

W każdym razie na pierwszym stawiam remonty infrastruktury tramwajowej obecnych tras. Nie wspominając na marginesie o taborze.
Słyszałem o tym. Mówił o Miechowicach kilka dni przed wyborami. Dla mnie to była kiełbasa przedwyborcza.

: 27 lis 2006, 21:14
autor: Filip_777
Boguś pisze:
rzelfix pisze:Prezydent (jeszcze) Wójcik zarzeka się, że po wyborze na prezydenta w II turze wyborów w Bytomiu (10 grudnia!) dalej będzie inwestował infrastrukturę m. in. właśnie uwzględniona została linia tramwajowa do Miechowic. Ciekawe jak potoczy się sprawa za (miejmy nadzieję) kadencji p. Piotra Koja.

Poza tym w planach na daleką przyszłość była też linia tramwajowa do Tarnowskich Gór, ale z drugiej strony byłby to po części dubel z wąskotorówką, której mnie osobiście szkoda. Jest to pewna alternatywa na okres letni.

W każdym razie na pierwszym stawiam remonty infrastruktury tramwajowej obecnych tras. Nie wspominając na marginesie o taborze.
Słyszałem o tym. Mówił o Miechowicach kilka dni przed wyborami. Dla mnie to była kiełbasa przedwyborcza.
Racja Boguś. Ten pan tyle naobiecał a za przeproszeniem gówno zrobił. Obiecał też, że stopniowo będzie dawał pieniądze na nowe autobusy dla PKM Bytom a doprowadził tą firmę do stanu likwidacji..

: 27 lis 2006, 21:20
autor: Boguś
Filip_777 pisze:
Boguś pisze:
rzelfix pisze:Prezydent (jeszcze) Wójcik zarzeka się, że po wyborze na prezydenta w II turze wyborów w Bytomiu (10 grudnia!) dalej będzie inwestował infrastrukturę m. in. właśnie uwzględniona została linia tramwajowa do Miechowic. Ciekawe jak potoczy się sprawa za (miejmy nadzieję) kadencji p. Piotra Koja.

Poza tym w planach na daleką przyszłość była też linia tramwajowa do Tarnowskich Gór, ale z drugiej strony byłby to po części dubel z wąskotorówką, której mnie osobiście szkoda. Jest to pewna alternatywa na okres letni.

W każdym razie na pierwszym stawiam remonty infrastruktury tramwajowej obecnych tras. Nie wspominając na marginesie o taborze.
Słyszałem o tym. Mówił o Miechowicach kilka dni przed wyborami. Dla mnie to była kiełbasa przedwyborcza.
Racja Boguś. Ten pan tyle naobiecał a za przeproszeniem gówno zrobił. Obiecał też, że stopniowo będzie dawał pieniądze na nowe autobusy dla PKM Bytom a doprowadził tą firmę do stanu likwidacji..
Stopniowo- dobre hehe

: 27 lis 2006, 21:24
autor: Filip_777
Ja się tam w sumie z tego nie ciesze. Potwierdzam tylko zaistniałą sytuacje.

: 27 lis 2006, 21:30
autor: Boguś
Filip_777 pisze:Ja się tam w sumie z tego nie ciesze. Potwierdzam tylko zaistniałą sytuacje.
Chodziło mi tylko o słowo.

: 28 lis 2006, 15:25
autor: Boguś
Filip_777 pisze:Jak tak Wójcik jest chętny do inwestycji w infrastrukturę to niech na początek da jakąś kasę na remont taboru z ZKT-3 albo na nowe tramwaje :D I niech da kasę na remont torowiska "siódemki" bo torowisko "7" to tragedia...
A tam KZK GOP chciał puścić 116Nd. Torowisko 7 jest w opłakanym stanie, niedawno tam #680+679 stanął w poprzek. Remont musi zrobić Bytom i Świętochłowice, Przy okazji można by dobudować drugi tor na Piaśnikach i Łagiewnikach. Nie tylko na 7 torowisko jest beznadziejne, na 19 za różowo też nie jest.

czeladź

: 13 gru 2006, 14:09
autor: kaktus
Fajnie, że linię 22 przedłużą do Siemianowic. Często tamyędy jeżdże i muszę sie przesiadać na autobus.

Re: czeladź

: 13 gru 2006, 14:20
autor: Boguś
kaktus pisze:Fajnie, że linię 22 przedłużą do Siemianowic. Często tamyędy jeżdże i muszę sie przesiadać na autobus.
To są tylko plany, niewiadomo czy kiedykolwiek je zrealizują :|

: 13 gru 2006, 14:42
autor: Peter
O tym przedłużeniu 13 do Czeladzi i Będzina (a nie 22 do Siemianowic :)) już się lata temu mówiło, ale nic z tego nie wynikło. :twisted:
Swego czasu nawet prezydent Katowic mówił natomiast o wydłużeniu korytarza dzisiejszych linii 6/16 do Piotrowic i to może stać się realne, chociażby ze względu na to, że Katowice najbardziej w tej chwili rozbudowują się na południu. Jest więc potencjalne zapotrzebowanie na taką inwestycję. :mruga:
Jeżeli będą inwestycje w nowe linie, to oczywiście wszystko jest możliwe, czyli budowanie jak i również likwidowanie innych linii lub ich odcinków.

: 13 gru 2006, 15:28
autor: Boguś
Peter pisze: Jeżeli będą inwestycje w nowe linie, to oczywiście wszystko jest możliwe, czyli budowanie jak i również likwidowanie innych linii lub ich odcinków.
W gazetce KZK GOP, którą mam od Petera (za co jeszcze raz dziękuję)
padło zdanie, że szlaki będą modernizowane, budowane od podstaw i te o mniejszym znaczeniu ... likwidowane

: 13 gru 2006, 15:31
autor: Boguś
Peter pisze:Swego czasu nawet prezydent Katowic mówił natomiast o wydłużeniu korytarza dzisiejszych linii 6/16 do Piotrowic i to może stać się realne, chociażby ze względu na to, że Katowice najbardziej w tej chwili rozbudowują się na południu. Jest więc potencjalne zapotrzebowanie na taką inwestycję. :mruga:
Tej inwestycji to szczególnie kibicuje, bo ona dotyczy również mnie. Właśnie mieszkam w Piotrowicach i już obmyśliłem sobie trasę.

: 13 gru 2006, 15:35
autor: luki
Boguś pisze:W gazetce KZK GOP, którą mam od Petera (za co jeszcze raz dziękuję)
padło zdanie, że szlaki będą modernizowane, budowane od podstaw i te o mniejszym znaczeniu ... likwidowane
Napisane jest tak:
"Ważnym zadaniem nowych właścicieli firmy będzie ocena, które linie należy modernizować i ewentualnie rozwijać, a które straciły swoje znaczenie np. ze względu na zmiany w funkcjonowaniu zakładów przemysłowych."
Więc wynika że jeśli stwierdzą że jakaś linia nie ma znacznego znaczenia czy ma małą frekwencję to ją zlikwidują :?

: 13 gru 2006, 15:42
autor: Peter
Na pierwszy ogień dobrze by było gdyby powstały linie do Miechowic (potem być może jeszcze dalej), Piotrowic i właśnie to połączenie z Czeladzią (oczywiście wszystkie dwutorowe).

: 13 gru 2006, 15:53
autor: Boguś
Peter pisze:Na pierwszy ogień dobrze by było gdyby powstały linie do Miechowic (potem być może jeszcze dalej), Piotrowic i właśnie to połączenie z Czeladzią (oczywiście wszystkie dwutorowe).
Tramwaj Siemianowice - Czeladź, to jak go poprowadzić: przez Przełajkę? :?
Nie zapominajmy o 15 w głąb Zagórza.
Linie muszą być dwutorowe :wink:

: 16 gru 2006, 22:04
autor: Panewniczanin
Boguś pisze: Tramwaj Siemianowice - Czeladź, to jak go poprowadzić: przez Przełajkę? :?
Nie zapominajmy o 15 w głąb Zagórza.
Linie muszą być dwutorowe :wink:
Gdzie Rzym gdzie Krym? Spójrz na mapę -prowadzenie tramwaju przez Przełajkę byłoby kretynizmem roku. Najlepiej jest przez Pszczelnik - ma to dużo zalet:
+ najszybszy czas przejazdu
+ obsługa dużej części centrum Siemianowic a także parku i pola golfowego na Pszczelniku oraz Os. Piłsudskiego w Czeladzi
i przede wszystkim
+ nie ma połączenia drogowego Pszczelnika z Czeladzią - wszyscy jeżdżą przez Bańgów, bo inaczej się nie da, więc byłaby to mocna konkurencja dla samochodów
+ po za tym choćby KZK bardzo chciał takiej linii nie można zdublować autobusem. :lol:

Natomiast trasa Świerczewskiego - Zwycięstwa - Krupanka w Siemianowicach jest długa, wiedzie przez same pola - wyjątkiem jest maleńki Bańgów oraz strefa ekonomiczna na granicy Czeladzi i Bańgowa, ale to za mało by na rzecz tych dwóch rejonów, które można w całości obsłużyć tylko dwoma przystankami rezygnować z szybkiego połączenia. Kierowanie tramwaju przez Osiedle w Bańgowie, odsunięte od drogi, powoduje wydłużenie czasu przejazdu i zmniejszenie atrakcyjności dla pasażerów z Siemianowic do Czeladzi.

O tym przedłużeniu 13 do Czeladzi i Będzina (a nie 22 do Siemianowic Smile) już się lata temu mówiło, ale nic z tego nie wynikło.
Co za różnica co się przedłuży? :) Choć patrząc perspektywicznie lepiej przedłużyć właśnie 22, ponieważ w przyszłości może powstać trasa Siemianowice - Michałkowice i tam najodpowiedniejszą linią byłaby IMO właśnie 13 z Katowic.[/quote]

faktycznie

: 16 gru 2006, 23:34
autor: kaktus
Rozsądniej (dla mnię) byłoby przedłużyć linię 22, bo to właśnie tą linią jeżdżę z przesiadką na autobus, a nie 13.Uważam, że pomysł przedłużania lini jest bardzo dobry,ale jest to kosztem mniej uczęszczanych lini np:25 i 8 :( .

: 17 gru 2006, 00:48
autor: adasiek
No to ciekawe co teraz musieliby skasować...Na pewno coś, co kursuje stosunkowo rzadko...Może 17, a może 12 :evil: .

Re: faktycznie

: 17 gru 2006, 08:54
autor: Panewniczanin
kaktus pisze:Rozsądniej (dla mnię) byłoby przedłużyć linię 22, bo to właśnie tą linią jeżdżę z przesiadką na autobus, a nie 13.Uważam, że pomysł przedłużania lini jest bardzo dobry,ale jest to kosztem mniej uczęszczanych lini np:25 i 8 :( .
Dlaczego kosztem? Masz na myśli zebranie szyn z trasy 8/25 i ułożenie ich na nowej trasie? Za takie coś to ja serdecznie dziękuję - kto to widział budowę nowej trasy przy użyciu xx-letnich, krzywych i pordzewiałych szyn?
No to ciekawe co teraz musieliby skasować...Na pewno coś, co kursuje stosunkowo rzadko...Może 17, a może 12
Kandydatem do likwidacji od dawna są: 1/4, 9, 12, 14, 17, 18, 38...

Powody likwidacji wg KZK są żałosne, a stwierdzenie "ewentualnie rozwijać" jest bardziej żałosne i kretyńskie. :( Przy 6/41 była kiedyś Kopalnia Gottwald - nie ma - zlikwidować. Jeszcze lepiej zlikwidować 21, przecież w Hucie Katowice pracowało 5 razy więcej osób niż obecnie. To nie "zmiana w funkcjonowaniu zakładów przemysłowych"?

wiem

: 17 gru 2006, 09:40
autor: kaktus
Ułożenie torów z 8 i 25 jest złym pomysłem, bo tory 25 są krzywe i stare(ponad 50 lat).Co do torów z 8 to nie wiem w jakim są stanie.

: 17 gru 2006, 09:50
autor: Peter
Nieprawda. Wiele odcinków torów na 25 było dobudowywanych i modernizowanych w latach 80-tych.
Z ósemki to niedługo już zostanie bardzo niewiele.
Co do powstania nowej linii na bazie 8 i 25 mam wrażenie, że ona szybko nie powstanie o ile w ogóle powstanie. :|

: 17 gru 2006, 10:08
autor: Panewniczanin
Peter pisze: Co do powstania nowej linii na bazie 8 i 25 mam wrażenie, że ona szybko nie powstanie o ile w ogóle powstanie. :|
Mówisz o połączeniu Bytom - Dąbrówka Wielka - Żychcice - Będzin? Taka linia jest przecież bez sensu, na odcinku Dąbrówka Wielkie - Żychcice woziłaby pewnie mniej niż 10 pasażerów...

: 17 gru 2006, 10:11
autor: Peter
No też dlatego w to wątpię, bo nie ma właśnie potrzeby jej budowania. Może kiedyś była, ale wtedy funkcjonowało wiele zakładów przemysłowych na tym terenie, których obecnie już nie ma. Powiedzmy sobie szczerze - 8 i 25 straciły swoje znaczenie po prostu.

: 17 gru 2006, 10:25
autor: Panewniczanin
Peter pisze:No też dlatego w to wątpię, bo nie ma właśnie potrzeby jej budowania. Może kiedyś była, ale wtedy funkcjonowało wiele zakładów przemysłowych na tym terenie, których obecnie już nie ma. Powiedzmy sobie szczerze - 8 i 25 straciły swoje znaczenie po prostu.
Nie jest tak źle. :)
Na trasie 8 mamy konkurencję w postaci 42, 85 i 185. Do tego słyszałem coś o powstaniu strefy ekonomicznej w okolicy Starego Osiedla i Orła Białego... Z autobusów i strefy mamy już przyzwoicie zapełnioną stopiątkę :) A gdyby podciągnąć linię z Brzezin do Os. Powstańców to dopiero byłyby fajne napełnienia.

Natomiast 25 zabiera pasażerów duża konkurencja autobusów i minibusów - szczególnie minibusu 901. Gdyby skrócić wszystkie autobusy do Parku w Wojkowicach to na linii musiałaby kursować stopiątka co 15 minut, co wymagałoby przebudowy 25 na linię dwutorową (ew. dobudowania dodatkowych mijanek) :> Bez przebudowy oprócz 25 co 30 minut z Będzina do Wojkowic powinna kursować jedna linia autobusowa (np. 24) skoordynowana z tramwajem, również kursująca co 30 minut.

: 17 gru 2006, 10:56
autor: adasiek
Kandydatem do likwidacji od dawna są: 1/4, 9, 12, 14, 17, 18, 38...
O 1/4 już się tak bardzo nie boję...Póki utrzymuje częstotliwośc co 10 minut, to chyba nie jest z nimi tak źle. Poza tym wbrew pozorom- trudno byłoby skasować im tą linię ( już widzę smród wokół tej sprawy...).

O linii 9 nie słyszałem ale linia ta kursuje dość rzadko i na dodatek raczej nie łączy się z innymi liniami ( przez co skasowanie jej może być łątwiejsze).
O 12-stce wszyscy wiemy, mają dużo pretekstów do jej skasowania.( niebezpieczne przystanki, budowa drogi), więc myślę, że w razie czego pierwsza poleciałby właśnie linia 12. :(
14-powiem szczerze: nie słyszałem nic na temat likwidacji tej linii. Nie wiem jakie ma napełnienia na trasie Katowice-Mysłowice, więc nie będę się wypowiadać.
linia 17-Powiem szczerze, że zaczynam się bać o los tej linii. Kursuje rzadko jak na tramwaj...Myślę, że być może nie skasowaliby jej zupełnie, tylko skrócili od Chorzowa do Łagiewnik, albo puściliby do Bytomia, razem z linią 7. Myslę,że pierwszy poleciałby odcinek Łagiewniki-Lipiny.
Co do linii 18-i ona jest jednym z kandydatów do potencjalnego wycięcia. Drastyczne pocięcie jej w dni wolne stanowi być może gwóźdź do trumny 18-stki.
38-Nie sądzę, by tramwaje chciały likwidowac tak krótką linię, skoro mogą zlikwidować dłuższe.. ;)

: 17 gru 2006, 11:27
autor: Peter
Panewniczanin pisze:Do tego słyszałem coś o powstaniu strefy ekonomicznej w okolicy Starego Osiedla i Orła Białego...
No to jest jakiś argument za 8-ką, ale musi być też wola gmin.
Co do Twojego pomysłu uatrakcyjniania tych linii to pod względem modernizacji układu torowego, czyli budowania linii dwutorowych i mijanek tam gdzie nie ma miejsca na dwa tory to się z Tobą zgadzam. Trzeba iść z duchem czasu a nie tkwić gdzieś w początakch XXw.
Panewniczanin pisze:Na trasie 8 mamy konkurencję w postaci 42, 85 i 185.
Problem konkurencji autobusów i dublowania na pewno jest i jak wiemy praktycznie wszędzie u nas. Nie możesz jednak wyciąć ludziom wszystkich środków transportu i zostawić tylko tramwaj, bo też będą protestować. Wiele możliwości dojazdu również uatrakcyjnia dane dzielnice.
Problem moim zdaniem leży jeszcze głębiej, bo w chorym systemie funkcjonowania TŚ. Żadne przedsiębiorstwo tramwajowe nie utrzymuje w całości swoich torowisk, szczególnie tak rozległych jak w GOP. To się musi zmienić. Przez to właśnie TŚ a nie KZK GOP zlikwidowało 8 i 25, bo nie mieli już z czego utrzymywać infrastruktury tych tras. Jeżeli będą to robić gminy to albo same te trasy zlikwidują, albo same je rozbudują i zmodernizują. No niestety takie są alternatywy, ale to jest przecież kapitalizm. Wtedy wreszcie TŚ zajmie się przede wszystkim swoim taborem.

Jeszcze co do nowych tras, to fantastyczne byłoby powstanie linii z wydłużenia 13-tki do Czeladzi (Będzina) i 6/16 na południe do Piotrowic. Powstałby zupełnie nowy ciąg komunikacyjny z południa Katowic aż do Zagłebia. :)

: 17 gru 2006, 11:49
autor: Panewniczanin
Problem konkurencji autobusów i dublowania na pewno jest i jak wiemy praktycznie wszędzie u nas. Nie możesz jednak wyciąć ludziom wszystkich środków transportu i zostawić tylko tramwaj, bo też będą protestować. Wiele możliwości dojazdu również uatrakcyjnia dane dzielnice.
Ale po co identycznej trasie dwa różne środki transportu? Przecież to jest strata pieniędzy, które można wydać na zwiększenie częstotliwości kursowania linii dowożących do tramwaju czy uruchomienie komunikacji tam gdzie jej nie ma... Oczywiście nie należy skracać autobusów obecnej sytuacji, bo wyjdą potworki jak Zawodzie czy dawniej Słoneczna... Należy:
- zmodernizować torowiska, pobudować dwutory z łącznikami łączącymi dwa sąsiednie tory, tak by była możliwość ominięcia ew. przeszkody (zepsuty tramwaj itp.)
- zmodernizować tabor i dbać o niego - tak by nie odstraszał, a zachęcał do jazdy tramwajem.
- zmienić organizację ruchu w przypadku zatrzymania na linii - tak, by linie kursujące do punktu przesiadkowego na tramwaj niezwłocznie były wzmacniane rezerwami (stojącymi na okolicznych pętlach, nie w oddalonej zajezdni) i wydłużane do najbliższego punktu, gdzie działa komunikacja tramwajowa
- wybudować "punkty przesiadkowe" - oczywiście nie wielkości pętli pod dworcem w Katowicach ale niewielką pętle z zadaszonymi peronami znajdującymi się jak najbliżej tramwaju, miejscem postoju dla autobusu rezerwowego, zapleczem dla kierowców, kioskiem i zbiorczą elektroniczną tablicą odjazdów
- skoordynować odjazdy tramwajów z autobusami.
- wprowadzić taryfę czasową
- ewentualnie kampania medialna o zaletach systemu przesiadkowego
I wtedy skracamy linie olewając protesty, gdyż nasze społeczeństwo jest jakie jest - każdy chce połączenia bezpośredniego z pod wejścia bloku do drzwi pracy / marketu / przychodni itp.

: 17 gru 2006, 12:03
autor: Peter
Panewniczanin pisze:Ale po co identycznej trasie dwa różne środki transportu? Przecież to jest strata pieniędzy, które można wydać na zwiększenie częstotliwości kursowania linii dowożących do tramwaju czy uruchomienie komunikacji tam gdzie jej nie ma...
No też trzeba właśnie autobusy wprowadzić stopniowo tam gdzie nie dojeżdżają tramwaje. Tutaj zgoda, ale wszystkiego naraz nie zrobisz, bo będzie jeszcze większy bajzel niż jest przy kulejącym systemie tramwajowym z dużą awaryjnością jaki mamy dzisiaj. I tak trzeba za każdym razem zainwestować najpierw w tramwaje.
Autobusy u nas "urosły" tylko dzięki państowemu charakterowi i niedofinsowaniu tramwajów. Za każdym razem powracamy niestety więc do punktu wyjścia.
Panewniczanin pisze:Oczywiście nie w obecnej sytuacji.
No więc właśnie dlatego myślę co trzeba zrobić w najbliższej przyszłości, żeby uatrakcynić tramwaje. Zatem przedmiotowość naszej dyskusji będzie zależeć od ich komunalizacji. :wink:

: 19 gru 2006, 15:09
autor: kaktus
Dawno nie odwiedzałem tego tematu i wiele sie w tym czasie wydarzyło. Gdy spojrzałem na trasy tramwajowe w 2030 roku zawuważyłem linię do Wojkowic. Ciekawe sczy znów założą trakcję w Wojkowicach i linia znów zacznie działać, czy poprostu jest to kilkuletnia mapa i nie uwzględnia likwidacji lini tramwajowej 25. Osobiście wydaje mi sie ta druga ewentualność prawdziwa. :(