Tramwaje Śląskie "Nowa nadzieja" ;)

O planowanych i przyszłych inwestycjach w tabor, sieć, torowiska itd.
Wiadomość
Autor
888
Posty: 127
Rejestracja: 25 lut 2011, 07:59
Lokalizacja: Świętochlowice

Tramwaje Śląskie "Nowa nadzieja" ;)

#1 Post autor: 888 » 12 mar 2016, 16:33

Tramwaje Śląskie postulują budowę trzech nowych połączeń

Budowę trzech nowych połączeń postuluje w ramach planów rozwojowych po 2020 r. samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Specjaliści uważają, że powinny powstać nowe linie Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec - Katowice oraz Chorzów - Siemianowice Śląskie.

O koncepcjach tych mówił w czwartek podczas konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej" prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler. W swoim wystąpieniu m.in. nawiązał do przygotowanego już pod kątem obecnych środków unijnych projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie o szacunkowej wartości ok. 880 mln zł.

Pokazując planowane w tym projekcie inwestycje na schemacie obsługiwanych przez spółkę linii tramwajowych Freisler wskazał, że "aż się prosi, aby w aglomeracji powstało co najmniej kilka połączeń".

- O trzech takich na pewno trzeba wspomnieć. Pierwsze to połączenie Sosnowca z Dąbrową Górniczą wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich. Kolejne, które aż się prosi do zrealizowania to połączenie Milowic (dzielnica Sosnowca) z centrum Katowic. Ostatnie połączenie, które może być nawet najbardziej realne, bo rozmowy w tej sprawie z Chorzowem już były prowadzone, mogłoby prowadzić od centrum Chorzowa do Siemianowic - zasygnalizował prezes Tramwajów Śląskich.

Dopytywany później prezes uściślił m.in., że połączenia te wynikają ze studium rozwoju komunikacji tramwajowej w regionie po 2020 r., który na zlecenie spółki przygotowali kilkanaście miesięcy temu specjaliści Jakub Halor i Adam Molecki. Zastrzegł też, że leżące w sferze koncepcji połączenia raczej na pewno nie będą realizowane w obecnej perspektywie środków unijnych.

Freisler mówił, że połączenie Chorzowa z Siemianowicami nie powielałoby zlikwidowanej linii nr 12 między tymi miastami. Zaczynałoby się przy chorzowskiej ul. Metalowców, bardzo dawnym, pierwotnym szlakiem linii tramwajowej wiodłoby w kierunku dzielnicy Chorzów Stary i rozbudowującego się siemianowickiego osiedla Węzłowiec, a dalej docierałoby do istniejącej linii w Siemianowicach – nie wiadomo jeszcze czy w rejonie Placu Alfreda czy gdzieś bliżej pętli na Placu Skargi.

- Mieliśmy okazję rozmawiać kilkakrotnie z władzami Chorzowa i nawet wystąpiliśmy, aby zarezerwować teren przy prowadzonych zmianach ich miejscowych planów zagospodarowania. Czeka nas jeszcze rozmowa z Siemianowicami - zasygnalizował prezes Tramwajów Śląskich.

Dla ewentualnego nowego połączenia Katowic z Sosnowcem też rozpatrywanych jest kilka wariantów przebiegu. Linia ta łączyłaby istniejącą pętlę w sosnowieckich Milowicach z katowickimi dzielnicami Dąbrówka i Bogucice – dochodząc do istniejącej linii wzdłuż katowickiej Alei Korfantego na wysokości ul. Konduktorskiej bądź Pętli Słoneczna.

Freisler ocenił też w czwartek, że "bardzo ciekawym rozwiązaniem" byłaby budowa nowej linii wzdłuż planowanego przedłużenia ul. Grundmanna w Katowicach (ma ono dotrzeć właśnie w rejon ul. Konduktorskiej). Linia taka wpisałaby się w zaplanowany już w obecnym projekcie unijnym odcinek torów wzdłuż ul. Grundmanna od ul. Chorzowskiej do ul. Gliwickiej.

- Jeszcze w tej perspektywie Katowice mają też budować centrum przesiadkowe w okolicy ul. Sądowej (przy ul. Marii Goeppert-Mayer, będącej przedłużeniem ul. Grundmanna). Jakby to połączyć w jeden ciąg, robi się bardzo ładna linia, która byłaby moim zdaniem bardzo ładnie obsadzona, jeśli chodzi o pasażerów - uznał prezes Tramwajów Śląskich.

W nowym unijnym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie – prócz m.in. modernizacji ok. 100 km torowisk i zakupu ok. 44 nowych tramwajów – przewidziano budowę 28 km nowych torów tramwajowych (pojedynczych). Obok kilkusetmetrowego odcinka wzdłuż katowickiej ul. Grundmanna będą to nowe linie w Sosnowcu (od pętli Zagórze do tzw. trójkąta w Dańdówce) oraz w Katowicach (nowa linia od pętli w Brynowie do południowych dzielnic).

Na razie nie wiadomo czy i w jaki sposób mogłyby być finansowane nowe połączenia. Przedstawiciele tramwajowej spółki oceniają, że prawdopodobnie musiałoby się to odbyć przy większym niż dotąd zaangażowaniu finansowym miast - obecnie odciążanych znacznymi środkami unijnymi.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Do obsługi 30 linii tramwajowych (poruszających się łącznie po 340 km pojedynczych torów) spółka kieruje codziennie ok. 210 wagonów.
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nowe pomysły, nowe nadzieje. Ile takich artykułów się naczytaliśmy wszyscy. No cóż, w próżni remontowej należy przynajmniej się takimi nakręcać. Mnie martwi jednak to, że jeszcze tyle remontów czeka na realizację a tu bez żadnej krępacji snują takie plany. Linię do Miechowic można chyba już oddać do działu inwestycji nigdy już niezrealizowanych.
Ostatnio zmieniony 12 mar 2016, 19:03 przez 888, łącznie zmieniany 1 raz.
Tramwaje Śląskie - ratujmy co się da

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#2 Post autor: polaque » 12 mar 2016, 23:29

Moim zdaniem plan Chorzów - Siemianowice jest nierealny. TŚ zamiast próbować przedłużać 13 na możliwych gruntach to planuje budowę nowego potworka

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#3 Post autor: adam86 » 12 mar 2016, 23:57

Co to są "możliwe grunty"?
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#4 Post autor: polaque » 13 mar 2016, 00:40

adam86 pisze:Co to są "możliwe grunty"?
Częściowo ślad wąskotorówki czy przedłużenie do centrum Siemianowic (wzdłuż muru huty jedność pod dawny parking huty)

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#5 Post autor: adam86 » 13 mar 2016, 14:18

polaque pisze:
adam86 pisze:Co to są "możliwe grunty"?
Częściowo ślad wąskotorówki czy przedłużenie do centrum Siemianowic (wzdłuż muru huty jedność pod dawny parking huty)
i po co to komu?
KZKGOP 1779

888
Posty: 127
Rejestracja: 25 lut 2011, 07:59
Lokalizacja: Świętochlowice

#6 Post autor: 888 » 13 mar 2016, 15:09

Bez emocji, to tylko artykuł, takie pomysły są z tej samej półki gdzie leży już mocno zakurzony pociąg do Pyrzowic przez Siemianowice, Kolejka typu SKM w śladzie linii kolejowej Katowice-Gliwice i inne np. metro itp. Tym czasem istniejąca sieć połączeń tramwajowych jest tylko częściowo zrewitalizowana. Skoro powiedziało się A to teraz poczekajmy na B a potem C czy tramwaj do Lublinca ;)
Tramwaje Śląskie - ratujmy co się da

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#7 Post autor: polaque » 14 mar 2016, 23:19

adam86 pisze:
polaque pisze:
adam86 pisze:Co to są "możliwe grunty"?
Częściowo ślad wąskotorówki czy przedłużenie do centrum Siemianowic (wzdłuż muru huty jedność pod dawny parking huty)
i po co to komu?
Aby z centrum można było np pojechać bezpośrednio na rynek w Katowicach, obecnie z ścisłego centrum ba nawet z pl Wolności bez przesiadek nie ma takiej możliwości (dalej przez remontem obszaru Rondo - Rynek była)

Poza tym to o wiele lepsza opcja niż budowanie "od nowa" linii która kiepski miałby przebieg + kończyła/zaczynała by w nieatrakcyjnej komunikacyjnie okolicy (czytaj Metalowców)

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#8 Post autor: adam86 » 15 mar 2016, 23:45

Żeby przedłużyć ten tramwaj do centrum Siemianowic to trza wiadukt wybudować nad obecną linią kolejową, a nie wyrzucać pieniadzę na tramwaj wzdłuż płotu zdechłej huty.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#9 Post autor: polaque » 16 mar 2016, 18:28

adam86 pisze:Żeby przedłużyć ten tramwaj do centrum Siemianowic to trza wiadukt wybudować nad obecną linią kolejową, a nie wyrzucać pieniadzę na tramwaj wzdłuż płotu zdechłej huty.
Tam to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błoto bo obłożenie komunikacyjne do centrum Katowic jest duże to raz a dwa nie ma tam obecnie miejsca na tramwaj.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#10 Post autor: adam86 » 17 mar 2016, 00:12

polaque pisze:
adam86 pisze:Żeby przedłużyć ten tramwaj do centrum Siemianowic to trza wiadukt wybudować nad obecną linią kolejową, a nie wyrzucać pieniadzę na tramwaj wzdłuż płotu zdechłej huty.
Tam to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błoto bo obłożenie komunikacyjne do centrum Katowic jest duże to raz a dwa nie ma tam obecnie miejsca na tramwaj.
Na litość boską, co to za bełkot? Co ma znaczyć obłożenie komunikacyjne?
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#11 Post autor: polaque » 17 mar 2016, 17:37

adam86 pisze:
polaque pisze:
adam86 pisze:Żeby przedłużyć ten tramwaj do centrum Siemianowic to trza wiadukt wybudować nad obecną linią kolejową, a nie wyrzucać pieniadzę na tramwaj wzdłuż płotu zdechłej huty.
Tam to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błoto bo obłożenie komunikacyjne do centrum Katowic jest duże to raz a dwa nie ma tam obecnie miejsca na tramwaj.
Na litość boską, co to za bełkot? Co ma znaczyć obłożenie komunikacyjne?
To nie bełkot a rzeczywistość. Obecnie nie ma fizycznej możliwości puszczenia tramwaju do centrum przez most bo za mostem musieli by wyburzać budynki albo puścić ulicą co nie ma sensu. Budowa tego wariantu miała sens podczas budowy mostu kiedy można było zaryzykować likwidacje kolejnych domów to raz

A dwa z samego centrum (pl Wolności) masz masę autobusów do Katowic kursujących cały czas (niektóre takt 30 min nawet w weekendy) To jest to obłożenie. Problem jedynie ul Powstańców gdzie autobus do centrum Katowic jest jeden w dodatku w weekendy jeździ co 2 godziny.

Taki tramwaj przy Hucie pozwoliły szybki dostęp do centrum Katowic(np Rynku) bez konieczności przejścia/przejazdu na pl Skargi

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#12 Post autor: memphis » 17 mar 2016, 20:55

polaque pisze:Taki tramwaj przy Hucie pozwoliły szybki dostęp do centrum Katowic(np Rynku) bez konieczności przejścia/przejazdu na pl Skargi
Ale kto miałby z niego korzystać?

888
Posty: 127
Rejestracja: 25 lut 2011, 07:59
Lokalizacja: Świętochlowice

#13 Post autor: 888 » 18 mar 2016, 19:11

Tramwaj wzdłuż płotu?? A potem gdzie (Hugo?)?? Po co? jedyne sensowne rozwiązanie to tramwaj osobnym wiaduktem do centrum i do Michałkowic ewentualnie, jeśli chodzi o reinkarnacje "12" ulicą Metalowców to też raczej denny pomysł. Chociaż jeśli tramwaj miałby jeździć od zajezdni w Batorym przez Rynek i Chorzów Stary to jeszcze może kawałek zdrowego rozsądku by w tym było. Ale raczej są poważniejsze inwestycje niż takie idee.
Tramwaje Śląskie - ratujmy co się da

tom
Posty: 132
Rejestracja: 19 paź 2014, 22:12
Lokalizacja: Katowice

#14 Post autor: tom » 18 mar 2016, 23:47

Odnośnie dyskusji o Siemianowicach, widzę że ktoś tutaj podobnie myśli, już dawno powinna być przedłużona linia do samego Centrum Siemianowic, bo obecna końcówka w sumie nie wiadomo komu służy, aż dziw bierze że 13 ma tam sporo pasażerów, dziwi mnie koncepcja budowy linii 12 "naokoło" a nie odbudowa przez Chorzów Stary do Siemianowic, jako najkrótsze i najszybsze połączenia tych miast. Samo miasto Siemianowice powinno tez myśleć o budowie linii z Centrum do Michałkowic, a także linii od wieży TV do Michałkowic, oczywiście nie mogą tutaj się dublować tramwaje z autobusami, te powinny obsłużyć rejony gdzie nie dotrze tramwaj.
Podobnie wszystkie miasta tramwajowe nie mają praktycznie żadnej oferty budowy nowych linii tramwajowych - poza Sosnowcem, mówi się o nie pewności linii 27, a czy przedłużenie jej np do Strzemieszyc przyniosło by jej pasażerów?

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#15 Post autor: polaque » 19 mar 2016, 01:25

tom pisze:Odnośnie dyskusji o Siemianowicach, widzę że ktoś tutaj podobnie myśli, już dawno powinna być przedłużona linia do samego Centrum Siemianowic, bo obecna końcówka w sumie nie wiadomo komu służy, aż dziw bierze że 13 ma tam sporo pasażerów, dziwi mnie koncepcja budowy linii 12 "naokoło" a nie odbudowa przez Chorzów Stary do Siemianowic, jako najkrótsze i najszybsze połączenia tych miast. Samo miasto Siemianowice powinno tez myśleć o budowie linii z Centrum do Michałkowic, a także linii od wieży TV do Michałkowic, oczywiście nie mogą tutaj się dublować tramwaje z autobusami, te powinny obsłużyć rejony gdzie nie dotrze tramwaj.
Podobnie wszystkie miasta tramwajowe nie mają praktycznie żadnej oferty budowy nowych linii tramwajowych - poza Sosnowcem, mówi się o nie pewności linii 27, a czy przedłużenie jej np do Strzemieszyc przyniosło by jej pasażerów?
Bo nie można już po starym śladzie zbudować

1. Brak połączenia z obecną siecią (CP i reszta)
2. Powstało rondo przy szybie
3. I co najważniejsze na całym odcinku od starochorzowskiego centrum kultury do Katowic powstała ścieżka rowerowa z unijnych pieniędzy.
4. Skrzyżowanie przy TVP zostało przebudowane i nie ma miejsca na tory + obok jest przystanek w miejscu torów.

Poza tym przy mowie o odcinku przy TVP trzeba pamiętać że droga + chodnik nie należą do Siemianowic wiec tu pojawia się kolejny problem przy próbie budowy odbudowy.

Z Michałkowic nie ma jak bezpośrednio do odcinka TVP zbudować torów bo technicznie blokuje droga, zabudowania i duży ruch jaki jest tam wykonywany w tym i ciężarowy.

888
Posty: 127
Rejestracja: 25 lut 2011, 07:59
Lokalizacja: Świętochlowice

#16 Post autor: 888 » 13 sty 2017, 09:10

Pojawił się wstepny plan remontów na rynku kolejowym i innych stonach
Czytając ten czteroetapowy plan inwestycyjny mozna wywnioskowac, że w Świetochlowicach zostanie wymieniony tor wzdłuż Skałki i nic wiecej. A mieli remontowac jedenastke aż do Chebzia i łagiewnicka na Chropku. Jestem zawiedziony :-\
Tramwaje Śląskie - ratujmy co się da

37
Posty: 319
Rejestracja: 06 sty 2007, 20:50

#17 Post autor: 37 » 13 sty 2017, 11:46

888 pisze:Pojawił się wstepny plan remontów na rynku kolejowym i innych stonach
Czytając ten czteroetapowy plan inwestycyjny mozna wywnioskowac, że w Świetochlowicach zostanie wymieniony tor wzdłuż Skałki i nic wiecej. A mieli remontowac jedenastke aż do Chebzia i łagiewnicka na Chropku. Jestem zawiedziony :-\
Możesz podlinkować RK?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości