Strona 1 z 1

Torowisko przy ulicy Zabrzańskiej czeka na projekt

: 30 sie 2010, 11:30
autor: KZKGaPowicz
naszemiasto.pl pisze:Torowisko przy ulicy Zabrzańskiej czeka na projekt
Agnieszka Widera

2010-08-27 10:27:11 , Aktualizacja 2010-08-27 10:35:45

Torowisko wzdłuż ul. Zabrzańskiej to jedyny odcinek tramwajowych szyn w naszym mieście, który został przewidziany do modernizacji w ramach program inwestycyjny rozwoju trakcji szynowej na spółki Tramwaje Śląskie.

Tyle tylko, że zamiast modernizacji przez wielkie "M" skończy się na remoncie, bo pierwotne założenie podniesienia torowiska do poziomu jezdni spełzły na niczym. Torowisko biegnie w dole obok jezdni i przechodzi pod małym wiaduktem z przecinającymi ul. Zabrzańską torami kolejowymi
.

- Podniesienie torowiska i przejście przez tory kolejowe w jednej płaszczyźnie wydawało się prostszym i tańszym rozwiązaniem. Na to jednak nie wyraziła zgody kolej - tłumaczy Szczepan Wodniok dyrektor ds. technicznych Tramwajów Śląskich S.A.
Przedstawiciele PKP dziwią się takiemu pomysłowi i obstają, że jednopoziomowych skrzyżowań różnych torów się nie buduje.

- W krajach zachodnich odchodzi się nawet od skrzyżowania torów i drogi w jednej płaszczyźnie. Chodzi o bezpieczeństwo – mówi Zbigniew Czyż, rzecznik prasowy oddziału w Tarnowskich Górach spółki PKP Polskie Linie Kolejowe- Przez ul. Zabrzańską w Rudzie Śląskiej biegnie nasza linia nr 187. Może pociąg nie jeździ tam nie z wielką częstotliwością ale jednak jeździ. Tramwaje obowiązują inne zasady niż kolej. Który skład miałby zostać wstrzymywany gdyby się okazało że na skrzyżowaniu są w tym samym czasie i pociąg i tramwaj? Kto by odpowiadał za zabezpieczenie przejazdu?– kontynuuje Czyż.


Dla projektantów oznaczało to szukanie nowego rozwiązania. Wszystko wskazuje na to że droższego.


- Torowisko w tym miejscu zostanie wymienione i lekko obniżone. Dzięki temu tramwaj złożonym pantografem będzie mógł z większą prędkością przejechać pod tym tunelem. Komfort jazdy na pewno się poprawi – zapewnia Wodniok.


Do tej pory na trasach linii tramwajowych 1 i 18, które to linie biegną właśnie ul. Zabrzańską wypuszczane są tylko krótkie tramwaje.


- Wprawdzie z naszych analiz wynika, że na tych liniach krótkie tramwaje wystarczą, jednakże mieliśmy też informację z Tramwajów Śląskich, że ze względów technicznych na tych trasach tramwaje dwuwagonowe jeździć nie powinny – przyznaje Anna Koteras, rzecznik prasowy KZK GOP.


Głównym problemem nie jest jednak tłok w godzinach szczytu, spóźnienia z powodu mijanek czy kolebiące się we wszystkie strony wagony na starych szynach , ale to, że często tramwaj w ogóle tamtędy nie jedzie. Przy większych ulewach, a których ostatnio nie brakowało, tamtejsze tory są notorycznie zalewane.

- Codziennie jeżdżę „jedynką” do Gliwic. Nie zliczę ile razy traciłem czas i nerwy spiesząc się do pracy i goniąc autobus bo tramwaj nie był w stanie przejechać przez jezioro na torowisku – potwierdza Mariusz Nojbauer z Chebzia.


Do tej pory nie ma pomysłu na odwodnienie torowisk w Chebziu. 10 sierpnia w tej sprawie spotkali się w przedstawiciele Tramwajów Śląskich S.A, biur projektów opracowujących projekty modernizacji torowisk, PWiK Sp. z o.o. w Rudzie Śląskiej oraz Wydziału Dróg i Mostów rudzkiego magistratu.


- Nie ma możliwości odprowadzenia wód deszczowych z torowisk do istniejących sieci kanalizacyjnych – informuje Tomasz Kulpok z biura prasowego UM.

Wodociągi i urząd zobowiązały się jednak do przeanalizowania możliwości wykorzystania sieci kanalizacyjnej przy nowych warunkach technicznych. Na pewno będą konieczne prace w terenie, ewentualne przyłącza. Ich koszt określą projektanci, wtedy też zostanie ustalone kto i kiedy owe koszty będzie pokrywał.
Źródło