Chciałbym tutaj poruszyć temat dotyczący torowisk bezstykowych na betonowych podkładach eliminujących drgania pojazdu szynowego, a także minimalizując "ryk" pojazdu. Właśnie dzisiaj stosuje się już tylko taką technologię torowisk i między innymi już u nas (wreszcie) kładzie się na modernizowanych torowiskach takie tory. Oczywiście tory to nie wszystko, musi być odpowiednia podsypka, tłuczeń i pojazd do ubijania podtorza, a tory na łukach muszą być odpowiednio ułożone pod kątem (nie to co jeszcze u nas na linii prostej tory mają kształt zygzaka), aby spełniać swoją rolę w miarę ekologiczny i tani sposób. Pewną rolę odgrywa tutaj także sieć trakcyjna (szybkoprzejazdowa) i sposób jej zawieszenia. Nowoczesny pojazd kolejowy z sterowaniem chopperowym lub asynchronicznym poruszający się na torowisku bezstykowym jest już poważną konkurencją dla pojazdów drogowych, a także teraz - również modnych - autobusów hybrydowych, ale mniejsza oto.
Chętnych zaprzaszam do dyskusji
