Strona 8 z 8

Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 26 lis 2006, 11:12
autor: Peter
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.

Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk. :wink:
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.

Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy. :wink:

Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.

Wagony posiadające przetwornice statyczne:


105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0

-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607

: 23 paź 2015, 17:21
autor: mi4chal744
666 pisze:Słyszałem, że skład #649+650 otrzymał przetwornice statyczne, ale wymaga to potwierdzenia.
Potwierdzam #649+650 otrzymał przetwornice statyczną.

: 23 paź 2015, 19:12
autor: DW
mi4chal254 pisze:
666 pisze:Słyszałem, że skład #649+650 otrzymał przetwornice statyczne, ale wymaga to potwierdzenia.
Potwierdzam #649+650 otrzymał przetwornice statyczną.
Chyba dwie. Z jedną raczej by nie pojechał ;)

: 24 paź 2015, 01:38
autor: Slim
JCzy pamięta ktoś które składy oprócz #262+282 miały dwie różne przetwornice?

: 24 paź 2015, 07:49
autor: Peter
Slim pisze:Czy pamięta ktoś które składy oprócz #262+282 miały dwie różne przetwornice?
Pamiętam, że tak było w #370+371, #564+565, #680+679. Bywało też tak w różnych zestawieniach #607+.

: 24 paź 2015, 12:21
autor: Przemek
#728+573 w pierwszym statyczna, w drugim wirowa.

: 27 gru 2015, 10:58
autor: Peter
Wagony posiadające przetwornice statyczne:

105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 256, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 282, 283, 284, 285, 286 (19 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371 (7 szt.)
417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (17 szt.)
503, 506, 508, 509, 513, 517, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 558, 559, 564, 565, 566, 573, 575, 579, 583, 584, 587, 591, 595, 598 (38 szt.)
602, 603, 604, 607, 610, 612, 620, 621, 622, 625, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (25 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 119

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
347, 374 (2 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 32

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 234

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
260, 261, 275 (3 szt.)
379, 382 (2 szt.)
415, 440, 446 (3 szt.)
561, 599 (2 szt.)
600, 623, 624, 629, 630 (5 szt.)
Liczba sztuk: 15

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 15
Wykreślam z listy wagony #284, #558+559, #591.

: 09 sty 2016, 18:02
autor: polaraxa
R-2 przekazało do R-1 2szt przetwornic statycznych celem zamontowania ich w użyczonym składzie #599+600. To oznacza że jedynym posiadającym przetwornice wirową wagonem w R-2 jest zabytek #308. Ale mam nadzieje że wzorem #338 i ten wagon wkrótce otrzyma przetwornice statyczną. Wszystko jednak w zależy od KMKT.

: 10 sty 2016, 11:52
autor: DW
polaraxa pisze: Wszystko jednak w zależy od KMKT.
Co to jest KMKT?

: 10 sty 2016, 17:00
autor: Penny
DW pisze:
polaraxa pisze: Wszystko jednak w zależy od KMKT.
Co to jest KMKT?
KMKT odczytuję jako Klub Miłośników Komunikacji Tramwajowej :-P Pewnie chodziło o KMTM.

: 16 sty 2016, 00:15
autor: Peter
polaraxa pisze:R-2 przekazało do R-1 2szt przetwornic statycznych celem zamontowania ich w użyczonym składzie #599+600.
Czytałem, że ten skład już ma je założone, więc dopisuję do listy.

: 16 sty 2016, 16:37
autor: tramwajarze z19
Z listy wirowych przetwornic można usunąć skład #260+261 oraz #440+446.

: 16 sty 2016, 20:59
autor: Peter
Wykreśliłem #260+261 i #440+446.

: 09 lut 2016, 19:28
autor: 666
#379+415 otrzymał przetwornice statyczne.

: 15 lut 2016, 20:14
autor: tramwajarze z19
#275 ma przetwornicę statyczną.

[ Dodano: 2016-02-16, 14:55 ]
#623+624 i #629+630 mają przetwornice statyczne. Tym sposobem w GOPie nie ma żadnej stopiątki liniowej z przetwornicą wirową.

: 16 lut 2016, 18:51
autor: Peter
Wagony posiadające przetwornice statyczne:

105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N: 341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
Tym sposobem póki co temat się wyczerpał przy powyższym stanie. :)

: 03 sty 2018, 13:37
autor: polaraxa
Ostatnim wagonem serii 105 posiadającym przetwornice wirową był wagon #2. W dn. 30/12/2017 została ona wymieniona w tym wagonie na statyczną. Swoją drogą szkoda że nie powrócono do jego oryginalnego numeru taborowego dodając "R".

: 03 sty 2018, 17:12
autor: Damien
polaraxa pisze:Ostatnim wagonem serii 105 posiadającym przetwornice wirową był wagon #2. W dn. 30/12/2017 została ona wymieniona w tym wagonie na statyczną. Swoją drogą szkoda że nie powrócono do jego oryginalnego numeru taborowego dodając "R".
A wiadomo kiedy wymieniono przetwornice w #111+112? Bo wydaje mi się, że stosunkowo niedawno jeszcze było słychać wirową, no chyba, że ja teraz mylę ze składem #141L+142L.

: 04 sty 2018, 02:33
autor: elot360
Damien pisze:Bo wydaje mi się, że stosunkowo niedawno jeszcze było słychać wirową, no chyba, że ja teraz mylę ze składem #141L+142L.
Jeśli nie mylisz się co do stwierdzenia "stosunkowo niedawno" to nie może być #141L+142L gdyż ten skład od ponad roku jest odstawiony (Zakładając że jeszcze go nie wywieźli na kasacje).

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 31 sty 2020, 04:39
autor: IgorMike
Nie będę tworzył kolejnego tematu dla jednego pytania.

Przez ostatnie pół roku przez ZURowską nawijalnię przewinęło się co najmniej 6 wirówek. Ktoś wie do jakich wagonów mogłyby być potrzebne? 🤔

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 31 sty 2020, 05:36
autor: Nex838
#338, #546, #308, #183...? Jeśli nie to myślę że dla jakiegoś innego miasta. Może Poznań oddał swoje które kupił z Elbląga do historyków, a może Łódź do liniowców... Niestety tylko się domyślam.

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 31 sty 2020, 12:19
autor: IgorMike
Nex838 pisze:
31 sty 2020, 05:36
#338, #546, #308, #183...? Jeśli nie to myślę że dla jakiegoś innego miasta. Może Poznań oddał swoje które kupił z Elbląga do historyków, a może Łódź do liniowców... Niestety tylko się domyślam.
#338 i #546 mają statyczne przecież. A po co przetwornica ze #183 miałaby przyjeżdżać do ZURu samochodem? 🤔

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 31 sty 2020, 13:08
autor: Nex838
IgorMike pisze:
31 sty 2020, 12:19
Nex838 pisze:
31 sty 2020, 05:36
#338, #546, #308, #183...? Jeśli nie to myślę że dla jakiegoś innego miasta. Może Poznań oddał swoje które kupił z Elbląga do historyków, a może Łódź do liniowców... Niestety tylko się domyślam.
#338 i #546 mają statyczne przecież. A po co przetwornica ze #183 miałaby przyjeżdżać do ZURu samochodem? 🤔
Może przygotowywali nowe dla nich :P Nie no ostatnie miasta gdzie są wirowe to: Łódź, Warszawa, Toruń i chyba Elbląg.

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 15 cze 2020, 04:22
autor: Nex838
Ktoś kojarzy może w którym Będzińskim składzie był układ statyczna+wirowa? Kojarzy mi się #537+529, ale w temacie żodnej informacji o tym. Być może to było jakieś wypożyczenie? Na pewno nie dłużej niż 4-5 lat temu.