Strona 7 z 8

Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 26 lis 2006, 11:12
autor: Peter
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.

Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk. :wink:
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.

Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy. :wink:

Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.

Wagony posiadające przetwornice statyczne:


105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0

-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607

: 27 sty 2014, 19:30
autor: polaraxa
#370 i #371 jest w spisie przetwornic statycznych i wirowych

: 27 sty 2014, 19:42
autor: DW
polaraxa pisze:#370 i #371 jest w spisie przetwornic statycznych i wirowych
Poprawione. Przy okazji usunąłem wagony 105N, które zostały zdjęte ze stanu.

: 06 lut 2014, 17:51
autor: polaraxa
Jak widać z wykazu na Zawodzi pozostało 9 /11 licząc #599+600/ wagonów z przetwornicami wirowymi. Ale na pewno mają jeszcze kilka w zapasie więc pewnie przy okazji PR /przygotowania do rejestracji / wyposażą w nie wagony dodając im również wyświetlacze R&G.

: 08 lut 2014, 20:20
autor: Peter
Dodałem #706 do 105ND-AC.

: 27 lut 2014, 17:52
autor: tramwajarze z19
Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.

: 27 lut 2014, 18:11
autor: DW
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.

: 27 lut 2014, 21:16
autor: tramwajarze z19
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.

: 27 lut 2014, 22:06
autor: DW
tramwajarze z19 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.

: 27 lut 2014, 22:15
autor: hanys76
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.
Skład dostał przetwornice statyczne a nie żadne wirowe. Kolega chyba nie rozróżnia jednej od drugiej na to wychodzi.

: 28 lut 2014, 12:36
autor: tramwajarze z19
hanys76 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.
Skład dostał przetwornice statyczne a nie żadne wirowe. Kolega chyba nie rozróżnia jednej od drugiej na to wychodzi.
Pomyliłem nazwy, chodziło mi o statyk a nie wirowa.

: 10 mar 2014, 15:09
autor: Peter
Potwierdzam, że #257+258 ma statyczne przetwornice.

: 12 mar 2014, 15:41
autor: Slim
#274 ma przetwornicę statyczną.

: 12 mar 2014, 22:16
autor: Peter
Do przetwornic statycznych dopisuję #321.

EDIT 2014.05.17

#631+632 otrzymał przetwornice statyczne.

: 04 lip 2014, 11:18
autor: polaraxa
W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.

: 04 lip 2014, 14:50
autor: luki
polaraxa pisze:W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.
Ciekawe tylko czy zostanie w środku styl krakowski, czy też siedzenia będą już w jednym rzędzie.

: 04 lip 2014, 15:49
autor: rifi
luki pisze:
polaraxa pisze:W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.
Ciekawe tylko czy zostanie w środku styl krakowski, czy też siedzenia będą już w jednym rzędzie.
W #268+269 też wymieniono tapicerkę a siedzenia pozostały tak jak były.

: 06 lip 2014, 20:11
autor: polaraxa
Układ siedzeń pasażerskich pozostaje niezmieniony.

: 28 sie 2014, 22:42
autor: 105N #338
Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.

: 10 wrz 2014, 17:29
autor: Peter
Skład #492+493 otrzymał przetwornice statyczne.
Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe. :-)

: 10 wrz 2014, 18:43
autor: elot360
Peter pisze:Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe. :-)
Jak miał #571 z przodu?

: 10 wrz 2014, 19:57
autor: Peter
elot360 pisze:
Peter pisze:Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe. :-)
Jak miał #571 z przodu?
Wielkość podobna, ale inna czcionka.

: 10 wrz 2014, 21:11
autor: Dawid71552
105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
#347 dalej ma statyczną.

: 11 wrz 2014, 09:37
autor: DWD
105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
Tyrystor i przetwornica wirowa? No, ciekawe połączenie :lol: coś Ci się chyba pomyliło kolego...

: 11 wrz 2014, 16:13
autor: Peter
DWD pisze:
105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
Tyrystor i przetwornica wirowa? No, ciekawe połączenie :lol: coś Ci się chyba pomyliło kolego...
Przetwornice wirowe mogą być w tyrystorach, bo to nie ma nic wspólnego z rodzajem rozruchu. Przetwornice wirowe (z wyciszeniem komory) początkowo miały zmodernizowane w 2000 roku #677, #678, #739 (kasacja 2004 r. -> aparatura przeniesiona do #790) i #740. Przetwornice statyczne otrzymały w 2001 od razu zmodernizowane #347, #374, #614 i #718.

: 11 wrz 2014, 16:49
autor: 105N #338
Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?

: 11 wrz 2014, 18:59
autor: Peter
105N #338 pisze:Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?
Dawid71552 jednak jest innego zdania, więc trzeba potwierdzić, że taka zmiana nastąpiła. Przetwornice statyczne też mają wentylatory (jest dużo ciszej), bo trzeba układ rozruchu (nie wiem jak jest przy rozruchu impulsowym) i silniki trakcyjne chłodzić. Może jakieś nagranie dźwiękowe?

: 11 wrz 2014, 19:16
autor: 105N #338
Postaram się to jutro sprawdzić, jak mi się uda, dam znać.
Może też być tak, że zmiana była chwilowa?

: 11 wrz 2014, 19:31
autor: Peter
Teoretycznie da się z powrotem zamontować przetwornicę wirową, tylko właściwie, po co to robić. Jedynie gdyby na stanie zakładu nie było żadnej sprawnej statycznej i wagon był natychmiast potrzebny.
Przetwornica wirowa czy też inaczej elektromaszynowa (silnik napędzający prądnicę) głośno i dosyć nierównomiernie pracuje w zależności od obciążenia, zmiany napięcia w sieci trakcyjnej itd. Brzmi tak, jak w nagraniu poniżej (wagon #268, kiedy jeszcze miał "wirówkę").

: 11 wrz 2014, 19:49
autor: 105N #338
Rozumiem, piszę tylko to, co udało mi się zaobserwować, nie mam żadnego interesu w tym, żeby kłamać.
W zasadzie #347 to wagon, który kursuje codziennie i mogła się sytuacja przymusowego montażu przetwornicy wirowej zdarzyć. ;)

: 11 wrz 2014, 20:05
autor: Dawid71552
Peter pisze:
105N #338 pisze:Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?
Dawid71552 jednak jest innego zdania, więc trzeba potwierdzić, że taka zmiana nastąpiła. Przetwornice statyczne też mają wentylatory (jest dużo ciszej), bo trzeba układ rozruchu (nie wiem jak jest przy rozruchu impulsowym) i silniki trakcyjne chłodzić. Może jakieś nagranie dźwiękowe?
Wczoraj widziałem i był całkowicie cichy, ale tydzień temu faktycznie wydawał dziwny dźwięk. To samo było kiedyś z wagonem #773.

: 22 wrz 2014, 21:38
autor: KZKGaPowicz
Potwierdzam słowa 105N #338. Słyszeliśmy w piątek razem, było słychać, jakby była "pół na pół", czyli jakby statyczna i wirowa.

: 29 wrz 2014, 18:21
autor: Peter
Przeniosłem #751 i #752 do Moderusów i usunąłem #329 ze spisu.

EDIT 08.12.2014

Do przetwornic statycznych dodałem skład #644+344.
Do 105N-AC dopisuję #617, #661, #684 i #715.

: 31 gru 2014, 18:11
autor: polaraxa
#283+285 otrzymały przetwornice statyczne. Tym samym w R-2 z wirowymi pozostały tylko 3 składy, z czego 1 jest na użyczeniu w R-3.

: 31 gru 2014, 19:43
autor: Peter
Wpisuję zatem #283+285 do przetwornic statycznych.
Wykreślam z listy zdjęte ze stanu #272+273, #328, #578+577, #590, #631+632.

EDIT 2014.01.18

Wykreślam z listy zdjęte ze stanu #266, #279+280, #316+472, #364+392, #511, #532, #567, #718.

: 19 sty 2015, 01:56
autor: 105N #338
ZURek #687 otrzymał przetwornicę wirową ( :!: ) - info od KZKGaPowicz.
Dodatkowo #338 brzmi, jakby przetwornica była "pół na pół", trochę wirowa i trochę statyczna (tak samo brzmiał #347 parę miesięcy temu).

: 19 sty 2015, 10:47
autor: grillmaster
105N #338 pisze:ZURek #687 otrzymał przetwornicę wirową ( :!: ) - info od KZKGaPowicz
Ma statyczną. Natomiast bardzo głośno pracują dmuchawy w tym wagonie.

: 19 sty 2015, 20:12
autor: Peter
105N #338 pisze:Dodatkowo #338 brzmi, jakby przetwornica była "pół na pół", trochę wirowa i trochę statyczna (tak samo brzmiał #347 parę miesięcy temu).
Nie ma czegoś takiego jak "pół na pół", a raczej chodzi o to, o czym napisał grillmaster. Wystarczy, że przykładowo łożyska się zużyją w silniku dmuchawy i już wszystko głośniej pracuje. Przetwornica wirowa wydaje zupełnie inny dźwięk, który już zademonstrowałem powyżej.

: 19 sty 2015, 21:37
autor: KZKGaPowicz
Byłem niemal pewny, że ZURek #687 ma wirową, bo w okolicach połowy odcinka pomiędzy torami linii 1/9/18 a torem postojowym 11 było słychać to z daleka. :shock:

: 08 lut 2015, 11:20
autor: Peter
Wczoraj spotkałem na przystanku #687 i hałasują rzeczywiście dmuchawy. Przetwornica jest jak najbardziej statyczna.

: 08 lut 2015, 22:39
autor: 105N #338
Peter pisze:Wczoraj spotkałem na przystanku #687 i hałasują rzeczywiście dmuchawy. Przetwornica jest jak najbardziej statyczna.
Ale musisz przyznać, że rzeczywiście brzmi jak wirowa. :wink:

: 09 lut 2015, 09:32
autor: Peter
105N #338 pisze:
Peter pisze:Wczoraj spotkałem na przystanku #687 i hałasują rzeczywiście dmuchawy. Przetwornica jest jak najbardziej statyczna.
Ale musisz przyznać, że rzeczywiście brzmi jak wirowa. :wink:
Gdyby brzmiała jak wirowa, to ciężko by było je odróżnić. :)

: 09 lut 2015, 11:07
autor: 105N #338
Zostańmy przy tym, że brzmi podobnie (przynajmniej mi się tak wydaje, oczywiście mogę się mylić) :wink:

: 09 lut 2015, 11:53
autor: Peter
105N #338 pisze:Zostańmy przy tym, że brzmi podobnie (przynajmniej mi się tak wydaje, oczywiście mogę się mylić) :wink:
Wejdź po prostu do wagonu z przetwornicą wirową i statyczną, to usłyszysz różnicę. :)
Zupełnie inna masa jest w ruchu obrotowym i różne obroty/min elementów wirujących.
Zresztą wentylatory w przetwornicy statycznej są tylko elementem dodatkowym, bo w stopiątkach musi być chłodzenie zewnętrzne rozrusznika i silników trakcyjnych.
Sama przetwornica statyczna składa się jedynie z elementów elektronicznych i co najwyżej wytwarza dźwięki w postaci rożnych pisków w zakresie jakim je jesteśmy w stanie usłyszeć spowodowanych wysoką częstotliwością napięcia wewnątrz układu. Chłodzenie może być równie dobrze pasywne zastosowane.

: 23 lut 2015, 20:26
autor: polaraxa
Skład #264+265 otrzymał podczas PR przetwornice statyczne i od dn 22/02/2015 wrócił do ruchu liniowego. Jego miejsce od 21/02/2015 na PR zajął #731+730.

: 23 lut 2015, 20:44
autor: Peter
Dziękuję za informację. Dopisuję #264+265 do przetwornic statycznych. :)

: 12 kwie 2015, 19:43
autor: tramwajarze z19
Skład #558+559 otrzymał przetwornicę statyczną. Tym sposobem zajezdnia Stroszek nie posiada żadnego wagonu z przetwornicą wirową.

: 12 kwie 2015, 21:09
autor: Peter
Też mi się kiedyś wydawało, że coś cicho toczy się #558+559. Dzięki za potwierdzenie. :)
Przy okazji wykreślam wagon #274, którego już raczej nie zobaczymy w ruchu.
Tym sposobem z obserwacji taborowych jest stan 230/19 dla przetwornic statycznych w stopiątkach.

: 21 sie 2015, 23:10
autor: mi4chal744
Skład #556+557 otrzymał przetwornice statyczną :)

: 22 sie 2015, 19:56
autor: Peter
Dzięki. Dopisuję do statycznych #556+557.

: 23 paź 2015, 07:09
autor: 666
Słyszałem, że skład #649+650 otrzymał przetwornice statyczne, ale wymaga to potwierdzenia.