Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

Wszystko o sprawach technicznych dotyczących tramwajów i infrastruktury.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#301 Post autor: Peter » 26 lis 2006, 11:12

Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.

Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk. :wink:
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.

Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy. :wink:

Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.

Wagony posiadające przetwornice statyczne:


105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0

-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)

polaraxa
Posty: 428
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#302 Post autor: polaraxa » 27 sty 2014, 19:30

#370 i #371 jest w spisie przetwornic statycznych i wirowych

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#303 Post autor: DW » 27 sty 2014, 19:42

polaraxa pisze:#370 i #371 jest w spisie przetwornic statycznych i wirowych
Poprawione. Przy okazji usunąłem wagony 105N, które zostały zdjęte ze stanu.

polaraxa
Posty: 428
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#304 Post autor: polaraxa » 06 lut 2014, 17:51

Jak widać z wykazu na Zawodzi pozostało 9 /11 licząc #599+600/ wagonów z przetwornicami wirowymi. Ale na pewno mają jeszcze kilka w zapasie więc pewnie przy okazji PR /przygotowania do rejestracji / wyposażą w nie wagony dodając im również wyświetlacze R&G.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#305 Post autor: Peter » 08 lut 2014, 20:20

Dodałem #706 do 105ND-AC.
Załączniki
706.jpg
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
tramwajarze z19
Posty: 2311
Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
Lokalizacja: Bytom - Karb
Kontakt:

#306 Post autor: tramwajarze z19 » 27 lut 2014, 17:52

Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Linia 6:Bytom Szkoła Medyczna - Urząd Miasta - Bytom Plac Sikorskiego - Rozbark - Łagiewniki - Chorzów Rynek - Park Śląski - Dąb - Katowice Rynek - Katowice Plac Miarki

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#307 Post autor: DW » 27 lut 2014, 18:11

tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.

Awatar użytkownika
tramwajarze z19
Posty: 2311
Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
Lokalizacja: Bytom - Karb
Kontakt:

#308 Post autor: tramwajarze z19 » 27 lut 2014, 21:16

DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Linia 6:Bytom Szkoła Medyczna - Urząd Miasta - Bytom Plac Sikorskiego - Rozbark - Łagiewniki - Chorzów Rynek - Park Śląski - Dąb - Katowice Rynek - Katowice Plac Miarki

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#309 Post autor: DW » 27 lut 2014, 22:06

tramwajarze z19 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.

hanys76
Posty: 8959
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#310 Post autor: hanys76 » 27 lut 2014, 22:15

DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.
Skład dostał przetwornice statyczne a nie żadne wirowe. Kolega chyba nie rozróżnia jednej od drugiej na to wychodzi.

Awatar użytkownika
tramwajarze z19
Posty: 2311
Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
Lokalizacja: Bytom - Karb
Kontakt:

#311 Post autor: tramwajarze z19 » 28 lut 2014, 12:36

hanys76 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:
DW pisze:
tramwajarze z19 pisze:Skład #257+258 dostał przetwornice wirową.
Ale w jakim sensie? Oba wozy mają przetwornice wirowe chyba od czasu sprowadzenia ich do GOPu.
Ja dziś stałem obok tego składu i było jakoś cicho nawet gdy ruszał z pętli.Zawsze go pamiętam że był głośny a teraz taki cichy, więc to musiała być wymiana przetwornicy.
Jeśli tak to dostał przetwornice statyczne w miejsce wirowych. Wirowe są głośne, a statyczne ciche.
Skład dostał przetwornice statyczne a nie żadne wirowe. Kolega chyba nie rozróżnia jednej od drugiej na to wychodzi.
Pomyliłem nazwy, chodziło mi o statyk a nie wirowa.
Linia 6:Bytom Szkoła Medyczna - Urząd Miasta - Bytom Plac Sikorskiego - Rozbark - Łagiewniki - Chorzów Rynek - Park Śląski - Dąb - Katowice Rynek - Katowice Plac Miarki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#312 Post autor: Peter » 10 mar 2014, 15:09

Potwierdzam, że #257+258 ma statyczne przetwornice.
*SDIP (U.N.O.)

Slim
Posty: 191
Rejestracja: 22 paź 2010, 13:42
Lokalizacja: Sosnowiec

#313 Post autor: Slim » 12 mar 2014, 15:41

#274 ma przetwornicę statyczną.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#314 Post autor: Peter » 12 mar 2014, 22:16

Do przetwornic statycznych dopisuję #321.

EDIT 2014.05.17

#631+632 otrzymał przetwornice statyczne.
*SDIP (U.N.O.)

polaraxa
Posty: 428
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#315 Post autor: polaraxa » 04 lip 2014, 11:18

W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5410
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#316 Post autor: luki » 04 lip 2014, 14:50

polaraxa pisze:W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.
Ciekawe tylko czy zostanie w środku styl krakowski, czy też siedzenia będą już w jednym rzędzie.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

rifi
Posty: 728
Rejestracja: 26 sie 2010, 21:16
Lokalizacja: Katowice

#317 Post autor: rifi » 04 lip 2014, 15:49

luki pisze:
polaraxa pisze:W R-2 przygotowywany do rejestracji jest skład #270+271. Montowane są w nim przetwornice statyczne, wyświetlacze R&G oraz wymieniana tapicerka na siedzeniach pasażerskich.
Ciekawe tylko czy zostanie w środku styl krakowski, czy też siedzenia będą już w jednym rzędzie.
W #268+269 też wymieniono tapicerkę a siedzenia pozostały tak jak były.

polaraxa
Posty: 428
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#318 Post autor: polaraxa » 06 lip 2014, 20:11

Układ siedzeń pasażerskich pozostaje niezmieniony.

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#319 Post autor: 105N #338 » 28 sie 2014, 22:42

Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
Obrazek

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#320 Post autor: Peter » 10 wrz 2014, 17:29

Skład #492+493 otrzymał przetwornice statyczne.
Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe. :-)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
elot360
Posty: 2519
Rejestracja: 21 lip 2013, 21:12
Lokalizacja: Bytom - Szombierki
Kontakt:

#321 Post autor: elot360 » 10 wrz 2014, 18:43

Peter pisze:Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe. :-)
Jak miał #571 z przodu?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#322 Post autor: Peter » 10 wrz 2014, 19:57

elot360 pisze:
Peter pisze:Nad żaluzjami przetwornic są wielkie numery taborowe. :-)
Jak miał #571 z przodu?
Wielkość podobna, ale inna czcionka.
*SDIP (U.N.O.)

Dawid71552
Posty: 410
Rejestracja: 27 sty 2009, 13:31
Lokalizacja: Ruda Śląska

#323 Post autor: Dawid71552 » 10 wrz 2014, 21:11

105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
#347 dalej ma statyczną.

DWD
Posty: 242
Rejestracja: 29 maja 2012, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#324 Post autor: DWD » 11 wrz 2014, 09:37

105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
Tyrystor i przetwornica wirowa? No, ciekawe połączenie :lol: coś Ci się chyba pomyliło kolego...

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#325 Post autor: Peter » 11 wrz 2014, 16:13

DWD pisze:
105N #338 pisze:Wagon #347 już od jakiegoś czasu ma zamontowaną przetwornicę wirową.
Tyrystor i przetwornica wirowa? No, ciekawe połączenie :lol: coś Ci się chyba pomyliło kolego...
Przetwornice wirowe mogą być w tyrystorach, bo to nie ma nic wspólnego z rodzajem rozruchu. Przetwornice wirowe (z wyciszeniem komory) początkowo miały zmodernizowane w 2000 roku #677, #678, #739 (kasacja 2004 r. -> aparatura przeniesiona do #790) i #740. Przetwornice statyczne otrzymały w 2001 od razu zmodernizowane #347, #374, #614 i #718.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#326 Post autor: 105N #338 » 11 wrz 2014, 16:49

Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#327 Post autor: Peter » 11 wrz 2014, 18:59

105N #338 pisze:Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?
Dawid71552 jednak jest innego zdania, więc trzeba potwierdzić, że taka zmiana nastąpiła. Przetwornice statyczne też mają wentylatory (jest dużo ciszej), bo trzeba układ rozruchu (nie wiem jak jest przy rozruchu impulsowym) i silniki trakcyjne chłodzić. Może jakieś nagranie dźwiękowe?
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#328 Post autor: 105N #338 » 11 wrz 2014, 19:16

Postaram się to jutro sprawdzić, jak mi się uda, dam znać.
Może też być tak, że zmiana była chwilowa?
Obrazek

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#329 Post autor: Peter » 11 wrz 2014, 19:31

Teoretycznie da się z powrotem zamontować przetwornicę wirową, tylko właściwie, po co to robić. Jedynie gdyby na stanie zakładu nie było żadnej sprawnej statycznej i wagon był natychmiast potrzebny.
Przetwornica wirowa czy też inaczej elektromaszynowa (silnik napędzający prądnicę) głośno i dosyć nierównomiernie pracuje w zależności od obciążenia, zmiany napięcia w sieci trakcyjnej itd. Brzmi tak, jak w nagraniu poniżej (wagon #268, kiedy jeszcze miał "wirówkę").
Załączniki
#268_2009-03-14-001.wav
(4.77 MiB) Pobrany 127 razy
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#330 Post autor: 105N #338 » 11 wrz 2014, 19:49

Rozumiem, piszę tylko to, co udało mi się zaobserwować, nie mam żadnego interesu w tym, żeby kłamać.
W zasadzie #347 to wagon, który kursuje codziennie i mogła się sytuacja przymusowego montażu przetwornicy wirowej zdarzyć. ;)
Obrazek

Dawid71552
Posty: 410
Rejestracja: 27 sty 2009, 13:31
Lokalizacja: Ruda Śląska

#331 Post autor: Dawid71552 » 11 wrz 2014, 20:05

Peter pisze:
105N #338 pisze:Jestem w 100% pewien, bo sam się zdziwiłem i specjalnie się temu przysłuchałem, fakt, że była jakaś cicha, więc możliwe, że jest/była to ta z wygłuszoną komorą, ale skąd by się takowa wzięła?
Dawid71552 jednak jest innego zdania, więc trzeba potwierdzić, że taka zmiana nastąpiła. Przetwornice statyczne też mają wentylatory (jest dużo ciszej), bo trzeba układ rozruchu (nie wiem jak jest przy rozruchu impulsowym) i silniki trakcyjne chłodzić. Może jakieś nagranie dźwiękowe?
Wczoraj widziałem i był całkowicie cichy, ale tydzień temu faktycznie wydawał dziwny dźwięk. To samo było kiedyś z wagonem #773.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#332 Post autor: KZKGaPowicz » 22 wrz 2014, 21:38

Potwierdzam słowa 105N #338. Słyszeliśmy w piątek razem, było słychać, jakby była "pół na pół", czyli jakby statyczna i wirowa.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#333 Post autor: Peter » 29 wrz 2014, 18:21

Przeniosłem #751 i #752 do Moderusów i usunąłem #329 ze spisu.

EDIT 08.12.2014

Do przetwornic statycznych dodałem skład #644+344.
Do 105N-AC dopisuję #617, #661, #684 i #715.
*SDIP (U.N.O.)

polaraxa
Posty: 428
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#334 Post autor: polaraxa » 31 gru 2014, 18:11

#283+285 otrzymały przetwornice statyczne. Tym samym w R-2 z wirowymi pozostały tylko 3 składy, z czego 1 jest na użyczeniu w R-3.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#335 Post autor: Peter » 31 gru 2014, 19:43

Wpisuję zatem #283+285 do przetwornic statycznych.
Wykreślam z listy zdjęte ze stanu #272+273, #328, #578+577, #590, #631+632.

EDIT 2014.01.18

Wykreślam z listy zdjęte ze stanu #266, #279+280, #316+472, #364+392, #511, #532, #567, #718.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#336 Post autor: 105N #338 » 19 sty 2015, 01:56

ZURek #687 otrzymał przetwornicę wirową ( :!: ) - info od KZKGaPowicz.
Dodatkowo #338 brzmi, jakby przetwornica była "pół na pół", trochę wirowa i trochę statyczna (tak samo brzmiał #347 parę miesięcy temu).
Obrazek

Awatar użytkownika
grillmaster
Posty: 1191
Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
Lokalizacja: Katowice

#337 Post autor: grillmaster » 19 sty 2015, 10:47

105N #338 pisze:ZURek #687 otrzymał przetwornicę wirową ( :!: ) - info od KZKGaPowicz
Ma statyczną. Natomiast bardzo głośno pracują dmuchawy w tym wagonie.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#338 Post autor: Peter » 19 sty 2015, 20:12

105N #338 pisze:Dodatkowo #338 brzmi, jakby przetwornica była "pół na pół", trochę wirowa i trochę statyczna (tak samo brzmiał #347 parę miesięcy temu).
Nie ma czegoś takiego jak "pół na pół", a raczej chodzi o to, o czym napisał grillmaster. Wystarczy, że przykładowo łożyska się zużyją w silniku dmuchawy i już wszystko głośniej pracuje. Przetwornica wirowa wydaje zupełnie inny dźwięk, który już zademonstrowałem powyżej.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#339 Post autor: KZKGaPowicz » 19 sty 2015, 21:37

Byłem niemal pewny, że ZURek #687 ma wirową, bo w okolicach połowy odcinka pomiędzy torami linii 1/9/18 a torem postojowym 11 było słychać to z daleka. :shock:
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#340 Post autor: Peter » 08 lut 2015, 11:20

Wczoraj spotkałem na przystanku #687 i hałasują rzeczywiście dmuchawy. Przetwornica jest jak najbardziej statyczna.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#341 Post autor: 105N #338 » 08 lut 2015, 22:39

Peter pisze:Wczoraj spotkałem na przystanku #687 i hałasują rzeczywiście dmuchawy. Przetwornica jest jak najbardziej statyczna.
Ale musisz przyznać, że rzeczywiście brzmi jak wirowa. :wink:
Obrazek

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#342 Post autor: Peter » 09 lut 2015, 09:32

105N #338 pisze:
Peter pisze:Wczoraj spotkałem na przystanku #687 i hałasują rzeczywiście dmuchawy. Przetwornica jest jak najbardziej statyczna.
Ale musisz przyznać, że rzeczywiście brzmi jak wirowa. :wink:
Gdyby brzmiała jak wirowa, to ciężko by było je odróżnić. :)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
105N #338
Posty: 224
Rejestracja: 29 wrz 2013, 19:44
Lokalizacja: Świętochłowice

#343 Post autor: 105N #338 » 09 lut 2015, 11:07

Zostańmy przy tym, że brzmi podobnie (przynajmniej mi się tak wydaje, oczywiście mogę się mylić) :wink:
Obrazek

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#344 Post autor: Peter » 09 lut 2015, 11:53

105N #338 pisze:Zostańmy przy tym, że brzmi podobnie (przynajmniej mi się tak wydaje, oczywiście mogę się mylić) :wink:
Wejdź po prostu do wagonu z przetwornicą wirową i statyczną, to usłyszysz różnicę. :)
Zupełnie inna masa jest w ruchu obrotowym i różne obroty/min elementów wirujących.
Zresztą wentylatory w przetwornicy statycznej są tylko elementem dodatkowym, bo w stopiątkach musi być chłodzenie zewnętrzne rozrusznika i silników trakcyjnych.
Sama przetwornica statyczna składa się jedynie z elementów elektronicznych i co najwyżej wytwarza dźwięki w postaci rożnych pisków w zakresie jakim je jesteśmy w stanie usłyszeć spowodowanych wysoką częstotliwością napięcia wewnątrz układu. Chłodzenie może być równie dobrze pasywne zastosowane.
Załączniki
#318wirowa.wav
(736.59 KiB) Pobrany 90 razy
#329statyczna.wav
(625.09 KiB) Pobrany 86 razy
*SDIP (U.N.O.)

polaraxa
Posty: 428
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#345 Post autor: polaraxa » 23 lut 2015, 20:26

Skład #264+265 otrzymał podczas PR przetwornice statyczne i od dn 22/02/2015 wrócił do ruchu liniowego. Jego miejsce od 21/02/2015 na PR zajął #731+730.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#346 Post autor: Peter » 23 lut 2015, 20:44

Dziękuję za informację. Dopisuję #264+265 do przetwornic statycznych. :)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
tramwajarze z19
Posty: 2311
Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
Lokalizacja: Bytom - Karb
Kontakt:

#347 Post autor: tramwajarze z19 » 12 kwie 2015, 19:43

Skład #558+559 otrzymał przetwornicę statyczną. Tym sposobem zajezdnia Stroszek nie posiada żadnego wagonu z przetwornicą wirową.
Linia 6:Bytom Szkoła Medyczna - Urząd Miasta - Bytom Plac Sikorskiego - Rozbark - Łagiewniki - Chorzów Rynek - Park Śląski - Dąb - Katowice Rynek - Katowice Plac Miarki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#348 Post autor: Peter » 12 kwie 2015, 21:09

Też mi się kiedyś wydawało, że coś cicho toczy się #558+559. Dzięki za potwierdzenie. :)
Przy okazji wykreślam wagon #274, którego już raczej nie zobaczymy w ruchu.
Tym sposobem z obserwacji taborowych jest stan 230/19 dla przetwornic statycznych w stopiątkach.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
mi4chal744
Posty: 6788
Rejestracja: 16 cze 2014, 22:31
Lokalizacja: Zabrze / Warszawa

#349 Post autor: mi4chal744 » 21 sie 2015, 23:10

Skład #556+557 otrzymał przetwornice statyczną :)
Linia 2:Gliwice Zajezdnia- Zabrze Damrota- Zabrze Prof. Religi- Biskupice Zamkowa- Szombierki Kopalnia- Bytom Plac Sikorskiego

Linia 5:Zabrze Zaborze Pętla- Zabrze Plac Wolności- Biskupice Zamkowa- Szombierki Kopalnia- Bytom Plac Sikorskiego

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#350 Post autor: Peter » 22 sie 2015, 19:56

Dzięki. Dopisuję do statycznych #556+557.
*SDIP (U.N.O.)

666
Posty: 428
Rejestracja: 26 cze 2009, 21:43
Lokalizacja: Gliwice

#351 Post autor: 666 » 23 paź 2015, 07:09

Słyszałem, że skład #649+650 otrzymał przetwornice statyczne, ale wymaga to potwierdzenia.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość