Strona 4 z 8

Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

: 26 lis 2006, 11:12
autor: Peter
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.

Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk. :wink:
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.

Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy. :wink:

Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.

Wagony posiadające przetwornice statyczne:


105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0

-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607

: 23 lis 2007, 22:56
autor: rzelfix
A ja śmiało mogę dodać #785... :D

: 24 lis 2007, 10:25
autor: DW
Basia pisze:Witam. Z tego co wiem do tej pory przetwornise statyczne w Gliwicach mają następujące wagony: 316,374,381,408,425,458(z pantografem OTK-2), 460,461,472,476,477,506,608,614,653,654,742i744(pantografy OTK-2)

Więcej nie pamiętam, jak popełniłam jakis błąd to przepraszam.

pozdrawiam :)
Dzięki za informacje.
Na razie te wagony, których nie było na liście dopisałem ze znakami zapytania. Chyba, że jesteś pewna, że mają one (lub któreś z nich) przetwornice statyczne?


W Będzinie wagon #567 otrzymał pantograf połówkowy. Na razie każdy z wagonów (z zaj. Będzin), który otrzymał taki pantograf dostawał też p. statyczną, dlatego prawdopodobnie podobnie było z tym wagonem, ale będę to musiał jeszcze sprawdzić.

: 24 lis 2007, 10:43
autor: Basia
Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%

: 24 lis 2007, 11:09
autor: DW
Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.

: 24 lis 2007, 11:38
autor: Basia
DW pisze:
Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.

na 100% mają przetwornice statyczne- 316,425,458,472,476,477,
co do 381 i 506 nie jerstem pewna
w poniedziałek może podskocze na wozownie jak skończe i sie dowiem.

pozdrawiam :)

: 24 lis 2007, 11:50
autor: DW
Basia pisze:
DW pisze:
Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.
na 100% mają przetwornice statyczne- 316,425,458,472,476,477,
co do 381 i 506 nie jerstem pewna
w poniedziałek może podskocze na wozownie jak skończe i sie dowiem.

pozdrawiam :)
W takim razie tylko przy tych dwóch wagonach pozostawiam znaki zapytania.
Dzięki za pomocną informację w tworzeniu listy. :)

A do Gliwic na wozownię tak po prostu wpuszczają, czy masz jakieś znajomości? ;)

: 24 lis 2007, 11:58
autor: Basia
DW pisze:
Basia pisze:
DW pisze:
Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.
na 100% mają przetwornice statyczne- 316,425,458,472,476,477,
co do 381 i 506 nie jerstem pewna
w poniedziałek może podskocze na wozownie jak skończe i sie dowiem.

pozdrawiam :)
W takim razie tylko przy tych dwóch wagonach pozostawiam znaki zapytania.
Dzięki za pomocną informację w tworzeniu listy. :)

A do Gliwic na wozownię tak po prostu wpuszczają, czy masz jakieś znajomości? ;)
tak mam znajomości bo tam pracuje, więcej informacji na gg

: 24 lis 2007, 18:40
autor: Boguś
#524 ma przetwornicę statyczną.

: 24 lis 2007, 22:18
autor: DW
Boguś pisze:#524 ma przetwornicę statyczną.
:shock: To za niedługo #525 też powinien dostać, bo jest raczej w lepszym stanie niż #524.

Usunąłem też znak zapytania przy #567, bo upewniłem się, że ma p. statyczną.

: 27 lis 2007, 00:55
autor: Basia
sprawdziłam osobiście wagony 381 i 506 i na 100% mają statyczne przetwornice, do listy można jeszcze dopisać 732

: 27 lis 2007, 07:23
autor: Peter
Dzięki wielkie. Uzupełniamy. :)

: 28 lis 2007, 17:32
autor: rzelfix
Kolejnym bytomskim wagonem z przetwornicą statyczną jest... #775. :lol:
Zastanawia mnie kryterium, na podstawie którego wagony otrzymują te przetwornice... I czy takie w ogóle jest?! :P

: 28 lis 2007, 21:23
autor: Basia
Do listy z Gliwic można dopisać 733.
prawdopodobnie Gliwice dostały tyle przetwornic statycznych że wystarczy na wszystkie solówki i jeden skład.





pozdrowienia :)

: 28 lis 2007, 21:32
autor: Peter
Dzisiaj wyczaiłem również przetwornice statyczne w składach #702+701 i #675+676. Ten ostatni dostał je prawdopodobnie przy okazji zakładania reklamy. :)

: 29 lis 2007, 19:13
autor: Boguś
Peter pisze:Dzisiaj wyczaiłem również przetwornice statyczne w składach #702+701 i #675+676. Ten ostatni dostał je prawdopodobnie przy okazji zakładania reklamy. :)
#675+676 jeździł z reklamą już w niedzielę - info od bumbusa. Ja go widziałem następnego dnia i nadal miał wirującą. Luki sfocił go we wtorek i pewnie by zauważył. Podejrzewam, że #675+676 dostał przetwornice statyczne z wtorku na środę lub ze środy na czwartek.

: 29 lis 2007, 21:30
autor: Basia
656 i 658 też mają statyczne przetwornice

: 30 lis 2007, 19:54
autor: Boguś
#731+730 ma przetwornice statyczne.

: 30 lis 2007, 20:02
autor: Peter
Dopisałem. Już w tej chwili co trzecia stopiątka ma przetwornicę statyczną. :D

: 02 gru 2007, 17:11
autor: bumbus
Przetwornice statystyczną ma również #450 :D

: 02 gru 2007, 17:38
autor: DW
rzelfix pisze:Zastanawia mnie kryterium, na podstawie którego wagony otrzymują te przetwornice... I czy takie w ogóle jest?! :P
Wydaję mi się, że każda zajezdnia daje je wagonom wg własnego uznania i to ona ustala jakieś założenia.
W Będzinie p. statycznych nie dostają (jak dotąd) wagony, które mają w najbliższym czasie pojechać na remont (#737, #759) oraz te, które zostały wytypowane jako rezerwowe (#621, #761, #762). Sądzę, że te wagony będą wystawiane do modernizacji najbliższych przetargach. Takich przetwornic nie otrzymują też raczej wagony w bardzo złym stanie technicznym (np. #334, #498, #536). Chociaż dostał ją np. #501, który wewnątrz jest już mocno zużyty (ale może jego ogólny stan techniczny nie jest jeszcze taki zły).
Na razie przetwornice statyczne mają wszystkie wagony, które mają pantografy OTK-2. Te, które p. statycznej nie miały wcześniej (#567, #575, #595, #622, #753) otrzymały ją przy tej okazji.
bumbus pisze:Przetwornice statystyczną ma również #450 Very Happy
Jakieś kilka tygodni temu pamiętam, że planowałem sobie jego sprawdzenie (czy ma statyczną), ale do tej pory mi się to nie udało.
W Będzinie jest już zapewne jeszcze parę wagonów ze statycznymi, których jeszcze nie odkryłem (m.in. może ją mieć #602, ale też nie miałem jeszcze okazji sprawdzić).

PS Nie "statystyczną" tylko "statyczną" :wink: :P

: 02 gru 2007, 18:53
autor: bumbus
DW pisze:PS Nie "statystyczną" tylko "statyczną" :wink: :P
Literówka przepraszam bo jestem dyslektykiem :wink:

: 02 gru 2007, 23:26
autor: Peter
Hehe. Statystycznie to już jest ponad setka takich wagonów a jeszcze około 50 sztuk powinno z tej dostawy takie przetwornice otrzymać ;-)
Mam nadzieję, że docelowo dostaną je wszystkie stopiątki. 8)
Przypuszczam, że będą je montować również w tych "nowych" Krakusach. :twisted:

: 03 gru 2007, 08:50
autor: JoHoNuS
Osobiście nie bardzo widzę sens ładowania statyków wszędzie, w tym do nowych Krakusów. Krakusy są dobrze wyciszone, nawet jak jest zamontowana wirówka. Nie popadajmy ze skrajności w skrajność, tym bardziej że są inne wagony którym dużo bardziej przydałyby się statyki.

: 06 gru 2007, 15:26
autor: DW
Wagon #627 też ma przetwornicę statyczną.

: 09 gru 2007, 12:04
autor: Basia
639 ma statyczną

: 09 gru 2007, 14:18
autor: Peter
Dopisane. W sumie trochę się dziwię, że zamontowano ją akurat w #639. Stan tego wagonu nie należy do najlepszych i raczej większych prac remontowych oprócz ściany przedniej chyba nie przechodził. :mruga:

: 09 gru 2007, 16:24
autor: DW
Peter pisze:Dopisane. W sumie trochę się dziwię, że zamontowano ją akurat w #639. Stan tego wagonu nie należy do najlepszych i raczej większych prac remontowych oprócz ściany przedniej chyba nie przechodził. :mruga:
Przecież latem przeszedł jakąś większą naprawę.

: 10 gru 2007, 00:32
autor: Basia
DW ma racje 639 przeszedł mały remoncik latem, został odmalowany,dodano mu programator i tam takie.Ogólnie fajnie teraz jeździ tylko ma twardy pedał hamowania ale da sie przeżyć.

Więc nie jest to taki trup jak by sie wydawało.

: 11 gru 2007, 19:47
autor: rzelfix
Ostatnio wpisałem wagony #683 i #716. Dzisiaj doszedł #717. :)

: 11 gru 2007, 20:58
autor: DW
Wczoraj upewniłem się, że #525 ma statyczną i wpisałem go na listę.
#756K też cicho chodzi (a raczej jeździ ;) ), więc może też mu wreszcie zmienili przetwornicę.

: 12 gru 2007, 15:43
autor: rzelfix
I kolejna - w #684. :)

Nie wiem ile jeszcze na Stroszku zostało tych przetwornic, ale typuję, że dostaną je jeszcze #682 (sprawdziłem - ma jeszcze wirującą), #647+648 (o ile juz jej nie posiada).

: 12 gru 2007, 20:30
autor: Peter
Basia pisze:DW ma racje 639 przeszedł mały remoncik latem, został odmalowany,dodano mu programator i tam takie.Ogólnie fajnie teraz jeździ tylko ma twardy pedał hamowania ale da sie przeżyć.

Więc nie jest to taki trup jak by sie wydawało.
Nie mam w takim razie nic do gadania i muszę Tobie po prostu przyznać rację. :oops: Zbyt dawno chyba tego wagonu nie widziałem. :twisted:

: 14 gru 2007, 07:45
autor: DW
W Będzinie statyczną dostał 105N #539. Jest to pierwszy wagon typu 105N (w zaj. Będzin), który ją otrzymał

: 14 gru 2007, 07:54
autor: Peter
No proszę, nawet inne 105N niż #338 dostają statyczne. :P

: 14 gru 2007, 14:42
autor: rzelfix
Tak, jak myślałem #682 ma statyczną. Dostał ją szybciej, niż się spodziewałem. :D

: 14 gru 2007, 19:35
autor: Peter
Dzisiaj rano nagrałem przetwornicę w wagonie #783. Ma ona trochę inne brzmienie niż te nowe nabytki, gdyż przetwornice statyczne w składzie #783+784 zostały zamontowane już kilka dobrych lat temu. Podobne przetwornice miał skład #654+653, ale on został rozłączony.
:arrow: plik

: 14 gru 2007, 21:05
autor: Boguś
Peter pisze:No proszę, nawet inne 105N niż #338 dostają statyczne. :P
#416 też miał przetwornicę statyczną.

: 16 gru 2007, 21:48
autor: rzelfix
#495, który jeździ solo dostał przetwornicę statyczną. Domyślam się, że po spięciu będzie ją miał też #496.
Dopiszę oba wagony...

: 17 gru 2007, 17:50
autor: Peter
rzelfix pisze:#495, który jeździ solo dostał przetwornicę statyczną. Domyślam się, że po spięciu będzie ją miał też #496.
Dopiszę oba wagony...
Fajna sprawa. :)

Dorzucam dźwięki przetwornicy statycznej wagonu 105Na #329 na przystanku Koszutka Misjonarzy Oblatów (linia 16).
Jakość może nie jest najlepsza, ale staram się nagrywać jak nikt nic nie mówi. :wink: :arrow: plik

: 18 gru 2007, 17:20
autor: Peter
Co tu dużo mówić - dopisujemy #711+712. :wink:

: 21 gru 2007, 18:01
autor: DW
Dopisałem do listy oba Moderusy (#535 i #788), które mają przetwornice statyczne.

P. statyczna jest też montowana w #540, który od tygodnia nie kursuje. Prawdopodobnie za parę dni zamontują ją też w #530.

Z ostatniej dostawy z zakładu ENIKA do Będzina przybyło 27 przetwornic statycznych.

: 21 gru 2007, 20:59
autor: Peter
rzelfix pisze:#495, który jeździ solo dostał przetwornicę statyczną. Domyślam się, że po spięciu będzie ją miał też #496.
Dopiszę oba wagony...
Dzisiaj jechałem już #495+496, więc mogę jedynie potwierdzić. :wink:
DW pisze:P. statyczna jest też montowana w #540, który od tygodnia nie kursuje.
Rozumiem, że nadal będzie skład #530+540 tylko że ze statycznymi :?: :)

: 21 gru 2007, 21:17
autor: DW
Peter pisze:
DW pisze:P. statyczna jest też montowana w #540, który od tygodnia nie kursuje.
Rozumiem, że nadal będzie skład #530+540 tylko że ze statycznymi :?: :)
Raczej tak. Bo nie sądzę, aby po to mu wsadzali statyczną, aby sobie stał w zajezdni ;) a na solówkę go też raczej nie będą przerabiać :)

Przypomniało mi się jeszcze, że zaj. Będzin zakupiła też nowe akumulatory dla kilkunastu wozów. Większość jest montowana wraz z nowymi przetwornicami.

: 22 gru 2007, 18:38
autor: DW
Przetwornicę statyczną dostał #552
Wpisałem też #511 ze znakiem zapytania, bo nie jestem pewien, czy ma ją na pewno.

: 27 gru 2007, 11:10
autor: DW
Dopisałem do listy #754.

Na końcu pierwszego postu wstawiłem listę z wagonami, które miały kiedyś przetw. statyczną. Pamiętam, że taka sytuacja miała miejsce z #416. Jak ta lista jednak nie ma zbyt dużego sensu, to można ją usunąć.

: 27 gru 2007, 11:15
autor: Peter
Przetwornice statyczne posiadały również #370, #607, #680 tak dla przypomnienia. :wink:
Jeżeli chodzi o #370 i #607 były to jedne z pierwszych w ogóle wagonów z takimi przetwornicami (prawdopodobnie po #703 i #704). Zaobserwowałem to jeszcze będąc w liceum a więc były to lata 1999/2000.
W tej chwili wszystkie trzy mają wirowe. :)

: 02 sty 2008, 15:10
autor: Peter
Bytomski skład #456+457 oraz katowicki #734+735 mają przetwornice statyczne. :)

: 02 sty 2008, 20:50
autor: Boguś
Peter pisze:Bytomski skład #456+457 oraz katowicki #734+735 mają przetwornice statyczne. :)
Co do #734+735 miałem podejrzenia, że ma statyka. #456+457 też otrzymał, chyba nawet kiedyś pisałeś, że chciałbyś, żeby #456+457 dostał statyki.

: 03 sty 2008, 16:28
autor: rzelfix
#713 jeździ solo z przetwornicą statyczną. Zapewne po złączeniu będzie ją miał także #714.
Czyli podobna sytuacja, jaka miała miejsce ze składem #495+496. :D

Do sprawdzenia także #678, który dzisiaj wyjątkowo cicho przemknął mi przed nosem. :)

: 04 sty 2008, 21:01
autor: Peter
Jestem ciekawy czy zamówią jeszcze następną partię przetwornic statycznych. Już chyba powoli się kończą egzemplarze z ostatniego zamówienia na 100szt.