Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)
Ja dopisałem #526 już kilka dni temu. Kilka razy go już widziałem, ale trochę z daleka i wydaję mi się, że ma p. statyczną, ale muszę to jeszcze sprawdzić.Peter pisze:O widzę, że doszedł też #526 ze znakiem zapytania. 8)
...
Dopisek po chwili:
Na forum wpk - http://www.tram-silesia.pl/forum/viewto ... 16&start=0 piotrekw napisał, że zakupili aż 40 przetwornic statycznych (po 10 do każdej zajezdni), więc brakuje nam jeszcze trochę w tej liście.
Dopisałem do listy wszystkie wagony z RK-1 Będzin, które ostatnio dostały przetwornice statyczne (dzięki informacji z forum WPK).DW pisze:...Na forum wpk - http://www.tram-silesia.pl/forum/viewto ... 16&start=0 piotrekw napisał, że zakupili aż 40 przetwornic statycznych (po 10 do każdej zajezdni), więc brakuje nam jeszcze trochę w tej liście.
Są to:
#508, #509, #517, #526, #527, #534, #566, #740, #760.
Dziesiątą dostanie prawdopodobnie zmodernizowany #790.
DW pisze:Dopisałem do listy wszystkie wagony z RK-1 Będzin, które ostatnio dostały przetwornice statyczne (dzięki informacji z forum WPK).DW pisze:...Na forum wpk - http://www.tram-silesia.pl/forum/viewto ... 16&start=0 piotrekw napisał, że zakupili aż 40 przetwornic statycznych (po 10 do każdej zajezdni), więc brakuje nam jeszcze trochę w tej liście.
Są to:
#508, #509, #517, #526, #527, #534, #566, #740, #760.
Dziesiątą dostanie prawdopodobnie zmodernizowany #790.
Jest tego coraz więcej , oby tak dalej 8)
No to rzeczywiście przybyło ich trochę.DW pisze:Są to:
#508, #509, #517, #526, #527, #534, #566, #740, #760.
Dziesiątą dostanie prawdopodobnie zmodernizowany #790.
Również myślę, że to jest bardzo prawdopodobne co do #790. W sumie miodzio.
A co z tymi #748 i #781 ? Nie mamy ich na liście a nikt nie sprawdzał. :alien:
*SDIP (U.N.O.)
Powiedział bym to samo o #252+253. Pierwszy jakby miał statyczną, drugi normalną, wygłuszoną.Peter pisze:Ja dzisiaj odniosłem wrażenie, że dostał przetwornice statyczne pierwszy ex. krakowski skład #250+251 (Zawodzie). Trzeba to jeszcze sprawdzić, bo może to huk z ulicy trochę go zagłuszył. :mruga:
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
#252+253 ma obie wirujące, tylko 252 coś ma chyba z elektryką i bardzo siada w nim przetwornica. Możliwe, że jest uszkodzona. Już pisałem o tym. Kiedyś to samo dolegało wagonowi #685 i ś.p. #605.
Przetwornice są wyciszone oczywiście w Krakusach no może za wyjątkiem #254+255.
Co do #250+251 to nie słyszałem absolutnie nic jak podjechał na przystanek. Muszę jeszcze na niego zapolować jak będę miał okazję.
Przetwornice są wyciszone oczywiście w Krakusach no może za wyjątkiem #254+255.
Co do #250+251 to nie słyszałem absolutnie nic jak podjechał na przystanek. Muszę jeszcze na niego zapolować jak będę miał okazję.
*SDIP (U.N.O.)
A dopiero co jeździł na statycznej (przynajmniej w grudniu), czyżby mu zabrali i zastąpili zwykłą... może zabrali jemu i dali wszystkim zawodziańskim krakusom, bo im mogło brakować...Peter pisze:Dzisiaj spotkałem #607 i nie ma on przetwornicy statycznej.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Może niekoniecznie pochodziła z tych 40-tu, może mieli już jakąś, ale mogła być popsuta albo coś...DW pisze:Przetwornicę statyczną dostał będziński #553.
Chyba dzisiaj wyjechał po naprawie (napisałem o tym w dziale "Dzień po dniu").
Ciekawe skąd ją dostał? Może jakiś wagon ze statyczną jest odstawiony i ją przełożyli?
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Kilka miesięcy temu wyjęto p. statyczną z #521, to może teraz dostał ją #553luki pisze:Może niekoniecznie pochodziła z tych 40-tu, może mieli już jakąś, ale mogła być popsuta albo coś...DW pisze:Przetwornicę statyczną dostał będziński #553.
Chyba dzisiaj wyjechał po naprawie (napisałem o tym w dziale "Dzień po dniu").
Ciekawe skąd ją dostał? Może jakiś wagon ze statyczną jest odstawiony i ją przełożyli?
Faktycznie masz rację i co ciekawe wiedziałem o tym już od dość dawna.
Teraz spojrzałem na listę i nie jest zapisany. Myślałem, że jest wpisany. Dzięki. 8)
Czyli ogółem jest w tej chwili 12+14+12+8 = 46 wagonów 105Na z przetwornicami statycznymi co stanowi ponad 14% ogólnej liczby stopiątek.
Teraz spojrzałem na listę i nie jest zapisany. Myślałem, że jest wpisany. Dzięki. 8)
Czyli ogółem jest w tej chwili 12+14+12+8 = 46 wagonów 105Na z przetwornicami statycznymi co stanowi ponad 14% ogólnej liczby stopiątek.
*SDIP (U.N.O.)
A dzisiaj odkryłem, że do wagonu #521 powróciła przetwornica statyczna
A jeszcze kilkanaście dni temu miał wirującą.
Ta przetwornica zapewne nie pochodzi z najnowszej dostawy i jest chyba tą, którą ten wagon wcześniej posiadał, ponieważ, jak na p. statyczną dość głośno pracują w niej wentylatory. Nie jest to jedank p. wirująca, bo nie słychać tego charakterystycznego dźwięku.
A jeszcze kilkanaście dni temu miał wirującą.
Ta przetwornica zapewne nie pochodzi z najnowszej dostawy i jest chyba tą, którą ten wagon wcześniej posiadał, ponieważ, jak na p. statyczną dość głośno pracują w niej wentylatory. Nie jest to jedank p. wirująca, bo nie słychać tego charakterystycznego dźwięku.
Chyba mamy kolejną, dziś wsiadłem do #768 i prócz OTK-2 jak się okazało, to ma chyba statyczną przetwornice właśnie, jedyne co słyszałem to dobrze znany pisk, ten co towarzyszy często świetlówkom, ale te nie świeciły, więc coś w elektryce piszczało innego, a buczenia nie było stąd wnioskuję statyczną.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Wczoraj jechałem wagonem 708. Na liście nie widzę, a też ma przetwornicę statyczną Zatem po uzwględnieniu 768, oba zakłady mają po 15 sztuk.rzelfix pisze:Do listy dopisałem wagon #612. Dzisiaj jest na 196.
ZKT3 Bytom ma teraz tyle samo przetwornic statycznych co Katowice - po 14 sztuk. W GOPie jest to 49. przetwornica statyczna.
No... zatem utworzyła się nam ładna seria począwszy od #703. I myślę też, że na #708 się nie skończy. Wagon #710 po dłuższej przerwie wyjedzie pewnie odmalowany i z przetwornicą statyczną (podobnie jak było z #722 i #778). No, a dziura w postaci #709 pewnie też będzie załatana. Na p. statyczne moim zdaniem zasługuje też składzik #711+712. No, ale pozostaje pytanie: ile tych przetwornic jeszcze pozostało?
Może jest używana, bo jak na p. statyczną chodzi troszkę głośniej. Proponuję przy #416 postawić i niech ktoś inny to potwierdzi.dombia pisze:Jechałem nim wczoraj i coś mi się tak wydawało... ale czy na pewno?DW pisze::O Ciekawe... Myślałem, że statyczne będą dawać tylko do 105Na, bo 105N to raczej wagony w gorszym stanie techniczym.Boguś pisze:Uwaga. Pierwszy 105N dostał przetwornicę statyczną. Jest nim #416
- Sebastian22
- Posty: 202
- Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Czyżby następnym miał być #710 ? Jemu się najpierw odświeżenie kłania. :mruga:
Mam nadzieję, że konsekwentnie dostanie statyczną również #682 a może w kolejce jeszcze czekają #717 i #721.
Coś mi się zdaje jednak, że te przetwornice nie zostały podzielone równo pomiędzy poszczególne zakłady, bo w Gliwicach ich jest jakoś najmniej.
A co oznacza ten znak zapytania przy RK-1
Mam nadzieję, że konsekwentnie dostanie statyczną również #682 a może w kolejce jeszcze czekają #717 i #721.
Coś mi się zdaje jednak, że te przetwornice nie zostały podzielone równo pomiędzy poszczególne zakłady, bo w Gliwicach ich jest jakoś najmniej.
A co oznacza ten znak zapytania przy RK-1
*SDIP (U.N.O.)
Może w Gliwicach nie zostały odnalezione wszystkie wagony z przetwornicami statycznymi.Peter pisze:Coś mi się zdaje jednak, że te przetwornice nie zostały podzielone równo pomiędzy poszczególne zakłady, bo w Gliwicach ich jest jakoś najmniej.
A co oznacza ten znak zapytania przy RK-1
Kiedy byliśmy w zaj. Będzin, to pan, który nas oprowadzał twierdził, że p. statyczne ma 14 wagonów (2 starsze - #518 i #521 oraz 12 nowych) dlatego wpisałem zank zapytania, bo ja znam tylko 13 wagonów, które mają te przetwornice. Myślę, że może to być wagon #666, ale nie mogę go złapać, bo chyba jeździ na 22 lub 28
- Sebastian22
- Posty: 202
- Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Dziś jechałem właśnie #666 - leciał na "22". Jechałem tylko dwa przystanki ale na 99% ma statyczną przetwornice bo słyszałem tylko charakterystyczne ciche buczenie. Druga sprawa to mechanizmy drzwiowe - tez dość ciche i wolniej sie zamykaja dzwi - wagon stał dość długo odstawiony to moze sie tak nie "wyruchały" . Zatem można #666 wpisać do listy statyków z RK-1.DW pisze:Może w Gliwicach nie zostały odnalezione wszystkie wagony z przetwornicami statycznymi.Peter pisze:Coś mi się zdaje jednak, że te przetwornice nie zostały podzielone równo pomiędzy poszczególne zakłady, bo w Gliwicach ich jest jakoś najmniej.
A co oznacza ten znak zapytania przy RK-1
Kiedy byliśmy w zaj. Będzin, to pan, który nas oprowadzał twierdził, że p. statyczne ma 14 wagonów (2 starsze - #518 i #521 oraz 12 nowych) dlatego wpisałem zank zapytania, bo ja znam tylko 13 wagonów, które mają te przetwornice. Myślę, że może to być wagon #666, ale nie mogę go złapać, bo chyba jeździ na 22 lub 28
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości