Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)
W swoich obliczeniach nie wziąłeś pod uwagę przetwornicy usuniętej z #416, która pewnie za niedługo pojawi się w innym wozie.Peter pisze:Super wiadomość. :spoko:
54+100=154 wagony z przetwornicami statycznymi. Niemalże połowa naszych stopiątek.
Nie należy także zapominać od przetwornicach statycznych jakie dostaną wozy, które przejdą modernizację - #535, #788 oraz najprawdopodobniej #737, #759, #777, #779 i #782.
Czyli przetwornic statycznych pod koniec roku (lub na początku przyszłego) powinno być 162.
Jeśli wszystkie 4 zajezdnie dostaną po 25 przetwornic statycznych (z najbliższego zamówienia) to obstawiam, że w Będzinie dostaną je wagony:
#511, #523, #524, #525, #530, #532, #540, #552, #567, #575, #576, #595, #601, #602, #622, #623, #624, #631, #632, #667, #753, #754, #757, #758 oraz #424 lub #621.
Wagony wytypowałem biorąc pod uwagę:
- przejście prac naprawczych w ZUR (#540, #525, #567, #753 i #754) oraz wagony jeżdżące obecnie lub wcześniej z nimi w składzie (#530 i #524)
- planowane prace naprawcze w ZUR (#511 i #595)
- niedawne przejście prac w Będzinie (#667)
- najlepszy skład w Będzinie (#576+575)
Odrzuciłem wagony typu 105N oraz 105Na w złym stanie technicznym (głównie #3xx, #4xx) oraz wziąłem pod uwagę (raczej przy 2 składach - #623+624, #631+632 i #757+758) stał przydział na danym pociągu i pozostały: #523, #532, #552, #567, #601, #602, #622, #523+624, #631+632, #757+758.
Została jeszcze jedna przetwornica statyczna, którą może dostać #621, jeśli przejdzie prace naprawcze i odmalowanie w ZUR i nie zostanie skierowany na modernizację (w ostatnim przetargu figurował jako rezerwowy). Ewentualnie p. statyczną mógłby dostać #424.
Jeśli wagony #761 i #762 również nie zostaną zmodernizowane to myślę, że dostaną chociaż p. statyczne (figurują na liście rezerwowej w obecnym przetargu).
Generalnie masz rację, ale nigdy przecież nie wiesz czy jakaś się nie uszkodzi. Wtedy mogą zamienić ją na wirującą elektromaszynową.DW pisze:Czyli przetwornic statycznych pod koniec roku (lub na początku przyszłego) powinno być 162.
W każdym razie mam nadzieję że polityka będzie taka aby wymienić te przetwornice praktycznie we wszystkich naszych stopiątkach i nawet jeśli będą awarie, używać się będzie tylko przetwornic statycznych na wymianę.
*SDIP (U.N.O.)
W BIP na stornie TŚ pojawiły się też wyniki przetargu na zakup 100 przetwornic statycznych (do wagonów typu 105N):
http://bip.tram-silesia.pl/?id=przetarg ... or_419.htm
Do przetargu zgłosiły się 3 firmy: MEDCOM z siedzibą w Warszawie, Bombardier Trasportation w Łodzi oraz Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA.
Druga oferta (firmy Bombardier) została odrzucona, ponieważ wykonawca nie sprzedał w ciągu ostatnich trzech lat co najmniej 20 sztuk przetwornic statycznych. Pomimo to czas realizacji zamówienia został określony na 21.08.2008 r.
Pozostałe dwie oferty różniły się tylko ceną (ponad 20 tys. zł różnicy). To zaważyło na wyniku przetargu. MEDCOM otryzmał 99,49 pkt a ZEP ENIKA 100, czyli maksymalną liczbę punktów.
Przetwornice mają zostać dostarczone do 10 grudnia br.
PS Wydaję mi się, że któryś przetarg związany z dostawą p. statycznych również wygrała ENIKA...
http://bip.tram-silesia.pl/?id=przetarg ... or_419.htm
Do przetargu zgłosiły się 3 firmy: MEDCOM z siedzibą w Warszawie, Bombardier Trasportation w Łodzi oraz Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA.
Druga oferta (firmy Bombardier) została odrzucona, ponieważ wykonawca nie sprzedał w ciągu ostatnich trzech lat co najmniej 20 sztuk przetwornic statycznych. Pomimo to czas realizacji zamówienia został określony na 21.08.2008 r.
Pozostałe dwie oferty różniły się tylko ceną (ponad 20 tys. zł różnicy). To zaważyło na wyniku przetargu. MEDCOM otryzmał 99,49 pkt a ZEP ENIKA 100, czyli maksymalną liczbę punktów.
Przetwornice mają zostać dostarczone do 10 grudnia br.
PS Wydaję mi się, że któryś przetarg związany z dostawą p. statycznych również wygrała ENIKA...
Na razie może do #687 dopiszmy znak zapytania. Jak będzie pewne, że ma on p. statyczną to się go usunie.rzelfix pisze:Wpisałem #687 na listę. W razie czego można usunąć.
Wzbogaciłem też spis o wagon #721, który niedawno musiał dostać przetwornicę statyczną.
Przetwornicę statyczną ma też będziński #575
Wydaję mi się, że rozpoczęła się już dostawa z ENIKI, ale skoro mają czas do grudnia, to pewnie będą dostarczać w kilku ratach.
#687 ma przetwornice wirową, jechałem nim dziś więc to na 100%
Ale za to jest jedna nowość
#687 ma piasecznicę
Jest to bardzo ciekawa instalacja, pociągnięto plastikową rurkę z kabiny motorniczego przez szparę w lekko uchylonych drzwiach motorniczego, następnie przy prawym fartuchu i w tym miejscu piasek leci na szyny.
Jest to trochę śmieszne i źle zrobione. Zamontowali to za daleko od wózka i jak jest mocny łuk to z pewnością nie trafia....
Przypomnę że ostatnio eksperymenty z piasecznicami w stopiątkach robili w Gliwicach, jednak wtedy trochę inaczej gdyż z lewej strony motorniczego i sypano na lewą szynę.
Ale za to jest jedna nowość
#687 ma piasecznicę
Jest to bardzo ciekawa instalacja, pociągnięto plastikową rurkę z kabiny motorniczego przez szparę w lekko uchylonych drzwiach motorniczego, następnie przy prawym fartuchu i w tym miejscu piasek leci na szyny.
Jest to trochę śmieszne i źle zrobione. Zamontowali to za daleko od wózka i jak jest mocny łuk to z pewnością nie trafia....
Przypomnę że ostatnio eksperymenty z piasecznicami w stopiątkach robili w Gliwicach, jednak wtedy trochę inaczej gdyż z lewej strony motorniczego i sypano na lewą szynę.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
- Sebastian22
- Posty: 202
- Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Przetwornicę statyczną dostał też #501
Wagon ten jest raczej w złym stanie technicznym i spodziewałem się jego kasacji wtedy, kiedy TŚ przestanie mieć problemy z brakiem wagonów.
Poza przetwornicą (której za bardzo nie było słychać;) ), w regularnych odstępach czasu (co parę sekund), w okolicy rozrusznika słychać było warkot. Nie wiem co tak mogło chodzić.
Podejrzewam też, że p. statyczną mógł dostać wagon #513. Wczoraj parę razy go widziałem (z pewnej odległości) i wydawało mi się, że nie słychać przetwornicy.
Zrobiłem już nawet sobie listę będzińskich waognów, na której zaznaczam, które wagony mają p. statyczną, a które wirującą, aby wiedzieć których wagonów jeszcze nie sprawdzałem.
Wagon ten jest raczej w złym stanie technicznym i spodziewałem się jego kasacji wtedy, kiedy TŚ przestanie mieć problemy z brakiem wagonów.
Poza przetwornicą (której za bardzo nie było słychać;) ), w regularnych odstępach czasu (co parę sekund), w okolicy rozrusznika słychać było warkot. Nie wiem co tak mogło chodzić.
Podejrzewam też, że p. statyczną mógł dostać wagon #513. Wczoraj parę razy go widziałem (z pewnej odległości) i wydawało mi się, że nie słychać przetwornicy.
Zrobiłem już nawet sobie listę będzińskich waognów, na której zaznaczam, które wagony mają p. statyczną, a które wirującą, aby wiedzieć których wagonów jeszcze nie sprawdzałem.
A mi się wydaje, że ma przetwornice wirową z wyciszoną komorą. Identyczny przypadek jest w #771.Peter pisze:Tylko dlaczego ten 1% niepewności ?JoHoNuS pisze:Jechałem nim wczoraj. na 99% ma statyczną.
Widziałem go dziś i jakoś tego nie zauważyłem , sam już nie wiem.Peter pisze:Myślę, że można również dopisać do listy #772.
Zaczynam w takim razie podejrzewać, że #771 też ma statyczną.Boguś pisze:A mi się wydaje, że ma przetwornice wirową z wyciszoną komorą. Identyczny przypadek jest w #771.
W przetwornicy statycznej również są wentylatorki chłodzące rozrusznik i silniki trakcyjne. Wydają tylko cichy szum.
Troszkę inaczej brzmią przetwornice statyczne starszego typu takie jak np. w #783+784. :mruga:
*SDIP (U.N.O.)
A więc musiałem słyszeć wentylatorkiPeter pisze:Zaczynam w takim razie podejrzewać, że #771 też ma statyczną.Boguś pisze:A mi się wydaje, że ma przetwornice wirową z wyciszoną komorą. Identyczny przypadek jest w #771.
W przetwornicy statycznej również są wentylatorki chłodzące rozrusznik i silniki trakcyjne. Wydają tylko cichy szum.
Troszkę inaczej brzmią przetwornice statyczne starszego typu takie jak np. w #783+784. :mruga:
Zgodnie z moimi wcześniejszymi przewidywaniami przetwornicę statyczną otrzymał wagon #776. Podróż tym wagonem to sama przyjemność...
Oprócz tego nową przetwornicę otrzymał wagon #743. Poprzednia p. wirująca strasznie hałasowała wydając, przy ty okropny klekot/turkot (cokolwiek ).
Zatem dopisuję do listy...
Oprócz tego nową przetwornicę otrzymał wagon #743. Poprzednia p. wirująca strasznie hałasowała wydając, przy ty okropny klekot/turkot (cokolwiek ).
Zatem dopisuję do listy...
Dopisałem go do listy.Boguś pisze:#771 ma przetwornicę statyczną, nie mam żadnych wątpliwości
Swoją drogą widzę, że wpisany jest tam również #777, ale on i tak będzie miał statyczną.
Co do Gliwic, to niestety nikt tam w tej chwili nie obserwuje chyba co się dzieje w tej sprawie. Może Przemo sprawdzi lub adasiek.
*SDIP (U.N.O.)
Witam. Z tego co wiem do tej pory przetwornise statyczne w Gliwicach mają następujące wagony: 316,374,381,408,425,458(z pantografem OTK-2), 460,461,472,476,477,506,608,614,653,654,742i744(pantografy OTK-2)
Więcej nie pamiętam, jak popełniłam jakis błąd to przepraszam.
pozdrawiam
Więcej nie pamiętam, jak popełniłam jakis błąd to przepraszam.
pozdrawiam
09.03.2009r o 7:30 miałam egzamin na prawo jazdy i zdałam na pierwszym razem:-) za dwa tygodnie do odbioru.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości