Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)
Wiele przetwornic wirowych po prostu po latach szlag trafia, tam są mechaniczne części które z czasem stają się głośne, statyczna to cudo, cicho pracuje lubie jeździć tymi wozami, sentyment mam do braciszków #653 i 654, chyba Peter też
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
A co takiego słychać w w #782 ? :chytry:ff pisze:Ja za to bardzo lubię odgłosy jakie się wydobywają w 782. Dziś jeździ na 33
Też je lubię, ale wolałem jak jeździł "cichy" składzik #654+653. 8)luki pisze:(...) sentyment mam do braciszków #653 i 654, chyba Peter też
Co do #688 to raz musiałem wyjść z niego, bo denerwował mnie ten hałas. Słychać tak jakby któryś wentylator o coś ocierał.
W #747 też przetwornica jakoś teraz głośniej pracuje.
W tej chwili z tego co sobie przypominam to przetwornice statyczne posiadają : #347, #374, #518, #521, #614, #653, #654, #703, #704, #705, #706, #707 (od niedawna ?), #718, #747, #783+784.
Takie przetwornice miały też #370, #607, #680, ale zdemontowano je w tych wagonach zastępując znowu wirującymi.
Ostatnio zmieniony 27 lis 2006, 16:01 przez Peter, łącznie zmieniany 2 razy.
*SDIP (U.N.O.)
Hmm, bardzo specyficznie pracuje przetwornica, zwłaszcza przy ruszaniu i hamowaniu. Ale to już od bardzo dawna, chyba od samego poczatku uruchomienia jako solówki. Ciężko to określić, odgłosy takie jakbyś był w EZT. Nie jest to defekt, tylko taka jej uroda.Peter pisze: A co takiego słychać w w #782 ? :chytry:
Wydaje mi się że #607 czeka na statyczną, bo nawet mowa była że jak ją dostanie to ma już w składzie nie jeździć, bo przez to poprzednia padła niby.Peter pisze:Takie przetwornice miały też #370, #607, #680, ale zdemontowano je w tych wagonach zastępując znowu wirującymi.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Mnie to też ciekawi. Na stronie TŚ w przetargach jest napisane, że dostawa ma się rozpocząć od dnia podpisania umowy do dnia 15.12.2006. Termin składania ofert upływa 4.12.2006. Natomiast nie ma wzmianki ile ich będzie.luki pisze:No właśnie, ciekawe na ile przetwornic stać TŚ. No i skoro nowa przetwornica statyczna trafiła się do #746 to czemu nie uruchomią #607.
Bo to pewnie jest w SIWZ. Lecz nie ilość tylko kwota. Kupią tyle ile się w tej kwocie zmieści z zaokrągleniem do pełnej liczby w górę. Zwycięża ten kto da najniższą cenę jednostkową. Tak przynajmniej było w pierwszym przetargu, a tą kwotą o ile dobrze pamiętam był 1 mln zł.Boguś pisze:Natomiast nie ma wzmianki ile ich będzie.
To może być spowodowane tym, że uszkodziło się coś więcej w #607 niż tylko przetwornica...luki pisze:No właśnie, ciekawe na ile przetwornic stać TŚ. No i skoro nowa przetwornica statyczna trafiła się do #746 to czemu nie uruchomią #607.
W sumie to może #748 i #745 dostaną jako następne przetwornice statyczne, skoro ich koledzy do składów już takie posiadają.
*SDIP (U.N.O.)
W Będzinie przetwornicę statyczna ma wagon #518, która trochę piszczy.
#521 kilka-kilkanaście tygodni temu otrzymał normalną przetwornicę.
Nie wiem, czy wagon #740, ma czy nie ma p. statycznej, bo wydaje hałas normalnej przetwornicy, ale słychać też charakterystyczny dla p. statycznych dźwięk.
Mam nadzieję, że wagon #790 otrzyma przetwornicę statyczną.
[Ciekawe czy ten wagon pozostanie jako 105NT, czy może zrobią z niego 105Na lub zmodernizowany?]
#521 kilka-kilkanaście tygodni temu otrzymał normalną przetwornicę.
Nie wiem, czy wagon #740, ma czy nie ma p. statycznej, bo wydaje hałas normalnej przetwornicy, ale słychać też charakterystyczny dla p. statycznych dźwięk.
Mam nadzieję, że wagon #790 otrzyma przetwornicę statyczną.
[Ciekawe czy ten wagon pozostanie jako 105NT, czy może zrobią z niego 105Na lub zmodernizowany?]
#740 ma wirującą przetwornicę a ten dźwięk to z rozruchu tyrystorowego jest raczej.
Statyczne przetwornice objęły połowę grupy wagonów 105N-2K a dokładniej #347, #374, #614 i #718 dla zakładów w Bytomiu i Gliwicach. #677, #678, #739 (kas.) i #740 się na to nie załapały. Może je jeszcze dostaną. Wszystko przed nami.
#790 to już raczej nie będzie 105NT. Może właśnie zostanie oznaczony 105N-2K.
Statyczne przetwornice objęły połowę grupy wagonów 105N-2K a dokładniej #347, #374, #614 i #718 dla zakładów w Bytomiu i Gliwicach. #677, #678, #739 (kas.) i #740 się na to nie załapały. Może je jeszcze dostaną. Wszystko przed nami.
#790 to już raczej nie będzie 105NT. Może właśnie zostanie oznaczony 105N-2K.
*SDIP (U.N.O.)
To nie przetwornica , tylko tzw. wózki "ekologiczne". Podobno lepiej amortyzują drgania, ale przekładnie w nich zastosowane trochę hałasują.ff pisze:Hmm, bardzo specyficznie pracuje przetwornica, zwłaszcza przy ruszaniu i hamowaniu. Ale to już od bardzo dawna, chyba od samego poczatku uruchomienia jako solówki. Ciężko to określić, odgłosy takie jakbyś był w EZT. Nie jest to defekt, tylko taka jej uroda.Peter pisze: A co takiego słychać w w #782 ? :chytry:
#782 ma jakieś lepsze wózki, każdy ma dodatkowy element amortyzujący. On je dostał jeszcze wtedy gdy istniał skład #781+782 w reklamie Paola i chyba #781 też je ma.Karol pisze:To nie przetwornica , tylko tzw. wózki "ekologiczne". Podobno lepiej amortyzują drgania, ale przekładnie w nich zastosowane trochę hałasują.ff pisze:Hmm, bardzo specyficznie pracuje przetwornica, zwłaszcza przy ruszaniu i hamowaniu. Ale to już od bardzo dawna, chyba od samego poczatku uruchomienia jako solówki. Ciężko to określić, odgłosy takie jakbyś był w EZT. Nie jest to defekt, tylko taka jej uroda.Peter pisze: A co takiego słychać w w #782 ? :chytry:
Kod: Zaznacz cały
http://www.tramgal.za.pl/105N/wozek.jpg
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Tak jest - z tym że hałasują tylko te dwa wózki z 782 (pewnie prototyp).Boguś pisze:#782 ma jakieś lepsze wózki, każdy ma dodatkowy element amortyzujący. On je dostał jeszcze wtedy gdy istniał skład #781+782 w reklamie Paola i chyba #781 też je ma.
A swoją drogą, to one chyba czasami zmieniają właściciela (tzn. wagon, który na nich jeździ) - kiedyś np. 731 też tak buczał przy rozruchu.
A tymczasem przetarg na nowe przetwornice już został rozstrzygnięty. Wygrał Zakład Elektroniki Przemysłowej "Enika" z Łodzi http://www.enika.pl
Można się zapoznać charakterystyką produkowanych przez nich przetwornic i innych części do tramwajów, a także do trolejbusów czy pociągów.
http://www.enika.pl/pliki/produkty/tram_przetw.html
Można się zapoznać charakterystyką produkowanych przez nich przetwornic i innych części do tramwajów, a także do trolejbusów czy pociągów.
http://www.enika.pl/pliki/produkty/tram_przetw.html
#252+253 coś ma z przetwornicami. Strasznie siadają (szczególnie w pierwszym wagonie), jakby pracowały pod dużym obciążeniem lub prawie w stanie zwarcia. Po gwałtownym hamowaniu pracują normalnie - efekt mija, po czym po jamkimś czasie znowu wszystko siada. Coś szmelcoawte są te wagony.
Inne Krakusy tego nie mają, choć #260+261 jeszcze nie poddam ocenie, bo nim nie jechałem. :mruga:
I najciekawsza dzisiaj sprawa. Gliwicki 105Na #460 chyba ma przetwornicę statyczną. Przejechał dzisiaj koło mnie zupełnie bezszelestnie. Kto wie, może braciszek #461 też taką otrzyma(ł), ale tego jeszcze nie wiem.
Ogólnie ładnie wagonik odmalowany i najprawdopodobniej wózki też są po naprawie.
Inne Krakusy tego nie mają, choć #260+261 jeszcze nie poddam ocenie, bo nim nie jechałem. :mruga:
I najciekawsza dzisiaj sprawa. Gliwicki 105Na #460 chyba ma przetwornicę statyczną. Przejechał dzisiaj koło mnie zupełnie bezszelestnie. Kto wie, może braciszek #461 też taką otrzyma(ł), ale tego jeszcze nie wiem.
Ogólnie ładnie wagonik odmalowany i najprawdopodobniej wózki też są po naprawie.
*SDIP (U.N.O.)
Podobieństwo wydawania dźwięków jak w #705, #706 i #707. Choć słychać jeszcze charakterystyczny dla tego wagonu odgłos podczas przyspieszania i zwalniania. Nie wiem jak to nazwać, ale pewnie niektórzy będą wiedzieć o co chodzi.
Zatem Bytom zastosował statyczne przetwornice już w czterech wozach. Dodając jeszcze #703 i #704 oraz #347 i #718 mamy już 8 wagonów.
Zatem Bytom zastosował statyczne przetwornice już w czterech wozach. Dodając jeszcze #703 i #704 oraz #347 i #718 mamy już 8 wagonów.
No ja mogę dorzucić do tej paczki wagon #681. Jechałem nim dzisiaj na 11-tce i przetwornica statyczna szumi cichutko jak wodospad. Ot taka tramwajowa poezja.
Słychać to dobrze, szczególnie jak wózki są po naprawie. 8)
To chyba odgłos rozpędzających się silników trakcyjnych w wózkach.rzelfix pisze:Choć słychać jeszcze charakterystyczny dla tego wagonu odgłos podczas przyspieszania i zwalniania.
Słychać to dobrze, szczególnie jak wózki są po naprawie. 8)
*SDIP (U.N.O.)
No to fajnie. Teraz tylko szukać jakiejś doczepki dla niego i również zainstalować przetwornicę statyczną.
Można by było się wymienić z Gliwicami, tzn. pozyskać #608 za jakąś solówkę, dać statyczną i już mamy fajny składzik #607+608.
Można by było się wymienić z Gliwicami, tzn. pozyskać #608 za jakąś solówkę, dać statyczną i już mamy fajny składzik #607+608.
Ostatnio zmieniony 12 gru 2006, 16:38 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.
*SDIP (U.N.O.)
No mam nadzieję że rozwiązali ten problem z którym się napotkano przy składzie #607+593. No ale na razie nie widze kandydata na doczepkę, chyba że właśnie #593 ale ten teraz ma reklamę z #695+593.Peter pisze:No to fajnie. Teraz tylko szukać jakiejś doczepki dla niego również zainstalować przetwornicę statyczną.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Na to nie liczę. Doczepę #696 prawdopodobnie niedługo pożegnamy, #695+593 zostanie już na stałe.luki pisze:No mam nadzieję że rozwiązali ten problem z którym się napotkano przy składzie #607+593. No ale na razie nie widze kandydata na doczepkę, chyba że właśnie #593 ale ten teraz ma reklamę z #695+593.
Prawdopodobnie tak, wagon #607 znowu zostanie samotnikiem, on właściwie w składach tylko gościnnie jeździł. To z #593 i #693 wymusiła kasacja #594. Może kiedyś się doczeka pary jak skasują np. jakiś wagon "pierwszy" ze składu. Jak na razie mamy chyba na Zawodziu za nadto składów. Można było by niektóre rozpiąć, nawet właściwie wczoraj #702 mykał solo. Ale po co to rozpinać, fajnie jest jak na 13,14,23 pojawiają się składy mamy o czym pisać :mruga:Boguś pisze: Na to nie liczę. Doczepę #696 prawdopodobnie niedługo pożegnamy, #695+593 zostanie już na stałe.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Już zrobiłem tą listę w pierwszym poście. Będzie się ją modyfikować w miarę możliwości na bieżąco. 8)
*SDIP (U.N.O.)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości