Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N
Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk.
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.
Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy.
Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.
Wagony posiadające przetwornice statyczne:
105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117
105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1
105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31
105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60
105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15
111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6
Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony posiadające przetwornice wirowe:
105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0
Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)
Dzięki za informacje.Basia pisze:Witam. Z tego co wiem do tej pory przetwornise statyczne w Gliwicach mają następujące wagony: 316,374,381,408,425,458(z pantografem OTK-2), 460,461,472,476,477,506,608,614,653,654,742i744(pantografy OTK-2)
Więcej nie pamiętam, jak popełniłam jakis błąd to przepraszam.
pozdrawiam
Na razie te wagony, których nie było na liście dopisałem ze znakami zapytania. Chyba, że jesteś pewna, że mają one (lub któreś z nich) przetwornice statyczne?
W Będzinie wagon #567 otrzymał pantograf połówkowy. Na razie każdy z wagonów (z zaj. Będzin), który otrzymał taki pantograf dostawał też p. statyczną, dlatego prawdopodobnie podobnie było z tym wagonem, ale będę to musiał jeszcze sprawdzić.
DW pisze:Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
na 100% mają przetwornice statyczne- 316,425,458,472,476,477,
co do 381 i 506 nie jerstem pewna
w poniedziałek może podskocze na wozownie jak skończe i sie dowiem.
pozdrawiam
09.03.2009r o 7:30 miałam egzamin na prawo jazdy i zdałam na pierwszym razem:-) za dwa tygodnie do odbioru.
W takim razie tylko przy tych dwóch wagonach pozostawiam znaki zapytania.Basia pisze:na 100% mają przetwornice statyczne- 316,425,458,472,476,477,DW pisze:Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
co do 381 i 506 nie jerstem pewna
w poniedziałek może podskocze na wozownie jak skończe i sie dowiem.
pozdrawiam
Dzięki za pomocną informację w tworzeniu listy.
A do Gliwic na wozownię tak po prostu wpuszczają, czy masz jakieś znajomości?
tak mam znajomości bo tam pracuje, więcej informacji na ggDW pisze:W takim razie tylko przy tych dwóch wagonach pozostawiam znaki zapytania.Basia pisze:na 100% mają przetwornice statyczne- 316,425,458,472,476,477,DW pisze:Chodzi mi o te, które obecnie są na liście ze znakiem zapytania, czyli: 316, 381, 425, 458, 472, 476, 477, 506.Basia pisze:Witam.
Zależy o jakie wagony ci chodzi co do większości jestem pewna na 100%
co do 381 i 506 nie jerstem pewna
w poniedziałek może podskocze na wozownie jak skończe i sie dowiem.
pozdrawiam
Dzięki za pomocną informację w tworzeniu listy.
A do Gliwic na wozownię tak po prostu wpuszczają, czy masz jakieś znajomości?
09.03.2009r o 7:30 miałam egzamin na prawo jazdy i zdałam na pierwszym razem:-) za dwa tygodnie do odbioru.
#675+676 jeździł z reklamą już w niedzielę - info od bumbusa. Ja go widziałem następnego dnia i nadal miał wirującą. Luki sfocił go we wtorek i pewnie by zauważył. Podejrzewam, że #675+676 dostał przetwornice statyczne z wtorku na środę lub ze środy na czwartek.Peter pisze:Dzisiaj wyczaiłem również przetwornice statyczne w składach #702+701 i #675+676. Ten ostatni dostał je prawdopodobnie przy okazji zakładania reklamy.
Wydaję mi się, że każda zajezdnia daje je wagonom wg własnego uznania i to ona ustala jakieś założenia.rzelfix pisze:Zastanawia mnie kryterium, na podstawie którego wagony otrzymują te przetwornice... I czy takie w ogóle jest?!
W Będzinie p. statycznych nie dostają (jak dotąd) wagony, które mają w najbliższym czasie pojechać na remont (#737, #759) oraz te, które zostały wytypowane jako rezerwowe (#621, #761, #762). Sądzę, że te wagony będą wystawiane do modernizacji najbliższych przetargach. Takich przetwornic nie otrzymują też raczej wagony w bardzo złym stanie technicznym (np. #334, #498, #536). Chociaż dostał ją np. #501, który wewnątrz jest już mocno zużyty (ale może jego ogólny stan techniczny nie jest jeszcze taki zły).
Na razie przetwornice statyczne mają wszystkie wagony, które mają pantografy OTK-2. Te, które p. statycznej nie miały wcześniej (#567, #575, #595, #622, #753) otrzymały ją przy tej okazji.
Jakieś kilka tygodni temu pamiętam, że planowałem sobie jego sprawdzenie (czy ma statyczną), ale do tej pory mi się to nie udało.bumbus pisze:Przetwornice statystyczną ma również #450 Very Happy
W Będzinie jest już zapewne jeszcze parę wagonów ze statycznymi, których jeszcze nie odkryłem (m.in. może ją mieć #602, ale też nie miałem jeszcze okazji sprawdzić).
PS Nie "statystyczną" tylko "statyczną"
Ostatnio zmieniony 03 gru 2007, 13:14 przez DW, łącznie zmieniany 1 raz.
DW ma racje 639 przeszedł mały remoncik latem, został odmalowany,dodano mu programator i tam takie.Ogólnie fajnie teraz jeździ tylko ma twardy pedał hamowania ale da sie przeżyć.
Więc nie jest to taki trup jak by sie wydawało.
Więc nie jest to taki trup jak by sie wydawało.
09.03.2009r o 7:30 miałam egzamin na prawo jazdy i zdałam na pierwszym razem:-) za dwa tygodnie do odbioru.
Nie mam w takim razie nic do gadania i muszę Tobie po prostu przyznać rację. Zbyt dawno chyba tego wagonu nie widziałem.Basia pisze:DW ma racje 639 przeszedł mały remoncik latem, został odmalowany,dodano mu programator i tam takie.Ogólnie fajnie teraz jeździ tylko ma twardy pedał hamowania ale da sie przeżyć.
Więc nie jest to taki trup jak by sie wydawało.
*SDIP (U.N.O.)
Dzisiaj rano nagrałem przetwornicę w wagonie #783. Ma ona trochę inne brzmienie niż te nowe nabytki, gdyż przetwornice statyczne w składzie #783+784 zostały zamontowane już kilka dobrych lat temu. Podobne przetwornice miał skład #654+653, ale on został rozłączony.
plik
plik
*SDIP (U.N.O.)
Fajna sprawa.rzelfix pisze:#495, który jeździ solo dostał przetwornicę statyczną. Domyślam się, że po spięciu będzie ją miał też #496.
Dopiszę oba wagony...
Dorzucam dźwięki przetwornicy statycznej wagonu 105Na #329 na przystanku Koszutka Misjonarzy Oblatów (linia 16).
Jakość może nie jest najlepsza, ale staram się nagrywać jak nikt nic nie mówi. plik
*SDIP (U.N.O.)
Dzisiaj jechałem już #495+496, więc mogę jedynie potwierdzić.rzelfix pisze:#495, który jeździ solo dostał przetwornicę statyczną. Domyślam się, że po spięciu będzie ją miał też #496.
Dopiszę oba wagony...
Rozumiem, że nadal będzie skład #530+540 tylko że ze statycznymiDW pisze:P. statyczna jest też montowana w #540, który od tygodnia nie kursuje.
*SDIP (U.N.O.)
Raczej tak. Bo nie sądzę, aby po to mu wsadzali statyczną, aby sobie stał w zajezdni a na solówkę go też raczej nie będą przerabiaćPeter pisze:Rozumiem, że nadal będzie skład #530+540 tylko że ze statycznymiDW pisze:P. statyczna jest też montowana w #540, który od tygodnia nie kursuje.
Przypomniało mi się jeszcze, że zaj. Będzin zakupiła też nowe akumulatory dla kilkunastu wozów. Większość jest montowana wraz z nowymi przetwornicami.
Przetwornice statyczne posiadały również #370, #607, #680 tak dla przypomnienia.
Jeżeli chodzi o #370 i #607 były to jedne z pierwszych w ogóle wagonów z takimi przetwornicami (prawdopodobnie po #703 i #704). Zaobserwowałem to jeszcze będąc w liceum a więc były to lata 1999/2000.
W tej chwili wszystkie trzy mają wirowe.
Jeżeli chodzi o #370 i #607 były to jedne z pierwszych w ogóle wagonów z takimi przetwornicami (prawdopodobnie po #703 i #704). Zaobserwowałem to jeszcze będąc w liceum a więc były to lata 1999/2000.
W tej chwili wszystkie trzy mają wirowe.
*SDIP (U.N.O.)
#713 jeździ solo z przetwornicą statyczną. Zapewne po złączeniu będzie ją miał także #714.
Czyli podobna sytuacja, jaka miała miejsce ze składem #495+496.
Do sprawdzenia także #678, który dzisiaj wyjątkowo cicho przemknął mi przed nosem.
Czyli podobna sytuacja, jaka miała miejsce ze składem #495+496.
Do sprawdzenia także #678, który dzisiaj wyjątkowo cicho przemknął mi przed nosem.
Ostatnio zmieniony 04 sty 2008, 21:51 przez rzelfix, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości