Strona 1 z 1

Sprzęgi

: 21 gru 2014, 20:52
autor: skoti
Mam pytanie. Jakiego typu sprzęgi posiadają nasze różne typy wagonów? I czy każdy może się połączyć z każdym? W sensie np.: Helmut z E1, Pesą, Karlikiem czy 105N. I czy są na tej samej wysokości?

Re: Sprzęgi

: 21 gru 2014, 21:07
autor: Karol
skoti pisze:Mam pytanie. Jakiego typu sprzęgi posiadają nasze różne typy wagonów? I czy każdy może się połączyć z każdym? W sensie np.: Helmut z E1, Pesą, Karlikiem czy 105N. I czy są na tej samej wysokości?
Sprzęgi w wagonach N, 102N, 105N i 116Nd fabrycznie wyposażone są w głowice typu "Alberta".

Z Wikipedii:
Sprzęg Alberta – typowy tramwajowy, przenosi siły ściskające i rozciągające; zamocowana na „dyszlu” niewielka głowica jest łączona sztywno z identyczną w drugim pojeździe za pomocą dwóch trzpieni, które zabezpieczone są przed wysunięciem wygiętym metalowym elementem (ta czynność, a także naprowadzanie głowic na siebie nie są wykonywane automatycznie, więc nie jest to sprzęg automatyczny); obecnie „dyszel” w nieużywanym sprzęgu na czołach pojazdu najczęściej jest składany (łamany) i chowany w pojeździe dla zwiększenia bezpieczeństwa innych użytkowników jezdni.
W 116Nd sprzęgi te są niżej niż w pozostałych wymienionych typach, przy sprzęganiu z wagonami innymi niż 116Nd, są więc w użyciu tzw. "przejściówki", redukujące tę różnicę.

Według mojej wiedzy E1 i Pt8 posiadają także tego typu sprzęgi, które zamontowano im w miejsce oryginalnych podczas przystosowywania wagonów do kursowania po śląskich torach.

Wnioskuję z tego, że Pesy są również fabrycznie wyposażone w identyczne sprzęgi.