Sprzęgi

Wszystko o sprawach technicznych dotyczących tramwajów i infrastruktury.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 9843
Rejestracja: 04 maja 2010, 20:14
Lokalizacja: Sosnowiec

Sprzęgi

#1 Post autor: skoti » 21 gru 2014, 20:52

Mam pytanie. Jakiego typu sprzęgi posiadają nasze różne typy wagonów? I czy każdy może się połączyć z każdym? W sensie np.: Helmut z E1, Pesą, Karlikiem czy 105N. I czy są na tej samej wysokości?

Karol
Posty: 305
Rejestracja: 29 lis 2006, 00:03

Re: Sprzęgi

#2 Post autor: Karol » 21 gru 2014, 21:07

skoti pisze:Mam pytanie. Jakiego typu sprzęgi posiadają nasze różne typy wagonów? I czy każdy może się połączyć z każdym? W sensie np.: Helmut z E1, Pesą, Karlikiem czy 105N. I czy są na tej samej wysokości?
Sprzęgi w wagonach N, 102N, 105N i 116Nd fabrycznie wyposażone są w głowice typu "Alberta".

Z Wikipedii:
Sprzęg Alberta – typowy tramwajowy, przenosi siły ściskające i rozciągające; zamocowana na „dyszlu” niewielka głowica jest łączona sztywno z identyczną w drugim pojeździe za pomocą dwóch trzpieni, które zabezpieczone są przed wysunięciem wygiętym metalowym elementem (ta czynność, a także naprowadzanie głowic na siebie nie są wykonywane automatycznie, więc nie jest to sprzęg automatyczny); obecnie „dyszel” w nieużywanym sprzęgu na czołach pojazdu najczęściej jest składany (łamany) i chowany w pojeździe dla zwiększenia bezpieczeństwa innych użytkowników jezdni.
W 116Nd sprzęgi te są niżej niż w pozostałych wymienionych typach, przy sprzęganiu z wagonami innymi niż 116Nd, są więc w użyciu tzw. "przejściówki", redukujące tę różnicę.

Według mojej wiedzy E1 i Pt8 posiadają także tego typu sprzęgi, które zamontowano im w miejsce oryginalnych podczas przystosowywania wagonów do kursowania po śląskich torach.

Wnioskuję z tego, że Pesy są również fabrycznie wyposażone w identyczne sprzęgi.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość