Strona 1 z 1

: 02 maja 2013, 21:42
autor: Penny
O ile dobrze kojarzę, to Moderusy 105N-AC nie posiadają przetwornic, tylko falownik (zamienia prąd stały z sieci na zmienny), który dodatkowo reguluje napięcie skuteczne. Daleko mi do bycia nawet amatorem w elektryce i elektronice, zatem proszę o wypowiedź kogoś bardziej rozgarniętego w tej dziedzinie ;) Docelowo chodzi mi o ustalenie, czy wagony 105N-AC powinny być wypisywane na liście przetwornic.

: 02 maja 2013, 23:45
autor: Iwo
Penny pisze:O ile dobrze kojarzę, to Moderusy 105N-AC nie posiadają przetwornic, tylko falownik (zamienia prąd stały z sieci na zmienny), który dodatkowo reguluje napięcie skuteczne. Daleko mi do bycia nawet amatorem w elektryce i elektronice, zatem proszę o wypowiedź kogoś bardziej rozgarniętego w tej dziedzinie ;) Docelowo chodzi mi o ustalenie, czy wagony 105N-AC powinny być wypisywane na liście przetwornic.
Boże... Nauczcie się co to jest przetwornica, a co to jest falownik, a potem wypisujcie takie bzdury bo dawno takich idiotyzmów nie dane było mi czytać. Moderus posiada dwie przetwornice, podstawową i dodatkową. To raz. Dwa, przetwornica odpowiada za przetworzenie napięcia prądu stałego 600VDc na napięcie 40VDc. Falownik jak sama nazwa wskazuje "faluje" prądem czyli zmienia jego charakterystykę ze stałej na zmienną. Li tylko i wyłacznie dla potrzeb silników trakcyjnych.

: 03 maja 2013, 00:32
autor: adam86
Błąd bierze się pewnie stąd, że falownik w tramwaju nazywa się przetwornicą trakcyjną DC/AC.

: 03 maja 2013, 07:32
autor: Peter
Iwo pisze:(...) Dwa, przetwornica odpowiada za przetworzenie napięcia prądu stałego 600VDc na napięcie 40VDc.
Gwoli ścisłości nie ma czegoś takiego jak napięcie prądu. Napięcie elektryczne liczy się w woltach a prąd to natężenie liczone w amperach, czyli po prostu jak on jest gęsto "upakowany" gdy płynie. ;-)

O przetwornicach i innych wymaganiach można poczytać na str. 25 SIWZ.

: 03 maja 2013, 10:12
autor: Penny
Iwo pisze:Boże... Nauczcie się co to jest przetwornica, a co to jest falownik
Właśnie w tym celu napisałem swój post. Interesowało mnie pojawienie się falowników w Moderusach, bo w klasycznej "stopiątce" sądzę, że ich nie było. Wiem, jakie są wartości wejściowe i wyjściowe naszej przetwornicy, ale pomyliłem się sądząc, że napięcie 40V jest prądem zmiennym, a nie stałym, stąd dedukcja, że pełniła jednocześnie funkcję falownika.
Iwo pisze:(...) potem wypisujcie takie bzdury bo dawno takich idiotyzmów nie dane było mi czytać.
Mnie natomiast dawno nie było spotkać się z takim chamstwem :( Rozumiałbym Twoje oburzenie, jeżeli mój post byłby napisany w sposób arbitralny, ale zaznaczyłem, że się nie znam. Niemniej, dziękuję za informacje.

: 03 maja 2013, 11:59
autor: adam86
Penny pisze:Wiem, jakie są wartości wejściowe i wyjściowe naszej przetwornicy, ale pomyliłem się sądząc, że napięcie 40V jest prądem zmiennym, a nie stałym, stąd dedukcja, że pełniła jednocześnie funkcję falownika.
Nie, nie wiesz. Przeczytaj ten SIWZ. Od kiedy jakiekolwiek urządzenia w tramwaju są zasilane napieciem 40V AC?
Peter pisze:czyli po prostu jak on jest gęsto "upakowany" gdy płynie.

Nie jak jest gęsto upakowany, tylko ile ładunku elektrycznego przenoszone jest przez napięcie w jednostce czasu. Z definicji pochodna ładunku po czasie, a nie stosunek prądu do powierzchni. To drugie to gęstość prądu. Jeśli idzie o analogie przepływu cieczy, to natężenie odpowiada masowemu natężeniu przepływu, zaś napięcie odpowiada ciśnieniu.

Scaliłem posty.
// Boguś

: 03 maja 2013, 13:03
autor: Iwo
Peter pisze:Gwoli ścisłości nie ma czegoś takiego jak napięcie prądu. Napięcie elektryczne liczy się w woltach a prąd to natężenie liczone w amperach
Bardziej łopatologicznie napisać się nie dało, a coś mi się wydaje, że chyba znam róznicę między napięciem, a prądem.
Penny pisze:Mnie natomiast dawno nie było spotkać się z takim chamstwem Rozumiałbym Twoje oburzenie, jeżeli mój post byłby napisany w sposób arbitralny, ale zaznaczyłem, że się nie znam. Niemniej, dziękuję za informacje.
Gdzie Ty widzisz chamstwo? Rozumiałbym, gdyby nigdzie nie było informacji dotyczących budowy tramwajów, a Ty mylisz podstawowe pojęcia z tym związane. Wydawało mi się, że "miłośnik" interesuje się wszystkim - w szczególności tym dlaczego tramwaj jedzie i jak jest zbudowany. Chyba, że nadrzędnym celem jest podniecanie się tym w którym wagonie naklejka jest prosto naklejona - to przepraszam.

: 03 maja 2013, 14:10
autor: Penny
Iwo pisze:Wydawało mi się, że "miłośnik" interesuje się wszystkim - w szczególności tym dlaczego tramwaj jedzie i jak jest zbudowany.
Fakt zadania przeze mnie pytania właśnie dowodzi temu, że mnie to interesuje. Gdyby było odwrotnie, nie uzupełniałbym wiedzy w tej dziedzinie.
Iwo pisze:Rozumiałbym, gdyby nigdzie nie było informacji dotyczących budowy tramwajów (...)
Są informacje, ale zwykle dotyczą klasycznego wagonu, a nie Moderusów. A informacje, które znalazłem, nie były dla mnie w pełni zrozumiałe.
Iwo pisze:Gdzie widzisz chamstwo?
OK, może przesadnie oceniłem, ale zbulwersowała mnie forma odpowiedzi, jakbym uraził przynajmniej Twoją światłą osobę w dziedzinie komunikacji tramwajowej :P Nie każdy zjadł zęby na tematyce tramwajów w dziedzinie ich elektryki i elektroniki - sorry. Posiadam sporą wiedzę w innym aspekcie i dalece nie dotyczy ona naklejek na burtach ;)
adam86 pisze:Od kiedy jakiekolwiek urządzenia w tramwaju są zasilane napięciem 40V AC?
Żadne. Pomyliłem się, bo miałem przekonanie, że na wyjściu przetwornicy jest prąd zmienny. Jest to jednak prąd stały, czyli 40V DC.

Urządzenia tramwaju zasilane są za pomocą trzech obwodów napięcia:
- 600 V prąd stały
- 40 V prąd stały
- 24 V prąd zmienny

Wiedzę uzupełniłem. Zadanie domowe odrobione. Za link do SIWZ dziękuję ;)

: 04 maja 2013, 01:07
autor: Iwo
Penny pisze:Urządzenia tramwaju zasilane są za pomocą trzech obwodów napięcia:
- 600 V prąd stały
- 40 V prąd stały
- 24 V prąd zmienny
Wiedzę uzupełniłem. Zadanie domowe odrobione. Za link do SIWZ dziękuję ;)
3- ocena za zadanie...

: 04 maja 2013, 06:35
autor: Penny
SIWZ jest OK (korzystam też ze strony transportszynowy.pl), ale nie jestem w stanie znaleźć informacji o dokładnych parametrach przekształtnika (chociaż fakt, samo podanie napięcia przy nim powinno mi sugerować, że prąd nadal jest stały). Intryguje mnie po prostu, czy cokolwiek działa w klasycznej "stopiątce" na prąd zmienny. Bo w Moderusie na pewno tak.

Czy w książce dotyczącej wagonu Konstal 105N/Na znajdują się wszelkie szczegółowe informacje nt. jego elektryki? Chętnie odkupię/pożyczę i poczytam sobie. Jeżeli ktoś byłby miły, to proszę o info na PW.

: 04 maja 2013, 09:47
autor: Iwo
Penny pisze:SIWZ jest OK (korzystam też ze strony transportszynowy.pl), ale nie jestem w stanie znaleźć informacji o dokładnych parametrach przekształtnika (chociaż fakt, samo podanie napięcia przy nim powinno mi sugerować, że prąd nadal jest stały). Intryguje mnie po prostu, czy cokolwiek działa w klasycznej "stopiątce" na prąd zmienny. Bo w Moderusie na pewno tak.

Czy w książce dotyczącej wagonu Konstal 105N/Na znajdują się wszelkie szczegółowe informacje nt. jego elektryki? Chętnie odkupię/pożyczę i poczytam sobie. Jeżeli ktoś byłby miły, to proszę o info na PW.
W klasycznym wagonie 105N nie ma prądu zmiennego, jest tylko stały. Wagon posiada wspólną masę dla każdej wysokości napięcia. Odnośnie Moderusów i innych nowych wagonów które posiadają silniki asynchroniczne prąd zmienny występuje mówiąc w skrócie od falownika do silnika. Mamy też w wagonach napięcie 220V i 380V prądu zmiennego o ile kabina motorniczego jest wyposażona w klimatyzację - ta jest zasilana właśnie napięciem domowym lub przemysłowym z własnej niezależnej przetwornicy. Czyli w niektórych wagonach mamy jedną, dwie lub nawet trzy przetwornice.

Odnośnie książki - udaj się do OSM na Zawodziu zgłoś się do Kierownika ośrodka - z miła chęcą wypożyczą Ci książkę.

: 05 maja 2013, 21:31
autor: DW
Iwo pisze:
Penny pisze:Mnie natomiast dawno nie było spotkać się z takim chamstwem Rozumiałbym Twoje oburzenie, jeżeli mój post byłby napisany w sposób arbitralny, ale zaznaczyłem, że się nie znam. Niemniej, dziękuję za informacje.
Gdzie Ty widzisz chamstwo? Rozumiałbym, gdyby nigdzie nie było informacji dotyczących budowy tramwajów, a Ty mylisz podstawowe pojęcia z tym związane. Wydawało mi się, że "miłośnik" interesuje się wszystkim - w szczególności tym dlaczego tramwaj jedzie i jak jest zbudowany. Chyba, że nadrzędnym celem jest podniecanie się tym w którym wagonie naklejka jest prosto naklejona - to przepraszam.
Nie każdy jest ekspertem w każdej dziedzinie. Forum jest od tego, aby móc się dowiedzieć rzeczy, które nas ciekawią, których chcielibyśmy się dowiedzieć. Obrażając innych raczej nie zachęci się ich do pogłębiania wiedzy, tylko prędzej zniechęci.

: 06 maja 2013, 15:53
autor: Iwo
DW pisze:Nie każdy jest ekspertem w każdej dziedzinie. Forum jest od tego, aby móc się dowiedzieć rzeczy, które nas ciekawią, których chcielibyśmy się dowiedzieć. Obrażając innych raczej nie zachęci się ich do pogłębiania wiedzy, tylko prędzej zniechęci.
Ja nie twierdzę, że każdy tutaj jest ekspertem i że każdy włącznie ze mną pozjadał wszystkie rozumy świata tylko moim zdaniem podstawowe wiadomości powinien znać każdy interesujący się tematem...

: 06 maja 2013, 18:13
autor: Penny
Dajmy sobie spokój ze spiną, bo nie warto się wykłucać tylko dlatego, że osądziłem przetwornicę o falowanie prądu... Dziękuję za informacje i namiary. Książka załatwiona ;-)

: 06 maja 2013, 20:22
autor: Iwo
Penny pisze:Dajmy sobie spokój ze spiną, bo nie warto się wykłucać tylko dlatego, że osądziłem przetwornicę o falowanie prądu... Dziękuję za informacje i namiary. Książka załatwiona ;-)
Jasne, że nie warto :) To czekamy teraz na efekty przyswajania wiedzy - miłej lektury :)