Ośla łączka o elektryce

Wszystko o sprawach technicznych dotyczących tramwajów i infrastruktury.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#1 Post autor: Penny » 02 maja 2013, 21:42

O ile dobrze kojarzę, to Moderusy 105N-AC nie posiadają przetwornic, tylko falownik (zamienia prąd stały z sieci na zmienny), który dodatkowo reguluje napięcie skuteczne. Daleko mi do bycia nawet amatorem w elektryce i elektronice, zatem proszę o wypowiedź kogoś bardziej rozgarniętego w tej dziedzinie ;) Docelowo chodzi mi o ustalenie, czy wagony 105N-AC powinny być wypisywane na liście przetwornic.

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#2 Post autor: Iwo » 02 maja 2013, 23:45

Penny pisze:O ile dobrze kojarzę, to Moderusy 105N-AC nie posiadają przetwornic, tylko falownik (zamienia prąd stały z sieci na zmienny), który dodatkowo reguluje napięcie skuteczne. Daleko mi do bycia nawet amatorem w elektryce i elektronice, zatem proszę o wypowiedź kogoś bardziej rozgarniętego w tej dziedzinie ;) Docelowo chodzi mi o ustalenie, czy wagony 105N-AC powinny być wypisywane na liście przetwornic.
Boże... Nauczcie się co to jest przetwornica, a co to jest falownik, a potem wypisujcie takie bzdury bo dawno takich idiotyzmów nie dane było mi czytać. Moderus posiada dwie przetwornice, podstawową i dodatkową. To raz. Dwa, przetwornica odpowiada za przetworzenie napięcia prądu stałego 600VDc na napięcie 40VDc. Falownik jak sama nazwa wskazuje "faluje" prądem czyli zmienia jego charakterystykę ze stałej na zmienną. Li tylko i wyłacznie dla potrzeb silników trakcyjnych.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#3 Post autor: adam86 » 03 maja 2013, 00:32

Błąd bierze się pewnie stąd, że falownik w tramwaju nazywa się przetwornicą trakcyjną DC/AC.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#4 Post autor: Peter » 03 maja 2013, 07:32

Iwo pisze:(...) Dwa, przetwornica odpowiada za przetworzenie napięcia prądu stałego 600VDc na napięcie 40VDc.
Gwoli ścisłości nie ma czegoś takiego jak napięcie prądu. Napięcie elektryczne liczy się w woltach a prąd to natężenie liczone w amperach, czyli po prostu jak on jest gęsto "upakowany" gdy płynie. ;-)

O przetwornicach i innych wymaganiach można poczytać na str. 25 SIWZ.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#5 Post autor: Penny » 03 maja 2013, 10:12

Iwo pisze:Boże... Nauczcie się co to jest przetwornica, a co to jest falownik
Właśnie w tym celu napisałem swój post. Interesowało mnie pojawienie się falowników w Moderusach, bo w klasycznej "stopiątce" sądzę, że ich nie było. Wiem, jakie są wartości wejściowe i wyjściowe naszej przetwornicy, ale pomyliłem się sądząc, że napięcie 40V jest prądem zmiennym, a nie stałym, stąd dedukcja, że pełniła jednocześnie funkcję falownika.
Iwo pisze:(...) potem wypisujcie takie bzdury bo dawno takich idiotyzmów nie dane było mi czytać.
Mnie natomiast dawno nie było spotkać się z takim chamstwem :( Rozumiałbym Twoje oburzenie, jeżeli mój post byłby napisany w sposób arbitralny, ale zaznaczyłem, że się nie znam. Niemniej, dziękuję za informacje.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#6 Post autor: adam86 » 03 maja 2013, 11:59

Penny pisze:Wiem, jakie są wartości wejściowe i wyjściowe naszej przetwornicy, ale pomyliłem się sądząc, że napięcie 40V jest prądem zmiennym, a nie stałym, stąd dedukcja, że pełniła jednocześnie funkcję falownika.
Nie, nie wiesz. Przeczytaj ten SIWZ. Od kiedy jakiekolwiek urządzenia w tramwaju są zasilane napieciem 40V AC?
Peter pisze:czyli po prostu jak on jest gęsto "upakowany" gdy płynie.

Nie jak jest gęsto upakowany, tylko ile ładunku elektrycznego przenoszone jest przez napięcie w jednostce czasu. Z definicji pochodna ładunku po czasie, a nie stosunek prądu do powierzchni. To drugie to gęstość prądu. Jeśli idzie o analogie przepływu cieczy, to natężenie odpowiada masowemu natężeniu przepływu, zaś napięcie odpowiada ciśnieniu.

Scaliłem posty.
// Boguś
Ostatnio zmieniony 03 maja 2013, 21:43 przez adam86, łącznie zmieniany 1 raz.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#7 Post autor: Iwo » 03 maja 2013, 13:03

Peter pisze:Gwoli ścisłości nie ma czegoś takiego jak napięcie prądu. Napięcie elektryczne liczy się w woltach a prąd to natężenie liczone w amperach
Bardziej łopatologicznie napisać się nie dało, a coś mi się wydaje, że chyba znam róznicę między napięciem, a prądem.
Penny pisze:Mnie natomiast dawno nie było spotkać się z takim chamstwem Rozumiałbym Twoje oburzenie, jeżeli mój post byłby napisany w sposób arbitralny, ale zaznaczyłem, że się nie znam. Niemniej, dziękuję za informacje.
Gdzie Ty widzisz chamstwo? Rozumiałbym, gdyby nigdzie nie było informacji dotyczących budowy tramwajów, a Ty mylisz podstawowe pojęcia z tym związane. Wydawało mi się, że "miłośnik" interesuje się wszystkim - w szczególności tym dlaczego tramwaj jedzie i jak jest zbudowany. Chyba, że nadrzędnym celem jest podniecanie się tym w którym wagonie naklejka jest prosto naklejona - to przepraszam.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#8 Post autor: Penny » 03 maja 2013, 14:10

Iwo pisze:Wydawało mi się, że "miłośnik" interesuje się wszystkim - w szczególności tym dlaczego tramwaj jedzie i jak jest zbudowany.
Fakt zadania przeze mnie pytania właśnie dowodzi temu, że mnie to interesuje. Gdyby było odwrotnie, nie uzupełniałbym wiedzy w tej dziedzinie.
Iwo pisze:Rozumiałbym, gdyby nigdzie nie było informacji dotyczących budowy tramwajów (...)
Są informacje, ale zwykle dotyczą klasycznego wagonu, a nie Moderusów. A informacje, które znalazłem, nie były dla mnie w pełni zrozumiałe.
Iwo pisze:Gdzie widzisz chamstwo?
OK, może przesadnie oceniłem, ale zbulwersowała mnie forma odpowiedzi, jakbym uraził przynajmniej Twoją światłą osobę w dziedzinie komunikacji tramwajowej :P Nie każdy zjadł zęby na tematyce tramwajów w dziedzinie ich elektryki i elektroniki - sorry. Posiadam sporą wiedzę w innym aspekcie i dalece nie dotyczy ona naklejek na burtach ;)
adam86 pisze:Od kiedy jakiekolwiek urządzenia w tramwaju są zasilane napięciem 40V AC?
Żadne. Pomyliłem się, bo miałem przekonanie, że na wyjściu przetwornicy jest prąd zmienny. Jest to jednak prąd stały, czyli 40V DC.

Urządzenia tramwaju zasilane są za pomocą trzech obwodów napięcia:
- 600 V prąd stały
- 40 V prąd stały
- 24 V prąd zmienny

Wiedzę uzupełniłem. Zadanie domowe odrobione. Za link do SIWZ dziękuję ;)

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#9 Post autor: Iwo » 04 maja 2013, 01:07

Penny pisze:Urządzenia tramwaju zasilane są za pomocą trzech obwodów napięcia:
- 600 V prąd stały
- 40 V prąd stały
- 24 V prąd zmienny
Wiedzę uzupełniłem. Zadanie domowe odrobione. Za link do SIWZ dziękuję ;)
3- ocena za zadanie...
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#10 Post autor: Penny » 04 maja 2013, 06:35

SIWZ jest OK (korzystam też ze strony transportszynowy.pl), ale nie jestem w stanie znaleźć informacji o dokładnych parametrach przekształtnika (chociaż fakt, samo podanie napięcia przy nim powinno mi sugerować, że prąd nadal jest stały). Intryguje mnie po prostu, czy cokolwiek działa w klasycznej "stopiątce" na prąd zmienny. Bo w Moderusie na pewno tak.

Czy w książce dotyczącej wagonu Konstal 105N/Na znajdują się wszelkie szczegółowe informacje nt. jego elektryki? Chętnie odkupię/pożyczę i poczytam sobie. Jeżeli ktoś byłby miły, to proszę o info na PW.

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#11 Post autor: Iwo » 04 maja 2013, 09:47

Penny pisze:SIWZ jest OK (korzystam też ze strony transportszynowy.pl), ale nie jestem w stanie znaleźć informacji o dokładnych parametrach przekształtnika (chociaż fakt, samo podanie napięcia przy nim powinno mi sugerować, że prąd nadal jest stały). Intryguje mnie po prostu, czy cokolwiek działa w klasycznej "stopiątce" na prąd zmienny. Bo w Moderusie na pewno tak.

Czy w książce dotyczącej wagonu Konstal 105N/Na znajdują się wszelkie szczegółowe informacje nt. jego elektryki? Chętnie odkupię/pożyczę i poczytam sobie. Jeżeli ktoś byłby miły, to proszę o info na PW.
W klasycznym wagonie 105N nie ma prądu zmiennego, jest tylko stały. Wagon posiada wspólną masę dla każdej wysokości napięcia. Odnośnie Moderusów i innych nowych wagonów które posiadają silniki asynchroniczne prąd zmienny występuje mówiąc w skrócie od falownika do silnika. Mamy też w wagonach napięcie 220V i 380V prądu zmiennego o ile kabina motorniczego jest wyposażona w klimatyzację - ta jest zasilana właśnie napięciem domowym lub przemysłowym z własnej niezależnej przetwornicy. Czyli w niektórych wagonach mamy jedną, dwie lub nawet trzy przetwornice.

Odnośnie książki - udaj się do OSM na Zawodziu zgłoś się do Kierownika ośrodka - z miła chęcą wypożyczą Ci książkę.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

DW
Posty: 8050
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#12 Post autor: DW » 05 maja 2013, 21:31

Iwo pisze:
Penny pisze:Mnie natomiast dawno nie było spotkać się z takim chamstwem Rozumiałbym Twoje oburzenie, jeżeli mój post byłby napisany w sposób arbitralny, ale zaznaczyłem, że się nie znam. Niemniej, dziękuję za informacje.
Gdzie Ty widzisz chamstwo? Rozumiałbym, gdyby nigdzie nie było informacji dotyczących budowy tramwajów, a Ty mylisz podstawowe pojęcia z tym związane. Wydawało mi się, że "miłośnik" interesuje się wszystkim - w szczególności tym dlaczego tramwaj jedzie i jak jest zbudowany. Chyba, że nadrzędnym celem jest podniecanie się tym w którym wagonie naklejka jest prosto naklejona - to przepraszam.
Nie każdy jest ekspertem w każdej dziedzinie. Forum jest od tego, aby móc się dowiedzieć rzeczy, które nas ciekawią, których chcielibyśmy się dowiedzieć. Obrażając innych raczej nie zachęci się ich do pogłębiania wiedzy, tylko prędzej zniechęci.

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#13 Post autor: Iwo » 06 maja 2013, 15:53

DW pisze:Nie każdy jest ekspertem w każdej dziedzinie. Forum jest od tego, aby móc się dowiedzieć rzeczy, które nas ciekawią, których chcielibyśmy się dowiedzieć. Obrażając innych raczej nie zachęci się ich do pogłębiania wiedzy, tylko prędzej zniechęci.
Ja nie twierdzę, że każdy tutaj jest ekspertem i że każdy włącznie ze mną pozjadał wszystkie rozumy świata tylko moim zdaniem podstawowe wiadomości powinien znać każdy interesujący się tematem...
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#14 Post autor: Penny » 06 maja 2013, 18:13

Dajmy sobie spokój ze spiną, bo nie warto się wykłucać tylko dlatego, że osądziłem przetwornicę o falowanie prądu... Dziękuję za informacje i namiary. Książka załatwiona ;-)

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#15 Post autor: Iwo » 06 maja 2013, 20:22

Penny pisze:Dajmy sobie spokój ze spiną, bo nie warto się wykłucać tylko dlatego, że osądziłem przetwornicę o falowanie prądu... Dziękuję za informacje i namiary. Książka załatwiona ;-)
Jasne, że nie warto :) To czekamy teraz na efekty przyswajania wiedzy - miłej lektury :)
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość