Częstotliwości radiowe

Wszystko o sprawach technicznych dotyczących tramwajów i infrastruktury.
Wiadomość
Autor
Karkol
Posty: 3
Rejestracja: 30 gru 2012, 13:32
Lokalizacja: Chorzów

Częstotliwości radiowe

#1 Post autor: Karkol » 30 gru 2012, 13:43

Witam wszystkich. Lubie tramwaje od dziecka, a od paru dni bawię się nasłuch rozmów miedzy motorniczymi, regulatorami i "kowalami". Mam kilka częstotliwości ale nie wiem czy wszystkie. Wiem też że jest to system trunkingowy (EDACS NARROW) i zwykłym skanerem słuchanie jest mało komfortowe ale póki co mi to starczy. Oto moje częstotliwości:
1)429.012.50
2)429.187.50
3)429.425.00
4)429.625.00
5)429.937.50
6)429.787.50
7)429.418.00
8)429.006.25

Czy każdy rejon (np. Bytom, Ruda, Chorzów) ma swoje oddzielne kanały? Jak są przypisywane? Bo czasem słyszę jak kontroler wzywa kogoś żeby przełączył się na inny kanał lub prosi innego motorniczego i przekazanie informacji.
Pozdrawiam wszystkich :mryellow:

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

Re: Częstotliwości radiowe

#2 Post autor: Penny » 30 gru 2012, 14:28

Karkol pisze:Czy każdy rejon (np. Bytom, Ruda, Chorzów) ma swoje oddzielne kanały? Jak są przypisywane? Bo czasem słyszę jak kontroler wzywa kogoś żeby przełączył się na inny kanał lub prosi innego motorniczego i przekazanie informacji.
Skoro...
Karkol pisze:Lubie tramwaje od dziecka
... to się dziwię, że nie wiesz :-) BTW, w Rudzie nie na rejonu.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Penny, łącznie zmieniany 1 raz.

Karkol
Posty: 3
Rejestracja: 30 gru 2012, 13:32
Lokalizacja: Chorzów

#3 Post autor: Karkol » 30 gru 2012, 15:55

Pisząc "lubię" miałem na myśli podróżowanie nimi i obserwacja motorniczego podczas prowadzenia tramwaju. Nigdy wystarczająco się nie zgłębiałem jak widać chociaż pamiętam jak w starych 102N brzmiał rozrusznik, owinięty szmatą pręt który był nogą sterowany (całkiem po prawej stronie) i radyjko z zielonym napisem LIN_05 czy jakoś tak. A czy w Mysłowicach np. preferują inne kanały komunikacji niż w Chorzowie?
Pozdrawiam

pycio1400
Posty: 546
Rejestracja: 19 sie 2011, 17:15
Lokalizacja: Piekary Śląskie

#4 Post autor: pycio1400 » 30 gru 2012, 16:27

Jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić :)

Tramwaje podzielone są na 4 rejony:
Będzin (całe zagłębie + Mysłowicki odcinek linii 26)
Katowice (Katowice, Chorzów, Siemianowice + Mysłowicki odcinek 14)
Bytom (Bytom i nie wiem co jeszcze, chyba Świętochłowice, ale nie jestem pewien)
Gliwice (Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska)

Każdy z rejonów nadaje na swoim kanale.
Do tego dochodzą jeszcze kanały kowoli, sieciowców, dyspozytorów, kobuchów.
A więc częstotliwości, które podałeś, na pewno nie są wszystkimi częstotliwościami, na których nadawają TŚ.
Najlepiej być w posiadaniu radiotelefonu, którego używają TŚ. Ale musisz go odpowiednio zaprogramować, aby mieć dostęp do wszystkich kanałów, których używają TŚ.

BTW Jaki to jest model radiotelefonu, którego używają TŚ? I tego przenośnego i stacjonarnego.
Obsady pociągów wieczornych/nocnych najczęściej podaję przed wyjazdem tych pociągów, lecz mam 100% pewność, że dany wagon wyjedzie na danym pociagu...

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#5 Post autor: Iwo » 30 gru 2012, 19:12

pycio1400 pisze:A więc częstotliwości, które podałeś, na pewno nie są wszystkimi częstotliwościami, na których nadawają TŚ.
Najlepiej być w posiadaniu radiotelefonu, którego używają TŚ. Ale musisz go odpowiednio zaprogramować, aby mieć dostęp do wszystkich kanałów, których używają TŚ.

BTW Jaki to jest model radiotelefonu, którego używają TŚ? I tego przenośnego i stacjonarnego.
Zacznijmy od tego, że nie ma żadnych kanałów radiowych itp, są tylko grupy trunkingowe. Jak to działa, to prosze sobie znaleźć w necie informacje nt systemu trunkingowego EDACS. Użytkowane modele radiotelefonów to Ericsson M-RK przenośne i Orion jeśli chodzi bazowe i przewoźne. Uprzedzając kolejne pytania - oba modele sa niedosępne na polskim rynku dla zwykłego zjadacza chleba również na rynku wtórnym. Nikt Wam tutaj tego nie zaprogramuje, a każdą nielegalną próbę pracy w systemie wyłapujemy - to samo tyczy się skradzionych radiotelefonów. Reasumując pozostaje scaner. Odnośnie częstotliwości, podane są nie wszystkie i niektóre błednie. Więcej informacji niestety nie moge przekazać.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Karkol
Posty: 3
Rejestracja: 30 gru 2012, 13:32
Lokalizacja: Chorzów

#6 Post autor: Karkol » 30 gru 2012, 19:54

Nikt Wam tutaj tego nie zaprogramuje, a każdą nielegalną próbę pracy w systemie wyłapujemy - to samo tyczy się skradzionych radiotelefonów

To jest zrozumiałe bo wprowadzałoby zamęt i jest (nadawanie) nielegalne. Są jednak na rynku dostępne inne modele odbiorników szerokopasmowych które pracują w tym systemie jednak trzeba wiedzieć jak zaprogramować. Osobiście słucham tylko gdy mam czas wolny, fajnie wiedzieć jak komunikacja wygląda "od kuchni", że zwrotnica nie przerabia, albo ktoś może jechać z Lipin do Pawełka. Pozdrawiam

pycio1400
Posty: 546
Rejestracja: 19 sie 2011, 17:15
Lokalizacja: Piekary Śląskie

#7 Post autor: pycio1400 » 30 gru 2012, 20:27

Iwo, mnie nie chodziło o zaprogramowanie tych radiotelefonów, gdyż szczerze nie interesuje mnie, co tam sobie mówią w eterze :)
Obsady pociągów wieczornych/nocnych najczęściej podaję przed wyjazdem tych pociągów, lecz mam 100% pewność, że dany wagon wyjedzie na danym pociagu...

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#8 Post autor: Iwo » 31 gru 2012, 05:12

Karkol pisze:To jest zrozumiałe bo wprowadzałoby zamęt i jest (nadawanie) nielegalne. Są jednak na rynku dostępne inne modele odbiorników szerokopasmowych które pracują w tym systemie jednak trzeba wiedzieć jak zaprogramować.
Odbiorników czyli scanerów. Nie ma żadnych modeli radiotelefonów poza produkowanymi przez dawny Ericsson, a obecnie Haris które umożliwiałyby pracę w systemie poza samym nasłuchem. Oczywiście, że trzeba wiedzieć jak zaprogramować - choćby sam szyk i numery grup.
Karkol pisze:Osobiście słucham tylko gdy mam czas wolny, fajnie wiedzieć jak komunikacja wygląda "od kuchni", że zwrotnica nie przerabia, albo ktoś może jechać z Lipin do Pawełka. Pozdrawiam
Słuchac możesz, ale nie wolno Ci rozpowszechniać informacji uzyskanych tą drogą. Poza tym za niedługo skończy się podsłuchiwanie systemu.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 266
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#9 Post autor: polaque » 04 paź 2017, 08:33

Jakby kogoś interesowało jest przetarg na modernizację łączności dyspozytorskiej i tak nawiasem mówiąc są tam podane dostępne częstotliwości TŚ które tak swoją drogą nie są tajemnicą widocznie skoro jak dostali pozwolenia to powinny one widnieć na liście na stronie UKE

Tutaj SIWZ http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... ienia6.pdf

Awatar użytkownika
Iwo
Posty: 409
Rejestracja: 03 gru 2010, 21:14
Lokalizacja: Będzin

#10 Post autor: Iwo » 14 gru 2017, 13:09

polaque pisze:Jakby kogoś interesowało jest przetarg na modernizację łączności dyspozytorskiej i tak nawiasem mówiąc są tam podane dostępne częstotliwości TŚ które tak swoją drogą nie są tajemnicą widocznie skoro jak dostali pozwolenia to powinny one widnieć na liście na stronie UKE

Tutaj SIWZ http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... ienia6.pdf
Częstotliwości są oczywiście jawne, ale do niczego ta wiedza już niedługo nikomu się nie przyda. Podsłuchanie rozmów poza sterczeniem pod kabiną motorniczego lub pod budą regulatora będzie niemożliwe.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość